Vähentämistä taas... Marsu

Hei kaikille, uusille ja vanhoille!

Joskus puoli vuotta taaksepäin kirjoittelin ahkerastikin tänne. Sitten jäi, kun tuntui, että tänne kirjoittelu ennemminkin ylläpiti ongelmaa, kun auttoi sen selvittämisessä. Siis kivasti meni vähentämisen tiellä tuonne kesälomiin asti… Sitten repesikin oikein kunnolla. Ei siinä mitään, ajokunnossa olin aina aamulla, mutta viimeinen viikko ma-to meni lukemin 10-11-12-10.

Perjantaina oli jo sellaiset fiilikset, että oli pakko vähentämistä harkita. Pe-Su lukemin 5-6-5, mikä mun määrillä on tosi hyvin. Maanantaina 3, tiistaina 4, tänään 8, joka meni umpeen äsken, enempää en ota, vaikka viinaa talossa vielä onkin…

Siis vähentämistä, viimeiset pari kuukautta mennyt tosiaan huimasti viinaa. Jotenkin tuntuu, että olis helpompi olla jonain iltana ottamatta ollenkaan, kuin laskea sitä 3 annosta, mutta en uskalla kramppien yms. pelossa lopettaa seinään. Huomenna vielä vähän ( voisko olla vaikka 3 annosta), mutta sitten perjantaina eka 0-ilta puoleentoista vuoteen! Pelottavaa, vaikkakin enemmän ole utelias, miltä se tuntuu… Vähentämisestä huolimatta 0-iltoja ei ole ollut kuin pakon edessä ehkä 3 tai 4 ja nekin täynnä toimintaa aamuyölle asti, ettei ole edes ehtinyt miettiä juomista!

Mun vähentäminen siis sujui about 6 kuukautta mukavasti ja rajoissa, kunnes repesi, syystä, jota tiedä en… Nyt taas itseäni niskasta kiinni… Lopettaminen käy mielessä, mutta vielä en sinne puolelle mene…

Kauheasti en ole vielä kerennyt teidän juttuja lukea, kun tuli kiire kirjoittaa jotain… että muistaa huomennakin tarvitsevansa sitä tukea tähän touhuun!

Itse itselleni vastailen, mutta tänään mennäänkin 0-linjalla! Aamulla vein viinat pois talosta, että illalla olis helpompi päätös. Alko meni jo kiinni, joten päätös on tehty, Siis tänään en ota!!! Hyvä minä!!!

Tervehdys!
Jäin ihmettelemään tuota, että tänne kirjoittelu lisäsi juomista… en ymmärrä. Joku paniikkireaktio?

Onko nyt siis ensimmäinen 0-ilta? Tsemppiä kovasti!

Hei! ja Kiitos tsempistä!

Ei kai tänne kirjoittelu sinänsä lisännyt juomista, mutta kun mä olen tällainen, ett on pakko sit logata sisään ainakin kerta päivään ihan vaan sen takia, ettei jätä käymättä… tavallaan tästä tuli velvollisuus. En taida selittä ihan ymmärrettävästi… Kuitenkin: silloinkin kun ei viina muuten käynyt mielessä, niin takaraivossa kyti ajatus, että täällä pitäis käydä, joka tietty johti ajatukset juomiseen.

Mutta vähentämisen alkumetreillä tästä oli kyllä huisisti apua, joten kiitoksia kaikille siitä, vaikkakin näin puoli vuotta jälkikäteen. Josko saisin taas itseni ruotuun…

T: Marsukka

No, jälleen itse itselleni vastaillen… Viime viikko meni välillä 0-illoilla, välillä taas mentiin yli luvatun, eli sanoisinko epätasaisesti…

Viinaa jos talosta löytyi, sitä piti juoda, jos sitä ei ollut, mentiin nollilla tai yhdellä oluella. No, ensi viikolla uusi yritys vähentämiseen. Nollat tai yksi olut ei ollut paha, jos tiesi, että talossa ei viinaa ole. Jos vahvempaa oli, viimeistään klo 20 oli pakko vetää kaksin käsin kunnes aamuinen “jos ajat, et ota enempää” raja oli täys- tää raja pitää, kumma kyllä edelleen…

No, ihmettelen täällä omaa itseäni edelleen… ja tuota viinanpirua, joka viekoittelee. Joku näitä sepostuksia käy lukemassa, tsemppiä heille!!!

