Vetoomus

Hei,
aika tylsää, kun jokainen mielenkiintoinen keskusteluketju lopahtaa riitelyyn. Onkohan mitään mahdollisuuksia lopettaa henkilökohtaisuuksiin menemistä? Minä luulen, että meitä on monta jotka haluasimme monista asioista jatkaa keskustelua.

Hyvä kysymys. On mahdollista olla menemättä henkilökohtaisuuksiin, jos kykenee sivuuttamaan suivaantuneet heitot kommentoimatta niihin ja pysyttäytymällä omien kokemustensa kertomisessa minä-muodossa. Ottamalla itse mietittäväkseen, olisiko noista kokemuksista apua pyrkimyksessä lopettaa juominen tai jo lopettaneena pysyä raittiina. Olemalla arvostelematta toisen omaa kokemusta.
Tässähän on ymmärtääkseni kysymys juomisen lopettamisesta, kuten ylläpidon esittelyteksti kertoo. Palsta lopettamaan pyrkiville ja jo lopettaneille suhteessa alkoholiin. Muista riippuvuuksista olisi parempi keskustella niille varatuilla palstoilla.
Minäpä allekirjoitan ja kokeilen, olenko riittävän hengellisesti kehittynyt kyetäkseni noudattamaan esitystäsi, vaikkakin olen edelleen sitä mieltä, että vain lopettamalla juomisen kokonaan, voi vakavalla naamalla sanoa olevansa riippumaton alkoholista.

Tosi hyvä idea, mutta meininki on ollut jo melkeen neljä vuotta saman tyylistä. :unamused:

Vikaa on kaikissa osapuolissa. (Tietysti joidenkin tulkinnan mukaan vika on aina jossain muussa kuin itsessä, mutta ne ihmiset on kai “syntyneet sellaisiksi”, niinkuin Iso Kirja sanoo. : )
Yksinään tietenkään kukaan ei riitele, varsinkaan kun palstalla on olemassa ignore-toimintokin.

Keskustelun tasostakin on ollut monia ketjuja jo, ja ajoittain onkin rauhallisempaa. Onnea vetoomukselle.

Samaa mieltä Basilican kanssa. Allekirjoitan heti! Olen seuraillu keskusteluja vasta viikon päivät ja aika hurjalle tuntuu jo tämän lukemani perusteella. Toivon kannustavia mielipiteitä ja rauhanomaista keskustelua, oli aihe sitten mikä tahansa.

Hyvä pointti, Basilica. Tuo riitely näemmä juontaa vuosien taakse, kun siihen törmäilin lukiessani jonkun (/kaikkien) pitkiä ketjuja aiemmalta vuosikybältä. Ihmisen luonne, ilmaisutapa ja asioiden käsityserot törmätessään luovat sellasta, jolla mä en tee kerrassaan mitään tai saa yhtään myönteistä ajatusta tai uutta oivallettavaa eväiksi tai pohdittavax omaan kammiooni. Samaa toistoa, mitä ittekkin harrastan tahollani, vaan sen sijaan meitsi poimii hyvän kiteytyksen ittelleni itse alkoholiaiheeseen liittyen, eikä sen tartte olla kuin säkenöivä lause tai pari, joka kohdallani kolahtaa pitkästäkin kirjoituksesta nimimerkkejä mainitsematta: Oli sitten Smoukki, Tarhis, cricketti, Rahvas, Rulla, mies metsänlaidalta, Eweliina, nirva, Basilica tai kuka vaan jotain jännää löytänyt, mä diggaan siitä ja otan sen haltuuni, käyttööni ja käytännön sovellukseen. Se käsittääkseni on ketjujen syvimmäinen idis, oman tarinan kertominen, pohtiminen ja siitä sivutuotteena tuottaa muille miettimistä. :smiley:

Niin kaun kun myönteistä tongittavaa on tyrkyllä, foorumi toimii, näin aika itsekkäästi holismin hoitoani aatellen ja viileesti ilman tunteilua ketään kohtaan. :mrgreen:

Rauhaisaa eloa toivoen kaikille, meikä aikoo 100 varmasti herätä ilman kännirapulaa uuteen viikkoon, josta tulee huikea menestys, ja ennen näkemätön, ylittämätön sankaritarina. :smiley:

Pyyntösi ja vetoomuksesi on erinomainen ja kannatan ehdottomasti sitä. Toiveena olisi vielä, jos jollakulla ei ole halua raitistua oikeasti, eikä edes pysymään poissa joistain topikeista pyynnöistä huolimatta, kun tänäänkin sitä toivetta on rikottu räikeästi, niin miten mahtaa käydä. Toivon parasta, mitä muutakaan voisi.

