vappuketju

Vappu tulee. On se sen aika että maata voi kääntää jos semmoinen huvittaa. Tai jos se on elinkeino. Tai jos puoliso käskee. Tai ihan vaan siksi että semmoinenkin tapa nyt on.

Yksi kavereistani just kirjoitti facebookkiin että jouluna joululaulut ja vappuna työväenlaulut sopivat hänelle oikein hyvin vaikka itse pikemmin vaan vierestä niitä asioita seuraakin.
Niin se taitaa minullakin mennä.
Kyllähän sitä nyt yhtenä päivänä vuodessa voisin vaikka osoittaa kunnioitusta niille jotka kovasti vaatimalla, hiukan lakkoilemallakin ja kaikin tavoin toimineina rakensivat tätä hyvinvointiyhteiskuntaa kahdeksan tunnin työaikoineen, kesälomineen, sosiaaliturvineen jne…
Voi silti olla etten osallistu vappunakaan taas oikein mihinkään.

Vapunaatosta sitten taas on tullut, jo perinteeksikin, ainakin nuorison juopottelu- ja remuamispäivä. Siitä minua jo hiukan ikä ja mukavuudenhalu varjelee. Ei ole haluja semmoiseenkaan. Mutta, jos olisin muutaman vuosikymmenen nuorempi, niin enpä menisi takuuseen etteikö houkuttelisi.

Muistatteko, muuten, että ensimmäiset työväen vappumarssit suomessa marssittiin nimenomaan raittiustunnusten alla?

Päihdeongelmien merkitys ymmärrettiin jo silloin, ja sekin, että ne ovat yhteiskunnallinen asia, johon yhteiskunta toimillaan vaikuttaa.

Joka tapauksessa, selvää ja keväistä vappua kaikille plinkkiläisille, olipa sitten noista työväen- ja raittius- ja muistakin asioista ihan mitä mieltä tahansa.

Jep. Vappu on mutsin toinen nimi !

Tähän opiskelijajuhlaan osaltaan ja Toukokuun ensimmäisen päivän teemaan liittyy myös
yhteiskunnallisesti merkittäviä ideologisia aatesuuntia, joissa ei voi politiikan tekemistä lainkaan
sivuuttaa tai ammattiyhdistyksen pitkää historiaa Suomessa ja työväen kulttuurillista esiinnousua
ja sen pitkiä ja hartaita perinteitä ja näiden mukanaan tuomia ja jo olemassolevia saavutettuja etuuksia.

Nämä eivät vain meitsiä kauheesti kiinnosta.

Vapun tietämillä olen n. 30 vuoden aikana Tampereen talousalueella laittanut iloiten merkille sellaisen
havainnon, että haalarikansa on aina käyttäytynyt esimerkillisesti. Tarkoitan haalareilla teekkareita, näitä
etupäässä akateemisille ja korkeasti koulutetuille aloille suuntautuvia opiskelijatoivojamme. Isien ja äiskien melkein täysmittaisia mussukoita, joissa insinööritkin lukeutuvat näiden vilpittömien kehujen vastaanottajiin.

Viimeksi eilen haastattelin tuota jengiä Hämeenpuistossa, jossa otin koirani kanssa iltaa ja Särkänniemestä saapuvia suurten potkuhousujen massoja vastaan. Särkän märkä on joka keväinen tapahtuma, jossa ympäri Suomea opiskelijat saapuvat tervehtimään toisiaan ja ilakoimaan etupäässä ilmaisesta koulutuksestaan. Samalla tietenkin nostetaan korkeuksiin Suomen laadukas kevät ja pitkä ja kuuma kesämme ja tänäkin vuonna aion elää sen.

Ei voi kuin ihailla tuota kansallista kermaamme ja hyväkäytöksistä, älykästä ja ulkoisestikin
iloa silmille tuottavaa reipasta väkeä, maailman parasta nuorten aikuisten kansanosaa !

Mietin syitä moiseen pedanttiseen ja korrektiin toimintaan. Tuo haalarinen univormu yhdistää tiedekuntien jäseniä, jotka kunnioittavat ja arvostavat niin paljon hyvää laatuaikaa ja elämää ylipäätään, että rivit pysyvät kasassa. Myöskin Vappupäivänä Tammerkoskesta saatu kylmä ja lääkäreidenkin kummastusta saava kaste vaikuttaa peräti vuoden ajan, herkistää olemaan kunnolla ja poistaa junttimaista virettä ropasta ja tappaa orastavan erektimuksen.

Ylilyöntejä illanvietoissa varmasti tapahtuu ja viunan osuus taitaa nautintoaineena olla jatkuvasti pienentyvä määriltään, mutta mä en ole niihin haalarisiin rettelöihin törmännyt juuri ollenkaan aikavälillä 1990 - 2018.
Olen kuitenkin melkosen katu-uskottava näin aktiivisena liikkujana. Hienoa ja mahtavaa on tämä.