Kiitos kaikille kannustuksesta, jota onkin tullut ihan kympillä :confused: :imp:

Miksiköhän mä taas kirjoitin tänne? Taisin olla idiootti, kun juopoilta odotin kannustusta ja myötäelämistä! Jatkoja kaikille juopoille, alkkiksille ja muille alkoholiongelmien kanssa painiville kuitenkin, aion häiriköidä teitä jatkossakin, tosin vain satunnaisesti :slight_smile: Ja ihan etukäteen pyydän anteeksi kaikilta, joita tämä teksti loukkaa tai joiden mielestä muuten olen kusipää! ANTEEKSI!!! :blush: :confused:

T Marsu

Taitaa olla aika hiljainen tämä vähentävien puoli. Kyllä minäkin käyn monologia omassa ketjussani, sekin voi auttaa. Hengessä mukana.

No, minäpä kommentoin, vaikket haluakkaan, mut kuitenkin tykkäät :wink:
Pitäskö sitä viinan määrää vähentää talosta, jos pystyt nollaan helposti? Mulla ei voi olla yhtään kotona, muuten joisin ne ja hakisin äkkiä lisää. Kiusais vaan koko ajan.
Jatka vaan sitä häiriköintiä, minä luen ja lupaan tsempatakin jatkossa. Mites se tämä ilta, ei oo pakko aloittaa ens viikolla…
Tsemppiä sinulle ja raitista lauantaita!

Mites martsun lauantai meni?

Jaa näyttääpä tuo Marsueläin täällä jo vähän hermostuneen. Luulin että marsut ovat leppoisia eläimiä…

Kannattaisin myös ihan sellaista isompaa taukoa ensin. Saisit vähän etäisyyttä. Saat aika ihme eläin olla jos pidät viinat talossa ja useamman kerran viikkoon juot ja välillä ihan kaksin käsin ja vähentämistä näillä keinoin yrität saavuttaa. Anteeksi jos kuulostan tylyltä, mutta Tuulenviemää loistaa poissaolollaan, jonkunhan on nämä hommat hoidettava. :slight_smile:

Vähän kun pääsisit alkuun, kyllä sitä kannustustakin sitten saa. Tai vaikka ei saakaan, ethän sinä meidän vuoksi halua vähentää kun et meitä tunnekaan. Vaan itsesi takia, eikös juu?

-Iiris-

Vähentäjä on ujo eläin. Se lukee sujuvasti mutta on niin arka elukka että ei uskalla mennä muita eläimiä kannustelemaan kun tuntuu ettei omaa siihen tarvittavia kannuksia. Sitten jos se vahingossa päästää pienen kannustushuudon, siitä tulee vielä arempi elukka ja pistää päänsä puskaan. Se kun luulee että ajatellaan että nyt se on kateellinen kun ei itsekään pystynyt kuin tuohon ja tuohon. Itsestään mölyä pitää, hyi.

-Iiris-

Vähentäjän erottaa kehittyneemmästä ylälajistaan lopettajasta huomattavan herkän nahkansa ansiosta. Herkkä nahka aiheutuu juopon ravinnonpuutoksesta. Toisaalta nahka toimii hyvänä suojavärinä, jonka ansiosta vähentäjä seikkailee lopettajametsissä jälkeäkään jättämättä…

Nyt lopetan, vaikka ei tee mieli. Juomisen ja tämän löpöttämisen. Anteeksi, olen juonut vähänkin järkeni. Jatkan monologia ehkä omassa ketjussa, ehkä en. Tiedä mihin tämä vähentäjä maastoutuu. Yöeläjä se ei ole, mutta tämä vaihtelee huomattavasti eläinyksilöstä toiseen.

-Iiris-

Osu ja uppos. Anteeksi.

Kai Tuulis ymmärsit että tuo oli kaikella rakkaudella ja huumorilla kirjoitettu!

-Iiris- joka muokkaa joka ikistä viestiä kun unohtaa tämän uuden nimen täältä lopusta joka kerran.

Kyllä, kaikki hyvin. :smiley:

No hyvä. Kuule minä menin jo nukkumaan, suljin koneen enkä saanut unta kun luulin että loukkasin. Nyt voin hyvillä mielin sammuttaa koneen uudestaan. Hyvää yötä kaikille!

