Vanha Uusi Lopettaja

Olen garde2, aiemmin garde.

Kohta alkaa raittius.

Siihen haen teidänkin apuanne.

Raittius ollut hakusessa, vaan vielä ei IHAN ole löytynyt kykyä raittiuteen.

Nyt yritän uudestaan.

Olen aiemmin saavuttanut jopa raittiita pätkiä, kuukausien, ja kerran myös 1 vuoden.

Nyt on uusi päivä, nyt voi pohtia, miettiä.

Nyt vasta alan toipumaan, aloin juomaan perjantaina illasta, aina tähän sunnuntaihin asti.

Haluan todellakin raittiutta, mutta tuntuu, että sen uudestaan saaminen on niin kovin vaikeaa.

Siksi tulinkin uudestaan P-linkkiin, ottaessani tätäkin apua ja kannustusta vastaan.

Minun mielestäni ainoa toimiva menetelmä kohdallani on ollut keskittyä ainoastaan tähän päivään, ja ollan tänään vain raittiina. Aika paljon omaa luontoani vastaan, kun itse olen aina yrittänyt hallita ja kontrolloida kaikkea, onnistumatta kuitenkaan kontrolliyrityksissäni.

Tervetuloo takasin,

Mikäli se alkumatka käy kovin tuskalliseksi niin hae apua ihmeessä jostain, apuja on tarjolla varmaan vaikka minkälaisia, mut mä en niist osaa sen enempää kertoo kun minä olen käyttänyt vain AA:ta aina.

Tervetuloa minunkin puolestani tänne raitistelijoiden porukkaan!

Tukea ja apua kannattaa hakea ja ottaa vastaan jos tuntuu, ettei omin voimin selviä…hieno homma kun olet jo ensi askeleet raitistumiseen ottanut ja tullut tänne…

päivä kerrallaan on hyvä lähtökohta… ihan alkuun jopa vain minuutti ja tunti kerrallaan!

Tsemppiä ja annahan kuulua itsestäsi!

.

Heti vaan ekana päivänä homma kunnolla käyntiin… näin toimin itsekin ja jos en olisi toiminut… olisi jo neljäntenä selvänä päivänä saattanut olla myöhäistä… :wink:

Mukava se on tosiaan kyllä aloittaa jonkun toisen kanssa samaan aikaan niin pystyy vertailemaan ja puhumaan “saman ajan” kieltä “eheytymistoverin” kanssa.

Itsellä tällainen toveri taitaa olla maaliskuu17 …ja arvokas tuki tuo on ollut ihan siitä alusta tähän asti!

Tsemppiä nyt erityisesti teille “lopussa ja garde”!

Helpottoneempi olo jo. Sentään muutama raitis päivä takana.

Kyllä voin harkita AA:ta, mutta ne ryhmät, joissa olen käynyt, on yritetty manipuloida eri tavoin, että pitäisi käydä joka päivä. En suostu siihen, koska se on taas sitä suorittamista, josta juuri haluan päästä eroon.

Mutta onneksi voin hakea apua niin, että käyn muissa ryhmissä, ja aina voi mennä elokuviin, rentoutua, urheilla, lueskella.

Kiitos kannustuksesta kaikille!

Mä en nyt yritä manipuloida sua käymään AA:ssa joka päivä, vaan mielestäni alkuun on hyvä olla tiivisti avun piirissä oli se sitten mikäniminen raitistumisvertaistukiryhmä hyvänsä. Näetsen sellanen tiivis paneutuminen asiaan aluksi on hyvä konsti. - Mun tätä raitistumiskertaa vaikeasta alussa helpotti tuo aikaisemman raittiuden muisto ja se helpotti asiaa.

Kiitos neuvoista, Helise.

Täytyy pistää vakavaan harkintaan…

Viisas neuvo, tuota aion noudattaa.

Laitan nyt “kaiken” peliin, ja keskityn nyt raittiuteen, ja jätän toistaiseksi muut pois.

gaede2 kirjoitti

Hyvä päätös keskittyä ongelman ytimeen. Oma kokemukseni palavereissa käynnistä on, että on hyvä löytää itselle sopiva rytmi, mahdollisuuksien mukaan säännöllinen. Ja voi ennakkoon kirjata kännykkään tai allakkaan, että ei unohdu tai rupea tuntumaan tylsältä tai tarpeettomalta.

Ensimmäiset asiat ensiksi

Moi Garde2, ja tervetuloa taas raittiuden tielle!

Kirjoitit, että Minun mielestäni ainoa toimiva menetelmä kohdallani on ollut keskittyä ainoastaan tähän päivään, ja ollan tänään vain raittiina. Aika paljon omaa luontoani vastaan, kun itse olen aina yrittänyt hallita ja kontrolloida kaikkea, onnistumatta kuitenkaan kontrolliyrityksissäni. Juurikin näin - päivä kerrallaan on myös oma, uusi oivallukseni ja tavoitteeni. viime kerralla ennen retkahdusta aloin myös kontrolloimaan kaikkea, ja tekemään “juomattomuusaikatauluja”: joka päivä aloin pohtimaan ja laskemaan, kuinka monta päivää olen ollut raittiina, ja kuulutin koko maailmalle, että aion olla ainakin vuoden selvinpäin. Sitten 3,5kk kohdalla join yhden lonkeron, ja miltei nerokkaasti olen perustellut itselleni, miten se on ihan OK. Sitten seuraavalla viikolla join taas yhden, sitä seuraavalla kaksi, ja 5kk jälkeen herään aamulla puolityhjän jaloviinapullon vierestä ihmetellen, miten helvetissä jouduin siihen tilanteeseen. Joten: myös minun kohdallani on parempi mennä päivä kerrallaan, tarvittaessa vaikka minuutti kerrallaan.

Oma kokemukseni on, että mitä tarkemmin ja rehellisemmin niitä kokemuksia ja fiiliksiä kirjoittaa ylös, oli ne sitten hyviä tai huonoja, niistä on aina jälkeenpäin hyötyä - jos ei itselle, niin ehkä jollekin, joka kamppailee omien ongelmiensa kanssa. Jatka siis kirjoittelua!

Paljon tsemppiä valitsemallesi tielle :slight_smile:

Kiitos rohkaisusta Luna!

Olen mennyt kuitenkin uudestaan AA:han, koska koen, että sieltä saan apua. ALkoholismi on petollinen sairaus, ja AA:n avulla saan paljon tukea, ja ilman sitä tuskin olisin raittiina yli 2 viikkoa…

Kun tarkoitin, että jätän muut pois, tarkoitin, että en yritä hoitaa alkoholismia muilla keinoilla.

Raittiutta nyt yli viikko. Hyvin menee, vaikkakin välillä väsyttää.

Jouduin aloittamaan alusta. Nyt en mene niinp aljoa AA:han, vaihdaan suuntaa, ymmärrystä, asennetta.

Nyt alkaa toimia!

Uusi säätö: AA, kirkko, rukous, uusi asenne, nöyryys, voimakas päätös: nyt ei viinaa tuli mitä tuli.

Näillä mennään.

Raittius on iloinen asia!

Hyvin menee: hyvä olla raitis.

Hienoa.

Mukava kuulla, että elämä rullailee taas! :smiley:

Joo, kyllä nyt täytyy sanoa, että alkanut saada raittius tuulta purjeisiin. On tää viina ja holismi erikoisia tauteja.

Vaatii toisaalta sen myöntämistä, että yksin ei pärjää, ja on täysin voimaton huikkaan nähden, toisaalta täytyy tehdä kertakaikkisen ehdoton päätös, että päivä kerrallaan viinaa en ota tuli mitä tuli.

Joululomalla oli vähän koetuksia, mutta ihme kyllä raittiina ollaan.

Tämmöistä. Kas kas!

Ei paha, on hyvä…