Vanhempien suhtautuminen alkoholiin ala-ikäsenä?

Vanhempien suhtautuminen alkoholinkäyttöön ollessani ala-ikäinen (ylä-asteel)?

• He tiesivät asiasta ja auttoivat hankkimaan alkoholia.
  • He tiesivät asiasta, mutta eivät sanoneet mitään.
  • Sain rangaistuksen jäädessäni kiinni.
  • Sain pidettyä asian salassa.
  • En käyttänyt alkoholia ala-ikäisenä.
  • Ei mikään näistä kuvaa minun tilannettani.

0 voters

Tuli tuossa luettua et kodin ilmapiiri päihteiden suhteen vaikuttaa paljon otetaanko päihteitä vai ei.

Saitteko ala-ikäsenä alkoholia vanhemmilta? Saitteko rangaistuksia jos jäitte kiinni? Entäs jos kärysitte savusta tms?

Mulle vanhemmat osti ku sanoin 13v et oon vetän jo kännei, joka toinen vkloppu suunnillee pullon omppuviiniä (12%) puoliks kaverin kans, jonka vanhemmat ei sallinu juomista. Ei tietenkää saanu tarkastaa mun reppua ja saatii muualtakii, mut ei tietenkää kerrottu et myös meijän porukat haki. 15 ja 16v tehtii iskän kans 25l 12% kotiviiniä mulle kaks kertaa (=50l), tole oli jo silloin niin korkea et join 2 ploa kerralla :open_mouth: .

Jäin myös 16v siskon vasikoinnin takia kii savusta (ooneks en pirist tai pillereit) ja mutsi oli vitun pettyny, faija sen sijaa innoissaa kyseli et oliks erilaist ku alko ja et hänkii ottais jos ois eri maas tai ei ammatin puolest pysty ottaa. Jos ois mun ikänen kokeilis kyl. Muutenkii oon kuullu et aikoinaa yrittän banaaninkuoril sekottaa päänsä jne. Sil on ollu myös aika vaikeeta.

Kerran oltii kaverin kans meil, koska meil oli aina juomista. Juotii sit 80% Strohia ja vinkkua+muuta mitä löyty. Jäätii tietty kii ja porukat sano et ne on vaa tosi pettyneit et he lähti pois et saadaa olla rauhas ja sit juodaa heidän viinat. Minkäs voi ku on riippuvainen… :unamused:

Sain myös 18v ostaa 13v siskolle 3 sidukkaa ku vahdin häntä ja hänen kaveria. Kaverin piti olla myös 13, mut olikii 12. Tän mun ystävän pikkuveli sai tietää hajust et poltettii leikkimökis pilveä ja tuli kysyy, mut ei tod tarjottu 12 vuotiaalle, ku ite oltii joku 16. Ainoostaa röökii meijän porukat vastusti kunnol. Samoin kovia huumeita.

mun tarina:

ehdoton pelottelu alkoholisoitumiseen alko joskus ehk 11v ku olin. ehdoton ei ja helwetinmoiset flipit jos jäin kii. kokoaikasta saarnaamista ja neuroottista viinanvastaista tyhmää elämää koska itse käyttivät 1-3krt/kk. tulos: siskoni jupe + nisti. minä jupe + nisti. hienoa hurraa. syytän siis toki vain itseäni, tuli vaan raivonpurkaus

Join ensimmäiset humalani 8-luokalla, mutta en koskaan alkoholista erityisemmin pitänyt (enkä pidä vieläkään!). Eli tavallaan ei ollut ongelmia vanhempien kanssa, koska eivät mitenkään voineet saada selville niin vähäistä käyttöä, mitä oma käyttöni oli. Tavallaan olen kyllä aina miettinyt sitä, että olisi ollut parempi puhua asiasta edes jollain tasolla - että kunpa olisin jäänyt kiinni edes niistä muutamasta dokauskerrasta - niin välit vanhempiin olisivat olleet läheisemmät. Nyt kun ajattelee, niin mistään negatiivisesta ei koskaan puhuttu. Aina piti vaan olla paras kaikessa ja suoriutua ja pitää kulissit pystyssä. Kunpa ne olisivat oikeasti romahtaneet, koska kulisseja ne olivat!

sain jotenkin salattuu tosi hyvin mutsilta kaik dokaukset ja hatsit ja pillerit. tosi tiukka se ainaki oli olevinaan, alkoholin suhteen, vaik kaise nyt vähän arvas et otan mut emt… sit muitten viranomaistahojen puolelt jäi kiinni ja himast muutti jo 16v pois ni sillon enää ees nähny mutsii. jepjep

