Vappuaattona

Hei kaikki!

Olen kolmekymppinen mies, jota ei kukaan uskoisi alkoholin väärinkäyttäjäksi. Minulla on hyvä työ, ja elämäni vaikuttaa olevan ulkoisesti mallillaan. Kun olen seurassa, vältän näyttämästä liian innokkaalta ottamaan “vielä yhden” - minut saa suostutella siihen, jotta vaikuttaisin ottavani illan viimeisen lähinnä seuran vuoksi. Silloin harvoin, kun olen todella todella humalassa, en ikinä tee mitään typerää. Vaikutan kutakuinkin normaalilta enkä ole (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) ikinä saanut hävetä kännitöppäilyjäni. Tällöinkään ihmiset eivät varmaan ole edes tajunneet minun olevan niin sanotusti pellit kiinni. Jos joskus otan liiaksi, tuloksena on pahimimillaan oksentelua ja paha krapula, mutta tällaista tapahtuu ani harvoin. Kyllähän kaikille vahinkoja sattuu!

Kukaan ei tietäne, että juon lähes joka ilta. En ikinä juo niin paljon, että se haittaisi työtäni, mutta viikottaiset käyttösuositukset kyllä paukkuvat eikä alkoholittomia iltoja kuukaudessa montaa ole. Käyn eri Alkoissa, mutta vain viikonloppuisin, ostamassa hyviä viinejä, aivan kuin olisin valmistautumassa sivistyneisiin illanistujaisiin. Arkisin käyn niin ikään eri kaupoissa ja ostan muutaman oluen muiden ostosten yhteydessä. Olen onnistunut huijaamaan itseänikin vuosikausia, ikään kuin vain silloin tällöin nauttisin itsekseni muutamasta lasista punaviiniä tai joisin raskaan työpäivän kunniaksi pari olutta. Muutama viinilasillinen on muuttunut viinipulloksi muutamana iltana viikossa, ja oluttakin menee arki-iltoina enemmän kuin yksi. Asun yksin ja käyn usein ulkona, joten tämä yksin juomiseni on siis sen sivistyneen seurajuomisen lisänä.

Näin on jatkunut muutama vuosi. Terveys on varmaan pääosin tallella eikä juomiseni ole ehtinyt aiheuttaa sen suurempia sosiaalisia kuin taloudellisiakaan vahinkoja. Silti käyttäytymiseni ällöttää minua, olenhan tottunut pitämään itseni kurissa. Olen ollut jo pitkään huolestunut, minkä johdosta otin nyt ensiaskeleen ja päätin tunnustaa ongelmani ensimmäistä kertaa, joskin näin anonyymisti keskustelupalstalla.

Nyt on vappuaatto ja olen ulkomailla työmatkalla. Täällä ei vappua juhlita, mutta olen juopotellut yksikseni hotellihuoneessa. Minulle saa riittää! Muiden kokemuksista ja kertomuksista tiedän, että tämä on äärimmäisen vaarallinen tie. Sen tähden olen päättänyt, että yksin juomiseni loppui viisi minuuttia sitten juotuani viimeisen lasillisen viiniä.

Sillä ei ole väliä, kiinnostaako ketään tarinani tai lukeeko näitä kukaan, mutta seuraavien viikkojen ja kuukausien ajan aion kirjoittaa tänne juomisistani, aina kun aihetta on.

Tervetuloa mukaan! Ensimmäinen askel on otettu, olet tunnustanut asian itsellesi.
Onnea matkaasi, kaikilla tasoilla :slight_smile:

Kiitos cricket! Itse asiassa tämä tuntuu nyt isolta askeleelta, tajuan vasta nyt viestini kirjoitettua, kuinka paljon valehtelua juomiseeni on vuosien varrella liittynyt, ja kuinka vaarallista peliä olen leikkinyt. Minusta tuntuu nyt heti vahvemmalta, kun olen viimein myöntänyt ongelmani jollekin ja olen tilivelvollinen tälle suurelle kasvottomalle joukolle, joka jakaa tuskani ja tietää omakohtaisesti, miten salakavalasti addiktio pystyykään uhrinsa vangitsemaan.

Nyt on aika olla rehellinen.

