vertaistukea vähentämiseen äideiltä

Olen alle 30-vuotias 4-vuotiaan lapsen äiti.
Nyt tahdon vähentää vapaapäivä-kännäystä. Oon vuorotöissä ja vapaat muulloinkin kun viikonloppuna, joten alkoa tulee otettua aina vapaiden, ei viikonpäivän mukaan.
Keväällä oli jonkinmoinen överivaihe päällä ja tuli dokattua käytännössä kaikki vapaat, tuolloin kävin a-klinikalla muutamia kertoja, mut jotenki se ei ollu mun juttu. Sain tuolloin oltua 3 vkoa täysin ilman alkoa, ja “opin” ottamaan vain yhtenä päivänä, kun aiemmin meni lähes aina se 2pvää. Nyt oon taas lipsunu siihi et vapailla on PAKKO jonain päivänä juua kännit ja niin et on muisti pois. Krapulatki on aivan järkyttäviä.
Lapsi on aina hoidossa jossain ku otan, tai meil on lapsen vahti ja ite juon muualla. Kärsin aina ihan helvetin moisia morkkiksia!
Päätän ain et seuraavat vapaat ku tulee ni oon ne selvinpäin, mut sit viimeistää viimestä edellisenä vp:nä tulee kaljapäkki haettua ja kyllä aamulla taas vituttaa.
Nautin mielettömästi herätä karapulattomana ja viettää vapaapäivää muksun kaa, mut sit ku se polte jossai vaihees tulee ni APUA, pinnaa rupee kiristää ja on tajuttoman levoton fiilis

Onko muita???

Tässä lyhyt ja sekava sepostus, mut toivottavasti täält löytyis juttukaveria…

huhuu!!!
eikö ketään???
vaik oon “vaan” ns. viikonloppukännääjä, ni silti tuntuu et ois tarve vähentää juomistani, etenki sitä et on aina muisti pois. Ois kiva saada vinkkejä jne. Vai revinkö vaan turhaa ressiä???
Saa muutki kommentoida ku äiteet…
eiks ketään muuta ahista vapaapäivien “tuhlaaminen” dokaamiseen ja rapulan potemiseen???

Tervehdys,

Tulin tuolta lopettajien puolelta. Aika moni nainen sinun iässäsi ja elämäntilanteessa tekee valinnan, johon ei bilettäminen kuulu. Juomisen lopettaminen kokonaan on hyvä valinta silloin, kun se vielä on kohtuullisen helppoa. Iän kertyessä ongelmat käyvät vaikeammiksi. Tuo vähentäminen on ajatus, jota itse vierastan. Juuri, kun oppii olemaan juomatta, niin aloittaa taas. Jotenkin tuntuu todelliselta kituuttamiselta. Toisaalta - jos vähentäminen onnistuu ilman suurempia tuskia, niin hyvä niin. Joka tapauksessa on hyvä ajatus pohtia tuota asiaa - tulitpa mihin tulokseen tahansa. :smiley:

Näen tän asian toisinpäin.

Mulle iän kertyessä on ongelmat helpottaneet ja juomisen hallintakin on homattavasti helpompaa.

Kaverit on hommanneet omat perheet kuka missäkin ja muuttaneet, ei tarvitse ottaa “lähetkö parille?” puheluita vastaan tai töissä kuunnella perjantaina “lähetäänkö bisselle?”

Sekin vaikuttaa kun oma parisuhde on vakiintunut niinkuin se nyt voi vakiintua.

Muistan ton viikonloppupolttelun. En usko et siin tarvii muuta kuin hakeutua sellaseen seuraan joka ei keskity juomiseen tai opetella olemaan rauhassa kotona vaik videoi katellen ja hyvää ruokaa syöden.

Kokeile eri juttuja nin varmaan löydät omas, tsemppiä :slight_smile:

Koskas ehdit penskasi kanssa olla, jos käyt duunissa ja juopottelet vapaapäivät?

