Velat ja varat?

Minkäkokoisia velkoja teillä on?

Itselläni vakuudettomia luottoja n.65t€
Asuntolainaa 68t€
Nettona jää 2400€

Miten ihmeessä saisin yhdisteltyä lainat, että pystyn jatkamaan elämää. Onko kenelläkään kokemuksia? Paljon on päästetty ulosottoon ym. Mutta itselläni ei olisi tähän ”varaa” työni puolesta. Se olisi tod. näk. Irtisanominen, jos sinne asti menisi velat.

Tai onko muita keinoja saada kk-summat järkevälle tasolle, jossa saisin maksettua velkani… onko kenelläkään omis kokemuksia miten tästä voi selvitä?

Moi!

Valitettava tosiasia on, että tuollaista velkasummaa varten et tule saamaan mistään yhdistelylainaa, oli asuntolainaa tai ei. Ehkä jos olisi rinnakkaishakija jolla hyvät tulot… Toinen vaihtoehto voisi olla jos asunto olisi takauksena. Tämä toki riippuu siitä kuinka paljon asuntoa on maksettu ja minkä arvoinen se on.

Omat velat ovat puolta pienemmät kun sulla, mutta nettotulot samanverran. Itellä toki myös useampia velkoja joten menee aika paljon kuukaudessa lyhennyksiin ja tiukkaa on, velat lyhenee hitaasti kun tosiaan useampi velkoja. Oon toiveikas että kolmessa vuodessa olisin maksanut kaikki pois. Asuntolainaa on myös, mutta sitä en omiin velkoihini laske, se kun on hyvää velkaa ja oli lainaa tai ei, sama summa menisi jos asuisi vuokralla.

Sun tilanne on tosi vaikea ja etenkin työpaikan vuoksi, jos vaan mitenkään selviät kuukausilyhennyksistä niin en ehkä ihan pienin perustein päästäisi ulosottoon, vaikka toisaalta lopputulema ehkä kuitenkin tulee olemaan se ja mitä ennemmin sinne päästää, sitä pienempi velkasumma olisi. Jos kuitenkin työpaikka menee alta, et saa mitenkään velkoja lyhennettyä jolloin uo voi käydä käsiksi asuntoon…Onko mahdollisuutta hankkia lisätöitä?
sun on ehdottomasti kerrottava tosta tilanteesta jollekin!

…kävin lukemassa viestisi toisesta ketjusta, vaikka on paskaa ja velkaa, niin eron ottaminen velkojen vuoksi on kyllä typerää. Eri asia, jos jokatapauksessa haluat erota, mutta velkojen ja häpeän vuoksi ei missään nimessä, vaikka asunto myytäisi ja saisit velat maksettua, olisit silti onneton.

Mä tiedän, että velat tuntuvat pahalta ja tulevaisuus ahdistaa, mutta positiivisia asioita elämässä oppii kyllä löytämään ja niistä voi oppia olemaan kiitollinen ja nauttimaan, kun hyväksyy oman tilanteensa, mennyttä ei voi muuttaa,
mutta tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Et voi elää elämää murehtimalla vain velkoja. Raha on vaan rahaa, se on klisee, mutta myös totta. Nyt sun voi olla vaikea ymmärtää sitä, mutta ajan kanssa helpottaa, vaikka velkaa olisikin…

Itselle on sattunut elämässä niin paljon muutakin paskaa kun peliriippuvuus, joten on ollut opeteltava positiivisen ajattelun taito, jotta jaksaa. Ei ehkä niinkään itseni vuoksi, mutta lasten takia. En halua, etkä sinäkään, että heidän lapsuutensa menee ohi itsesi rypiessä omassa pahassa olossaan.

Moi Uuttapäin2021! Minäkin luin tarinasi molemmista ketjuista ja täysin samaa mieltä Mävaan kanssa. Ero pelkkien velkojen vuoksi olisi yksinkertaisesti typerää, jossa vain pakenisit ongelmaa, kohtaamatta sitä. Ihmisen ajattelu kun tuppaa sumenemaan peliriippuvuuden ollessa päällä.

Annoit ihan oikeita neuvoja tuossa toisessa ketjussa toiselle ihmiselle, joten mikä estää sinua itseäsi toteuttamasta niitä? 68000 on tietysti valtavasti pelivelkaa, mutta joillain on ollut paljon sinuakin enemmän ja he ovat voineet lopettaa pelaamisen. Et ole siis mikään menetetty tapaus. Kuten itsekin sanoit, niin 6000 velat tuntuivat aikaisemmin yhtä pahoilta.

