Velat kaatuu niskaan

No en tiedä, onko ok, että se laina menee perintään, mutta eipä tässä juuri muuta vaihtoehtoa ole, kun tuo Resurs Bank ei tule yhtään vastaan maksusuunnitelmassa… :frowning: Mies kyllä sanoi heti, että päästä vaan ulosottoon kaikki, mutta yritän nyt ensin kuitenkin sopia perintätoimiston kanssa maksusuunnitelmaa (jos se on parempi kuin tuo Resurs Bankin ehdottama). Ja yritän saada sitten Takuusäätiön takauksen, kun velkasumma on tarpeeksi pieni. Kun ei ole varaa sitä 500 €:n lyhennystä maksaa, varsinkin kun nyt on tietty myös lokakuun lyhennys maksamatta. Ja lisää lainaa en tosiaan enää saa, eipä sillä että haluaisinkaan, onhan mulla ne omaehtoiset luottokiellotki.

Mulla on ollut luottotiedoissa ollut merkintä aikaisemminkin, ei silloin onneksi kovin suuresti vaikeuttanut elämää, mutta eihän se tietenkään varsinaisesti helpotakaan. Eniten toki jännittää työn puolesta… Tosin kun selvittelin asiaa, niin ei se välttämättä nouse esiin missään vaiheessa, vaikka SUPO tekisi sen perusmuotoisen turvallisuusselvityksen. Joku sanoi, että voisin maksaa vaan osan siitä lyhennyksestä, että se estää perintään siirron, mutta en tiedä, onko siitä mitään hyötyä, kun niille rästeille ei tosiaan saa mitään maksusuunnitelmaa.

Tuo isoin laina siis tuolla nyt etenee sinne perintään ja noita muita maksan niin paljon kuin voin. Jos on järkevintä päästää se isoin laina ulosottoon, niin sitten pitää tehdä samoin sille Avidan luotolle. Voihan sitä perintätoimistoa pyytää laittamaan se luotto ulosottoon, mutta sehän voi olla laittamatta sitä sinne vaikka hamaan tappiin asti :unamused: Sain täältä vinkin liittyä Velallisten tuki fb-ryhmään ja sieltä saakin tosi paljon vinkkejä näihin velkajuttuihin.

Nyt melkein tekis mieli vetää pää täyteen, tuli yht’äkkiä sellainenkin ajatus mieleen :open_mouth: Mutta en voi tehdä sitäkään, koska senkin käytössä mulla on vaan kaksi vaihdetta: 0-linja tai ihan naamat, muisti ja taju pois ja sitä rataa. Pelaaminen on poissuljettu vaihtoehto, joten ehkä mä sitten huomenna vedän vaan roskaruokaa ja karkkia ja palaan lauantaina laskemaan kaloreita ja euroja. Kyllä tämä välillä tuntuu, että miten voi olla yks ihminen näin onneton asioiden hoitamisessa… Minä ja minun sisko elettiin samanlainen lapsuus eikä sillä ole näitä ongelmia (paitsi ruoan kanssa). Tuliko mulle kaikki meidän sukujen addiktiogeenit vai mitä hittoa :laughing:

No joo, pieni romahdus ja jaarittelu tähän väliin, nyt taas paluu “tasaiseen” arkeen ja puurtamiseen :smiley: Josko sitä pysyisi pelaamatta edelleen, niin olisi yksi ongelma vähempänä.

Moikka!
Tuosta perinnöstä; mikäli sinulla olisi velkaa ulosotossa ja perisitte kiinteistön, olisi sisarellasi mahdollisuus ostaa sinut siitä ulos ja ulosotto saisi näin rahansa. Muuten ulosotto voi realisoida tuon osuutesi. Siitä käykö niin ei voi kukaan antaa varmas vastausta, se esimerkiksi riippuisi siitä, paljonko sinulla on velkaa jäljellä, saatko siihen suorituksia säännöllisesti tehtyä jne.

Jos et enää pysty maksamaan RB:n lainaa, kannattaa kertoa se heille. Kerro, että haluat siirtää lainan perintään, jonka jälkeen tulet pyytämään sen siirtämistä oikeudelliseen perintään. Tässä yhteydessä voit myös mainita, että muita lainoja tulee siirtymään 40-50 000 myös ulosottoon, että tietävät voivansa vilkuttaa omille rahoillaan. (Voit puhua ns. muunneltua totuutta).

Onko täysin kaikin tavoin poissuljettu, ettet saa mistään mitään könttäölainaa maksuihisi?

Jotenkin symppaan sua ihan hirveästi, mulla on itsellä paljon samoja piirteitä kuin sulla ja siksi esim. nykyään oon absolutisti ja käyn läpi terapiassa näitä omia lukkojani.