No moikka tyllerö! :slight_smile: Mun mielestäni on hyvä että olet pitänyt huolen ainakin siitä että lapsi on hoidossa kun juot. Minä yritän näin lapsettomana naisena välttää äitiyskeskusteluja. :wink:

Täällä on ollut jonkinlainen suljettu keskusteluryhmä äideille. En tiedä onko se vielä toiminnassa. Joku varmaan tietää enemmän asiasta. Tossa näin äkkiseltään löysin jotain juttua… viewtopic.php?f=1&t=5861&p=575913&hilit=keskusteluryhm%C3%A4+%C3%A4ideille#p575913

Mörinällä ei sitten varmaankaan ole lapsia itsellään…? :unamused:

“Täällä on ollut jonkinlainen suljettu keskusteluryhmä äideille. En tiedä onko se vielä toiminnassa. Joku varmaan tietää enemmän asiasta. Tossa näin äkkiseltään löysin jotain juttua… viewtopic.php?f=1&t=5861&p=575913&hilit=keskusteluryhm%”

Kevään äitiryhmä on jo kiinni, mutta toivottavasti nyt syksyn mittaan avautuu taas uusi ryhmä :smiley: Ryhmään pitää ennakkoon ilmoittautua ja vain ilmoittautuneet sitten kirjoittelevat ryhmään. Mukana on keskusteluissa sitten kaksi oikeaa päihdehuollon ammattilaista ohjaamassa keskustelua. Antavat asiallista palautetta ja heittelevät uutta ajateltavaa ryhmäläisille. Olen itse ollut kahdessa aiemmassa ryhmässä mukana ja voin suositella!

Ensinnäkin en ole töissä 24h vuorokaudessa ja toisekseen kirjoitin että keväällä OLI överivaihde päällä jolloin tuli juotua lähes kaikki vapaat, ja nyt “osaan” ottaa vain yhtenä päivänä tai oikeastaan iltana, eli seuraavana päivänä ei tarvi korjata. Aikaa jää siis olla PENSKANI kanssa.
Silloin kun otan niin aloitan juomaan vasta iltasella, eli olen kerinnyt viettää päivän muksuni kanssa.

Näen tän asian toisinpäin.

Siksipä kirjoitan tänne vähentäjiin, koska en halua täysin absolutistiksi, vaan VÄHENTÄÄ juomistani ja hallita sitä silloin kun otan.

Muistan ton viikonloppupolttelun. En usko et siin tarvii muuta kuin hakeutua sellaseen seuraan joka ei keskity juomiseen tai opetella olemaan rauhassa kotona vaik videoi katellen ja hyvää ruokaa syöden.

Mulla on ollut teinistä asti tapa et viikonloppu kun koittaa, niin vedetään perseet, eli osittain “tapajuomista”. Siitä lie juontaa tämä nykyinenki polte/tarve ottaa kuppia vapailla.

mistäs saa tietää et onko ko. ryhmä alkamas ja milloin, osaisi sitte ilmoittautua???

Niinhän se varmaan suurimmalla osalla.

Tuli tos mieleen myös se et yritä myös etsiä sellasta tekemistä mihin et ota lastasi mukaan, eli sun omaa aikaa.
Mielestäni on todella tärkeää pienen lapsen äitinä olla välillä itsekäs ja vaan hemmotella omaa oloa, auttaa jaksamiseen.

Lähetä sähköpostia ylläpidolle, ne varmaan tietää alkaako milloin uusi ryhmä.

Heissan,en oo muistanut tänne kirjoitella.Olen ollut melkein puoli vuotta juomatta.
Mulla oli torstai dokauspäivä.Mies tietenkin edelleen juo torstaisin.Me kutsuttiin sitä
normitorstaiksi.2 vuotta meni silleen,sit mulle tuli masennuskausi ja epävakauskohtaus
ja jätin sen normitorstain viettämättä.En oo kylläkään lopettanut,koska tulee joskus
juotua.Enkä mä osaa juoda vain yhtä siideriä.Ja siiderin joukkoon mä oon tottunut
laittamaan vodkaa.Mulla on kaksi lasta,tyttöjä kumpikin,toinen on 10 v. ja kehitysvammainen,
jolla AD/HD.Toinen tyttö on 11 v. ja sekin oli kesällä psykologin tutkimuksissa.Ja mä olin
raivoraitis kummankin odotusaikana ja monta vuotta selvinpäin kun ne oli pieniä.

voi voi, ollu taas kaikennäkösiä kissanristiäisiä minkä verukkeel on voinu “pienen” kännin vetää, ärysttää tää saakelin selkärangattomuus!
Nyt on näköjään alkamas tuo äitiryhmä ja sinne jo ilmoittauduinkin, toivottavasti sielt sais sitä tarvittavaa tsemppistä.

perjantai ilman alkoa, DONE!!!
Nyt sitten tämä lauantai…

Hei

Hyvä, kun ilmoittauduit äitiryhmään. Siellä saat tukea ja tietoa.
Tavataan siellä!