Hieno, kun tulet mukaamme! Ja tsemppiä sinulle! :slight_smile:

Tervetuloa mukaan! Minkään ei enää tarvitse mennä niin kuin on mennyt jo monta vuotta. Hyvä päätös ottaa uusi suunta, onneksi olkoon!

Tervetuloa foorumille! :slight_smile:

Tervetuloa ryhmä-X:ään Wolverine! :smiley: Olet tehnyt hyvän päätöksen, jota ei tarvitse katua. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että omaa alkoholisoitumista edesauttoi muutaman vuoden säännöllinen yksin tissuttelu alati kasvavin annoksin, jossakin vaiheessa sitten nukkuminen ei enää onnistunutkaan ilman jokailtaista tuttipulloa.

Mahtavaa että tiedostat nyt jo tilanteesi, mulla meni tuosta taudin asteesta vielä useampi vuosi ennen kuin tajusin olevani alkoholisti.

Oikein paljon tervetuloa palstalle sekä parempaan elämään. Kuulostaa tutulta tuo ongelman esittäminen pois, olen myös keksinyt vaikka mitä kikkakolmosia ongelmani peittelyyn, tosin humalatilaani ei ole voinut olla huomaamatta. Siksi aloinkin yhä enemmän ja enemmän juoda yksin kotona. Kun yhä useammin ja useammin matkani vei lähikauppojen siideri- ja oluthyllyille arkisinkin, tajusin, että isoin ongelma mulla on etten kestä elämää selvinpäin. Ja itseäni. Ja se onkin aika iso ongelma, koska itsestäni ja elämästäni en eroon pääse. Tai no pääsen mutta se ei ole vaihtoehto. Joten oli pakko ruveta kohtaamaan itseäni ja sillä matkalla olen vieläkin. Itsetutkiskelu on välillä uuvuttavaa, välillä vituttavaa mutta kaikista eniten todella palkitsevaa. Kun se rauhan tunne alkaa olla sisällä edes silloin tällöin. Hyvän päätöksen olet tehnyt, tsemppiä!

Hyvinpä se laittaa taas sanansa, tämä Pumpsis! :slight_smile: Tässä tulee minusta esiin koko jujun syvyys: päihdeongelman tunnistaminen ja tunnustaminen sekä korkin sulkeminen ovat vasta alkua. Oman elämän ja minuuden kohtaaminen tuntuvat olevan se varsinainen savotta ja siihen pääsee mukaan sitten asteittain, mitä taaemmaksi itse juominen jää ja mitä enemmän elämään alkaa järjestyä ikään kuin sitä väljää tilaa. Energiaa alkaa vapautua. Oman elämän, minuuden ja kaikkien realiteettien kohtaaminen ei sekään ole aivan kivutonta, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jokin mielensisäinen filtteri suodattaa suuntaan ja toiseen aina sen verran tavaraa kuin mieli itse on siihen valmis: kun jokin omassa elämässä oleva perustavanlaatuinen tyytymättömyys alkaa kirkastua, se voi tuntua musertavalta, mutta siihenkin voi luottaa, että mieli ottaa kantaakseen sen, mihin se kulloinkin pystyy. Eli siellä on kyllä se kaikki voima, vaikkei aluksi siltä tuntuisikaan. Erilaisten kipujen ja tyytymättömyyksien ja sitä kautta ilmenevien korjausliikkeiden tarpeen kohtaamisen kautta tuo Pumppurallan mainitsema rauhan, tai tyyneyden, todellisuus alkaa sitten hahmottua - ja sitä seuraavat kokemukset oman identiteetin rakentumisesta ja eheytymisestä. Tietoisuuden kasvaminen tuntuisi ainakin omalla kohdallani olevan kaiken alfa ja omega: kun voin hissuksiin heittää matkastani turhia kuormiani ja juuri noita roolejanikin - niitähän meillä on erilaisia joka tapauksessa, mutta eräitä voimme erehtyä luulemaan koko minuudeksemme - voin samalla vapautua tuntemaan, kuka minä olen ja mikä minussa on aina läsnä, olinpa missä tilanteessa tahansa. Edessä on itsetuntemuksen ja henkisen kasvun tie, näin minä sen yritän kohdallani mieltää.