Ja siis tuosta perinnöstä; siitähän saa kieltäytyä, jos tilanne olisi huono. Mutta ei sen tarvitse olla!

Alma_Auroora, kiitos viestistä! :slight_smile: Ei taida olla mahdollisuutta saada mistään lainaa, jolla saisi kaikki velat maksettua, eikä edes osaa. Isä on mun lainan taannut omalla omaisuudellaan aikaisemmin ja auttanut ennakkoperinnöllä ennen velkajärjestelyä, joten en ainakaan häneltä edes kehtaa enää pyytää, onneksi olen saanut ne velat maksettua pois. Oli ihan hirveän vaikeaa kysyä mieheltä lainaa siihen Credit Starin velkaan ja se on sentään “vaan” kahden tonnin luokkaa :confused:

Juu, sisko on siis ulosotossa töissä, niin tietää onneksi näistä asioista aika paljon: rauhoitti kyllä mieltä se keskustelu. Muutenki se on ihan teoreettinen mahdollisuus loppujen lopuksi. Minulla ei ole siis kiinnostusta pitää sitä taloa, mutta sisko puhui että voisi pitää sen lomapaikkana. Toki ymmärrän, että isää huolettaa sen kohtalo. Kyllä hän vielä soitti perään ja sanoi, että teen niin kuin mulle on paras, eikä tarvi koko sukua ja omaisuutta miettiä :smiley: Mutta mietitään sitä sitten, jos/kun asia tulee eteen.

Pitänee vielä laittaa sinne Resurs Bankiin viestiä ja sanoa, ettei tosiaan ole mahdollisuutta sitä lainaa maksaa ja haluan siirtää sen perintään. Nyt on sentään kaksi palkkaa tulossa pienellä välillä, kun uusi tehtävä alkaa. Toki pitää sitten maksaa tammikuun vuokra ja laskut etupainotteisesti, etten maksa niitä sitten jatkossa aina vasta 15. päivä (palkkapäivä siis muuttuu). Sinänsä vähän masentaa tuo Resurs Bank: pyysin jotain järjestelyä vaan parille kk:lle ja laina-aika on kuitenkin sen 15 vuotta, mutta ei… :unamused: Toki eihän heillä tietenkään mitään velvollisuutta ole suostua. Harmittaa ylipäänsä koko laina: taas liian pitkään yritin sinnitellä ja järjestellä noita luottoja, olisi pitänyt luovuttaa paljon aikaisemmin. Mutta noh, myöhäistä sitä on enää katua, otettu mikä otettu.

Ihan samaa olen tuskaillut! Olin hetken muutama vuosi sitten ilman töitä ja harkkapaikka meni alta ym. Yritin sinnitellä, vsikka paljon halvemmaksi olisi tullut päästää vain silloin muutama lasku vaikka ulosottoon. Sitä jotenkin menee vähän shokkiin ja yrittää vaan pelastaa tilannetta vähän lyhytnäköisillä ratkaisuilla. Tälle puolelle plinkkiä päädyin sen vuoksi, että minulla kokeiltiin erästä lääkitystä, joka jostain syystä laukaisi minulla pelihimon. Onneksi tajusin sen, mutta halusin etsiä tietoa pelaamisesta. Näin normaalioloissa en nimittäin jaksa oikein edes lotota, minull ei ole myöskään minkäänlaista matemaattista päätä enkä oikein edes osaa pelata pokeria. Koska olen hyvin addiktioherkkä, se lienee siunaukseni.

Jahas, laskuri näyttää 730 pelaamatonta päivää, sehän on sitten 2 vuotta :astonished: Tuli jotenkin puskista tämä. Koko viikonloppu mennyt vähän stressatessa, kun just pe-iltapäivänä sattui hankala asiakas töissä kohdalle… Siirryn asiakaspalveluhommista parin viikon päästä muihin tehtäviin, niin jotenkin ahdistaa, että sattui vielä tämä tulemaan tässä vaihessa. Nykyisissä hommissa kuitenki suhteellisen harvoin näitä tulee, kaupan kassalla toki melkein joka päivä.

Lisäksi töissä on tulossa muutto remontin tieltä väistötiloihin juurikin joulukuun alussa. Käytiin tutustumassa ke tuleviin tiloihin: reagoin todella vahvasti johonkin sisäilmassa :frowning: Jouduin torstaina lähtemään töistä kesken päivän, kun hengittäminen oli vieläkin hankalaa ja kurkku kipeä + muut oireet. Kortisonia olen ottanut tablettina, niin on vähän auttanut. Nyt yritän epätoivoisesti miettiä, miten pystyisin työskentelemään etänä, koska en aio uhrata terveyttäni enää yhtään enempää töissä: menee tällä hetkellä lääkkeisiin ihan tarpeeksi rahaa.

