Hei kaikki!
Olen kolmekymppinen mies, jota ei kukaan uskoisi alkoholin väärinkäyttäjäksi. Minulla on hyvä työ, ja elämäni vaikuttaa olevan ulkoisesti mallillaan. Kun olen seurassa, vältän näyttämästä liian innokkaalta ottamaan “vielä yhden” - minut saa suostutella siihen, jotta vaikuttaisin ottavani illan viimeisen lähinnä seuran vuoksi. Silloin harvoin, kun olen todella todella humalassa, en ikinä tee mitään typerää. Vaikutan kutakuinkin normaalilta enkä ole (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta) ikinä saanut hävetä kännitöppäilyjäni. Tällöinkään ihmiset eivät varmaan ole edes tajunneet minun olevan niin sanotusti pellit kiinni. Jos joskus otan liiaksi, tuloksena on pahimimillaan oksentelua ja paha krapula, mutta tällaista tapahtuu ani harvoin. Kyllähän kaikille vahinkoja sattuu!
Kukaan ei tietäne, että juon lähes joka ilta. En ikinä juo niin paljon, että se haittaisi työtäni, mutta viikottaiset käyttösuositukset kyllä paukkuvat eikä alkoholittomia iltoja kuukaudessa montaa ole. Käyn eri Alkoissa, mutta vain viikonloppuisin, ostamassa hyviä viinejä, aivan kuin olisin valmistautumassa sivistyneisiin illanistujaisiin. Arkisin käyn niin ikään eri kaupoissa ja ostan muutaman oluen muiden ostosten yhteydessä. Olen onnistunut huijaamaan itseänikin vuosikausia, ikään kuin vain silloin tällöin nauttisin itsekseni muutamasta lasista punaviiniä tai joisin raskaan työpäivän kunniaksi pari olutta. Muutama viinilasillinen on muuttunut viinipulloksi muutamana iltana viikossa, ja oluttakin menee arki-iltoina enemmän kuin yksi. Asun yksin ja käyn usein ulkona, joten tämä yksin juomiseni on siis sen sivistyneen seurajuomisen lisänä.
Näin on jatkunut muutama vuosi. Terveys on varmaan pääosin tallella eikä juomiseni ole ehtinyt aiheuttaa sen suurempia sosiaalisia kuin taloudellisiakaan vahinkoja. Silti käyttäytymiseni ällöttää minua, olenhan tottunut pitämään itseni kurissa. Olen ollut jo pitkään huolestunut, minkä johdosta otin nyt ensiaskeleen ja päätin tunnustaa ongelmani ensimmäistä kertaa, joskin näin anonyymisti keskustelupalstalla.
Nyt on vappuaatto ja olen ulkomailla työmatkalla. Täällä ei vappua juhlita, mutta olen juopotellut yksikseni hotellihuoneessa. Minulle saa riittää! Muiden kokemuksista ja kertomuksista tiedän, että tämä on äärimmäisen vaarallinen tie. Sen tähden olen päättänyt, että yksin juomiseni loppui viisi minuuttia sitten juotuani viimeisen lasillisen viiniä.
Sillä ei ole väliä, kiinnostaako ketään tarinani tai lukeeko näitä kukaan, mutta seuraavien viikkojen ja kuukausien ajan aion kirjoittaa tänne juomisistani, aina kun aihetta on.