Minun tulkintani Tuulenviemästä: äidillinen, huolehtivakin ote, rakkaudellinen ja hyvää tarkoittava. Tarvittaessa napakka ja asiat ojennukseen laittava eli puhuu suoraan, miten asia on. Näin sen minusta kuuluukin olla. Jatka samaa rataa :slight_smile:

Voi teitä, äitin pikku mussukoita. :slight_smile:
Kiitos nyt kuitenkin näistä kannustavista luonne-analyyseistä. On niitäkin jotka ovat toista mieltä, ehkä olen näyttänyt heille toisen puolen itsestäni, mene tiedä.

Kyllähän minulle joidenkin kohdalla tulee todellinen huoli että eikö tuota nyt saa ymmärtämään. Sitten on niitä jotka tarvitsevat täysin toisen tyylistä tukea, toiset saavat vastata heille. On myös niitä joiden kohdalla olen ymmälläni, saatan jopa epäillä vilpillisyyttä tänne kirjoittamisessa. Joidenkin kohdalla ahaa-elämys tulee vasta myöhemmin. Kun on vähän aikaa seurannut ja yrittänyt saada selville onko tämä lintu vai kala.

Tai marsu…
Marsukka ei nähdäkseni ole vielä oikein itsekään selvillä haluaako lopettaa vai ei. Vaikka kirjoitankin tänne vähentäjiin, en usko vähentämiseen. Luulen kuitenkin että tämäkin vaihe tarvitaan, ongelma on selvitettävä itselleen. Alkoholiongelman itselleen tunnustaminen on prosessin vaikein asia, kun on valmis myöntämään ettei pysty kohtuukäyttöön, onkin jo voiton puolella.

Marsukka; ymmärrän turhautumisesi ketjuun. Käy kuitenkin lukemassa ja kirjoittamassa. Iiris-ei kiitos kertoi oikeaa asiaa, sinua luetaan ja tilannettasi seurataan, vastauksia alkaa kyllä tulla heti kun tekstissäsi näkyy todellista yrittämistä. Älä osta viinaa kotiin. Älä hakeudu tilanteisiin joissa tiedät käytettävän alkoholia. Jos/kun et pysty ottamaan vai yhtä tai kahta (alkoholisti ei pysty) älä ota niitä yhtä tai kahta. Juomisen voi lopettaa vain lopettamalla juomisen.

Tsemppiä sinulle. Kerro kuulumisiasi.

Heippa vaan kaikille!

Ja kiitos kommenteista. Niitähän oli tullut paaa…ljon! Taisi tuo Marsun ärhentely olla vaan sitä kaikinpuolista vi…uuntumista omaan tilanteeseen ja juomisiin. Sitä tarvittiin, nyt tilanne toinen. Noin se vaan arka yöeläin hyökkää tarvittaessa uhkaa (oma alkoholismi) vastaan, puremalla sormesta. Te vaan jouduitte sijaiskärsijöiksi!

Marsu lopetti tuossa viime viikolla nämä turhat vähentämisyritykset ja siirtyi lopettajien puolelle!!!

Juoppo, alkoholisti, alkkis, what ever, mulle on oikee vaan se linja, että lopetan kokonaan. Nyt ei ole vielä tapahtunut mitään pahaa kenellekään, paitsi omalle terveydelle, eikä sillekään ilmeisesti mitään, mikä ei korjaantuisi, kunhan olen juomati. Joo, vähän kiusaa, kun sitä juomaa on kuitenkin talossa ja lopettamista tässä teen, mutta eiköhän tästä selvitä. Juokoon ukko olusensa, mutta kun en ota ensimmäistäkään, pääsen itse vähemmällä

Siis tähän on hyvä lopettaa ja jatkaa NOLLALINJALLA!!! 4. täysin raitis aamu alkoi tänään muutaman illan tarkkaakin tarkemman määrien alasajon jälkeen. Hyvältä tuntuu, mielen moodi alkaa palailla siihen raittiin elämän aikaan.

En aio tulla tänne lueskelemaan tai ainakaan kommentoimaan vähään aikaan, koska muiden juomisten ja vähentelyjen lukeminen saattaapi saada mulla aikaan ajatuksen: “Kai mä nyt sen yhden…” . Kaikille vähentäjille onnea pyrkimyksissänne, toivottavasti onnistutte tavoitteissanne, mitä se nyt kenenkin kohdalla tarkoittaa!!!