Vertaistuki-ketju, lue ohje.

Perustin tämän koska tilausta vaikuttaa olevan, minulla ja monella muulla.

Ohje: Ole oma itsesi ja muista hengittää.

Ehdotuksia?

Minun päihdehistoriaani voi tutustua " Tahdon olla kokonainen, tahdon olla vapaa " -ketjussa.

Niinhän se on, että aikuisen järjellä ajatellen ylläolevat säännöt pitäsi olla ihan itsestäänselvyyksiä, mutta sitten kun kuitenkin tämmösistä elämän ja kuoleman kysymyksistä (raitistumisesta ja päihteistä) keskustelu lämmittää joskus tunteita itse kullakin, voi käytöstavat joskus unohtua.

Internetissä tyhmyys tiivistyy, ja oman turvallisen kodin hämärästä on kiusallisen helppo syytää anonyymiuden takaa vaikka minkälaisia kirjainyhdistelmiä toisille anonyymeille, näennäisen kasvottomille, ihmisille.

Kuka esim. määrittää, mikä on paasaamista ja mikä omasta kokemuksista kertomista. Jotkut suhtautuvat paasaamisena kaikkeen sellaiseen joka ei sovi heille itselleen. Eli toisin sanoen: ovat suvaitsemattomia.

Suvaitsevuuden ja muiden kuuntelemisen oppiminen on yksi tärkeä oppimistehtävä päihderiippuvuudesta toipuessa.

Onko “sääntö” muuten liian autoritäärinen sana? Voisimmeko puhua vaikkapa käytännöistä, tai perinteistä ? :smiley:

Moi RR.

Kiva saada tänne uusi, aktiivinen kirjoittaja, jolla on sana hallussa. Osaat jäsennellä ja ilmaista itseäsi hyvin, ja olen mielenkiinnolla lukenut kirjoituksiasi ja ajatuksiasi. Uteliaisuudesta(kin) haluaisin kuulla, mitä mielestäsi on vertaistuki? Toivot saavasi sitä, mutta voitko määritellä, mitä se on? :smiley:

vertaistuen antamisessa on mielikuvitus rajana… Voit esimerkiksi lähteä lopettamista haluavan mukaan kauppaan ja läpsiä vaikka sormille jos kädet hamuavat kaljaa,siideriä tai vaikkapa huoltoasemalla Maukkaita Bernerin tuotteita… Yhdessä voi joogata,meditoida ja vaikka levitoida (jos on Mrt Home:n sukua) AA-laisten olen kuullut levitoineen kotonaan, en tiedä onko totta vai ei… Mutta aina toki on vaihtoehtona tarjota myös vuntamentalisti AA-… jotta kaikki apu tulee annetuksi. Voihan olla että autettavasi on tuleva Valtiomies eikä sitäkään vaihtoehtoa tule sivuuttaa,…

Siis vaatteetkin päältä? Sä oot siis kulkenut Rovaniemen katuja pitkin alasti :laughing: :laughing: Hupaisa näky on varmaan kovia kokeneen Aa-valtiomiehenkin silmissä jos tulokas saapuu ryhmään alasti… ;o)

T

Moi kaikki. Ensin sananen, heh, itsestäni. Minä rakastan omaa ääntäni ja olen ihan hirveä rääväsuu. Olen kova haastamaan ja pidän väittelyistä, olen kova provosoimaan ja myös, provosoitumaan. Tämä ominaisuus on tämän raittiuden alkumetreillä kohonnut aivan omiin sfääreihinsä kun mielialat ailahtelee melko tavalla. Olen myös täysi räkänokka täällä plinkissä, opettelen vielä.

Ketostix kirjoitti ketjun alussa hienosti tämän foorumin ja netin luonteesta ylipäätään, kuten myös Hannu näkemyksistään ja historiastaan. Smokin ja Sikarin ego -ketju pysäytti. Minä aloitin tämän ketjun viime yönä aikamoisessa tunnekuohussa eikä se todellakaan ole oikea lähtökohta vertaistuelle ( vaikka en Sitruunapippuri kykene määrittelemään mitä se on, vielä ainakaan ). Kiitos kaikille maan päälle palauttamisesta, kyllä se nöyryyskin minusta löytyy kunhan saan ensin vähän sanallista avokämmentä.

Säilytän tämän ketjun mutta muutan sen otsikon ja " säännöt " muuttuvat yhdeksi ainoaksi ohjeeksi. Tätä ketjua saa käyttää jos haluaa tai tarvetta on, muutoin antaa olla vaan. Sitruunapippuria kiitän kauniista sanoista, täytyy jatkaa täällä plinkissä niin ehkä sitten joku päivä viisastelen aiheesta jotakin ; )

Teidän, yhdettätoista päivää raitis Rytmi-Reijo.

Tahtoisin vielä lisätä että paasaamisesta paasaaminen ei ole kovin fiksua. Nyt lopetan itseruoskinnan ja keskityn toipumiseen.

Heips! Reijo on tainnut löytää jo oman rytminsä, joka kuulostaa melko hyvältä. Jatka vaan samalla linjalla. Tehdään parhaamme ja katsotaan mihin se riittää…((

[

Toivottavasti näin ja totta turisette, ystävät hyvät!!!

Me Lopettajien kolmas perinne. :wink: