Valviran ajojahti

Valvira on aloittanut massiivisen uhkailukampanjan ADHD-lääkäreitä kohtaan. Tällä hetkellä aikuisten on erittäin vaikeaa saada ADHD-lääkkeitä, sillä niin moni lääkäri on pelästynyt Valviran uhkailusta. Valvira jahtaa myös bentsojen määrääjiä. Kohta ollaan tilanteessa, jossa ADHD-lääkkeitä ja bentsoja on lähes mahdotonta saada!

Nyt mä en usko, toimivan lääkityksen purkaja joutaa linnaan.

Mistäs moinen tieto? Edelleen kyllä ihan Valviran sivuilla lukee, että kaikissa tapauksissa bentsolääkitystä ei ole mitään järkeä katkaista ja on potilaita, joille ei vaan mikään muu käy kuin bentsot ahdistuksen/masiksen/unettomuuden hoitoon.

On se juu kauhea itku ja parku, kun piripäät ei voi käydä hakemassa stimurespaa yksityiseltä. Mäkin tarttisin 200mg oksikodonia päivässä vitutukseen, masennukseen ja ahdistukseen (respaan voitais sitten kirjottaa vaikka päänsärky syyksi).

^ Niin no, mikä nyt on kullekin suurin itkun ja porun aihe ja sopivin mielipidelääkitys? Tuskinpa se sinunkaan vittumaista tilannettasi ainakaan parantaa, jos lääkkeiden määräämisessä ihan yleisesti ryhdytään vain tiukemmiksi ja tiukemmiksi, vaikka sydäntäsi hieman lämmittäisikin se, että piripäitä itkettää. Itsehän toki soisin, että buprenorfiinia tai vaikkapa tramadolia voitaisiin määrätä ihan virallisesti mielialalääkkeiksi sellaisille ihmisille, jotka oppareista hyötyvät paljon enemmän, kuin joistakin turhanpäiväisistä SSRI-/SNRI-mömmöistä, ihan ilman mitään korvaushoitovääntöjä ja todennettua opioidiriippuvuutta. Soisin myös, että lääkityksen opioidiylläpitoon voisi käydä hakemassa tyystin laillisesti ilman turhia vääntöjä vain kertomalla, miten asia on. Yksityiseltä sitten, jos julkisen terveydenhuollon resurssit ovat, mitä ovat ja tuollaisen pikkuasian vuoksi saisi jonottaa loppuikänsä.

Edit: Valvira taatusti valvoo, kyttää ja pyrkii rajoittamaan nykyisin paljon aiempaa enemmän ja tämä voi aiheuttaa ongelmia ihan oikeastikin lääkettä X tarvitseville, mutta eivätköhän ehdat ADHD:t ja benzojen tarvitsijat jatkossakin asianmukaiset lääkkeensä saa. Eivät välttämättä joka luukulta, kun vähän vain köhähtävät, mutta kuitenkin. ADHD-lääkkeet ja benzot ovat molemmat selkeän väärinkäyttöpotentiaalin omaavia lääkkeitä ja stimupäille toki mitä mainioin kombo, eli ADHD-tropeista virtaa ja benzoilla sitten hoidellaan laskuja, kun pitää vähän taukoakin joskus pitää. Toisaalta ymmärrän hyvin, että tällaista väärinkäyttöä yritetään suitsia, mutta on asiassa se toinenkin puoli: Onko se sitten parempi, että stimupäät kiskovat katupiriä, joka on nykyään ties mitä paskaa ja rauhoittavien puutteessa valvovat itsensä psykoosiin ja saavat aikaan joitakin hirveyksiä ennen kuin päätyvät lepäilemään laitokseen, joka sekin tulee kalliiksi yhteiskunnalle :confused: . Faktahan on, että kukaan kunnon narkkari ei lopeta kaman käyttöä sen vuoksi, että se on laitonta. Laittomuuden aiheuttamat lieveilmiöt sitten koskettavat muutakin yhteiskuntaa, kuin vain narkkareita itseään.

Bentsoista olenkin sitä mieltä, että homma on viety aivan liian tiukalle ja niitä oikeasti tarvitsevien on niitä liiam vaikeaa saada (ja jotkut voivat jopa todeta olevan helpompaa hankkia kadulta). Siitä olen taas eri mieltä, että bentsoilla ylipäätään olisi mitään merkittävää väärinkäyttöpotentiaalia (enkä kyllä laske edes laskujen lääkitsemistä tällaiseksi). Heittoni tarkoitti lähinnä sitä, että sekä rikosoikeudellisesti että suomalaisessa lääketieteen järjestelmässä vahvat stimulantit rinnastetaan vahvoihin opioideihin (kumpiakin sai ennen vain huumausainereseptillä), joten silloin myös lääkkeiden määrämisen tulisi yksityisilläkin olla samalla tasolla (eli vain oikeasti todennettuun vaivaan). Buprenorfiini on näitä piirun verran alempana (varsinkin Norspanien tulon jälkeen), siihen ei näet huumausainereseptiä ole tarvittu.

Toki joidenkin piripäiden vetäminen saattaa olla ADHD:n itselääkintää (tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki joita “piri rauhoittaa” kärsisivät ADHD:sta) ja olen luonnollisesti sitä mieltä, että (lähes) jokaista päihdettä tulisi saada apteekista ilman reseptiä ihan mihin tahansa käyttöön, mutta niin kauan kuin järjestelmä on mitä on, niin mielestäni tuollaisen stimurespan saanti pitäisi tosiaan olla aivan yhtä vaikeaa kuin vahvan opioidirespankin.

Mitä o n bentsojen väärinkäyttö?

Pakenemiseen niitä ei ole tarkoitettu, ja siihen olen kuitenkin paljon käyttänyt. Kai se sitten on väärinkäyttöä… Paetakseni itseäni, omia olojani, elämän haasteita, vastuuta. Kun minä ei riitä, prkl.

Omaa historiaa: ekat määrätty -89 tai -90… Erilaisia vaiheita, en jaksa niist enää selostaa. Toleranssi tietenkin vuosien/vuosikymmenten aikana noussut -ja vissiin sitten ylläpitoannoksel (sen verran, kuin olen sitä pystynyt noudattamaan… :confused: ) ainakin jonkin verran myös laskenut (?). Eikö ylläpitoannokseenkin sitten kuitenkin pikkuhiljaa kasva toleranssi? Entä, jos ne eivät enää riitä? Ei päihtymiseen, vaan siihen, että pahimmat sekopäisyydet poistuu? Jos silloin hankin lisää muualta, onko se väärinkäyttöä :confused: ? Vai tarpeeseen käyttöä? Että pystyn e l ä m ä ä n edes tätä sairaseläkeläisen, huonon itsetunnon ja rajatilahäiriö-diagnoosin omaavan yksinäisen, pettyneen, illuusiottoman, pelkurin elämää?

Eikä ollu itsesääliä :sunglasses: . Totean vain. Vai kui?

^ Hyvä kysymys.

Ainahan benzojen käyttö on tavallaan pakenemista, vaikka niitä käyttäisi ihan kiltisti lääkärin määräämillä annoksilla ja siihen tarkoitukseen, mikä reseptissä lukee, ts. eipä benzojen avulla ahdistuksiaan ainakaan kohtaa ja pääse niiden syihin kiinni, vaan saa vain hetken helpotuksen/turtumuksen niihin, eli pääsee pakoon. Tarkoitan nyt ahdistukseen, paniikkiin tmv. määrättyjä benzoja. Ko. lääkkeitähän käytetään moniin vaivoihin, myös ihan somaattisiin. No, voidaan toki somaattisten vaivojenkin kohdalla puhua pakenemisesta, koska eivätpä benzot mitään vaivaa kuntoon hoida(Vs. esim. antibiootit parantavat tulehduksen), vaan lievittävät vain oireita.

Väärinkäyttöä olen itse harrastanut paljon, koska en mä ahdistusteni hoitamiseen sentään mitään järkyttäviä annoksia olisi tarvinnut, tyyliin: 20 mg klonatsepaamia ja/tai saman verran alpratsolaamia. Paljonhan benzoja käytetään väärin, eli jättiannoksilla siksi, että pää menee sekaisin, vaikka ovathan ne aivan paskoja huumeita ja tätä mieltä olen, vaikka itse vanha HC-benzoilija olenkin. Jos nyt vertaan vaikka vahvojen oppareiden tuottamaan euforiaan ja hyvän pirin parhaisiin nousukiitoihin, niin onhan benzopäihtymys varsin pöljä tila :unamused: . Kunnon konttaus- ja rähinäkännikin on IMO hauskempi(Hmm… äkkiseltään vain tuon sanan heitin) päihtymystila :mrgreen: . Silti olen ollut ja edelleenkin olen pahassa psyykkisessä koukussa benzoihin, vaikka tuota väärinkäyttelyä yritänkin nykyisin vältellä ja jopa onnistun siinä aika hyvin hurjiin vuosiini verrattuna :smiley: . Fyysinen riippuvuus mulla TIETENKIN on paha näin pitkällä käyttöhistorialla, mutta sen lääkitsemiseen riittävät kyllä nykyisin lääkärin määräämät annokset. Riittävät ne toki myös psyykkisten viekkareiden loitolla pitämiseen, mutta tarkoitan tuolla psyykkisellä riippuvuudella sitä, että mulla pitää olla nappeja varastossa tarpeeksi, jotta saan vedettyä sen överikuosin, jos siltä tuntuu ja tämä monesti hillitsee tarvetta vetää niitä övereitä.

Itselläni voimakkaan psyykkisen koukun benzoihin aiheutti alunperin se, että olin erittäin pahoin ahdistunut ja kun benzot poistivat ahdistuksen tyystin, kuin taikaiskusta, niin se olo oli tavallaan jopa euforisempi, mitä olen oppareista saanut, vaikkei noita oloja sillä tavoin voi verratakaan. Sitten yritin metsästää sitä oloa ihan ilman suurempia ahdistuksiakin, eikä homma tietenkään silloin toiminut, kuten tarkoitukseni oli, joten kiskoin vain enemmän ja enemmän olojen toivossa. Tämä on minun tarinani väärinkäyttelyni takana. Muiden ihmisten motiiveja benzojen väärin-/liikakäyttöön en tiedä. Jos taustalla on jotakin samankaltaista, kuin itselläni, niin ymmärrän hyvin, mutta mikäli ihminen ei ole alunperinkään ollut ahdistunut, niin silloin pidän jokseenkin kummallisena sitä, että tykkää käyttää benzoja päihteinä :unamused: :confused: . Makunsa ja hupinsa toki kullakin, eikä mulla ole mitään varaa arvostella.

Edit: Yksilökohtaista toki, mutta mä en usko, että toleranssi nousee ylläpitoannoksiin kovin herkästi, mikäli käytössä ovat pitkävaikutteiset benzot. Tahtoo sanoa, että itselleni riittäisi luultavasti ylläpitoannokseksi varsin mainosti vieläkin jokin 0,5 mg klonatsepaamia kolmasti vuorokaudessa, jollen olisi aikoinani mennyt sössimään asioitani ja nostattelemaan tolejani ihan tahallani ja tehokkaasti sittenkin :unamused: :blush: . Lyhytvaikutteisten benzojen kohdalla asia toki on eri, koska aiheuttavat niin herkästi rebound-ahdistusta, että toleranssi nousee ihan sen tähden, vaikkei tarkoituksella mitään isompaa annostusta tahtoisikaan vetää. Niin, ja tietysti paljon riippuu siitä, mistä annoksesta ja kuinka nopeasti siihen ylläpitoannokseen on menty. Jos on tosiaan tottunut vetämään 200 mg diatsepaamia ja/tai 40 mg alpratsolaamia päivässä ja lennosta heitetään annostuksiin tyyliin: 10 mg diatsepaamia tai 1 mg klonatsepaamia/vrk., niin eihän se tosiaan paljoa lämmitä, vaan taatusti puskee refloja ja ryminällä.