Jos nyt ottaisit pelaamisen takia eron ja maksaisit osan veloista asunnosta saatavilla rahoilla pois, niin uskotko todella pelaamisen jäävän siihen? Ehkä jonkin aikaa saattaisit ollakin pelaamatta, mutta ennemmin tai myöhemmin päätyisit taas pelaamaan, kun et koskaan pureutunut omiin ongelmiisi ja pidit ne kaikki sisälläsi.

Minä en tilanteessasi näe oikein muuta vaihtoehtoa kuin kertoa ensin miehellesi kaiken. Ja muista kertoa ihan kaikki, ihan jokainen velka! Tiedän omasta kokemuksesta, että peliriippuvainen haluaa häpeissään kaunistella asioita, mutta jos jätät joitain asioita kertomatta, niin silloin sama salailu jatkuu, joka ajaa sitten taas pelaamaan. Mies tietysti pettyy ja on vihainen, mutta jos jatkatte yhdessä, niin se voi myös olla teille uusi alku. Minunkin teki pahaa kertoa totuus vaimolle ja kuinka olin valehdellut hänelle päin naamaa 7 vuotta. Velkojen lisäksi joutui kertomaan paljon muutakin, kuten esimerkiksi sen, miksi vanhempani eivät olleet hänelle kertoneet peliongelmastani aikaisemmin. Eivät kertoneet, koska olin heille valehdellut, että suhteen alussa kerroin itse. Nyt kuitenkin, kun totuuden kerroin, niin suhteemme on paremmalla tolalla kuin koskaan aikaisemmin. Tietysti raha-asioissa hän ei luota minuun, mutta puhumme asioista avoimesti. Lisäksi hänen puoleltaan se on vain tervettä huolenpitoa minusta. Teillä on useampi lapsikin, joten mieti asiaa myös heidän kannaltaan, että onko heidän lapsuus nyt etusijalla vai sinun omien peliongelmien salaaminen.

Suosittelen siis, että kerrot miehellesi ensiksi ihan kaiken. Alkuun voi tietysti mennä miehen osalta shokissa ja vihastuneena huutamiseksi, mutta sen jälkeen voitte alkaa miettiä, että miten voitte alkaa ratkaista ongelmia. Et sinä ole paha ja kelvoton ihminen, olet vain vakavasti sairas. Kuten itsenkin kohdalla, niin myös sinulla peliongelma on kehittynyt jo peliriippuvuudeksi ja tarvitset siihen ammattiapua. Tutustu siis eri vaihtoehtoihin ja hakeudu jonkinlaisen avun piiriin. Itselläni olen nähnyt hyväksi kombinaatioksi psykologin ja vertaistukiryhmän. Vaatiihan se tietysti töitä ja aikaa, mutta vähemmän se sitä aikaa vie kuin jatkuva pelaaminen.

Tuli aika pitkä teksti, mutta toivottavasti saat meidän muiden palstalaisten vinkeistä rohkeutta ja halua tehdä muutoksen elämääsi.

Ihan ruutupaperille kannattaa kirjoittaa kaikki vipit ja laittaa miten paljon jokaista jäljellä ja millaisella korolla.

Kallein korkoisen ja pienimmät velat kun saa maksettua loppuun alkaa velat yhdistämään pikku hiljaa. Vähän kun järkeilee, mitä lyhentelee isommilla summilla huomaat lopulta enää yksi velka jäljellä ja sen hoitaminen huomattavasti helpompaa kun nykyinen moneen paikkaan maksaminen.

Komppaan Chichaa 100%. Ehdottomasti kannattaa aloittaa heti kertomalla puolisolle. Pelottavampaa ja nöyryyttävämmän tuntuista, kun mikään, mutta usko pois, välttämätöntä. Itselläni oli (peli)lainaa reilusti yli 100 000e. Olin jo täysin varma, ettei tästä enää selvitä, mutta toisin kävi. Suhde kukoistaa, olen pelaamattomana uusi parempi versio itsestäni: onnellinen, tasapainoinen, rauhallinen. Osaan nauttia hetkistä tekemättä mitään. Pelaamattomuutta takana kolmisen vuotta. Lainaa lyhennän reilulla kädellä, joten ylimääräistä rahaa ei ole, mutta mitäs tuosta. Elämässä on niiiiin paljon tärkeämpiäkin asioita. Kunhan vain tulee toimeen. Peliriippuvaisuus on sairaus. Se ei tosissaan tee sinusta huonoa ihmistä. Sen hallintaan saanti vaatii kuitenkin suurta päättäväisyyttä ja usein myös ammattilaisten apua. Ykköslääke on kuitenkin olla aidosti rehellinen itselleen ja lähimmilleen. Todella paljon tsemppiä sinulle! <3

Olen täysin samaa mieltä kuin yllä olevat. Sinun on nyt vaan yksinkertaisesti kerrottava miehellesi.