Mun vanhemmat hankki mulle alkoholia 12v lähtien, tosin en silloin juonut paljoa, paljon vähemmän ja harvemmin kuin muut kaverini. Se oli aika hassua, kun mutsi paasas aina siitä kuinka ensimmäiset kännit kannattaa vetää kotona, olin silloin varmaan n.11v ja ajattelin et siihenhän on vielä piiitkä aika ennen kuin rupean kaljaa juomaan, mut ei siit mennykään ku vuos eteenpäin kun mutsi osti mulle 4 kaljaa (siis tietenkin sen jälkeen kun olin aikani mankunut) ja sain juoda ne kotona. Olin ihan päissään niistä.

Kannabiksesta ne ei oo koskaan sanonu oikeen mitään muuta kuin ettei kannattaisi joka päivä polttaa.

Mun äitini ei koskaan oo juonu käytännössä lainkaan. Ei mitään saunakaljoja tai ruoka-viinejä edes. Jouluisin saattoi vähän rose-viiniä juoda. Niin eipä se sitä alkoholia sitten mullekaan luonnollisesti ole tyrkyttänyt. Oli huvittavaa, kun oltiin rippileirin päätöstä menossa juhlimaan, ja äiti tulee ihan vaivautuneena tuomaan mulle yhden (1) bissen, ja sit vielä varoitteli, et “juothan sitä sit silleen pikkuhiljaa koko illan, ettei mene liikaa päähän”… :unamused:

Muuten en oikein muista, oliko meillä siitä mitään keskusteluja. Ei varmaan, niinku ei mistään muustakaan. Jos huomas mun olevan ympäripäissäni kotiin tullessa, niin varmaan vaan ajatteli kuvittelevansa tms., ei ainakaan halunnut puhua siitä. Korkeintaan katsoi paheksuvasti.

Mä oon miettin, ku mulle ostettii et sopeutuisin joukkoo ja hoitaisin koulun kunnial ja ettei vaa kiusattais, et enpä mä nyt omalle lapselle ostais silti. Kyl meijän luokal oli pien pakko juoda jos halus olla kuten muut, mut toises koulus mun lukio-aikaset kaverit ei ryypän oikee kukaa :open_mouth: . Ja silti niit ei kiusattu ja ne oli “jotain”. Ja se oli vähä niinku mun ja iskän juttu et tehää mulle 25 litraa viiniä, et opin. Se meni hetkes, oli silloin 15-16v tole et 2ploa 12% illas :open_mouth: . Nyt en pysty kokonaist juomaa. Nopeest se loppu ku aina ku mahis join ja sit tehtii toinen erä. Kaks kertaa siit sammuin ku vedin 2 ploa vajaan puolen tunnin sisää, ne piti vetää eka yks ja sit illan aikan toinen, mut tolet heitteli tuolloin. Ja ikinä ei ollu liian kännis vaik ois kaatuillu pelkästää.

Meit oli oikee joukko ongelmallisia nuoria ketkä kukakii itki mitäkii asiaa aivan perseet olal, myöhemmin sit savuu palo kans; sit se porukka jakautu tai jopa mun sisko katto ku mult lähti käsist kovempien kans ja suurin osa lopetti; sisko mukaan lukien. Mä oon vaa aina ollu se joka eka kokeilee jotaa; pöllimist, kaljaa, huumeit… Kukaa mun ystävien vanhemmist ei oo tykän et mä oon niiden lapsien kans, oon kuulemma huonoa seuraa :frowning: . Jopa päin naamaa sanottu, ku aina keksin jotain. Onneks en oo enää laps, siltikää mun frendin juoop-mutsi pitää mua nistinä, mut mä jätän sen deekun sanomiset omaa arvoosa; sil on ONGELMIA enemmän ku mulla!

Meijän iskä ymmärs et tarvin elämäst pakokeinon; se ei vaa tajunnu et mul se ei pysy kontrollis. Olihan sen mielest aluks siistii et olin kokeillu pilveäkii; muuttu mielipide ku jäin koukkuu… :frowning:

:open_mouth: Enpä tiedä onko olemassa sellasta asiaa kuin “normaali alkoholi-kasvatus”, ja jos on niin millasta se on, mut…???

Ai, mä luin eka et 25 l viinAA. :mrgreen: No, mut silti…

Nooh, en mä ainakaan oo sua ördäämässä nähny, vaikka kaljoittelemassa kylläkin!
…en tosin voi tietää, miten sulla siitä loppu-illat on sitte jatkunu…? :confused: :laughing:

Mulla on ollu ihan sama vika tossakin: “kaikki tai ei mitään”, juodaan siihen asti et joko sammuu tai sit viinat loppuu. Ja sit vituttaa ja ankarasti…! Mut nyt tuntuu et se ei vaan enää mee päähän samaan tapaan kun ennen. Istuu baarissa ja kittaa niitä siidereitä, mut ei tuu humalaa. Korkeintaan alkaa puhe sammaltaa ja koordinaatio heikentyä, mut ei sitä fiilistä. Pitäisköhän alkaa juomaan ihan tiukkaa viinaa?

^Opetele Iina mielummin juomaan viiniä. No tää menee nipotukseks, mut yli 20%:sist suurentuu samantien kurkun syöpä ja muutenkii monel tutul ja itelläkii viina aiheuttaa helpommin muistikatkoksia ja agressiivisuutta. Viini on siit kiva et sitä ku juo pari lasia on jo ihan hiprakas. (onkohan tuo nyt sit käytön yllytystä :unamused: , toisaalta mainostetaanhan esim. Housen aikanakin vinkkua :confused: ) Sit ku siit alkaa pitää, ni voi (jos ei oo yhtä kurinpitävää miestä ku mul :smiling_imp: ) palkita itteää lasillisel tai pullollisel jos haluaa kännii.

Mä join ennen itteni aivan umpitunnelii. Oikeestaa jos muisti jotaa, ei ees ollu hauskaa :confused: . Nykyää nukahan jos juon ees vajaan pullon vinkkua. Alko vaa väsyttää, siks otan vaa muutaman annoksen.

Ja jos alottaa juomaa pohjien päälle jotaa nasui tai kossu-batterei, ni niit ei viitsi niin laskea, koska ne on hyviä. Ellei sit oo massist kii. Mut se et juot vaik 4 tequilaa ni ei se heti kolaha, sit vartin pääst on ihan qtsil.

Hyi hitto ku näitä lukiessa (siis ei jutuissa mitään vikaa ole:)) tuli mieleen yläasteikä (tai oikeastaan se alkoi jo ala-asteen loppupuolella), ja miten kova maailma se oikeestaan on, nykyään varmasti paljon kovempi kuin omana aikanani (vaikka monet kököttää netissä niin kiusaaminen netin kautta on kai aika yleistä nykyään? esim galtsu-teinit). Kaveriporukan painostus on ihan mieletön, vaikkei se kovin näkyvää oliskaan. Meidän koulussa oli yks heppu kuka ei koskaan ruvennu polttaa röökii vaikka pyöri koulun “kovimpien jätkien” kanssa ja vietti välituntinsa muiden kanssa röökimestoilla. Kyl se silloin tällöin joi muistaakseni, mut ihan fiksusti. Se olikin sen porukan fiksuin tyyppi ihan ylivoimaisesti ja pärjäs helvetin hyvin koulussa.

Minähän latkin punkkua kuin hullu puuroa! Tai jotain sinnepäin… Jostain syystä harvemmin tulee baarissa juotua viiniä. No ei varmaan kaikista paikoista edes saa? Siis niistä missä useimmiten tulee käytyä.

Äiti ei juuri käytä, ehkä 2 kertaa vuodessa juo pari drinkkiä jossain lääkärien illanvietossa…
I*säpuoli on kovempi ottamaan, muta tissuttelaa yleensä maltilliseswti autotallissa sikspäkin, kaksi.

Kun olin penska, ekoihin ryyppäyksiin suhtauduttiin aika ankarasti. Sitten joskus 15 - 17 vuotiaana kun vanhemmat tiesivät, että juon kuitenkin, tekivät mitä vain, asiaan suhtauduttiin sillai, että muostuttivat pistää insuliinit, halusivat kuulal kenen seurassa ja missä olen jne. Ihan järkevää suhtautumista siis.- Ei tarvinu missään pusikoissa ryypätä.
Muistan yhden vapun, josksus, kun touin 12pakin kotiin ja äiti paheksui. Kerroin olevani vä’synyt ja tahtovani viettää vapun kotona. Ei se päkki häirinnyt tai aiheuttanut muutakaan vittuilua.

Ikinä eivät osataneet eivätkä hyväksyneet touhua.

Alkoholsitihan nykyään taidan olla. Harvoja päiviä alle 15 - 20 alkoholiannoksen kanssa. Ja noita en ole edes kännissä.

