Kirjallinen varkaus?
Nappasin Jartsin viestistä lyhimmän mahdollisen määritelmän jonka raittiuden osalta tunnen itselleni sopivaksi; vapaa raittius.
Siinähän se on, asian ydin, minun kohdallani. Alkoholismi muodostui kahleeksi, elämää ohjelmoivaksi ja rajoittavaksi.
Siitä halusin irti ja yhtenä tärkeänä arvona minulle oli se, että tilalle ei sitten pidä muodostua jotain toista ohjelmointia joka taas vaatisi huolehtimista ja rajaisi jotain pois.
Ja just sellaisen mielikuvan tein itselleni raittiudesta; vapaan raittiuden, ilman sen “ylläpitämistä” , ihan luomuna, sekoittumatta käsityksiini maailmasta, arvostuksiini, ihmissuhteisiini, töihini, mahdollisiin sitoutumisiini yhteisöihin, ihan vaan itsenään, semmoisena juttuina että minulla ei ole enää käyttöä alkoholille.
Vapaus voi olla ihmiselle pelottava asia. Siihen sisältyy tietysti vastuuta tekemisistä, ja jos oikein haluaa maalata piruja seinille niin voihan vapauden tulkita mielessään myös turvattomaksi. Ajatellen että kun marssin rivistössä kohti vihollista niin onhan se suuri marssirivistö minun henkivakuutukseni, onhan?
Ja juu, ei semmoista täydellistä vapautta kaikissa asioissa tietenkään ole. Sidoksissa olemme, kuka mihinkin ja yhteisesti ainakin elämän rajallisuuteen. Mutta ei se tarkoita sitä että pitäisi luopua siitäkin pienestä itsemääräämisoikeudesta joka on olemassa. Ei minusta kannata lisää ohjelmia ja sääntöjä ja liekanaruja itselleen keräillä. Aika suuri osa niistä rajoituksista ja esteistä on ihan siellä omassa päässä. Itse asetettuja, muka turvaksi maailman sattumanvaraisuutta vastaan. Jotkut rajoitukset ovat ihan hyviä, jotkut taas vievät aikaa turhaan ja pahimmillaan pitävät mielenkiinnon kohdistettuna juuri siihen mikä on itseltä tullut kiellettyä.
No, kun maailmassa saa vapaasti esittää toivomuksia jotka sitten joko toteutuvat tai ei, ja joihin muut sitten suhtautuvat joko myönteisesti tai kielteisesti, niin minähän toivon ettei tähän avaukseeni nyt sitten taas tulisi jotan ohjelmaa kehuvia omakokemuksia,päivän epistoloita jne joilla yritettäisiin todistaa että väärin, väärin…
Tässä vapaata raittiutta sisältävässä elämässäkin kun riittäisi juttelemista.