Elää vai kuolla, elää vai juoda? Näitä nyt mietin. Sillä olen valinnan edessä ja tästä valinnasta riippuu koko loppuelämäni. Olen juonut niin kauan, säännöllisesti ja välillä määrällisestikin paljon. Viiniä ja siideriä. Viinaa. Votkaa, giniä, kossua.
Olen päälle nelikymppinen nainen, kahden nuoren aikuisen äiti, juovan miehen vaimo, juovan isän ja raivoraittiin äidin lapsi. Lapsena näin ja koin millaista on kun vanhempi juo ja kaikki kärsii. Silti minusta tuli itsestäni samanlainen. Ei tosin heti, vaan kolmekymppisenä. Aloin käyttää rentoutumiseen alkoholia. Hermoilin töissä ja kotona, joten mieheni osti siideriä, jotta en olisi niin kireä. Ja en niin välittäisi hänen juomisestaan. Se auttoi, kestin olla juovassa seurassa paremmin, ei tullut erottua. Aluksi otin vain sauna iltoina ja 1-4 siideriä, joskus en niitäkään. Ostimme talon ja työmäärä lisääntyi. Tarvitsin rentoutumiseen yhä enemmän alkoholia.
Tuli viini. Ja tonkka. Varmasti tuli mentyä töihinkin humalassa. Autollakin. Yritin aina välillä olla ilman ja olen onnistunut pisimmillään puoli vuotta, viikkoja ja päiviä. Aina on helppo aloittaa uudestaan. 3-8 annosta illassa. Joka ilta useamman vuoden ajan. Kahdeksan vuoden?
Kroppa ja mieli ei kiitä. Lapset ovat rakkaita, mutta jollain tapaa olemme kaukaisia. Olen ollut ilkeä kotona ja töissä. Töissä olen pärjännyt ja ne hoitanut. Hampaat, suu, ruokatorvi ovat kärsineet, vatsa on iso ja kipeä, lihasvoima raajoissa heikko, verenpurkaumia. Asioita, jotka kertovat pitkällisestä alkoholinkäytöstä, vaurioita. Masennusta ja unettomuutta. En saa mistään kivasta kiinni. Ensi kertaa olen myös töissä huomannut, että uuden aloittaminen tökkii. Kevään tiedossa oleva työnkuvan muutos ei houkuta vaan kauhistuttaa. Ei vaan jaksaisi keskittyä…
Vakavasti sairastuminen pelottaa, ehkä olen jo sairas. Olenkin ajatellut, että koronan sijaan kuolen viinaan. Ainakin, jos jatkan näin. Apua pitäisi hakea, mutta kukaan ei ole ollut huolissaan juomisestani. Kotona se on erittäin mahdollista ja tunnen, että suorastaan välttämätöntä. Onko edes kotia, jos en juo? Työterveyden kautta en saa apua, kokeilin jo. Eivät uskoneet. En ole varma uskoisiko hammaslääkäri, jos kertoisin. Kaksi hammasta olen menettänyt ja luulisi hammaslääkärin tajuavan mille… Anteeksi olen ilkeä ja ymmärrän, että vastuu avun hakemisesta hanakammin on minun vastuullani ja sen vastaanottaminen. Täytyy myöntää, että olin niin kettuuntunut näkymättömyyteeni, etten syksyllä mennyt labroihin. Ei niissä tainnut olla edes maksa-arvoja…
Voin kyllä ilokseni kertoa, että tänään saan olla ilman alkoholia ja ihan omasta valinnasta. Minun on pakko, jos aioin elää. Kiitos kommenteista, jos haluatte niitä kirjoittaa. Ja kiitos, jos ette. Kiitos neuvoista, haukuistakin ja kyseenalaistamisesta. Tämä oli vain minun juomistarinani, ei sitä ole pakko kenenkään uskoa. Eikä edes siihen, pystynkö olemaan juomatta.
Tänään pystyn.