Minun läheiselläni on luottohäiriömerkintä eikä siis pitäisi olla pelkoa, että saa pikavippejä. Enää ja toistaiseksi. Mutta nyt nämä vertaislainat. Yritin saada selville, kysytäänkö niissä luottotietoja, mutta en oikein selvyyteen päässyt. Ilmeisesti näin menetellään, sillä kuka uskaltaa lainata jos on ilmeistä että takaisinmaksu takkuaa. Tai ainakin sitten kestää ennen kuin perinnästä ulosottoon päätyvät ja velanantaja lopulta rahat sitä kautta saa.
Mutta miten asia käytännössä on ? Onko jollakulla kokemuksia ?
Lehdessä oli kirjoitus näistä hiljattain ja siinä puhuttiin kuinka äkkiä oli lainasumma jotakin 18.000 euroa, kun lainaa lainan päälle oli otettu (ja saatu).
Voisi sitä itsekin kokeilla, mutta ei oikein haluaisi.
itse olen kerran ottanut vertaislainan, kun yritin päästä eroon korkeakorkoisista keinolla millä hyvänsä.
päädyin fixuran sivulle, ainoa joka suostui lainaan, muut eivät.
syötin tietoni, kerroin mihin rahat tarvin. siellä oli kysymyksiä tuloista jne, vastasin arviolla, joten kysyivät palkkakuittia että pitääkö tuloarvio paikkaansa. sen jälkeen kun olin lähettänyt sen, niin lainanmaksuluokitukseni oli 5 tähteä, eli melkein samantien lainalle löytyi sijoittajia.
katselin muiden lainahakemuksia ja kyllä siellä vaikka millaisia syitä oli, mutta aika monen luokitus oli 1 tai 2 tähteä, eli maksukykyä ei löydy. eli ei varmaan löydy sijoittajia niille lainoille.
lainaa lainan päällekin olen harrastanut kymmenisen vuotta sitten, kun otin kaikki lainat mitä sai, valehtelin ettei ole muita lainoja tai muiden lainojen lyhennykset alemmiksi mitä todellisuudessa olivat. sillä tavoin saa kyllä nopeasti itsensä kuseen.
mutta miksi haluaisit kokeilla jos ei ole tarveeta lainalle? jos on tarvetta rahalla, pyydä pankilta, muut on huonoja vaihtoehtoja ja päädyt maksamaan korkoja ihan turhaan.