Onkohan sitten olemassa jotain pro-tason vinkkejä siihen vaivaan, kun bentsoja ei enää syödä enää ahdistukseen vaan letkeän olon takia? :smiley: Mun elämä on vaan paljon siistimpää rivoissa. :smiling_imp:

Ja Pööpäälle, ainakin Rivatrilista muistan lukeneeni ettei tolet niinkään nousisi tuohon ahdistusta poistavaan puoleen. Tiedä sitten miten todellisuudessa…

Vaimo oli eilen työterveydessä ja otettiin sydänfilmi, hänellä sama kuin mulla eli verenpaine lääkkeet ei laske painetta ja yllätys yllätys hänelle määrättiin pieni bentsolääkitys lisäksi aamuisin. Purkissa lukee aamupalan kanssa runsaan nesteen kera eikä tablettia saa pureskella, lienee jokin kalvo päällä ja ilmeisesti pitkävaikutteinen. Jotain on vikaa sydämessä kun määrättiin sairaalaan rasitustestiin ja varjoaine kuvaukseen. Taas esimerkki erilaisesta syystä niitä syödä, on ilmeisen laaja alainen lääke ja jotain pitää yrittää jotta verenpaine saataisiin ales. Jos toimii taitaa loppu elämä mennä bentsojen syönnissä eikä Valvira varmasti ikinä puutu asiaan.

Itselleni selvisi tuon kolmannen verenpaine lääkkeen toimimattomuus apteekissa kun farmaseutti sanoi konetta katsoessaan et tiedänkö että Neurotol Slow estää sen toiminnan, kohta tulee neljäs lääke tilalle, kaksi ekaa aiheutti rytmi häiriöitä joita nykyinen ei aiheuta. Sama lääke plokkaa pamien vaikutusta ja itse luulin et toleranssi on kasvanut, Neurotolista en voi luopua koska se estää mun hampaiden kirskuttelun öisin, taitaa pamit vaihtua myös.

Mulla on ollut bentsot respalla vuodesta 2009, lääkärin määräyksestä. Joskus olen käynyt hakemassa yksityiseltä niitä liikaakin, sekä ostanut kadulta, mutta silloin oli muutenkin kovempi päihdemeininki.
Nyt on homma rauhottunut, mutta silti ajoittain tarvitsen rauhoittavia. Respalla Tenox ja Opamox, tarvittaessa.
Käytän bentsoja nykyään harvoin, ehkä kerran viikossa. Enää ei huvita popsia nappeja joka vaivaan. Ennen oli respalla psykoosilääkkeitäkin, mutta en saa niistä vastetta ja bentsodiatsepiinit (lähinnä tematsepaami) toimivat tarkoituksenmukaisemmin.
Lievään uniongelmaan saatan juoda 1-3 0,33l olutta, mutta vakavampaan jännitystilaan otan 10-20mg tematsepaamia tai 15-50mg oksatsepaamia. Ensisijaisesti koitan tietenkin relata ilman mitään aineita, että saisin unta/levättyä.

Jos bentsodiatsepiinit, kuten jotkut ovat peloitelleet, kiellettäisiin kokonaan, en saisi apteekin lääkkeistä minkäänlaista vastetta.