Wappuja jo nyt vaan joka suuntaukseen ! :smiley:

:arrow_right:

noblesse oblige.
Niinhän asian tietysti pitääkin toimia, että sivistys sivistää ihmisiä kaikinpuolisesti.

Eilen satuin televisiosta näkemään pienen pätkän jostain ohjelmasta, Hannu Lauerma kertoi että on ihmisiä joilla alkoholi vaikuttaa agressioita tuottavammin kuin toisilla, ja että tähän alttiuteen agressiiviseen käyttäytymiseen vaikuttaa myös geneologia. Sen ehdin kuulemaan että itä- ja pohjois-suomessa tämä on yleisempi geneettinen ilmiö kuin länsisuomessa.

Siinä se iso ongelma onkin. Jos alkoholi vaikuttaa jossain ihmisessä siten, että se “sivistyksen pintakerros” lamaantuu ja esiin pomppaa alkukantainen viidakon peto, julma taistelija, olisi varmasti parempi jos ei sitten alkoholia semmoisen käyttöön edes annettaisi. Ainakaan Vappuna, kun yhteentörmäyksen ihmisten suuremman liikkuvuuden takia ovat todennäköisempiä kuin vaikkapa marraskuisina kylminä arkipäivinä.

no, minulle ei alkoholista mitään ihmisvihaa seurannut, ei tullut mielitekoja nyrkkeilyyn enempää kuin selvänäkään, joten sen puolesta ei estettä olisi vaikka ryypiskelläkin. Mutta kun se ei muuten vaan enää kiinnosta, Vappunakaan.

Kukin itsensä tuntekoon, ja sen mukaan sitten suhtautuminen omaan alkoholinkäyttöön, ei se sen kummempaa kai lopulta ole.

Tarina aiheesta “Sitä Vappua en unohda!”.

Joskus tämän vuosituhannen alkuvuosina minulla oli tapana sammahdella olohuoneen sohvalle telkkarin ääreen iltaisin. Sitten öisin heräsin aina kauheaan mekastukseen televiissiossa, kun siellä pyöri siihen aikaan sellanen yö-chat -ohjelma, jonne sai lähettää tekstiviestejä. Niitä sitten luki sellainen blondiini äänekäs hupakko, huutaen, melskaten, joskus laulaen ja huitoen.
“Kyll on pimiä täti”, mietin minä aina laskuhumalassa sohvalla havahtuessa.

No joo, tähän päivään. Törmäsin tänään käymälän peilin ääressä ehostautuvaan lapsoseen, jolla oli yllään punaiset haalarit. Sanoi että vappu on alkanut. Kysyin että minkäs opinahjon haalarit nuo ovat.
“Yliopiston siis, valtiotieteellisen!”, loihe lausumaan lapsonen. “Fuksi-vuosi vasta menossa, en oo pitkällä”.
Lapsonen näytti noin 16-vuotiaalta, vaikka pakko hänen on olla hieman vanhempi. Kiinnostuin ja kysyin että mikäs linja.
“Politiikan ja viestinnän linja!”
Onnittelin häntä. En sanonut että “perässä tullaan”, kun en ole vielä varma että tullaanko. :unamused:

Hauskaa vappua kaikille!

Hyvillä mielin menossa toukokuuta kohti ja niitä “ylimääräisiä” vapaapäiviä, mitä se tuo tullessaan. Arvaatte kai mihin ne aiemmin tuli tuhlattua? En ole lakannut nauttimasta näistä levollisista yöunista ja aamuista, kun voi rauhassa keittää kahvit, eikä tarvitse vessassa käydä kääntymässä koko ajan. Eikä tarvitse miettiä miten saisi “salaa” (heh) hankittua vähän helpotusta oloon.

Kaikille muillekin toivotan hyvää oloa ja mukavaa kevättä!

Saattaapa tulla sateinen Vappu. Ei mitenkään erikoinen asia, on toisinaan räntääkin satanut. Ja kyllähän sen useimmiten vappuna ulkotilaisuuksiin mennessään on huomannut että ei se ihan kesää vielä ole.

No, se on nimenomaan pukeutumiskysymys, onhan tässä taas eletty talvenkin yli. Kai tämän kevään sentään kestää.

Olen tässä lueskellut kommentteja, ja kovin usein Vappu on ajateltu olemassaolevaksi nimenomaan suhteessa juopotteluun. Minun täytyy kyllä sanoa, että aktiivisemmin juopotellessanikaan en kai koskaan vappua ajatellut nimenomaan juomisena (no, sain juotua ihan ilman juhlapäiviäkin, heh) . En tietysti väitä että sen kummemmin vappua kuin jotain muutakaan päivää olisin sen olemuksen takia selvänäkään ollut, ei. Mutta ei kai minulla juopotellessakaan aivan kaikki ajattelu ollut pelkästään juomisen ajattelua… kyllä siinä mukana aina jotain muutakin taisi olla.

No, vappu tulee, kuitenkin just kohta, ja menee kans, kohta se on sit ohi. Suhtauduttiinpa siihen itsekukin sitten miten haluamme.