Mutta pelaaminen ei sinänsä ole käynyt nyt mielessä, vuosipäivä tuli vähän niin kuin juhlittua samalla isänpäivän kanssa :smiley: Kun hoksasin vasta nyt illalla, että ylipäänsä on vuosipäivä. Mutta kohti uutta viikkoa ja toivottavasti pelaamatonta sellaista!

Huoh, rahanmenoa! Aion alkaa jatkossa tekemään töitä pääasiassa etänä väistötilojen sisäilmaongelmien takia (vaikka nyt valmistuneessa sisäilmatutkimuksessa ei mitään kuulemma löytynytkään, mutta kaksi vuotta oireilleena ei ole oikein luotto kiinteistöjä hallinnoivaan tahoon kohdallaan) ja nyt työllä ja tuskalla etsinyt kamppeita kotiin sitä varten. Tarvitsen kaksi näyttöä (toinen löytyy onneksi kotoa), Hdmi-piuhan sekä -“jakajan”, työpöydän, -tuolin sekä jotain äänieristävää seinää tuohon olkkarin nurkkaan. Pöydän käyn ostamassa huomenna käytettynä 40 eurolla. Näyttö + nuo hdmi-jutut yhteensä 115 €. Työtuoli uutena 50 €, kun haen itse myymälästä. Nuista tilanjakajista en vielä tiedä, pyysin liikkeestä tarjouksen käytetyistä. Onneksi nuo kai saa vähentää ensi vuoden verotuksessa, koska tarkoitus olisi tehdä se yli 50 % kotona. Jos vielä alkaa viedä lapsen päiväkotiin kävellen, säästetään bussikortissa 79 €/kk. Mutta saa nähdä, miten siinä käy :smiley:
Että vähintään se 200 € tähän lystiin uppoaa. Mutta toisaalta on kyllä lääkkeisiinkin uponnut tässä kahden vuoden aikana ihan kiitettävästi…

Perjantaina oli työpaikan pikkujoulut. Lähdin sinne ihan ilman juomia, kun työnantajan puolesta oli alkoholittomat juomat. Noh, tokihan siinä kävi niin, että ihmiset tarjosi alkoholia melko hövelisti ja tulihan tuota oltua mukavassa hiprakassa (ihme kyllä en siinä kunnossa kuin ennen biletuulella) ja kotona klo 3.30. Rahaa sinne hupeni mun mittapuulla melko lailla, pelkkään taksiin 45 €, mikä vähän kaduttaa. Mutta oli ihan älyttömän mahtavaa tanssia kerranki ihan täysillä. Seuraavan kerran taas sitten heti 8 vuoden päästä :laughing: Koronarokotustodistuksen kaivaminen puhelimesta tuotti vähän haasteita, mutta löytyihän se lopulta. Pelaaminen ei käynyt ihme kyllä edes mielessä: en ole varma, onko baareissa enää edes pöytiä tai peliautomaatteja…

Syömisongelmaisten vertaistukiryhmässä oli taas mielenkiintoista asiaa toipumisesta ja siitä, mistä sen huomaa, että edistystä on tapahtunut. Sopivasti terapiassakin sukellettiin melko syviin vesiin ja aletaan tosissaan miettiä, mikä se tarve on, mitä täytän tällä minun riippuvuuskäyttäytymisellä… Toisaalta tietenkin hyvä, että kaivaudutaan ongelman ytimeen, toisaalta kauhistuttaa se, että selkeästi toipuminen tuntuu ensin pahemmalta ennen kuin suunta alkaa olla parempaan. Ja jotenki välillä väsyttää tämä jatkuva itsensä kanssa työskenteleminen ja tuntuu, ettei mikään muutu mihinkään eikä musta tule ikinä “normaalia” (kauhea sana, mutta menköön paremman puutteessa…

Ahdistusta toki aiheuttaa se Resurs Bankin laina, joka on menossa perintään ja josta tod.näk. tulee merkintä luottotietoihin. Mutta kahden neuvotteluyrityksen jälkeen en jaksa enää sinne soitella ja yrittää sopia maksusuunnitelmaa, kun tiedän, etten sitä korkojen osuutta pysty maksamaan kuitenkaan.

Mutta kaipa tästä taas räpiköidään eteen päin. Ensi viikolla uudet työhommat, ihan kivaa päästä opettelemaan uutta. Josko sitä pääsisi palaamaan syömään paremmin ja kuntoilemaan: tämä viikko on mennyt toipuessa perjantaista, polvetkin olleet niin kipeät, ettei ole voinut edes jumpata :unamused: Ei sitä enää palaudu niin ku 20-vuotiaana… Mukavaa ja pelaamatonta loppuviikkoa kaikille!