ihan vaan tiedoksi jos ei joku tiedä mää olen idiootti

Just tultiin appiukon 80V synttäreiltä ja ukko oli ihan tolkuissaan, sai kipuihin OxyNormia aamuin illoin ja sekaisin kuin käkikello, soitin lääkärille joka kolmen kuukauden välein käy että jos et kirjoita kipulaastaria hommaan lääkärin joka kirjoittaa, kirjoitti lopulta ja nyt tunsi mut eikä puhunut sekavia vaan oli ihan tyytyväinen oloonsa. Voiko 80V ikäinen tulla riippuvaiseksi, mulla oli takataskussa siskon lääkäri kaveri. Hoitajat kehui mua kun saatiin ihan sekaisin oleva ukko kuntoon, eihän se ole tottunut rauhoittaviin joita oli pakko antaa kun koitti nousta sängystä ylös. Nyt sairaalassa on loppu jotkin patjat jotka estää makuuhaavoja, sanoin et laskun saa lähettää mulle. Maksan patjan ku antoi mulle hyvän tyttärensä vaimoksi, oli niin huolestunut meidän koirasta ja kuva on seinällä mutta ei näe. Tulostan isomman kuvan ja laminoin sen, ennen sairastumistaan ostimme bussikortin ja tuli koiroa taluttamaan. Kyllä sai Valviira näpeilleen, moon vähän semmonen ukko ettei kannata olla mun kanssa riidoissa. Me ollaan Pohjanmaalta ja meinaa sitä et keinot keksitään, eikä anneta periksi.

Niin Norspan on lievempi kuin Oxynorm, joten ei Valviraa tuollainen kiinnosta: yleisestikin pyritään vanhustenhoidossa siihen askel kerrallaan, että lääkityksiä vähennettäisiin. Kyllä vanhuskin voi tulla riippuvaiseksi PKV-lääkkeestä.

Itse olen ihan helposti saanut aina miedompia opioideja ja bentsoja, ja vaikka muutama vuosi sitten monet pelotteli, että jos bentsot lopettaa ei niitä saa uudestaan, niin olen saanut. Ihan siis klinikalta sain, joskin nykyään en enää käy siellä. Tällä hetkellä on respalla kolme bentsoa, tsolpideemi, vahva opioidi ja concerta. Osa noista aloitettu vuoden sisällä, eli ei niitä lääkäreitä ainakaan kovin paljon painosteta. Pari kertaa olen oman lääkärini kanssa aiheesta puhunut, eikä hänkään ole ilmiöön törmännyt. Ehkä uusia lääkäreitä kehoitetaan varovaisuuteen, ettei määrättäisi isoja määriä ilman seurantaa, mikä on musta ihan fiksuakin.

^ Jep, samaa mieltä. Mä tosin en ole koskaan lopettanut bentsoja, mut kyllä tossa viime kesänä psykani ois ollut valmis aloittamaan Insominin ja Dormicumit. Ihan julkiselta puolelta siis. Silloin kieltäydyin, koska en halua enää lähteä bentsoilla viihteilemään. Haluan ne oikeaan tarkoitukseen. Vaikkakin toki noitakin olisin oikeaan tarkoitukseen käyttänyt, mutta kun tätä elämää on vielä jäljellä, niin en tahdo olla siinä jamassa, että mikään ei auta. Muutoinkin kyllähän niitä bentsoja vaan on joillain pakko käyttää - esim. mulla, koska niille en ole allerginen, kuren monille muille. En siis usko, että noiden pyytäminen olisi mikään ongelma, jos tulisin toisiin aatoksiin.

Mullakin respalla tsolpideemi, tsopikloni, Tenox ja Diapam. Ei toki kaikkea samaan aikaan, mutta ei kukaan psyk.polilla ole valittanut noista. Osasto on asia erikseen.

