Vapaaksi viinikoukusta -verkkokurssi - osallistuisitko?

Olisitko valmis maksamaan verkkokurssista, jonka avulla voit anonyymisti vapautua alkoholista?

• Kyllä
  • Ei

0 voters

Hei

Olen vapauttanut itseni alkoholista vuonna 2015 ja kirjoitin huikeista kokemuksistani kirjan Vapaa viinistä, miten elämä muuttuu, kun pistää korkin kiinni (Viisas elämä 2016).

kodinkuvalehti.fi/artikkeli … la-helppoa
yle.fi/uutiset/3-9267098

Kirja on ollut kirjastoissa kovin varattu ja olen saanut paljon palautetta lukijoilta, jotka kertovat saaneensa siitä voimaa isoon päätökseen ja raitistumiseen. Jokin aika sitten minulle tuli vahva tunne, että aiheesta täytyisi tehdä verkkokurssi, jonka kohderyhmä on sama kuin kirjankin: menestyvät suorittajat, henkisesti vahvat spontaanit raitistujat, joiden kulissit ovat yhä pystyssä mutta henkinen riippuvuus on kova. He ovat vahvoja kaikessa muussa paitsi alkoholin suhteen.
Tämä ryhmä ei yleensä halua osallistua vertaistukiryhmiin tms. vaan käyttää apuna ennemmin verkon vertaistukea, kuten itsekin tein.

Kurssia voi käyttää apuna kohtuuden opetteluun tai lopulliseen raitistumiseen.

Lyhyesti verkkokurssini idea: osallistuja saa heti kaikki kurssimateriaalit (videot, tekstiesitykset, vinkit), pääsyn suljettuun FB-ryhmään ja tsemppausviestejä säännöllisesti sähköpostiin. Jokainen saa yhden henkilöhtaisen puhelin- tai sähköpostikonsultoinnin (he voivat soittaa, minulla ei ole puhelinnumeroita) ja lisäksi vastaan kysymyksiin sähköpostitse ja FB:ssa. Kerran kuussa pidän netissä “luennon” jossa osallistujat voivat esittää kysymyksiä.

FB-vertaistukiryhmä on salainen ja sinne voi osallistua nimimerkillä. Annan ohjeet miten tehdään sähköposti nimimerkille ja saadaan sitä kautta anonyymi FB-tili. Kaikki kuitenkin tietävät että nimimerkkien takana on todelliset ihmiset koska:

a) he ovat maksaneet kurssista
b) minulla on toki heidän tietonsa, joita en luovuta kenellekään eteenpäin ja sitoudun pitämään heidän tietonsa salassa

En esiinny missään nimessä päihdeterapeuttina ja teen selväksi kurssin ilmoittautumisvaiheessa, että jos ongelma on sen asteinen etteivät omat voimavarat riitä, suosittelen kääntymään virallisen päihdeavun piiriin. Tarjoan linkit ja vinkit myös niihin. Kurssille osallistunut voi myös perua ostoksensa ja saada rahat takaisin 15 päivän päästä kurssille ilmoittaumisesta eli kynnys kokeilemiseen ei ole paha.

Mitä mieltä olette? Luuletteko että kurssilla voisi olla tilausta vai onko hölmöä edes kuvitella, että kukaan maksaisi kurssista? Riittävätkö verkon vertaiskertomukset ja tämä päihdelinkin keskustelualue? Eli jatkanko työstämistä vai pistänkö pillit pussiin?

Olisin todella kiitollinen, jos täällä joku kokee olevansa kohderyhmää ja vastaisi tuohon kyselyyn.

Ystävällisin terveisin

Ira Koivu

Hei Ira, kirjasi oli mielenkiintoinen. Mutta en tiedä osallistuisinko maksulliselle kurssille kun en ole päättänyt lopettaa. Mutta kiinnostaisi tietää millaista hintaa olet kurssille ajatellut?

Joitain kursseja, vastaavia kokemukseen perustuen, netissä on ihan ilmaiseksikin. Lähinnä kuitenkin englannin kielisiä olen löytänyt.

Toivottavasti saat tuulta siipien alle. Eiköhän kaikki apu muodot ole tervetulleita niille jotka ovat päättäneet sitoutua lopettamiseen.

Ensimmäinen (ja ehkäpä jopa se suurin) ongelma on tuo Facebookin käyttö alustana. Se on kaupallinen media, jossa päätarkoitus on käyttää oikeaa nimeä. Useammalla tunnuksella toimiminen saattaa johtaa huonolla säkällä kaikkien tunnusten jäädyttämiseen. Toimiontamallia kannattaa siis hieman iteroida ja tutkia, mitä (toimivampia) alustoja voisi olla.

En olisi omassa tilanteessani valmis maksamaan tästä kurssista. Minulle tällä hetkellä tämä plinkki on se tukipaikka. Ja en haluaisi Fb-ryhmään edes nimimerkin kanssa. En haluaisi puhelinkonsultaatiota tästä asiasta. Puolitoista vuotta olen tätä nyt harrastanut niin tämä on nyt hyvin rajattu tänne enkä halua laajentaa asiaa enempää.

Mutta varmasti on niitäkin joille tämä verkkokurssi sopisi! riippuu toki hinnastakian.
Toivottavasti hankkeesi saa tuulta siipien alle :slight_smile:

hei, Ira!
minäkään en olisi valmis maksamaan kurssista. lisäksi vierastan tuota fb:n käyttämistä “alustana”, kuten romukasakin mainitsi.
koen, että itselleni riittää tämä Plinkin tarjoama vertaistuki.
toivotan silti kovasti tsemppiä ja onnea hankkeellesi! :smiley:

En osallistuisi, vaikka olisin ilmeisesti nimenomaan kohderyhmää (“virkanainen”, kulissit kunnossa). En usko, että maallikko ilman sen paremmin päihdealan kuin pedagogiikan substanssia pystyisi kehittämään mitään sellaista menetelmää, mitä lukuisat eri tahot (mm. A-klinikkasäätiö) eivät jo olisi kyenneet luomaan. Päihderiippuvuus on sen luokan ongelma, että sitä ei Fb-pohjaisella verkkorupattelulla ja parilla konsultaatiolla hoideta.

Etenkin pääkaupunkiseudulla asuville naisille muistutukseksi, että Päihdelinkin, A-klinikoiden, A-killan ja AA:n lisäksi on olemassa mm. terapiaryhmiä ja edullista yksilöterapiaa Valkonauhaliitossa (täysin pätevät terapeutit, ei tuputeta uskontoa, palveluista kannattaa kysyä suoraan toimistosta koska kaikkia vaihtoehtoja ei kerrota netissä) ja vähemmän ammatillista mutta nimenomaan meille “virkanaisille” suunnattua ryhmätoimintaa ja luentoja Naistenkartanossa. Sininauhaliiton nykyistä tarjontaa en tunne, mutta siihenkin kannattaa tutustua.

Mukavaa kesää sinulle, Ira. Hienoa, että haluat auttaa, mutta eräänlaisena auttamisalan ammattilaisena haluaisin muistuttaa omien rajojen tuntemisen merkityksestä.