Tilipäivä tuli ja meni, onneksi seuraava on 15. päivä. Vähän odotettua enemmän meni rahaa noihin työvälineisiin, kun ei kaikki toimineetkaan ihan odotetulla tavalla… Ei todellakaan mikään 200 € riittänyt :unamused: Noh, työhuonevähennyksen voi laittaa ensi vuoden verokortille, josko sais vähän pienemmän veroprosentin.

Velkatilanne:

Resurs Bank: 38 044,33 € / 37557,43 € marraskuun alussa (Täältä tuli ukaasi, että maksuhäiriömerkintää pukkaa, jos en maksa, mutta se oli odottevissakin)
Avida: 14565,28 € / sama kuin marraskuun alussa, korkoja ei laskettu (Arvio, käytin maksuvapaan kuukauden. Tämän kohdalla arvon, päästänkö ulosottoon, koska lyhennys on vaan 150 €)
Osamaksut: 437,67 € / marraskuun alussa 680,82 € (itse asiassa enää Klarna, muut maksettu pois)
Mies: 2380 € / marraskuun alussa 2080 € (jouduin lainaamaan rahaa työvälineisiin, ettei tarvinnut ottaa osamaksulla mitään)
Blue Finance: 0 € / marraskuun alussa 162,53 € (tää harmittaa niin paljon: maksoin nyt kokonaan pois, niin summa oli yli 200 € :imp: )
Opintolaina: 9974,24 € / marraskuun alussa 9999,24 €
Yhteensä: 65 401,52 € / marraskuun alussa 65045,03 €

Sinänsä masentavaa: lainasumma on vaan noussut… Pitää yrittää tuo miehen laina ja loput osamaksut maksaa mahd. nopeasti pois, niin jää vaan opintolaina ja nuo kaks suurinta lainaa. Saapa nähdä, paljonko lopullinen ulosottoon päätyvä summa tulee olemaan :confused:

En halua liikaa ahdistaa mutta kannattaa pitää kiirettä noiden maksamisessa, mitkä aiot maksaa ennen ulosottoa. 1/3 kun lähtee nettopalkasta on vähän vaikeaa maksaa muita maksuja.

Avidakin varmaan ulosottoon ilman korkoja menisi 8 vuotta maksaa 150e lyhennyksillä. Korkojen kanssa menee ties miten kauan ja loppupeleissä joku hirveä summa kertyy vuosien saatossa.

Jep, pitänee yrittää kiristää tahtia! Tuossa Avidan lainassa on nytkin 15 vuoden maksuaika, että en tiiä, meniskö ulosotossa pidempi vai lyhyempi aika… Tosin muutenki suunnittelin, että hakisin Takuusäätiön takausta, kun velkasumma on tippunut siihen 34 000 euroon, mikä se raja on. Ajattelin yrittää kysyä, saisinko maksaa itse ulosottomaksut ja vähän suuremmalla summalla kuin menisi palkasta. Oikeastaan olen jo luopunut siitä ajatuksesta, että yritän perintätoimiston kanssa sopia maksuista, ellen sitten jollain ihmeellä saisi luottotietoja säilytettyä, mutta näin ei tule käymään. Toivottavasti perintätoimisto sitten suostuu siirtämään velan ulosottoon, eikä roikota sitä kuluja keräämässä iät ja ajat.

Käväisin tänään pari tuntia toimistolla ja huomasin, kuinka hyvä on, että sain nuo etätyökamppeet hommattua: vajaa kaksi tuntia ja hengitys meni ahtaalle, yskin kuin viimeistä päivää, naamaa ja silmiä kutitti ja kieltä pisteli + poskionteloihin tuli hirveä paine… Mutta tutkimusten mukaan sisäilmassa ei ole mitään, eli ilmeisesti minä vaan oireilen ilman syytä tai oireet on psykosomaattisia :unamused: Eli etätyöhön siirtyminen on aika lailla olosuhteiden pakosta, ei ole enää mahdollista lisätä lääkitystäkään (keuhkolääkärin mukaan). Siinä mielessä saattoi olla ihan järkevä siirto tämä työtehtävien muutos, että etänä oleminen onnistuu paremmin, vaikka palkka vähän tippuukin. Jotenkin se ulosottokaan ei enää tunnu niin maailmanlopulta näiden kokemusten jälkeen.

En tiiä, näköjään joka kerta kun kirjoitan, on mieli muuttunut, että mitä teen velkojen suhteen :confused: Kaipa se konkretisoituu paremmin, kun alkaa nuita maksumuistutuksia tulla ukaaseilla varustettuna ja tietää, etten enää mitenkään niitä saa hoidettua “normaalisti”.

Velka vanhenee käräjäoikeuden tuomiosta 15-vuodessa. Eli ulosottoon maksat maksimissaan velkaa 15-vuotta, jonka jälkeen velka vanhenee.