^^/^ Myöskään minä en usko tähän paljon puhuttuun Valviran “ajojahtiin” siinä mittakaavassa, kuin väliin annetaan ymmärtää. Esim. aloittajan purkaus kuulosti, anteeksi nyt vain, tyypilliseltä nistin nillitykseltä, kun lääkäri ei ollutkaan ihan yhden käyntikerran perusteella suostunut määräämään ADHD-lääkettä viihteeseen, vaikka kovasti sille yritti sanoa, että ADHD on ja paha, nyt sitä Concertaa tänne ja äkkiä :unamused: :mrgreen: . Uskon kyllä ihan suosiolla, että nykyään ollaan aiempaa tarkempia benzojen, ADHD-lääkkeiden ymv. kanssa, eli Valvira puuttuu peliin, mikäli joku ravaa monta eri lääkäriä läpi hakemassa samoja lääkkeitä tai joku lääkäri ilmiselvästi elättää itsensä ihan sillä, että istuu vain päivät pitkät kirjoittelemassa PKV-respoja sekakäyttäjille, mutta se, että benzoja olisi mahdotonta saada muuten, kuin äärimmäisessä hätätilanteessa, eli laitoksessa alkoholideliriumiin tai sairaalassa leikkauksen esilääkityksenä, on kyllä aivan puppua. Itse en ole lääkäriltäni suoraan kysynyt tästä Valvira-hommasta, mutta sen verran paljon juttelemme kaikista asioista maan ja taivaan välillä, että luulisin hänen tuostakin maininneen, varsinkin, kun niitä PKV-respoja mulle säännöllisesti kirjoittaa. Yhdellä ystävälläni on ADHD-lääkitys, eikä hänellä ole koskaan ollut mitään ongelmia sen saamisessa, vaikka rankka päihdetaustansa on varsin hyvin julkisen terveydenhoidon tiedossa ja julkiselta siis nuo lääkkeensä saa. Itse asiassa hän pysyy piristä irti, kun ottaa, täysin lääkärin määräyksen mukaan siis, metyylifenidaattinsa, ja korostan nyt, että ko. kaverilla tosiaan on ADHD, jota aiemmin lääkitsi pirillä ihan onnistuneestikin, mutta toki katupirin säätämiseen liittyvät sitten ne muut lieveilmiöt, joista on mukavampi pysyä erossa, vaikka pää rauhoituisikin ja skarppiintuisikin stimuista.

Tietenkin joillain lääkäreillä/joissakin hoitoinstansseissa saattaa olla ja onkin se linja, että tiettyjä lääkkeitä ei suostuta määräämään kenellekään, eikä mistään syystä, mutta siihen en jaksa uskoa, että Valvira yleisesti hengittelisi jokaisen lekurin niskaan ja olisi onnistunut pelottelemaan nämä niin tehokkaasti toimilupien menetyksellä, etteivät uskaltaisi mainitakaan sanaa bentsodiatsepiini :confused: .

Edit: Pööpää: En minä loukkaantunut tai suuttunut ole, mutta hiton ymmälläni kyllä, että mikä tuo purkauksesi oli :open_mouth: . Kommentoin julkisella keskustelufoorumilla olevaan tekstiisi ja pohdiskelin nimenomaan omakohtaista suhdettani benzojen väärinkäyttöön ja mietin, miksi ko. lääkkeiden väärinkäyttö mua niin kiehtoo edelleenkin, vaikka ne eivät mitään erityisen hyviä huumeita sanan varsinaisessa merkityksessä olekaan. Viittasin mm. Petrin kirjoitukseen, koska ymmärrän, että suuri osa ihmisistä ei saa benzoista mitään erityisen miellyttäviä oloja irti ja mua askarruttaa, mikä siinä on, että jotkut, kuten esim. minä saavat/ovat saaneet niistä jotakin hupia revittyä :confused: . No, multa saattoi mennä jotakin TAAS iloisesti ohitse, koska olen nytkin aivan benzohuuruissani(Tätäkään ei varmaan saisi sanoa, ettei joku loukkaannu :smiling_imp: :unamused: ), mutta mitään vittuilua tai tahallista loukkaamista ketään kohtaa ei kyllä siihen aiempaan viestiini sisältynyt, ja mulla lienee täysi oikeus kirjoittaa päihdefoorumille omasta päihteiden käytöstäni. Tekstini voi jättää lukematta ja mut voi laittaa vaikka vihamieslistalle, jos kirjoitukseni noin häiritsevät :frowning: .

