Vielä Antabuksesta

heps!

Lukiessani näitä viestejä, putkahtaa tavan takaa juttua tuosta Antabuksesta, niin toki kuuluukin, kun lopettajien palstalla ollaan :smiley:
Se vaan mietityttää, että kun aikoinaan jo ENNEN totaaliraitistumistani,siis noin 7-8v. sitten, vain mainitsin ohimennen lääkärille, että voisinkohan kokeilla Antabusta, kun omasta mielestäni juon liikaa, mulle kirjoitettiin heti välittömästi niitä reseptiin 4 purkillista!!! :open_mouth:
Nyt on Antabuksen saanti näköjään joskus suorastaan työn takana! Mistä moinen johtuu? Onko se ne maksa-arvot, vai pelkääkö lääkäri, että juova tappaa itsensä vetämällä ensin lasillisen antabusta, ja sitten kaksin käsin viinaa?
Miksi tuon antabuksen kanssa niin tarkkoja ollaan, mutta sitten kuitenkin rauhoittavia kirjoitellaan paljon rempseämmällä otteella?
Nää vuodet on tuoneet tuon ilmiön esille, kun oon tätä seurannut, että ei sitä poretablettia ihan noin vaan saakaan, vaikka olisi juuri katkolta päässyt ja haluaisi jonkun kainalosauvan itselleen, kun haluaisi kovasti lopettaa…Merkillistä? Kuka osaa selittää :open_mouth:

Niin, tässä samalla toivotan teille kaikille lopettajille TODELLA sydämeni pohjasta tsemppiä, ja sisua lopettamiseen, vaikka tie onkin välillä niin hiivatin kivinen :unamused: Tuloksena on kuitenkin sellaisia asioita lopetettuanne, ettette vaihtaisi enää päivääkään, ette edes tuntiakaan takaisin entiseen! :smiley: Takaan ja alleviivaan sen!!!
Itse vielä joskus nykyäänkin aamulla totean, kuinka ihanaa on herätä selvän pään kanssa selvään aamuun! :smiley:

Tsempittäen! - aliina, raitis alkoholisti

Näin myös ja se kiitollisuus sekä ihanuus ei ota laantuakseen, hyvä niin.

En tiedä noista antabuksista mitään muuta, kuin mitä itse niitä määräyksestä yritin syödä. Kaikkea muuta pilleriä sitä on tullut sitten popsittua ihan raittiuden tueksi vaan, mutta kuinkas kävikään, pah.

Voisiko olla niin, että nykyään on tullut jonkinlaiseksi muoti-ilmiöksi sairastaa milloin minkinlaista maniaa? :unamused:
On yksi- ja kaksisuuntaista mielialahäiriötä etc. Aivan kuin kilpailtaisiin sillä, kuka sairastaa mitäkin…koskahan keksivät lisää kategorioita; kolmi-, neli- ja viisisuuntainen… :wink:
On kuin kiellettäisiin se, että useimmiten kuitenkin alkoholi aiheuttaa mielialan heilahtelut, eikä päinvastoin. Jos ja kun jollakin on häikkää psyykensä kanssa, ei se edellytä juomista. Tolkuton, alkoholistinen juominen sen sijaan aiheuttaa poikkeuksetta mielentilassa melkoisia häiriöitä.
Väitän, että useimmiten olisi oikea hoito juomisen lopettaminen, kuin mömmeröiden syöminen, mihin usein vielä liittyy juomisen jatkaminen.
Antabukseen otan kantaa sen verran, että se ei sopinut minulle.
Niin, raittius on mukava olotila ja ainakin minulla se on tasoittunut mielestäni ihan normaaliksi elämäksi, poikkeuksena se, että en ota viinaksia. “Pahin” raittiushumala on haihtunut. Se kuului alkuraittiuteen, mutta onneksi ei jäänyt päälle sekään. :wink:

Paarman kannalla!

