Valoon päin

Haluan elää ilman alkoholia. Olen alkoholisti, eikä minulla ole vaihtoehtoja.

Pääsiäinen meni odotetusti ilman pisaraakaan alkoholia ja ensimmäinen useamman päivän loma tälle vuodelle sujui levon ja liikunnan parissa. Jos jätetään edellinen krapulahuuruinen sunnuntai pois laskuista, tämä maanantai on kahdeksas raitis päivä. Mieli on kirkas ja ruumis levännyt.

Tälle viikon mittaiselle matkalle on osunut yksi erityisen vaikea päivä ja se oli viime viikon torstai. Töiden jälkeen olisi ollut kiva napata parisenkymmentä tuoppia “palkinnoksi raskaasta työviikosta” ja siitähän se olisi todennäköisesti sunnuntaihin jatkunut. Onneksi oli perjantaiaamulle sovittuna varhainen meno ja tuopit jäivät juomatta.

Raitista ja aurinkoista kevättä kaikille kirjoittajille ja viestiketjuja seuraaville.

Hei sumutorvi, kiva että olet palannut kirjoittelemaan!

Tänä iltana menen porukan mukana ravintolaan pitkähkön projektin päättymisen kunniaksi ja suunnittelemaan sille jatkoa. Tietääkseni olen tuon tusinan ainoa alkoholisti, ja jonkun määritelmän mukaanhan noin 10 % suomalaisista on jo suurkuluttajia tai on vaarassa alkoholisoitua. En siis ole harvinaisuus vaikka kuulunkin vähemmistöön. Uskon selviytyväni tuostakin tilaisuudesta tarttumatta ensimmäiseen tervetuliaismaljaan.

Jokaiselle viikolle olen itseni kanssa sopinut pari menoa tapaamaan raitistuneita alkoholisteja. Silloin tällöin tapaan niissä tilaisuuksissa myös ensi kertaa tulevia raittiutta haluavia tai kohtuujuomista yrittäneitä, mutta omiin voimiinsa pettyneitä. Tällä yksinkertaisella keinolla olen saanut pitää ensimmäisestä palaveristani alkaneen raittiuden. Saat vapaasti käyttää samaa metodia.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Samoilla päivillä mennään siis. Tsemppiä sinne :slight_smile:

Olen käynyt ravintoloissa ja olen juhlinut selvinpäin. Mikäs siinä. Itse en itseäni miksikään alkoholistiksi tai pilleristiksi kutsu kyllä. Saattaisi aiheuttaa keskustelua. Muistan joskus vielä alkoholia käyttäneenä itseäni alkoholistiksi tituleerata, niin siinä yksi ukko innostu sanomaan, että niin “Olen minäkin! Otetaan sille! Perkele!”… :laughing: Mutta en minä kehtaan mitään leimoja itselleni antaa. Herättää vaan kummastusta. :wink:

Itse en jaksa selitellä mitään. Eikä sitä tarvitse. Ketään ei kiinnosta. Ja jos joku minun alkoholikäyttöä kysyy, niin sanon, että en käytä enkä todellakaan ala selittämään ja keksimään sille mitään “järkevää” selitystä. Eipä kaikki ihmiset käytä alkoholia.

Itselleni alkoholisti särähtää korvaan tosi pahasti ja saa mielikuvia erittäin rankasti juovasta tyypistä jolla kaikki asiat menee päin helvettiä. Sekä pelottelee naisia, örmyää. Tempasee illan päätteeksi vaatteet pois. :mrgreen: Jotain tuollaista, että jopa alkaisi jotkut puhelemaan, että tolle ei ainakaan anneta pisaraakaan tai mietitään, että uskaltaako sitä edes näin tärkeisiin juhliin edes päästää. :laughing: Joskus kai itseni kohdalla mietittiin, että uskaltaako minua päästää mihinkään missä on vaarana mokata kunnolla ja ajattelihan sitä itsekin niin. Tässä hiljattein puhelin itseeni vanhemman naishenkilön kanssa omasta alkoholin käytöstäni, niin hänellä tuo, että joskus olin juonut rankasti, niin oli “peikko”. Hänellä tuo alkoholismi käsite päässä oli lujasti ja vaikka nyt yritin asiaa pehmitellä, niin jos ja jos… Pisara viinaa… Plaa plaa… Pieniä lapsia… Just joo… Niinhän se on, että lapsille alkoholistin ilmaantuminen ei todellakaan mikään mieluinen yllätys olisi todellakaan. Itse en itseäni määrittele. Lähinnä elän raitista elämäntapaa mihin ei alkoholit sekä pillerit kuulu. Liikun ja urheilen paljon, niin jotenkin sitä kautta itseäni lähinnä nykyään määrittelen.

Ostin pari tiramisua hiljattain, ihan huumori mielessä. En muistanut, että sisältävät alkoholia, niin päissäni olin kuin ankka pari tuntia. Lähinnä vitutti. :mrgreen: Enkä ole alkanut juomaan siitä pisarasta, 2,6% per torttu, niin paljon, että löytäisin itseni suljetulta… :laughing: Ihmisen mieli on metka juttu. :wink: Itsellä taitaa välillä mennä tuumailut alkoholin suhteen niin, että tuskin muistan koskaan juoneeni sitä. Enkä tosiaan jaksa tosiaan itseäni määritellä alkoholistiksi, enkä pilleristiksi koska en halua, enkä ole sellainen. :mrgreen:

Kylläpä olen nukkunut makeasti viime aikoina, liekö johtuu yli viikon jatkuneesta raittiudesta.

Erittäin hyvä syy olla juomatta tänäänkin.

Huh, tänään oli juuri sellainen työpäivä, jonka päätteeksi voisi palkita itsensä muutamalla tuopilla, mutta kyllä se nyt vain on niin, että taidan lähteä metsään.