Kirjoitan tänne koska en jaksa lähteä edes ulos ihmisten ilmoille kauppaan tuulettumaan. Olen tästä kaikesta niin lamaantunut. Toivon, että asiasta kirjoittaminen jotain auttaisi.
Olen ollut yhdessä 2,5 vuotta alkoholistimiehen kanssa. Elämä on ollut melkoista vuoristorataa sen käytön kanssa. Puolisoni on ns. tuurijuoppo. Minun kanssani ei ole juonut putkia. Hänelle suurin ongelma on tunnejuominen eli juodaan kun menee huonosti, stressaa, vituttaa. Silloin pitää saada nollata. Tai sitten on meno päällä ja pitäisi pitää hauskaa. Käyttäminen liittyy näihin ääripäihin. Ongelma on se, että hän on erittäin herkkä (masennuksen takia eläkkeellä) ja stressinsietokyky nolla. Lisäksi hän kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta jonka vuoksi saattaa ottaa pari ”rauhoittavaa” olutta ennen jotain tapaamista/menoa. Ja kun stressi laukeaa juodaan vähän lisää.
Olen tehnyt parhaani ymmärtääkseni ja tiedän että alkoholismi on sairaus. Se ei ole ongelma silloin kun hänkin sen käytön mahdottomuuden tajuaa. Mutta kun se päivä tulee AINA kun voisi sitä yhden ottaa, selitetään sitä että kyllä muutkin ihmiset juo sekä aletaan haastaa riitaa ja etsiä minusta niitä virheitä (etten minäkään täydellinen ihminen ole). Ja hän saarnaa minulle siitä kuinka hänen olisi oltava kaikessa täydellinen minun vuokseni. Kun kysyn mitä muuta olen pyytänyt kuin että olisi juomatta, hän ei keksi mitään. Joskus onnistun nämä tilanteet selvittämään provosoitumatta ja hän parin tunnin päästä saattaa pyytää anteeksi. On vain välillä vaikea pysyä tyynenä kun hän kysyy, että missä se ongelma on? Se tuntuu niin pahalta, kun muistan mitä hän on humalassa tehnyt ja vuolaasti anteeksi pyytänyt jälkeenpäin. Silloin anteeksipyynnöt tuntuvat valheilta.
Se mitä hän on sitten humalassa tehnyt? Lista on loputon. Lähes kaikki näistä tapahtumista on hänelle hämärän peitossa ja on kuullut niistä vasta jälkeenpäin. Humalassa hän sekoilee, seksuaalisesti ahdistelee naisia tai yrittää heitä iskeä (lähikaupassa on noloa käydä hänen kanssaan, koska on siellä rivoja puhunut naisasiakkaille). Kotonakin minun silmien edessä tietokoneella etsinyt seuraa pakonomaisesti. Minuakin yrittänyt väkisin ottaa ja ei ole ymmärtänyt sanaa ‘lopeta’. Lopetti vasta kun aloin itkemään. Silloinkin vain tuhahti, että ”Että sä olet tollanen”. Olen kysynyt häneltä selvinpäin, että onko hän tyytymätön meidän seksielämäämme tai minuun, mutta hän on sen kieltänyt. Uskon häntä koska selvinpäin hän on kyllä tuskallisenkin rehellinen asioista (jos ei liity alkoholiin). Hän on sammunut vieraisiin paikkoihin (kylmänä keväänä kadulle), toikkaroinut liikenteen seassa ja ollut poliisin kanssa tekemisissä useasti. Hengenlähtö on ollut usein lähellä.
Yleensä homma alkaa pienestä ja kiihtyy kohti jotain isoa sekoilua. Nyt taas pelottaa kun on tämän vuoden puolella tullut törkeä rattijuopumus, näpistys ja muita pieniä juttuja. Putkassa ollaan oltu kolmesti. Kahden viimeisen kerran välissä oli vain viikko. Hänellä on tänä keväänä edessä paljon näitä stressinaiheita (siis normaalia enemmän) eli pahinta varmaan vielä odotellaan. Olen alkanut turtua siihen kun tullaan kuset housuissa, uuden ”lapun” kanssa poliisilaitokselta. Olen alkanut muuttua (varmaan jonain itsepuolustuksena) kylmäksi ja v:mäiseksi. En jaksa antaa myötätuntoa kun elän jatkuvassa pelossa. Nytkin olen aivan loppu kun pitäisi lukea yliopiston pääsykokeisiin (800 sivua ja kaksi kuukautta aikaa). Olen vain ahdistunut. Sairastan itse kaksisuuntaista mielialahäiriötä ja yritän kuntoutua. Tässä sairaudessa stressi laukaisee sairasjaksot ja se on kyllä näkynyt mielialojen vaihteluissa viimeaikoina. Yliopistoon pääseminen merkitsisi minulle todella paljon, mutta ainut fiilis tällä hetkellä on ”paskat kaikesta”. Viikonloppuna on veljeni vauvan ristijäiset, mutta tuntuu ettei ole voimia sinnekään mennä. En voi puhua kenellekkään ja tunnen itseni niin yksinäiseksi.
Olen pitänyt huolta hänen rahoistaan ja pankkikortistaan ettei pääsisi retkahtamaan. Tämä oli hänestä myös hyvä idea. Eilen sain kuitenkin tarpeekseni koska hän syytti minua varkaaksi. Siis koska olen hänen rahojaan suojellut. Annoin kaikki hänen rahansa hänelle takaisin ja sanoin, etten voi aikuista ihmistä kaitsea. Joko hän ne juo tai sitten ei. Minä en siihen voi mitenkään vaikuttaa. Nyt hän lähti käymään apteekissa ja olen HYVIN hämmästynyt jos tulee ilman poliisin väliintuloa kotiin.
Nyt tietysti kun tuota ylläolevaa katsoo herää kysymys, että miksi minä sen ihmisen kanssa olen? Niinkuin varmaan useimmilla ne selvät jaksot on ne jotka on näinkin pitkälle kantanut. Selvinpäin harvinaislaatuisen rehellinen, välittävä, sydämellinen ja reipas. Hän on tukenut minua uskomattoman ihanalla tavalla ja ollut niiltä osin hyvä puoliso. Minä myös näen sen kamppailun jota hän käy alkoholin kanssa. Viimeisin täysin raitis putki oli puolivuotta. Hän tunsi itsenä paremmaksi ja näki, että sellaista raitista elämää hän haluaa elää. Kaikki romuttui siihen ensimmäiseen ”yhteen”. Viime marraskuussa juhlissa sukulaiseni tarjosi vahingossa (vaikka nimenomaan alkoholitonta pyydettiin) samppanjaa. Puolisoni on kovin ujo ja ei kehdannut pyytää alkoholitonta. Sukulaisenikin sanoi, ettei kai yksi haittaa. Viikko tuosta se ”voisi sitä muutaman ottaa” alkoi. Ja tässä ollaan. Tekisi mieli vaan mennä sänkyyn vetää peitto korville.