Velkoja voi myös päättää ettei laita heti velkaa käräjille. Silloin velka vanhenee 20-vuoden kuluttua erääntymispäivästä, eli siitä päivästä kun olet saanut maksukehoituksen maksaa koko velkasumma kerralla.

Velka vanhenee sen mukaan, kumpi päivämäärä tulee ensin täyteen, velan erääntymispäivä / käräjäoikeuden antama tuomiopäivä.

Kun ilmoitat kirjallisesti velkojalle haluavasi velan oikeudelliseen perintään, velkoja ei voi vaatia sinulta enää ylimääräisiä perintäkuluja. Maksumuistutuksista kuluja saa veloittaa edelleen.

Itse en ajattelisi sitä, kumman kautta velan saa nopeammin maksettua, vaan sitä, kumpi tulee halvemmaksi. Uo:ssa korko on 7% plus kahden ensimmäisen vuoden ajan taulukkomaksut. Veikkaisin järjestelylainan koron olevan niin suuri, että uo tulisi taulukkomaksuineen edullisemmaksi.

Ja noista velan vanhenemisajoista en kirjoittanut sillä, että tarkoituksena olisi päästä veloista eroon maksamatta niitä. Kirjoitin siksi, että tiedät, ettei ulosotto kestä loputtomiin. Ja jos joku muu velkakierteessä oleva lukee tätä tekstiä: lisävelkaa ei kannata missään nimessä ottaa siksi, että pitäisi luottotiedot kunnossa. Mieluummin päästää velat ulosottoon ja maksaa sitä kautta pois. Mitä nopeammin velkakierteen saa katkeamaan, sitä nopeammin suosta nousee ylös.

En väitä tietävän uo:sta läheskään yhtä paljon kuin monet muut täällä (esim. Pelinaisella hyvä kirjoitus), mutta sinun kohdallasi kyllä laittaisin kaiken ulosottoon ja lopettaisin sen suhteen velkojen stressaamisen. Tärkein juttu tuossa uo:ssa olisi se, että et voisi enää velkaantua lisää, kun osamaksut ym. jäisivät pois.

Kiitos pelinainen ja Chicha, alan itsekin kallistua sille kannalle, että ulosotto taitaa olla kuitenkin “edullisin” vaihtoehto tässä vaiheessa, koska noissa molemmissa järjestelylainoissa on tosiaan paljon korkeammat korot kuin ulosotossa, vaikka niitä lisäkuluja tuleekin. Ja koska vaan nuo kaksi lainaa, niin menee vaan kaksi taulukkomaksua ja ehkä jopa lyheneekin jotain tahtia, kun ei tarvi jakaa niitä maksuja useamman velan kesken… Sisko myös mainitsi, että jos ulosottoviranomainen katsoo, että on lyhentänyt velkoja tarpeeksi, voi saada alennusta taulukkomaksuista. Mutta tämä on varmaan todella tapauskohtaista…

Osamaksut ja muut on sinänsä jääneet jo pois, kun otin itselleni ne omaehtoiset luottokiellot (tosin Klarna mahdollisesti vielä onnistuu silti), enkä nyt olekaan ostanut mitään osamaksulla sen jälkeen. Kaikki, mitä olen ostanut, olen ostanut kortilla tai laskulla, jonka olen maksanut heti palkasta. Tänä vuonna olen jopa joululahjoista selvinnyt yllättävän vähällä, kun olen kaikille aikuisille sanonut, että lahjoja ei vaihdeta rahatilanteen takia, ainoastaan lapsille ostetaan lahjat. Ehkä pikku hiljaa alkaa jotain oppimaan aikaisemmista virheistä… Nyt vaan pitää keskittyä, että saan osamaksuvelan ja miehen velan maksettua ennen ulosottoa. Tosin mulla on aikaisemmin ollut sitten myös se ongelma, että yritän maksaa kaikki mahdolliset pois ja sitten ei jää käyttörahaa loppukuulle tarpeeksi :unamused: Että tasapainon löytäminen tässä asiassa on vielä työn alla myös!

Edit. tuo järjestelylaina oli mulla vihoviimeinen virhe (Blue Financen vipin lisäksi, voi jessus ku potutti maksaa sitä pois), koska velkaantuminen ei pysähtynyt siihen. Että jos joku suunnittelee (kallista) järjestelylainaa, niin suosittelen ainakin olemaan varma, että muuta velkaa ei sitten enää tule tai että vähintään pelaamattomuus on pysynyt edes jonkun aikaa… Vaikka maksuerä onkin ehkä pienempi kuin niin, että maksaa montaa pienempää lainaa, suhteellisen huomaamattomasti ainakin omalla kohdallani sitten liukui siihen, että sen järjestelylainan lisäksi oli taas jonkun ajan päästä niitä pienempiä maksettavia, kunnes ei enää edes saa järjestelylainaa sen yhteissumman takia. Vaikka olin jo lopettanut pelaamisen siinä vaiheessa, ajatusmaailma ja tottumukset ei olleet muuttuneet peliajoista kuitenkaan. Ja vaikka olen jo vuoden käynyt terapiassa, muutos tuntuu tapahtuvan tosi hitaasti… Ehkä vasta nyt pystyy edes vähän selkeämmin ajattelemaan näitä velkajuttuja eikä vaan yritä paniikissa selvitä mahdottomasta.

