Vertaisohjaajat aloittavat Vilpolassa syyskuussa

Hei!

Vilpolassa aloittaa syyskuussa kolme kokenutta vertaisohjaajaa Irti Huumeista ry:stä. Vilpolan tavoitteena on tarjota huumeiden käyttäjien läheisille luotettavaa ja asiantuntevaa vertaistukea. Vertaisohjaajat vastaavat läheisten viesteihin, aktivoivat keskusteluja sekä auttavat tarvittaessa hakeutumaan kasvokkaisen avun piiriin.

Irti Huumeista ry on ehkäisevää ja korjaavaa päihdetyötä tekevä valtakunnallinen kansalais- ja vapaaehtoisjärjestö. Vilpola-keskustelualue tuotetaan A-klinikkasäätiön ja Irti Huumeista ry:n yhteistyönä.

Voitte rohkeasti lähettää kysymyksiä vertaisohjaajille, kirjoittaa huolia sanoiksi. Toivomme, että keskustelu aktivoituu.

Tule mukaan, et ole yksin!

Ystävällisin terveisin,
Päihdelinkin toimitus

Tervehdys kaikille vilpolalaisille!
Irti Huumeista ry:stä aloittaa Vilpolan vertaisohjaajina huomisesta eli syyskuun 2010 alusta kolme erittäin kokenutta vapaaehtoistyöntekijää . Minä olen Ohjaaja Lauri, kokemusta nimenomaan perhekeskeisestä huumetyöstä minulla on reippaasti yli kymmenen vuotta. Tänä aikana olen toiminut Irti Huumeista ry:n päivystävässä puhelimessa, tukihenkilönä, erilaisissa ehkäisevän huumetyön luennointi- ja valistustehtävissä sekä vertaistukiryhmän ohjaajana. Edunvalvonta on myös alue, jonka osuus on erityisesti viimeaikoina tullut jälleen vahvasti kuvioihin mukaan, joten siitäkin on jonkinverran kokemusta.

Minä otan Vilpolan ohjausvastuun tulevien puolentoistaviikon ajaksi, jonka jälkeen remmiin vaihtuu viikoksi toinen ohjaajistamme ja sitten viikon jälkeen kolmas ohjaaja. Näin sitten rullaillaan ja mennään kohti vuodenvaihdetta. Kukin ohjaajistamme esittelee itsensä ennen oman ohjausvuoronsa alkua, niin tulette kaikki vilpolalaiset kanssamme tutuiksi.

Perehdyn nyt ensiksi Vilpolan sisältöön, siis mitä olette aiemmin kirjoittaneet. Voitte rohkeasti lähettää tarinoitanne, kokemuksianne, kysymyksiänne ja kommenttejanne minulle ja muille vilpolalaisille, pukea huolianne sanoiksi ja antaa sanan säilän viuhua. Raivota saa, samoin vihata, itkeä, nauraa ja surra. Samoin saa haastaa, kyseenalaistaa ja olla eri mieltä. Samaakin mieltä saa tietysti olla. Toivon, että keskustelumme tästä hissunkissun aktivoituu ja että pystyn olemaan teille tueksi, avuksi ja voimaksi yhdessä muiden vilpolalaisten kanssa.

Minusta on mukava aloittaa kanssanne Vilpolassa. Olen lähdössä mukaan innostuneella mielellä ja asenteella.

Terveisin Ohjaaja Lauri

Hei Lauri!

Mukavaa, että toimintaan saadaan mukaan myös ohjaajia. Vielä kun tämän palstan olemassa olosta voisi jotenkin enemmän viestiä. Uskon, että tarvetta tälle on paljonkin ja suurin haaste alussa on saada lisää käyttäjiä. Olen aina silloin tällöin käynyt täällä vilkaisemassa, onko mitään tapahtunut, mutta kovin on hiljaista. Yksinään ei oikein viitsi keskustelua käydä. Muuten näen tämän erinomaisena /lisänä live-tapaamisille, koska niitä on aika harvakseltaan ja välttämättä ajat eivät sovi.

Eli laittakaahan viestiä / rummuttakaa palstasta. Tietoa voisi varmaan jakaa ainakin Irti Huumeista-tilaisuuksissa ja ryhmissäkin…

tapaamisiin,

Petunia

Petunia,
kirjoitat täyttä asiaa. Tähän mennessä olemme viestineet tästä ylätasolla eli esimerkiksi lehdistötiedotteilla, nyt alamme levittää tietoa myös ruohonjuuritasolla sekä Irti Huumeista vertaistukiryhmän ohjaajien että muiden päihdejärjestöjen kautta. Laitetaan viidakkorumpu raikaamaan!

oli kiva yllätys kun kerrankin löysin sellaisen paikan missä saavat huumeiden käyttäjien läheiset kertoo kokemuksistaan :slight_smile: olen vuoden jo yrittäny etsii netistä sellasta paikkaa missä kuulee muiden omaisten tarinaa. :slight_smile: