Täällä minä taas seison, kuilun partaalla, ja mietin, kuten niin monet kerrat aiemminkin, että miten taas jouduin tänne? Otanko seuraavan askeleen eteen- vai taaksepäin? Olen ollut tässä paikassa jo niin monta kertaa aiemmin, etten sitä edes välittäisi muistaa, mutta silti aina palaan tänne. Olen niin pettynyt itseeni. Hävettää ja masentaa. Kaikki tuntuu turhalta, sillä enhän kuitenkaan ikinä opi. Tätäkö minun loppuelämäni on, syvenevää riippuvuutta, kunnes jonain päivänä en enää jaksa? Kuinka typeräksi ihminen voikaan tuntea itsensä, kun on vuosikausia painiskellut samojen ongelmien kanssa, luullut jopa jotain niistä oppineensa ja silti huomaa, ettei olekaan oppinut juuri mitään. Kai tämä sitten on se minun ”elämäni taistelu”, yhden pienen ihmisen tarina. Jotkut yltävät elämässään suuriin tekoihin, saavat mainetta ja kunniaa… Mutta en minä. Minä en saa edes omaa elämääni hallintaan, niin että siitä voisi olla jollain tavalla ylpeä muiden ihmisten edessä. Päinvastoin. Aiheutan omalla käytökselläni pahaa mieltä ja turhaa murhetta kaikille läheisilleni. Tuhoan, en rakenna. En osaa olla hyvä puoliso, äiti, tytär, sukulainen, ystävä, työkaveri, naapuri tai lähimmäinen.
Tiedän kyllä, että tämä päivä on parempi kuin eilinen, sillä tänään en juo. Mitta tuli taas täyteen, eikä tee edes mieli. Ei lopettaminen ole vaikeaa, kun on tarpeeksi pettynyt itseensä. Enemmän pelkään sitä aloittamista. Lipsumista omista päätöksistä, retkahtamista. Kuinka voi olla mahdollista, että hetken sadasosan päätös tuhoaa kaiken sen, mitä on huolella ja vaivalla ehtinyt rakentaa päivien / viikkojen / kuukausien ajan? Jokin pieni impulssi tai mielleyhtymä laukaisee hallitsemattoman tapahtumaketjun, joka voi potentiaalisesti päättyä ihan miten vain? Sillä niinhän se on, että kyky hallita kokonaisuutta on menetetty jo ajat sitten, eikä sitä saa enää takaisin, vaikka kuinka yrittäisi. Alkoholi on voittanut. Se on aina minua vahvempi, vaikka tekisin mitä tahansa ja vaikka olisin juomatta kuinka kauan.
Olenko onnellisempi kun juon? Onko minulla silloin pääsääntöisesti hauskaa? Onko minulla tukuttain hyviä muistoja päivistä joina olen juonut? Ei, ei ja ei. Raittiina jaksoina taas olen tuntenut syvää onnellisuutta ja tasapainoa, nauranut niin että vatsaan sattuu, tuntenut ylipäätäänsä olevani elossa!
Miksi sitten kuitenkin aina tähän mennessä olen lopulta palannut tänne kuilun reunalle? Ja ehkä vielä oleellisempi kysymys: mitä minun pitäisi tehdä, etten enää palaisi tänne? Tästä yritän nyt tosissani ottaa selvää ja siksi aloitin tämän ketjun.
syystuuli