väkivalta (ja päihteet)

Kuvittelisin että tällä foorumilla liikkuu paljon väkivaltaisia ihmisiä. Vai olenko väärässä? Jo ihan sen takia näin ajattelisin koska päihteiden käyttöön liittyy ainakin jollain tasolla läheisesti väkivalta. Eli tämä topicci käsittelee väkivaltaa. Miten suhtaudut väkivaltaan? Onko sinulla väkivaltarikoksia takana? Inhoatko väkivaltaa vai onko se sallittua silloin kun muita keinoja ei ole ratkaista ihmissuhdeongelmaa?
Itse inhoan väkivaltaa ja aina pyrin ratkaisemaan ongelmia puhumalla tai vetäytymällä pois tilanteesta jossa olisi väkivallan uhka. Itse en ole koskaan käyttänyt väkivaltaa eikä kukaan ole käyttänyt sitä minuun vaikka olenkin herkkä suuttumaan ja aika impulsiivinen ihminen muuten. Mutta minusta ongelmia ei ratkota väkivallalla vaan on muita keinoja siihen.

Tästä tulikin mieleen tämä uusin Matti ja Mervi-tapaus. Ihmettelen vaan miksi se Mervi ei voi yksinkertaisesti lähteä siitä suhteesta pois?

Ps. En tiennyt mihin tämän topicin voisi avata ja tämä tuntui sopivammalta koska väkivalta käsittääkseni liittyy alkoholiin, huumeisiin yms. aika läheisesti ja täällä saunassa keskustellaan yleisesti päihteistä.

Väkivalta on hieman yleispyöreä termi, kun kahden terveen miehen pikku paini-ilta baarin jälkeen ja 80v mummon päähän potkiminen rinnastetaan saman termin alle…

Nii. Hipitkin käytti huumeita, eikä ne ollu väkivaltasia…!! :bulb:

[size=85]…Tosin sitten ne veti vähän liikaa huumeita ja sitten niistä tuli väkivaltasia jippejä 60-luvun jälkeen… :neutral_face: [/size]

Eiku mitä mä srliyän

Inhoan ja vierastan, pelkään väkivaltaa yli kaiken. Minun päälleni on tultu muutaman kerran ilman mitään järkevää syytä. väkivallan näkeminen kuvottaa. väkivallan kohteeksi joutuminen tuntuu (ainakin minusta) äärimmäisen nöyryyttävältä, loukkaavalta.

Kyllä väkivalta liittyy laittomiin päihteisiin heti kun menee pidemmälle sukeltaen.
Siks onkin rajamailla ja nytkin jo nähnyt semmosia tyyppejä joita ei olis välttämättä halunnut nähdä, elämä on. Oma valinta kuinka väkivaltaista se elämäs on, tai ei aina esim niinkun tänään sellossa kuoli 4 sivullista jotka tuskin odottivat jäävänsä piipun kohteiksi arvalla. Ikävää on elämä, itse siit voi tehdä ikävämpää tai vähän siedettävämpää kuitenkin. Huh kuumehourupuheita. :open_mouth:

uskoisin, että tämä väkivallan ja päihteiden yhteys on yleensä aika lailla olosuhteista, ei päihteen ominaisuuksista johtuva juttu. Kun elämä on stressaavaa ja pyörii rikollisten juttujen parissa jne. ajautuu helposti myös väkivaltaan. Ei niinkään että se itse huume, jos sitä saisi ilman rikoksiin sekaantumista ja sen käyttöä voisi harjoittaa rauhassa aiheuttaisi itsestään väkivaltaa. Alkoholikin purkaa estoja, milloin väkivalta pääsee paremmin purkautumaan, ei varsinaisesti aiheuta sitä väkivaltaa. Se idea siihen väkivaltaan ja ne väkivaltaiset tunteet täytyy olal siinä ihmisessä valmiina - ne ei löydy pullosta.

Että joo, ei ole tuomittu enkä parin peruskouluaikaisen pikku nahistelun jälkeen ole edes lyönyt ketään. Minua on lyöty pari kertaa.

Enkä koe itseäni väkivaltaiseksi. Mutta kyllä myönnän, että humalassa voisin helpommin hairahtua väkivaltaan. laittomat huumeet vaikuttavat päinvastoin. Pilvessä tai buprepäissään ei kyllä tule mieleenkään alkaa riehumaan. Enkä ole tähän asti kokenut mitään itlanteita noiden aineiden hankkimiseenkaan liittyen missä olisi ollut suuri välitön väkivallan uhka, vaikak kyllähän sitä tulee tavattua sellaisia tyyppejä välillä joiden seurassa ei huvita viettää kuin se aika mikä asioinnin takia on pakko.

No, sillä tavoin olen kohdannut päihteisiin liittyvää väkivaltaa, että minun lääkkeet on varastettu pari kertaa. Siis ei siinäkään minua mitenkään hakattu siinä tilanteessa, mutta onhan sekin väkivaltaa, kun tiesin, että jos olisin tilanteelle jotain tehnyt, olisin saanut turpaani. Ainakin jollain tasolal katson sen pelolla pelaamisen myös jo itsessään väkivallan käytöksi.

