Olen miettinyt jo kauan että juominen pitäisi lopettaa.
Alkoholi oli osa sosiaalisia piirejä, kunnes sitä aloin nauttimaan myös itsekseni. Sain iloa ja koin paljon kaikkea hauskaa alkoholin ansiosta. Alkoholi oli kuitenkin pian ihan täysi isäntä ja minä siinä sivussa aloin jäädä aina vähemmälle. Suoranaista rappioalkoholistinkin elämää vietin, mutta rimpuilin itseni siitä suorittamaan jopa sen verran mukavaa elämää, että olen viimeiset vuodet ollut jopa ihan vain kohtuukäyttäjä.
Kaikista suurin ongelma alkoholi on ollut ihmissuhteissani. Paljastuuhan se lopulta kun yhdessä asuu, etten kykene olemaan ilman kun tarpeeksi kauan on jatkunut sellainen seesteinen tavallinen arki. Voin luvata puolisolleni kirkkain silmin ja aidosti siihen uskoen, että haluan lopettaa ja pystyn siihen, koska haluan sitä itseni kannalta ja myös suhteemme vuoksi.
Olen kuitenkin jäänyt ennen kaikkea itselleni kiinni siitä, etten pysty olemaan juomatta vaikka olen niin itselleni kuin myös puolisolleni vannonut. Perustelen sen itselleni ties millä verukkeella: “suhteessa on nyt epäreilu asetelma”, “eihän tämä haittaa ketään”, “juon vähemmän kuin keskimääräisesti juodaan”, “hoidan kaiken kotona”, “en jätä mitään tekemättä tai kokematta juomisen takia”, “olen ansainnut tämän”, “miksi tämän juomisen edes tarvitsee olla ongelma”, “tämähän on pientä siihen rappioalkkiksen elämään verrattuna mitä myös harrastin kauan sitten”, “nyt on loma”, milloin mitäkin.
Olen viime vuodet juonut yksin ja puolisoltani “salaa”. Annoksia menee kerralla se 6-9. Keskimäärin juon kerran viikossa. Pisimmät täystauot ovat olleet kuukauden pituisia. Ylpeilen sillä että juomiseni on niinkin hyvin hallinnassa, vaikka ei se sitä oikeasti ole. Kun se tarve ryypätä tulee, se on käytännössä väistämätöntä sitten illan päätteeksi yksin kun puolisoni on jo nukkumassa. Ongelma ei ole olla juomatta silloin kun täytyy, minulle ei tule ravintolassa tai mökillä yksien juomisesta oloa että nyt mennään. Tuntuu että niissäkin tilanteissa vähän esitän itselleni, että ei ole ongelmaa juoda yhtä, tai vaikka jättää juomatta kokonaan. Sitten kun se viikonloppu tulee, jokin käynnistää sen ajatuksen että tänään voisi juoda pitkästä aikaa ja seuraavana päivänä ei ole menoa, se on alkoholin kanssa sitten menoa kun muuten ovat valot jo kotona sammuneet.
Koen iloa elämästä ja minulla on paljon merkityksiä tuomassa siihen sisältöä. Hyväksyn elämän sellaisena kuin se on, sen ei kuulukaan olla täydellistä. Olen elänyt omani näköisen elämän tähän asti, monesta asiasta olen ymmärtänyt jälkeenpäin miksi olen tehnyt niin kuin olen tehnyt. Alkoholiriippuvuuteni olen jo kauan sinänsä ymmärtänyt, senkin hyväksyn itsessäni. Mutta sitä en halua enää hyväksyä, että rikon lupaukset itselleni ja puolisolleni. Haluaisin vain päästä irti siitä pakonomaisen tuntuisesta tarpeesta päästä kokemaan humala. Tiedän että se on minulle pakokeino ja opittu tapa päästä pakoon sietämätöntä lapsena opittua häpeää ja turvattomuuden tunnetta.
Ajattelin kirjoitella tänne ajatuksiani vähän kuin päiväkirjana tai muistelmakirjoituksena. Yritän sitoutua siihen, että työstän tätä asiaa nyt jotenkin enemmän “oikeasti” kuin aiemmin. Rehellisesti sanottuna en ole varma onnistunko. Pelkään että tiedän ja tunnen jo kaikki ongelmani, ymmärrän miksi juon mutta silti teen niin, vaikka tiedän että myöhemmin se kaduttaa. Haluaisin päättää kirjoitukseni jonkinlaiseen positiiviseen loppuun, mutta huomaan että asia mietityttää minua. Harmittaa jos taas kerran päädyn juomaan, kuten eilen. Yritän nyt kuitenkin tehdä edes jotain eri tavalla, etten toistaisi vain täysin samaa kaavaa ja päätyisi täysin samaan lopputulokseen, kuten viimekin iltana taas.
Seuraavaksi menen järjestelemään harrastusasioita. Pitää myös käydä katsomassa osaanko tehdä jotakin naapurin ruohonleikkurille. Se rätisee ja käy epätasaisesti. Asutaan ensimmäistä kertaa omakotitaloalueella näin aikuisiällä, paljon on tälläisiä “perusasioita” uutena ja opeteltavana. Mukavaa kun täällä autellaan toisiamme tai ainakin yhdessä opetellaan, kaikki ovat mukavia ihmisiä. Yhdessä asiassa toinen naapurini on kyllä hieman ärsyttävä. He ovat nimittäin tehneet omalle takapihalleen niin hienot istutukset ja rakentaneet sinne muun muassa polkuja, että oma takapiha näyttää heidän pihaan verrattuna vaatimattomalta. Ja täytyypä alkaa itsekin suunnittelemaan pihan ehostamista ![]()
Kaikkea hyvää jokaisen päivään.
-Vakkari.