Mä en mitään sopupeliä kaipaa. Taklataan niin kovaa, kun modet salliii ja vähän kovempaa. Sillä systeemillä elämässä menestyy ja naisia kaatuu. Tarhis on mun sankari. Todellinen plinkin Mielikäinen. Suhun verrattuna Karalahti pelaa neitikiekkoa. Pikkusen sun kannattas vähentää anabolisten annoksia, ettei kovin pahasti mene yli. Varsinkin viinan kanssa ne on pahoja aineita ja sähän et oo mikään lopettaja. Muuten jatka samaan tyyliin. Alusvaateosasto sais pikkuhiljaa vetää hametta päälle. Uikuttaa ja itkee, kun pikkupimu vähän tönii. Raavaat mehet, onko äiti köyttänyt kädet taskuun.

Wau! :laughing: Kiva.

En käytä anabolisia, vaan ihan luonnollista ruokaa. Mitä nyt tädit syö: raejuustoo ja sen sellasta (raejuustossa on paljon protskuu : ).

En myöskään nauti alkoholia minkään muiden myrkkyjen kanssa tai muutenkaan.

Taklaan kyllä mielelläni, ja olenpa ollut joskus jopa Jokeri-fani. Ei se mitään neitikiekkoa ollut, vaikka sellaiseksi haukuttiin varsinkin jullien (hifk) toimesta.

t: Neitikiekkoilija

:laughing:

Hei rauhotu vähän. Mä en oikeeesti oo vanhempien naisten perään. Just sen takiahan mä lopetin koko ryyppäämisen. Ei sulla oo mahiksia.

Joo kiitti mä en halua mahiksia minkään nettihörhöjen suhteen, rakas tohvelisankarini. Oikeesti oarempi, mitä vähemmän niiden suhteen on mahiksia.
Muistasitte sit kans tuolla oikeessa elämässä sen.

Sä oot sitäpaitsi 100 % feikki.

Tämänkin päivän saldo on aika negatiivinen, ellei positiivinen kuvaa sitä sairastamisen määritystä, josta me kaikki saamme kärsiä vetoomuksistasi huolimatta. Arvioisin vetoomuksesi aiheuttaneen vain hysteerisen vimman rähistä, riidellä, pilkata, arvostella, haukkua, nimitellä, syytellä vaikka mistä (uutta oli joukkoraiskausilmoitus, salaliittoteoria kun ei tepsinyt?), ellen tietäisi sen tulleen tuosta vaan ketään tai mitään kunnioittamatta, kuten niin monasti ennenkin.

Kiitos sinulle kuitenkin hyvästä yrityksestä ja annetaan ajan kulua ja raitistumisen tulla, kun se on tärkeämpää, kuin yksi muita piinaava nettihäirikkö.

Siis ihan nyt aikuisten oikeasti puhuen:

Kukaan nettihäirikkö ei häriköi yksinään.
Rahvaasta saatttaisin uskosa mitä kummallisuuksia tahansa, koksa hänhän ei ole kykenevö myöntämään edes millä nimimerkillä on tänne ennen kirjoitellut jo 3 vuotta. Eräänlainen freakshow?

Se on hämmentävää. Ilmeisesti hänen “veljensä raittiudessa” haluavat ihan kybällä uskoa tätä ukkelia, vaikka ei juurikaan kannattaisi.

AA:n syyspäivillä moiset humbuugimestarit onneksi karsitaan. Aikookos Rahvas-setä ihan uskaltautua AA:n syyspäiville? :slight_smile:

Toinen vetoomus: Ei anneta itsemme provosoitua, ohitetaan ne ärsyttävät kommentit olankohautuksella ja jatketaan omia pyrkimyksiämme raittiuteen. Ketään ei riitely vie eteenpäin.