Voit myös miettiä velkajärjestelyä saatat tarvita oikeusaputoimistosta tai velkaneuvojalta apuja, miten velkajärjestelyn laput täytetään oikeus.fi/talousjavelkaneuvonta … stely.html . Velkajärjestelyyn joutuu maksamaan jonkin aikaa saman summan kuin Takuusäätiön takaamaan lainaan.

Juu, tästäkin oli velkaneuvolassa/Takuusäätiön henkilön kanssa puhetta. Haasteena on vaan se, että olen ollut aikaisemmin velkajärjestelyssä, se loppui vuonna 2013. Eli todennäköisesti joutuu ainakin pidempään maksamaan ulosottoon ja perustelemaan erittäin hyvin, jos hakee uudelleen. Tarkkaa aikaa ei tietty pysty sanomaan, mutta oli siellä velkaneuvolassa sitä mieltä, että ainakin kaksi vuotta pitäisi maksaa ensin ulosottoon. Ja voi olla, että peliriippuvuudesta syntyneet velat katsotaan kevytmieliseksi velkaantumiseksi: tokihan varmaan auttaa, jos pystyy osoittamaan, etten ole pelannut moneen vuoteen ja käyn/olen käynyt terapiassa. Mutta voihan sitä aina hakea, sitten kun tulee ajankohtaiseksi :slight_smile:

Aa ok no sitten joutuu varmaan yrittämään maksaa kaikli velat pois. Mullakin uohon mennessä jotain 35000e ja opontolaina joku 9300e + joitain maksusuunnitelmia pariin pikkuvelkaan. En itsekään tiedä, miten olen onnistunut lyhentämään uot alle 10000e + opintolaina vielä jäljellä. 3,5 vuotta tohon mennyt tässä vaiheessa.

Velkajärjestelyssä “kevytmielinen sana” on korvattu “piittaamattomalla ja vastuuttomalla”. Hirveä sana tuo kevytmielinen.

Mutta tsemppiä kovasti (y)!

Kiitos ytrewq, eiköhän tästä jotenki selvitä! <3 Tavallaan hävettää vielä enemmän, että olen taas tässä tilanteessa, vaikka jo kerran maksoin viisi vuotta velkajärjestelyssä velkoja ja sinnittelin ihan tosi pienillä tuloilla… Kun laskeskelin ulosoton laskurilla tuota, paljonko sinne ulosottoon menisi, jäisi huomattavasti enemmän käyttörahaa kuin esim. velkajärjestelyn aikana jäi. Ja onhan se joku 650 € paljon vähemmön verrattuna siihen, että pahimmillaan velkojen lyhennykseen meni suunnilleen 1000 € / kk ja ylikin…

No kyllä nuo “piittaamaton” ja “vastuutonkin” kuulostaa aika kamalalta :laughing: Kuulostaa siltä, että on vaan ottanut velkaa ilman aikomustakaan maksaa takaisin, vaikka omassa mielessä ajatteli, että saan paremmin hoidettua maksut esim. yhdistelmälainan avulla. Mutta tokihan järjen olisi varmaan pitänyt jossain vaiheessa puuttua peliin ja olisi pitänyt tajuta, ettei enää selviä millään maksuista… Noh, josko tästä nyt jotain vihdoin oppisi kovapäisinkin, toivoa ainakin sopii :blush:

Mutta hei, tänään tuli ainakin yksi edistysaskel kohdalle: tarvitsen korutelineen. Sen sijaan, että olisin tilannut sen netistä noin vaan, kyselin Facebookin kirppisryhmässä, olisiko kenelläkään ylimääräisenä ja wuhuu: joku laittoi että hänellä olisi ja aikoi laittaa illalla kuvia. Mikä parasta, ryhmä on paikallinen kirppisryhmä, joten postikuluihinkaan ei mene mitään. Tykkään itse käydä aika ajoin kaappeja läpi ja lahjoittaa ylimääräiset vaatteet/tavarat eteenpäin. Tosin nyt alkaa säästökuuri puremaan, joten esim. vaatteita ei varsinaisesti enää kerry. Mutta pojan kanssa keskusteltiin ja sanoin, että käydään lelut läpi ja ne, millä ei leiki, annetaan jollekin toiselle pienelle pojalle tai tytölle. Kun varmasti poika saa taas lisää leluja joululahjaksi. Ja ihan suosiolla lahjoitti “ylimääräiset” pois :slight_smile: Jotenkin helpompi hengittää, kun ei ole turhaa kampetta lojumassa nurkissa…

