Varjoliljan omat plussat ja miinukset

Kirjaan tänne itselleni ylös mitä huonoa alkoholin liiallinen käyttö on aiheuttanut sekä mitä positiivista sen vähentäminen on saanut aikaan. Lisään asioita kun sille tuntuu.

Alkoholin haitat:

• itsesyytökset, päänsisäiset moraalisaarnat, oman itseni aliarviointi, olen huono ja merkityksetön- ajatukset, masennuksen syveneminen
  • juomisen salaaminen toisilta, roolin esittäminen, erakoituminen, yksinjuominen, yksinäisyys
  • väsymys, sosiaalisten suhteiden laiminlyönti
  • liikakalorit, maksa-arvot, kolesteroli, sokeriarvot, kunnon alentuminen, lihoaminen
  • fyysinen ja psyykkinen pahoinvointi, sydämentykytys, pelkotilat kuinka keho ja pää kestävät
  • oman lapsen suhde juovaan äitiin, vääränlaiseen alkoholinkäytön siirtäminen lapseen
  • voimattomuus, välinpitämättömyys, motivaation väheneminen, aktiivisuuden vähentyminen, elämän piiri pienenee vain kodin ja työn ympärille
  • alkoholiin kuluva raha
  • miehen kanssa riitelyn lisääntyminen
  • rajoitukset milloin voin lähteä rattiin, milloin jaksan/jaksanko, aikataulutus viikonlopun menojen suhteen
  • aika ja energiamäärä kaiken yllämainitun ajatteluun
  • humalassa tehdyt törppöilyt, kaduttavat asiat

Alkoholittomien päivien positiiviset:

• aktiivisuuden selvä kohoaminen
  • liikunnan aloittaminen, uinti, punttisali
  • masennuksen helpottuminen
  • minullakin on merkitystä!
  • asioiden kohtaaminen rehellisesti, ongelman kohtaaminen
  • onnistumisen tunne, ilo, hymy ja nauru
  • viikonloppuna mukavaa ja mielihyvää antavaa tekemistä, uusia elämyksiä
  • tunteiden voimistuminen
  • tunne, että voin saada elämääni takaisin asioita, jotka ovat olleet aiemmin minulle tärkeitä
  • oma lapsi tuntuu läheisemmältä, yhteinen harrastus
  • voin urheilla ja liikkua ilman pelkoa kestääkö keho
  • positiivinen ajattelu, että voin vielä vaikuttaa siihen sairastunko esim sokeritautiin, diabetekseen, verenpainetautiin jne.
  • unen laadun parantuminen
  • hyvänolontunteiden välähdykset
  • säästyneen rahan olen voinut laittaa teatterilippuihin, luistelukilpailulippuihin
  • ei krapulahikeä, ei krapulamorkkista
  • olen ollut sosiaalisempi
  • aivot toimivat kirkkaammin
  • maksa-arvot ovat parantuneet, painokin hieman pudonnut