^ ei ollut tarkoitus olla purkaus vaan pyyntö. kai mul nousi mieleen joitai aiempia kuvauksia siitä miten hienot olot tulee muista aineista ja mä kärvistelen täl surkeaakin surkeammalla annoksel ja se o ihan perseestä :frowning: . en pistä sua vihamieslistalle, koska et o l e vihamies, eikä kirjoituksesi häiritse. mä vaan yritän tapella kiusauksia vastaan. se on mun oma sota, kun bentsot eivät tosiaankaan ole hirvittävän euforisoivia aineita ja tuntuu siltä että nyt niitä oikeasti euforisoivia tarvitsi, että jaksais. bentsojen yliannostelulla ei tule euforiaa, menee vaan sekaisin. en väitä, ettei ole oikeutta kirjoittaa, tuli vaan semmonen hetki että antaisko vaan mennä että piruako tässä enää tappelemaan. jokainen tekee omat valintansa, eikä mun valinnat o i k e a s t i ole siitä kiinni, mitä joku tänne kirjottaa, eli sorisorisori sä et todellakaan ole mun vihamies niitä mul on jo aivan riittävästi :frowning: .

voiskohan Valviralla olla jotain tekemistä sen kanssa että mä olen tällä surkealla annoksellani… olikohan se se Korkeampi Taho joka oli kertonut lääkärille että bentsoja ei ole tarkoitettu bentsojen vierotusoireiden poissapitämiseen…

Niin kauan kun muistan, on säännöllisin väliajoin puhuttu, kuinka kohta ei enää saa PKV-reseptejä kuin äärimmäisen painavin syin. Ei mitään käsitystä ADHD-lääkkeistä, mutta bentsoja ja miedompia oppareita saa kyllä jokainen normaalilla ulkonäöllä ja ulosannilla varustettu, jos todella haluaa. En jaksa uskoa, etteikö näin olisi myös jatkossa.

^/^^ En nyt tiedä, mitä tarkoitat normaalilla ulkonäöllä ja ulosannilla, mutta olletikin sitä, ettei ole vastaanotolla päihtynyt/krapulassa/hirveissä viekkareissa, esittää asiansa(Esim. unettomuus tai selkäkipu) asiallisesti, eikä suoraan ja aggressiivisesti vain vaadi lääkettä X ja on edes hieman nähnyt vaivaa sen eteen, että on ulkoisesti siisti. Juu, taatusti saa lääkkeensä, jollei lääkäriltä X, niin sitten lääkäriltä Y, kun näitäkin lääkäreitä on, jotka kyllä kirjoittavat mukisematta respat, vaikka potilas suunnilleen paskat housuissa sammuisi vastaanotolle, eikä pystyisi muodostamaan ainuttakaan ymmärrettävää lausetta :mrgreen: . Tietenkin noita reseptiautomaatteja on nykyisin vähemmän, kuin vanhoina hyvinä aikoina, enkä nyt suorastaan voi suositella menemään lääkäriin respaa anomaan mahdollisimman järkyttävässä sekakäyttökuosissa :laughing: .

Pööpää: Jep, ei mitään hämminkiä ja ymmärtäähän tuon, että turhauttaa, kun eivätpä ne benzot tosiaan juuri muuta, kuin turruta ja tylstytä yliannoksina, mutta noissa muissa aineissa(Piristävissä ja/tai euforisoivissa) on vain se vika, että joskus niidenkin kanssa tulee stoppi ja sitten tarvitsee benzoja kahta kauheammilla annoksilla laskuihin/refloihin ja kierre vain syvenee :confused: . Näin ainakin itselleni on käynyt. Nytkin tässä ryyneissäni krapulaani parantelen, enkä luultavasti edes muista jälkeenpäin tätä postausta kirjoittaneeni :unamused: :blush: .

^Juurikin näin. Henkilö, joka kykenee ymmärrettävästi ja asiallisesti selvittämään asiansa, eikä ulkoisesti eroa liiaksi valtavirrasta.