vertaistukiryhmien tapaamiset

Ehdotin äidilleni, että menisi Irti Huumeista ry:n vertaistukiryhmän tapaamiseen. Hän kysyi, minkälaisia ne tapaamiset ovat ja lupasin kysäistä täältä palstalta.
Oletteko käyneet ja koetteko saavanne apua? Luulen, että vertaistuki olisi äidille nyt todella hyvästä. Mun topic löytyy tuosta alempaa. Veli on siis nyt psykoosissa kannabiksesta.

Ja kiinnostaisi myös itse lähteä, mutta nyt seuravaan tapaamiskertaan en ehdi ja äidin pitäisi mennä yksin.

Hei Isosisko

irtihuumeista.fi/
Oheisen linkin alta löytyy vertaistukiryhmien paikkakuntakohtaiset yhteys -ja kokoontumistiedot.
Rymään voi tulla nimettömänä ja vaikka vain kuuntelemaan. Eli puhepakkoa ei ole.
Etukäteen voi myös soittaa ryhmän kohdalla olevaan puhelinnumeroon ja varata lyhyen kaksinkeskisen keskustelun vetäjän kanssa ennen ryhmän alkua. Useat tekevät näin koska ymmärettävästi läheiselle ryhmään tuleminen voi olla iso ponnistus.
Ryhmässä jokainen saa vuorollaan puheenvuoron ja voi kertoa tilanteestaan niin paljon kuin haluaa.
Vertaistukiryhmä perustuu muiden samassa tilanteessa olevien keskusteluun ja vuorovaikutukseen.
Parhaimillaan siitä saa valtavasti helpotusta, tietoa ja toivoa omaan tilanteeseen.
Ryhmä on monelle ainoa paikka jossa kipeistä asioista voi keskutella turvallisesti. On helpottavaa tietää
että joku muukin on samassa tilanteessa kuin itse.
Vertaistukiryhmän vetäjät ovat IH-kouluttamia vapaaehtoisia joilla monella on läheistausta. He ovat vaitiolovelvollisia
kaikesta mitä ryhmissä puhutaan. Vaitiolovalvollisuus koskee myös kaikkia ryhmässä käviöitä, eli se mitä siellä puhutaan jää ryhmäläisten keskeiseksi. Näin jokainen voi kokea olonsa turvalliseksi.
Yksin näitä asioita ei ole hyvä jäädä pohtimaan.

Terv. Ohjaaja Kerttu