Jee, vappua vaan kaikille lopettamon tyypeille !! Sataa tai sataa ! :laughing: :sunglasses:

Vappuaamu sitten on valjennut. Kuudelta heräsin, ties miksi. Virkeänä ja pirteänä, kuinkas muutenkaan. Rauhallista täällä on, katselen miten nurmikko kasvaa. Muutama lintu aamutoimissaan, rusakko pompotteli jonnekin tärkeisiin tapaamisiinsa, luulen.

Minä tässä sitten aamukahviani siemailen ja nautin siitä ettei kuulu yhtään mitään. Ei muuten kuulunut koko yönä, sen verran sivussa hulinasta ja mahdollisesta örvellyksestä olen. Ja pysynkin, niin kauan kuin fyysinen kunto sen sallii. Ehkä sitten jonkun vuosikymmenen päästä on muutettava johonkin lokeroon ja meteliin kun ei enää polkupyörällä jaksa kauppaan ja kirjastoon polkea. Mutta se on sen ajan murhe, nyt elämä jatkukoon.

Edelleen on päivän suunnitelma avoin. Menis tämä ihan kotonakin, vaikka katiskan kokoamisessa tai tillinsiemenille ajatellun pienen multapläntin kääntämisessä… sadetta odotellessa.

Mutta voi olla että sen vappumarssinkin käyn tsekkaamassa. Jotenkin tässä hyvinvointiyhteiskunnassa on niin mukava elää että en antaisi ihan kokonaan unohtua se heikompiosaisten puolesta toimimisen perinteitä pienten mielenosoitustensa ja vaatimushuutojensa kanssa… voisin mennä katsomaan, ja jos joku marssii ja pitää perinnettä yllä niin hyvä on. Ja ehkä mennä mukaankin, kun ne työväenliikkeen saavutuksetkin, työaikalaista ja lapsilisistä lähtien kerran ovat nekin minulle kelvanneet.

Mutta, katsotaan nyt.

Mukavannäköinen aamu, joka tapauksessa.

Oikein hyvää aamua, kans, itsekullekin, oman ideologiansa mukaiseen vappupäivään. Jo tuossa ehdinkin sitä aamutuimaan toivottamaan yhdelle hyvälle kokoomuslaiselle ystävälleni joka jo kertoi kravattia valitsevansa heidän sinivalkoiseen vappuunsa menoa varten. Saattaapa olla että kaupungilla sitten törmäämmekin, ja jutustelemme, jos omman puolen kokoontumisten jälkeen satumme siellä kuljeskelemaan. Ja ihan sulassa sovinnossa, kuten ennenkin. Väistelemme sitten vaikka yhdessä niitä äärioikeiston hakaristipersuja, ettei turhaan jouduta nyrkkien tielle… varovaisuus on valttia.

Pahimmat viinan kanssa öyhöttäjät kannattanee kans ohittaa turvavälin päästä. Se aine kun edelleen vaikuttaa joihinkin siten että sivullisillakin voi tulla paha olo. Tai ei sitä viina aiheuta, se vain liuottaa hiukan pidäkkeitä pois, estoja ja normeja, ihmisen oma olemus sieltä rynnii eikä mikään pullon henki. Mutta lopputulos on se mikä on, joten väistellään kun siltä näyttää.

Onkohan vapunvietto jotenkin siistiytynyt ja sivistynyt viime aikoina täällä ruuhka-Suomessakin, mene tiedä. Liikuskelin eilen vappuaattona aika paljon tuolla ulkosalla, ja ensimmäinen todella päihtynyt ihminen osui silmiin vasta klo 18.30 aikoihin illalla.
Keski-ikäinen nainen lauloi metrossa Lea Lavenin vanhaa hittiä “Ei oo, ei tuu”, valkolakki vinossa. Ei hänkään muuten siivottomasti käyttäytynyt.
Äänekkäitä juhlijoita näkyi hieman myöhemmin jonkun verran, mutta ei mitään häiriökäyttäytymistä.

Tänä aamuna sitten kävin ulkosalla ennen klo kahdeksaa (!), ja lyhyellä pyörälenkilläkin Lauttasaaressa. Kaikkialla oli siistiä ja puhdasta, ehkä yhtä bussipysäkillä lojuvaa oksennuslammikkoa lukuunottamatta.

Ulkosalla tunsin lievää ulkopuolisuutta siitä, kun minulla ei ollut valkolakkia päässä. En mä ole sitä pitänyt vappuna kuin joskus vuosia sitten jossain bileissä, semi-ironisessa mielessä, niinku. Tai miksei sitä voisi pitääkin. Pitäs vaan pestä se.

No niin.
Kahden puolueen vapputilaisuuteen ehdin.
Ja marssimaan.

Siistiä oli, yhtään ainoaa silmiinpistävästi humalaista en tavannut koko reissulla.
Ehkä ne örveltäjät ovat jossain eri porukassa.