• wanhaan hyvään aikaan kun maatamme jälleenrakennettin ei juuri kukaan sairastanut nykyisiä muotitauteja (paniikkihäiriöitä, kaksisuuntaisia etc)
  • aina 80-luvulle asti mielenterveyden häiriöt olivat harvinaisia (koulu- armeija ja opiskelelukavereista ei kärsinyt kukaan mitään häiriöitä)
  • maamme päihdepolittikan ja mielenterveyden ongelmien ryöstäytymiselle kuoliniskuja olivat: a) keskioluen myynnin vapautuminen -69 (alkoholin kulutus lähes tuplautui) b) päihtelain muutokset (wanhaan hyvään aikaan mm. liian usein säilöön otetut voitiin ohjata pakkohoitoon ja putkareissuista sai muistoksi sakot) c) viinakortista luopuminen -71 d) alkojen tulo kirkonkyliin/kauppaloihin d) elintason nousu (vielä 70-luvulla alkoholin käyttö oli vain n. 6 l/asukas) → maallemme onneksi olisi tuloverojen merkittävä korotus, työmarkkinatuen alentaminen noin 220 €/kk (alkuperäinen kansaneläkkeen reaalinen ostovoima) ja palkkatason merkittävä lasku ja rikkaimman tulodesiilin vapauttaminen tulo- perintö- ja varallisuusveroista (päihdepoliittisen aspektin lisäksi myös teologinen aspekti [esivalta on lähtöisin Jumalasta ja Jumala auttaa niitä, jotka auttavat itseään] sekä ekologinen aspekti (kerskakulutuksen ja luonnon kuormittamisen väheneminen, joista mm. Linkola varoittaa)

Asioiden saamiseksi kunnon rotiin olisikin perustettava uusi SSP eli salonkisosialistinen puolue. Kiinan malliin kansallisvarallisuus voitaisiin keskittää vaurastumisen psyykkisesti ja alkoholipoliittisesti kestäville tahoille eli rikkaille tuhattaitureille ja ottaa mallia Kamputseasta (Pol Potin motto “kansa pellolle” ja Maon idea toimihenkilöiden vuosittaisesta ruumiillisen työn pakosta). Myös Stalinilla oli hyviä ideoita; junissa oli 7 luokkaa (ylimpiin luokkiin pääsi vain eliitti - tsaarin aikana oli vain 3 luokkaa) sekä kauppoja oli 3 tasoa (eliitin ykkösluokan kaupoissa oli kolme kertaa kansan kauppoja alemmat hinnat ja kolmannen luokan kaupoissa oli vain leipää ja teetä kiskurihintaan).

Mielenkiintoinen luento tuo edellinen. Haluaisin kyllä väittää, että osittain näitä paniikkihäiriöitä sun muita ei ennen ollut, koska niille ei ollut kunnollisia nimiä. Maalta tullut ystävänikin aina sanoo, että se mikä mulla on paniikkihäiriötä, on heillä päin vain “äärimmäistä ujoutta”. En ota kantaa. :wink: Ennen eivät myöskään kaiken maailman tädit ja sedät olleet niin äärimmäisen huolissaan tästä lasten kasvattamisesta. Ennen lapset (varsinkin maalla) usein vain kasvoivat siinä sivussa. Epäilen, että heistä tuli siksi “terveempiä”… Asiasta toiseen, hassua että mainittiin Linkolakin tässä yhteydessä. On nimittäin perhetuttava, heh, mutta ei siitä sen enempää. :wink:

On kyllä olemassa ihmisiä, joilla on näitä mielen häiriöitä jo ennen kuin alkoholiin koskevatkaan… Valitettavasti on niin, että nämä häiriöt nimenomaan “edellyttävät” tai ainakin ennakoivat sitä juomista. Lukiokaverinikaan ei ollut koskaan koskenut alkoholiin, mutta oli aina jaksoja välillä mielisairaalassa lukion aikana. Nykyisin mielen ongelmat on ainakin osittain paremmin, mutta kappas, viina maistuu siinä missä mullekin on maistunut eli liikaa. Eli on kyllä mahdollista, että asiat menevät myös toisinpäin, mutta kieltämättä on varmaan yleisempää, että alkoholismi on se syy mielen järkkymiseen.