Alkoholi on kyllä pahin huume mihin olen törmännyt. Kova riippuvuus, sosiaalinen riippuvuus ja vahingoittaa terveyttä pahasti. Kunhan tässä alkaa tulla enenmmän kannabista aion käyttää sitä päivätäin, koska se vie alkoholin himon pois. Pahimmat virheetkin tässä elämässä on tehty yleensä känniss.

Join ensimmäisen kerran muistaakseni 13-vuotiaana. Puolitoista pulloa keskiolutta ja meni päähän. Seuraavan kerran taisi olla vuorossa puolikas boolisekoitus-pullo.

Säännöllisempi käyttö alkoi 14-vuotiaana. Yleensä kavereiden kanssa viikonloppuna vedettiin puolipulloa kossua mieheen tai viinipullo. Oli siinä 50-kiloinen tyttö monta kertaa aika tuiskeessa. Viikot sitten kiltisti käytiin koulua.

Vanhemmat eivät ostaneet minulle juomia eivätkä hyväksyneet juomista. Antoivat kuitenkin rahaa viikonloppuna liiemmin kyselemättä. Varmaan ajattelivat että hyvä kun tytöllä on kavereita. Hampurilaiseen ja leffaan tarkoitetut kympit (markkoja) menivät viinaksiin. Myös bussirahan pystyi kätevästi käyttämään viinaksiin kun liftasi matkat. Eli näin saatiin se pullo ostettua suht pienillä rahoilla liiempiä epäilyksiä herättämättä.

Kerran 16-vuotiaana äitini olisi ostanut minulle yhden keskioluen laivalla ravintolassa mutta paperit kysyttiin kuitenkin minulta. Eli ei ole ainakaan kotona “innostettu” juomaan.

19-vuotiaana sitten viimein uskalsin tuoda oman viinipullon vanhempien jääkaappiin. Tämä hyväksyttiin. Mutta vielä ollessani täysi-ikäinen vanhempani eivät muutamaan vuoteen suostuneet tuomaan minulle kaupasta alkoholia samalla kun ostivat itselleen. Olen esikoinen, kuten tekstistä varmaan voi päätellä

ja vielä…

aina muuten löytyi alkon liepeiltä setiä, jotka ostivat 14-vuotiaille tyttösille juomaa. Olivat meille täysin tuntemattomia, emmekä koskaan maksaneet hakuja. Nykyään vähän ihmetyttää että mitäs miekkoset oikein ajattelivat. Koskaan ei kukaan heistä mitään ehdotellut, ostivat vaan.

En nyt vastaa kaikkien puolesta, mutta omassa tuttava/kaveri piirissä. (myös henkilöt jotka tuntee naamalta ja nimeltä vain, ei sen paremmin mukaanlukien.) Ei heitä kiinnosta ketkä juo, eli kun 20-50 nuorta on kokoontunut, saa sinne kävellä huoletta selvänä, ilman sen kummempaa kommenttoitia tai vittuilua.

Ja vielä lisätäkseni epäselvyyden välttämiseksi, näistä 20-50 vain 1-5 ovat fiksuja ja suvaitsevaisia, loput täysiä mulkkuja melkeimpä. Tämä perustuu ns.lausahdukseen “jos mulla on juotavaa ja sulla ei. se on sun ongelma ei mun.”
Eli pääasia että ittellä viinaa riittää. :slight_smile:

Tiedä sitten miten muualla, mutta näin Hämeenlinnan lähistöllä.

Rankkua tuli tottakai ku suvussa monelta menny henki alkon takia. Mutta uskon kyllä et porukat katto välillä läpi sormien, tai sitten ne on kyllä harvinaisen sokeita :smiley:

Hetkinen. Sainpa todella uusia näkökulmia, kiitos rakkaat plinkki-kaverit!
Mä luulin että mä olin ihan kamala kuin join muutaman oluen kaverin kans salas viikonloppusin salassa vanhemmilta, joka viikonloppu,jo 13-v. Vanhemmat joi eikä ne hiffannu mitään mun sähläämisest koska olin niin nero (numerois) koulussa.
Nyt mun 13-v teini on jääny kaks kertaa alkon käytöst kiinni ja must se on ihan liian nuorena! Ja se on mun vika ja se on geeneis ja blaablaa mä ihmettelin mä aina annoin hänelle niin paljon huomioo pienempänä lapsena.
Nyt mä tajuan että kuka vaan voi kokeilla ja tulla riippuvaisekseksi ja ihan turha syytellä ketään.