Tervetuloa vaan mukaan keskusteluun.
Onhan meitä, ilman mitään virallista tai muuta organisaatiota raitistuneita.
Heinäkuussa 2010 lopetin juomisen, johan sitä kestikin useamman vuosikymmenen ajan. Ja jokapäiväistä se oli.
Alku oli hankalaa, ei niin pinttyneistä tavoista ollut helppoa ,poisoppiminen.
Vajaa pari viikkoa korkin kiinni laittamisen jälkeen asia oli niin kipeä ja tiukka, että en olisi siitä uskaltanut hiiskahtaakaan edes täällä nimettömänä. Oli se niin henkilökohtainen päätös ja niin henkilökohtainen koko ongelmakin.
Sitten tulin kirjoittelemaan, keskustelemaan niin elämästä alkoholismista irrottautumisen jälkeen kuin monesta muustakin elämäntapoihin ja elämänhallintaan liittyvistä asioista.
Kai tästä kirjoittelusta on jotain tukea ollut -moni asia on saanut lisämausteita ajatteluun, kun erilaisia mielipiteitä on löytynyt ja niitä on puoliun ja toisin avattu ja kommentoitu.
Eli, tiukastio ottaen voitaisiin tietysti väittää että eipäs sittenkään ilman ulkopuolista apua, kun täältäkjin on tukevaa ja alkoholismin uudelleenpuhkeamista ennaltaehkäisevää vuorovaikutusta etsitty.
Ja minun puolestani asian saa noinkin määritellä, ei siinä mitään pahaa ole, jos vaikkapa keskustelusta on apua, niin voimaantumisessa kuin ajattelun virkistymisessäkin.
Olen kai ollut aika aktiivinen keskustelija, joskin aina joskus työ-harrastus-tai muiden kiireiden takia hiukan hiljentynytkin.
AA.n opit eivät minunkaan ajatteluuni sovi, jos kohta eivät oikein muutkaan “ohjelmalliset” ja tiukan puhdasoppiset maailmankatsomukset ohjeineen ja askelmerkkeineen.
Mieluummin ajattelen itse, pällistelen tätä maailmaa ja kerronkin, miltä minusta mikäkin näyttää.
Omasta alkoholismin hävittämisestäni pois omaa elämääni ohjailemasta olen täällä tainnut kertoilla niin useaan kertaan, että osa pitempiaikaisista keskustelijoista on jo sen asian selittämiseeni kyllästytnyt ja osa kiukustunutkin.
Ja mieluummin jo tietysti itsekin juttelen näistä selvän elämän asioista, mutta kyllä minusta juttukaverin ja kommentoijan saa myös selviytymisen akuuttivaiheessa.
Sinulla on vuosi mennyt, hieno juttu!
Sitten jo tiedätkin mikä elämässäsi on muuttunut ja muuttumassa, ja mitkä asiat ovet edelleen olemassa.
Laita vaan tulemaan kirjoitusta, en tiedä onko minusta isoakaan apua, mutta vastailen kyllä ja keskustelen! Ehkä siitäkin joskus oma hyötynsä voi olla?