Etätyötä reilu viikko takana ja yllättävänkin hyvin on mennyt. Eniten ehkä helpottaa se, ettei tarvi istua enää autossa ruuhkassa hermot pinnassa ja se, että ruokatunnin aikana ehtii vaikka tyhjentää ja täyttää tiskikoneen tai laittaa pyykit koneeseen/kuivumaan. Auttanut jotenkin tosi paljon jaksamiseen, kun ei tarvi työpäivän jälkeen miettiä noita hommia, kun on jo valmiiksi ihan poikki…
Huomenna vielä hakemaan sellainen koristesermi tuohon minun "toimisto"nurkkaukseen: haluan eristää itselleni koko nurkkauksen, niin saan jotenki paremmin erotettua työn ja kodin toisistaan. Torista löytyi 50 eurolla hienolla kuvalla oleva taitettava malli. Ei välttämättä tarvi Teams-palaverissakaan blurrata taustaa tai laittaa jotain erikoista taustakuvaa :laughing:

Paria joululahjaa yritin tuossa ostaa laskulla, koska osamaksulla en tosiaan enää mitään osta, mutta ei onnistunut… Oletin, että maksuhäiriömerkintä on napsahtanut, mutta Asiakastiedon sivuilla sitä ei ainakaan näkynyt. Noh, tästä lähtien sitten ostan vaan juttuja, mitkä voin maksaa heti, mikä ei sinänsä ole mikään huono juttu. Tuo Reseurs Bankin laina näkyy edelleen siellä heidän sivuilla minun tiedoissa eli eivät ole kokonaan eräännyttäneet sitä (ei ole tullut tästä mitään tietoakaan), joten en voi pyytää siirtämistä oikeudelliseen perintään…

Syömisongelmaisten vertaistukiryhmässä tuli puhetta siitä, kuinka yritetään hallita syömistä esim. erilaisten dieettien avulla, mikä taas johtaa lopulta hallitsemattomaan syömiseen. Minulla tuli tuossa “hyvä” idea, että kokeilen 8/16 paastoa, missä siis ruoka syödään 8 tunnin aikana, jonka jälkeen paastotaan 16 tuntia. Jep, tämähän on tosi hyvä idea, kun on jonkinasteinen syömishäiriö :unamused: Varmaan yritän nyt jotenkin extra kovasti hallita syömistä, kun tuntuu, että muut asiat elämässä ei ole minun hallinnassa… Jouduin jäämään etätöihin tavallaan vasten tahtoani toimiston sisäilmaongelmien takia ja nyt nuo velka-asiat. Toki olen nyt sitten sortunut ahmimaan tällä viikolla joka päivä eli juuei, tuhoon tuomittu yritys! Minun pahin pelko kumma kyllä on, että paino nousee takaisin sinne, mistä lähdin ja se saa minut ahmimaan, vaikka siinä ei ole mitään järkeä. Toki varmasti nuo muutkin asiat vaikuttaa. Ja pelaaminen ei ole enää vaihtoehto ahdistuksen käsittelyyn. Eikä edes yritykseen korjata velkatilannetta sillä suurella voitolla, koska jossain vaiheessa järki (ainakin vielä) astuu peliin ja muistuttaa, mihin minun pelaaminen johtaa…

Toisaalta ymmärrän, että tavallaan saan olla onnellinen, että lopetin pelaamisen niinkin aikaisessa vaiheessa, kuin lopetin. Toki velkaa on hemmetisti, mutta ei se kaikki pelkästään pelaamisesta ole tullut. Olen välillä alkanut ajatella, että ehkä minulla ei mitään riippuvuutta ollutkaan, kun pystyin lopettamaan näinkin “helposti”. Toisaalta ymmärrän, että se on vaarallinen ajatus ja olen toki tehnyt töitä pelaamattomuuden eteen, mutta en tiedä, onko se joku huijarisyndrooma vai mikä. En osaa ihan selittää, mitä tarkoitan. Vai onko se vaan aivojen tapa alkaa valmistamaan minua pelaamiseen: alan vakuuttelemaan itselleni, ettei minulla mitään oikeaa ongelmaa ollutkaan ja kyllä sitä vähän voi kokeilla jne :confused: Tosin toistaiseksi on riittänyt sen muisteleminen, mitä se pelaaminen oli juuri ennen lopettamista: järkyttävää ahdistuksen tunnetta ja pakonomaista pelaamista. Siinä vaiheessa oikeastaan toivoin, etten voittaisi isoa voittoa, että saisin vielä jatkaa pelaamista. Ja sitten kun tuli isompi voitto, sitä ei voinut nostaa, koska olin jo pelannut niin paljon ja omat piti saada pois…