Itse olen jotenkin täysin väkivallaton. Alkoholin kanssa väkivaltaisiksi äityvillä on havaintojeni mukaan tietty alttius käyttäytyä väkivaltaisesti. Tietyt tuttavuuteni ovat herkkiä aina juodessaan haastamaan riitaa tai hyökkäämään.

Lisäksi todellinenin tai luuloteltu kyky voittaa muut fyysisesti ovat selkeästi motiiveja väkivaltaan. Puhun siis lihastreeneistä ja väkivaltalajeista (itämaiset taistelulajit etunenässä), jotka saavat jotkin yksilöt pahoinpitelemään (yleensä järjenlahjoiltaan heikkoja ja nuoria, epävarmoja).

Ihan eri asia on sitten päihteiden hankkimiseen liittyvä väkivalta. Eli reflojen pelosta rullataan joku sivullinen. Siinä on sentään joku selitys. Kännipäisten uhittelu on puhtaasti vittumaisen ihmisen tunnusmerkki. :smiling_imp:

jos rullattava on täysin puolustuskyvytön ihminen niinkun yleensä on, siihen ei ole mitään selitystä… semmoset mummojen ryöstäjät ei kyllä sympatiaa saa olkoon millaset reflat hyvänsä…

Itsekin olen aivan viilipytty (tai siis en tappele, puolustaa itteeni koitan jos siihen pystyn), aggressiivinen en oo hitaissa, en stimuissa, en paukuissa, mutta alkoholi kyllä tekee musta JOSKUS vittumaisen ja saatan olla rasittava, mutten käy kännissäkään kenekään päälle. Mut ylipäätänsä, kyllä kun vähänkin enempi liikkuu “kaduilla” ja kaduilla ja hakee joskus sieltä douppia, niin kyllä sielä väkivalta pyörii rotille jne… sitä tarkotin tossa aikasemmin. Ja nytkään taas oikein tajua mitä kirjottelen :smiley: oon niin paukuissa ja jarruis et :stuck_out_tongue: nojoo semmosta.

Jonkun asian ymmärtäminen ja hyväksyminen on ihan eri asia. kaikkein sairaimpiakin tekoja pitää koittaa ymmrätää, jotta niitä voitaisiin ehkäistä, mutta hyväksyä ei tarvi (eikä saa).

Jos ryöstää mummon koska tarvii rahaa, sille on selkeä motiivi ja teko on ymmärrettävä, vaikak se on silti sellaista mitä ei voi hyväksyä, mutta jos hakkaa mummon ilman että sille on mitään motiivia, niin se on jo paljon pelottavampaa.

Siksi aina mietityttääkin, että harkittu murha on pahempi rikos, kuin jos satunnaisessa mielenhäiriössä tappaa jonkun, mikä on “vain” tappo - mikä logiikka - nimittäin minua ainakin pelottaa enemmän tuollaiset satunnaisesti kilahtelevat sekopäät, kuin ihminen, joka tarkasti harkiten jostain järjellä selitettävästä syystä tekee jonkun rikoksen.

Olen usein kohdannut väkivaltaa vaikka itse inhoan sitä. Joissakin piireissä naiset ovat aina huonommassa asemassa väkivallan pelon takia ja helpompia uhreina. Naiset eivät myöskään nouse puolustamaan toisiaan vaan ovat “susia” sekä itselleen että toisille naisille ja kärsivät hyvin paljon henkisestä vallankäytöstä ja väkivallasta. Naiset eivät pärjää käyttäjien (alko tai mikä vaan käyttäjäkunta) miesten rinnalla tasa-arvoisina. Kun on kyseessä riippuvuudet naiset ovat aina hierarkiassa alempana kuin miehet. Naiset syyllistävät itseään enemmän kuin miehet ja naisia on siksi helppo käyttää hyväkseen ja hakata. Naisilla ei ole “hyvä veli järjestelmiä”. Naisen biologia ja sosiaaliset ja kulttuuriset tekijät pitävät siitä huolen, ikävä kyllä.

moi anoppi

Jäävuoren veden alle jäävässä osassa astuu kuvioihin juuri nuo tuliaseet.

Kaduilla nähtävät puukotukset on sitä pintaosaa…

luuta lakaisee

tsiisös kraist! onneksi olet hengissä! Toi on jo rankkuuden huipulta! :frowning:

pois pois potkukelkan alta. Ota leponex

ihan kiusalla sulle hyvä rouva, oliko nämä ne mun huumesivut?

Tämä keskustelu tuli kohdallani sopivaan aikaan, koska olen tietyistä syistä käynyt miettimään näitä asioita… Ja koska Junkie jo avasi pelin, niin kerrotaan nyt sitten vähän omistakin kokemuksista.