Hyvää huomenta, “Wolverine” ja tervetuloa mukaan. Kiva kun mainitsit päätöksesi viimeisestä lasistasi. Plinkki on todella suureksi avuksi raittiuden ylläpitämiseen ja kyllä juttujasi toki mielenkiinnolla luetaan ja kommentoidaankin. Kysyisin kuitenkin, oletko harkinnut tai toteuttanut myös muita apumuotoja?
Mulla hyppäs viimeinen lauseesi silmille. Miksi aiot raportoida “juomisestasi” jos sinulla on toive raitistumisesta? :confused:

.

Nyt on kulunut tasan kuukausi siitä, kun kirjoitin tänne ensin kerran. On hyvä kerrata, mitä päätöksestäni lopettaa juominen on seurannut.

Ongelmani on siis ollut jo pitkään se, että sivistyneen seurajuomisen lisäksi minulla on ollut myös jo muutaman vuoden ajan salainen pahe tissutella alkoholia yksin - harvoin humalaan asti, mutta kuitenkin sen verran paljon ja usein, että heräsin huomaamaan alkoholinkäyttöni olevan minulle ongelma, ja että olen vaarassa luisua pahoille teille.

Viime vappuaattona päätin siis, että lopetan yksin juomisen ja sallin seurajuomisen ainakin jonkin aikaa. Tai kun rehellisiä ollaan, sinä iltana päätin olla juomatta ikinä enää, mutta seuraavina päivinä pehmensin pian ensiaskeltani lopettaa aluksi yksin juominen, joka siis on mielestäni se varsinainen ongelma. Sosiaalisissa tilanteissa itsekontrollini on sen verran kova, että osaan pitää juomisen hallinnassa.

Tavoitteeni ja unelmani on täysraittius - ehkä häissä kuohuviinilasillinen -, pidän alkoholia turhana myrkkynä, ja selvästi se ei minulle sovi, kun olen kerta kehittänyt keskipahan addiktion aineeseen. Minulla on joitakin raittiita ystäviä, joita arvostan kovasti. Jos kerta he ovat täysin tyytyväisiä elämäänsä ilman rahoja ja terveyttä kuluttavaa alkoholia, miksen minäkin voisi olla?

Päätökseni ei täysin pitänyt, mutta toukokuuta voi silti pitää hyvänä alkuna. Vierailin ystäväni luona Berliinissä eräänä viikonloppuna, ja se meni vanhan kaavan mukana melko kosteasti: ensin alkudrinkki, sitten illallinen, minkä jälkeen vielä drinkki ja yökerhoon. Tämä oli kuitenkin ainoa viikonloppu, kun alkoholinkäyttöni oli liiallista. Berliinin lisäksi join muutaman kerran illallisella viiniä tai kävin oluella. Pari kertaa sorruin ostamaan myös kotiin oluen, mutta vain yhden (aikaisemmin olisin ostanut kolme puolen litran olutta - tai “pinttia”). Näitä seurasi kuitenkin syyllisyys.

Hyvänä keinona olen pitänyt sitä, että olen ruvennut pitämään päiväkirjaa juomistani alkoholiannoksista. Berliinin viikonloppua lukuun ottamatta viikottaiset alkoholiannokseni ovat olleet alle 15, mikä on jo hyvä alku aikaisempaan verrattuna.

Seuraava tavoitteeni on olla koko kesäkuu ilman yhtään alkoholia, mutta miten pitää tämä lupaus? Ensimmäinen asekeleeni on olla ensimmäisen kokonaisen viikon loppuun (su 9.6. asti) ilman alkoholia, sitten ottaa taas viikko kerrallaan. Kirjoitan siis seuraavan kerran reilun viikon kuluttua, niin saatte lukea, miten tämä pieni askel on sujunut.

Minulla on kuitenkin ongelma, jonka varmasti moni salajuoppo jakaa - miten pystyä lopettamaan alkoholinkäyttö sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla? Kuten jo kirjoitin, en suko kenenkään aavistavan minulla olevan ongelmia alkoholin kanssa. Miten siis selittää ystäville, että en enää haluaisi juoda?