Kirjasin yhdessä vaiheessa ylös talletuksia ja voittoja ja oli kyllä melko silmiä avaavaa: ekat voitot, mitkä nostin kasinolta oli 20 €. Ja melko nopeasti, ehkä vuoden aikana ne talletetut summat alkoivat kasvaa ja voittoja tuli harvemmin, koska tuollaisia summia ei olisi tullut mieleenkään kotiuttaa. Pitää ehkä kaivaa se lappu jostain muistutukseksi, miksi “ansaitsen” hakea ja saada apua.

Tällaisia mietteitä tänään: ehkä minua sittenkin ahdistaa asiat tällä hetkellä enemmän kuin tajusinkaan, ei ollut tarkoitus kyntää noin syvissä vesissä :smiley: Täällä oli niin syvällisiä ja pohdiskelevia kirjoituksia, että ne varmaan inspiroi kaivelemaan pohjamutia… Toisaalta on kai ihan hyvä välillä pohtia ja miettiä näitä asioita, ettei totuus pääsisi unohtumaan!

Hei.

Löysin tämän keskustelun ja luin kokemuksiasi. Oon myös tajunnut, että pelaaminen on karannut käsistä. Eilen laskin, että lainaa on nyt vähän yli 20000. Tosin 7000 on otettu aikanaan muuhun tarkoitukseen. Nytt on pakko vain lopettaa ja alkaa maksamaan. En vain tiedä mistä pääsee alkuun. Ensiksi pyysin töistä lisää vuoroja. Laskin, että niiden avulla on mahdollista saada lisää rahaa noin 400 kuukaudessa. Tulojen puolesta ei pitäisi olla paniikkia. Mutta 3000 palkasta ei jää melkein mitään käteen maksujen jälkeen. Onko tietoa voiko päästä takuusäätiön takaukseen piiriin. Vaikka osa veloista on pelattu? Osa kuitenkin on tullut lääkkeistä ja pieleen menneestä asuntokauppaan liittyvistä kuluista.

Noiden muiden syiden luulisi ainakin kelpaavan ja että kyse ei pelkästään ole pelaamisesta.

Hei Matleena89, hyvä, että olet ymmärtänyt pelaamisen olevan ongelma, se on hyvä alku. Velkojen suhteen alkuun pääsee varmaankin parhaiten olemalla yhteydessä vaikka tuonne Takuusäätiöön, he osaavat antaa tarkempia ohjeita ja kertoa lisää myös tuosta takauksesta. Suosittelen myös ihan kaupungin/kunnan velkaneuvojaa tai velkaneuvolaa, jos sellainen on tarjolla.

Tuolta Takuusäätiön sivuilta löytyi: “Riippuvuudet kuten päihde-, peli- tai ostoriippuvuus, psyykkiset sairaudet tai rikostausta eivät estä takauksen saamista. Riippuvuuden tai sairauden on kuitenkin oltava hoitotasapainossa ja hallinnassa niin, että arjen rahankäyttö sujuu, uutta velkaa ei enää synny ja lainan hoito onnistuu.” Ja toki tuohon tarvitaan myös mahdollisen puolison tiedot, joten hänen täytyy olla tietoinen tilanteesta.

Ja ihan omien kokemuksieni perusteella sanoisin kanssa, että peliongelman on oltava hallinnassa ennen kuin velkojen hoitoa kannattaa alkaa suunnittelemaan… Toki siis hyvä on miettiä, mitä niiden kanssa tekee, mutta jos pelaaminen jatkuu, on aika hankalaa, ellei mahdotonta saada velka-asioitakaan hallintaan. Minulla tämä velkatie on ollut ehkä vähän pidemmän kaavan mukainen, kun peliongelma ei ole ainoa riippuvuus, mitä mulla on, eli vasta nyt, yli kaksi vuotta pelaamisen lopettamisen ja yli vuoden terapian jälkeen olen edes matkalla ratkaisemaan tätä asiaa :unamused: Sinulla on tosi hyvät mahdollisuudet selvitä noista veloista, kunhan vaan pelaaminen loppuu.

Jos lopettaminen ei onnistu omin voimin, suosittelen ehdottomasti hakemaan apua ja tukea myös siihen. Täältä ja tuolta Peluurin puolelta löytyy hyviä vinkkejä siihen, mitä apua on tarjolla, toki tänne kirjoittaminen on tosi hyvä alku. Paljon tsemppiä sinulle!