En koe olevani väkivaltainen. Tai olen ehkä joskus väkivaltainenkin, mutta en siinä mielessä, että ilman painavaa syytä taittaisin karvaakaan edes kärpäseltä. Ja nykyään en tee mitään sellaista minkä takia joutuisin käyttämään väkivaltaa. Osin siitä syystä, etten halua harrastaa väkivaltaa. Itseäni toki puolustan ja kavereitani ja myös minulla on se perjaate, että silloin käytän aika äärimmäisiä otteita… Syyttä ja/tai liian kovan kuosin takia olen lyönyt ihmistä vain pari kertaa ja niistä tapahtumista olen ottanut opiksi. Mutta välillisesti huumeet on kyllä liittyneet tavalla tai toisella väkivaltaan, jota olen tehnyt, kokenut ja nähnyt…

Olen muutaman kerran saanut tuomion väkivaltarikoksista. Rankin tuomio on tullut tapon yrityksestä vuonna kivi ja kilpi, vaikka en edes yrittänyt tappaa (yleensähän tämä näyttäisi menevän toisinpäin). Homma meni niin, että kyseinen henkilö oli minulle velkaa ja lupasi maksaa (pitkän lusmuilun jälkeen) sovittuna ajankohtana paikassa X. No herrahan ei sitten tietenkään tullut ja lähdin hakemaan rahaa tyypin kämpiltä. No osasin varautua asiaan ja otin kättä pidempää mukaan. No tyyppihän ei ollut paikalla yksin kuten oletinkin, vaan alkoholisoituneen isänsä ja kahden kaverin (joista toinen oli täysin taju kankaalla koko tapahtumien ajan, mutta yllättäen kuulusteluissa ja oikeudessa osasikin kertoa sovitun totuuden tapahtumista melko tarkkaan). Minullakin oli mukana yksi kaveri (tai oikeastaan kaksi, mutta toinen odotti autossa). Tämä mukana ollut kaveri ei tosin pystynyt todistamaan puolestani, koska oli viikkoa aikaisemmin vetänyt itsensä kylmäksi heroiinilla… Kuulusteluissa se ei sanonut sanaakaan mihinkään suuntaan.

Mentiin siis perimään niitä velkoja ja melko alussa velallisen kaveri (se hereillä oleva) hyökkäsi mun kimppuun veitsen kanssa. Löin sitä pampulla päähän ja kenkäisin muistaakseni kerran sitä. Tyypin isäukko hyökkäsi myös mun kimppuun. Samoin tämä velallinen itse, mutta ne perääntyi siinä vaiheessa, kun tämä meikäläisen kaveri otti revolverin esiin ja osoitti niitä. Ampui myös jossain vaiheessa yhden lampun paskaksi. En tarkkaan muista vissä vaiheessa tämä tapahtui. Muita laukauksia asunnossa ei tapahtunut, mutta se nousi aika merkittäväksi osaksi vastapuolen tarinaa…

Tämä veitsen kanssa kimppuun hyökännyt sälli ei tuntunut tajuavan edes, että häntä uhattiin aseella, vaan hyökkäsi uudestaan mun kimppuun, jolloin otin sen veitsen siltä pois ja löin sitä sillä veitsellä muutaman kerran. Se oli väärin, mutta en todellakaan yrittänyt tappaa. Vammat ei ollut niin vakavia, että niihin olisi voinut kuolla. Käräjillä asia meni törkeäksi pahoinpitelyksi ja ryöstöksi (otettiin tyypiltä ne rahat mitä saatiin ja huumeet kuittaamaan velkaa), mutta myöhemmissä oikeusasteissa homma meni taponyritykseksi. Aika heppoisilla todisteilla tosin. Olin tuolloin alaikäinen…

Viimeksi istuin 10 kk törkeästä pahoinpitelystä, koska kostin eräälle ääliölle äitiäni kohtaan tehdyn vääryyden. (Äiti istuu loppuikänsä rullatuolissa tämän henkilön takia ja äijä ei saanut loppujen lopuksi juuri mitään tuomiota. Oli alentuneesti syyntakeinen). Sen olisin tehnyt ilman huumeitakin… Vanhuksiin, lapsiin ja muutenkin viattomiin kohdistuva rikollisuus puistattaa minua suuresti. Varsinkin, jos siihen liittyy väkivaltaa. Henkilöt joiden kimppuun olen joskus hyökännyt ovat tavalla tai toisella olleet omasta tahdostaan mukana maailmassa, jossa voi käydä huonosti. Puolustelenko tällä ajatuksella vain omia tekojani? En tiedä. Tiedän kyllä tehneeni väärin, mutta tuo ajatus auttaa siinä, että voin pitää itseäni ihmisenä, vaikka olen tehnyt vääriä tekoja.

Väkivaltaa olen nähnyt ympärilläni aivan liikaa. Kaksi kertaa olen ollut aivan vieressä, kun kaverilta on lähtenyt henki väkivallan seurauksena. Toisella kertaa meinasi tulla itsellenikin syyte avunannosta tappoon, mutta onneksi osoittautui, että olin päinvastoin yrittänyt pysäyttää tapahtuman ja estänyt, ettei lisää kalmoja tullut sillä kertaa…