Minulla on ollut antabus nyt käytössä melkein 5 kk ja ainakin olen pysynyt raittiina, ei siitä ole mitään haittaa
ainakaan näköjään ollut, ei edes maksa-arvoille. Resepti on uusittu, katsotaan sitten jatkanko antabuksen
kanssa vai enkö, tätä raittiuden linjaani.

Juu, pahin raittius humala on häipynyt ja muille en saarnaa juomisesta. Jokaisen oma asia, niin makaa kuin petaa.
Tänään sitä varmaan taas näkee pikkujouluissa mahdollisia varoittavia esimerkkejä.

Itsellä on kyllä täysin päinvastaisia kokemuksia. Ennen raitistumistani minulle käytännössä kaikki lekurit tyrkyttivät Antabusta. Joskus otin vastaan respan, joskus en ja sain yleensä vielä päättää montako purkkia haluan. Nyt raittiuden tiellä ollessani vieläkin Antabusta syön, niin oma sairaanhoitajani A-klinikalla pitää jopa tietyllä fanaattisuudella huolen siittä, jotta minulta ei vaan pääse hetkeksikään kyseiset lääkkeet loppumaan.

Myöskään keltään tuttavalta/kaverilta en ole kuullut, jotta Antabuksen saannissa olisi jotain vaikeuksia ollut. Jokainen on sitä saanut kun on vaan sanonut, että on juomisen kanssa ongelmia ja suostuu maksa-arvo testeissä käymään.

Minulla tosiaan oli kyllä ongelmaa saada Antabusta tässä reilu viikko sitten. Olin päättänyt avokatkaisun ja pyysin viimeisenä päivänä Antabusta. Hoitaja vaan puhui, että “meillä oli ennen täällä sellainen aika tiukka lääkäri, joka ei sitä noin vain jaellut” ja sitten “on meillä edelleen se linja, että on ihmisen on hyvä nähdä, millaista se raittius on ilman mitään vippaskonsteja”. Että tällaista tekstiä täällä Helsingissä päin. Hoitaja/lääkärit A-klinikalla olivat kaikki ihan ystävällisiä ja korrekteja, mutta tämä asia näytti olevan joku kynnys kysymys ainakin tuolla. Vihjasipa hoitaja sitäkin, etten seuraavallakaan käynnillä niin vain saa sitä Antabusta. Outoa ettei näytä olevan mitään yleistä linjaa?! Itse olen myös kahdella aikaisemmalla kerralla tosiaan saanut sitä Antabusta ihan tyrkyttämällä suorastaan eri paikoista. Nyt oli eri ääni kellossa.

Itsellä onneksi tosin on varastossa kotona Antabusta edellisestä kerrasta. Eli käytin/käytän sitä silti, vaikken reseptiä saanutkaan nyt.

No kyllä se näköjään sitten riippuu tosiaankin ihan lääkäreistä ja tk.n/katkon ym. omasta linjanvedosta tuo A.n saanti, kun meilläpäin oon järkiään kuullu vaan, että ei se lääkäri nytkään(pyydettäessä!) antanut sitä reseptiä :unamused:
Mulle tosiaankin kirjoitettiin HETI ja soitettiin vielä seuraavana päivänä, että resepti on haettavissa!

Siitä tosin on ne vuodet aikaa, että ihan sillä mietin, että onko huomattu ja tutkittu syitä, että nostaako se niin pahasti sitten niitä arvoja, vai mikä on se syy, että täällä tulee kaikille ei oota! Outo ilmiö, huomasin vaan… :frowning:
Monelle vaan olisi niin pirskatin tarpeellista saada se! Itse en käyttänyt varmaan kun kolmasosan purkillista, ja kaverini ei saanut pyytämälläkään omia, niin toki annoin hälle sitten omat, että sai kierteensä poikki.