Näin on. aikuiset miehet jaksavat vauhkota pienen naisihmisen sekoiluista. Itsekin erehdyin heittämään joitakin piikkejä. Sanaharkkaa siitä seurasi välittömästi. yliherkkää ei kannata ärsyttää. Jos joku heppu/likka täällä ärsyttää, älkää hyvät ukot kommentoiko mitään viestejä. Ei fiksuja viestejä eikä varsinkaan niit riidanhaluisia. Antaa jokaisen huudella omiaan. Mikään ketju ei mene pilalle jos joku haastaa riitaa itsekseen. hyvin lyhyeksi se riita jää.

Näinhä se asia on. Puolisentoista vuotta Plinkkiä seuranneena olen laittanut tietynlaisen riitaisuuden merkille. Itsekin olen siihen osallistunut. Pientä muutosta omassa suhtautumisessani on tapahtunut. En provosoidu enää aivan samalla tavalla, kuin ennen - ja aivan erityisesti, minusta ei enää ole hauska lukea sitä riitelyä näin jälkeenpäin. Pakko silti myöntää, että tämä omakin raitistuminen etenee kovin pienin askelin.

Kyse on myös alkoholistiseen persoonallisuuteen ja raitistumiseen liittyvästä ilmiöstä. Tietty omavoimaisuus, oikeassa olemisen tarve ja ärsyyntyvyys ovat niitä asioita, jotka liittyvät tähän tautiin. Sama asia on havaittavissa muuallakin, missä alkoholistit kokoontuvat. Onhan koko AA-järjesstökin Suomessa jakautunut nimenomaan riitelyn takia kahteen erilliseen leiriin. Voisi kuvitella, että edes päätöksiä tekevissä elimissä raittius olisi edennyt sovinnollisempaan suuntaan, vaan näin ei vain ole.

Useimmilla toki käytös rauhoittuu, kun raittita vuosia kertyy. Muutamiakin ihmisiä olen kohdannut, joilla näin ei ole käynyt. Toivottavsti ne lukijat, jotka tällaisen riitelyn takia eivät halua joukkoon liittyä, ajattelevat toisenkin kerran. Jokainen on vastuussa vain omasta raittiudestaan. Niidenkin kanssa, jotka ovat aikanaan juoneet paljon sitä kuuluissaa rähinäviinaa, kannattaa opetella tulemaan toimeen. Joka tapauksessa on fiksumpaa olla selvä mulkku, kuin kännissä oleva mulkku. Myös kanssaihmisten kannalta. :smiley:

Tämä on niin totta omalla kohdallani. Aikanaan, kun isäni lopetti juomisen, niin tämä asia ei oikeastaan koskaan hänessä muuttunut. Luulen, että tässä on kysymys myös siitä, että etenkin silloin kun alkoholismin taustalla on persoonallisuushäiriö, niin tämä asia ei muutu ilman oikeanlaista apua ja kovaa omaa ponnistelua. Väärässä olemisen kauheus on omassa elämässäni saanut välillä aivan järjettömät mittakaavat, sekopäistä kauhua olla väärässä. Se tunne sielä taustalla on jotakin sellaista, että lakkaa olemasta tai hajoaa palasiksi jos on väärässä…kuoleman pelkoa toisin sanoen.

Näin aamulla kaikki näyttää paremmalta. Voihan tätä ajatella myös sellaisena foorumina, jossa kokemusten jakamisen lisäksi yritetään kommunikoida ihmisten kanssa, olla eri mieltä, riidellä rakentavasti jne. :smiley:

Ainakin omien kakaroiden ja puolison kannalta parempi. Niille ei ole kukaan mulkku selvänä. Humalassa on.

Joo, kannatan. Mä meinaan kans ainakin tästedes olla kiltti kuin koomassa.

Tämä on myytti, johon sitkeästi uskotaan ja joka on elänyt omaa elämäänsä jo varmaan vuosikymmeniä. Oikeasti mitään “alkoholistista persoonallisuutta” ei ole olemassa, muuten kuin päihteekäytön aiheuttamana.
Suurin osa päihdekuntoutujista on avuttomia reppanoita, jotka haluavat että heitä hyysätään ja paapotaan. Siinä ei ole tippaakaan mitään omavoimaisuutta. Luoja, itse asiassa haluaisin antaa heille joskus hieman omavoimaisuutta lisää. Selkärankaa!

Toistan Avominnen sivuilta: alkoholismi-sairaus tuottaa sairauden oireen mukaista käytöstä, ei tietynlaisia ihmisiä.

Onhan se nyt helvettiä raitistua väärässä leirissä. Puhutaanko tästä syyspäivillä?