Hullua, että jollain lääkärillä tai hoitsulla on pokkaa sanoa, tai omassa päässään meininki, että viinanjuonti täytyy saada muuten katki, kun A.lla!!! Tuli nyt tässä mieleen, että ehkä ne lääkärit, joilla itsellään on ongelmia juomisen kanssa, kirjoittavat niitä sitten herkemmin :smiley:
Kyllä omasta ent, kotipaikastani tiedän eräänkin tapauksen joka konttaili tämän tuosta ravintelin lattialla, ja vastaanotolla haisi justiin nielaistu viina! :laughing:

Oma kokemukseni on, että kyllä tuota Antabusta pikemminkin ollaan tarjoamassa, kuin epäämässä. Varmaankaan sitä ei kovin humalaisen oloiselle haluta antaa. Alkoholin kanssa käytettynä se saattaa joillekin aiheuttaa aivan hegenvaarallisen kovia oireita. Ehkäpä lääkäri hieman pohdiskelee, ovtako potilaan raitisumishalut ylipäätään todellisia, vai pelkkää tilapäistä morkkista.

Aika monella sitä tuntuu olevan kaapin hyllyllä. Sellainenkin käy mielessä, että joku saattaa käytännnön pilana lisätä antabusta alkoholijuomaan. Huono pila, mutta tuotakin lienee lääkärin olla aiheellista ajatella. Olisipa siinä pikkujoulujen varsinainen kohokohta, jos boolimalja olisi antabuksella terästetty. Kaukaa haettu ajatus, mutta kaikenlaista sekopäätä keskuudessamme kävelee.

Antabus ilmeisesti aiheuttaa joillekin harvoille vakaviakin maksaongelmia. Tästä syystä noiden maksakokeiden merkitystä tunnutaan kovasti painottavan. Muistaako alkoholiongelmainen aina kokeissa käydä? Itselläni kokeet otettiin pariin kertaan. Kun vaikutuksia ei ollut, lääkäri totesi, ettei ihan heti taas tarvitse ottaa uusia kokeita.

Joo itsekin olen luullut, että Antabusta saa helposti, mutta ei oota tarjottiin tosiaan.

Itse en ainakaan missään tapauksessa ollut humalainen, humalaisen oloinen tai edes näköinen. Sen sijaan palaan taas tähän ikäkysymykseen… Saattaa olla hyvinkin mahdollista, että ei otettu tosissaan raitistumisyritystä, kun on alle 30 jne. “Ethän sinä edes näytä alkoholistilta”, joopa joo. Ois varmaan pitänyt kertoa koko pitkä juomishistoria.

Toistan vielä, että minulle vihjailtiin melko suoraan, etten ensi kerrallakaan (parin viikon päästä) luultavasti saa sitä reseptiä. “On hyvä nähdä millaista se raitis elämä on…” Aika voimaton olo tulee tuollaisesta, mut tosiaan kai sitä jostain saa sitten pimeesti, jos meinaa varastot loppua. Ite olen käyttänyt varsin harvoin… nyt ottanut 2 tablettia tässä parin viikon aikana. Se riittää minulle pelotteeksi. Maksakokeissa käyn muutenkin säännöllisesti erään lääkkeen takia, niin ei sekään voi olla syynä.

Itse tullut jokusia respoja haettua antabukseen. Kertakaan eivät maksaarvoja ole ottaneet. Aina ovat respan kirjoittaneet kun ollut tarvis. Olikos se nyt Revial vai mikä vie sen mielihyvän juomisesta, sitä olen kysynyt mutta eivät suostuneet siihen respaa kirjoittamaan. Mikähän siinä ollut sitten syynä :question: