Jos olette lukeneet kirjoituksiani muiden ketjuista tiedätte, että minulla vähentäminen ei ole sujunut koko ajan kauhean hyvin. Välillä on ollut kuukausia jolloin on tuntunut edistystä, mutta sitten taas tullut pahasti takapakkia. Ajattelin kokeilla uutta lähetstymistä ja alan kirjaamaan tänne tilastoa viikko tasolla eli viikon aikana juotujen annosten määrä. Tällä toivon sitä, että heräisin tajuamaan jos edistystä ei tapahdu. Tällä hetkellä tavoitteeni on, että annoksia tulee maksimissaan 15 ja ne kaikki juodaan viikonlopun aikana. Tekemällä itselleni tilaston näkyväksi ja seurattavaksi pyrin ensin pysymään tuossa ja sitten vähentämään siitä edelleen.
Tulkaa muutkin mukaan jos haluatte pitää tilastoa viikkoa tasolla. Viikon tilasto = juotujen annosten kokonaismäärä + kootus selitykset (jos selitettävää).
- Vilma - viikko 19: 20 annosta, maksimi ylittyi koska join perjantaina 4 annosta ja tasoitin sunnuntaina 3 annoksella. Käytökselle ei mitään pätevää selitystä muuta kuin heikko luonne.
Oma tavoitteeni on nyt aloittaa edes satunnaisten selvien päivien keräämisestä, ettei tulisi enää sellaisia viikkoja ettei niitä ole yhtään. Nyt on kaksi sellaista takana ja ovat menneet helposti ja hyvin, ahmin eilisiltana sängyssä kirjaa niin, että aamullakin oli silmät ristissä (ja yhtä punaisina kuin jos olisin ollut krapulassa - ei kovin motivoivaa ). Tästä tulee myös selvä päivä, mutta huomenna on jo vaaran paikka.
Itselleni tähän yritykseen kannustin oli vatsa. Ei vain sen koko vaan se, että sitä on jo pitkään korventanut (siis viikkoja; en ole uskaltanut juoda kahvia enää aikoihin) ja viikonloppuna meni ihan ruikulille. Sunnuntaiaamuna oli muutenkin pitkästä aikaa ihan vanhanaikainen krapula.
Eli ehkä minä alan kerätä positiivista lukemaa: nollapäivät/viikko
Kirjanpitäjäksi ilmottaudun minäkin. En ole ikinä annoksia laskenut, enkä tiedä osaanko nytkään mutta merkkaan sitten vaikka kuinka monta tölkkiä ja minkä kokoista on tullut juotua. Tietysti jos pänikästä viiniä ottaa niin se täytyisi jollain lailla mitata. Hmmmm…
juhanikari voi ilmoittaa jo viikon 20 saldonsa, koska en ota tänään enään mitään.
Maananataina saunailta jossa 3 pientä keskaria eli 3 annosta. Torstaina Suomi - USA jossa 8 pientä keskaria eli 8 annosta. Lauantaina Suomi - Ruotsi jossa 8 pientä keskaria eli 8 annosta. Tänään sunnuntaina Suomen pronssipelissä 6 pientä keskaria eli 6 annosta.
Jos tässä tappion katkerassa kalkissa osaan edes laskea, niin viikkosaldoksi tulisi 25 annosta.
Onneksi nämä MM - kisat loppuu, niin loppuu tämä lätkälipittelykin!
En taida jaksaa katsoa finaaliaakaan. Aivan sama kumpi vie!
joo sama vika rahikaisella. onneksi on ohi koko lätkä. ja paan pokkana lauantaisen retkuni svedujen syyksi. ennakoin että turpiin tulee ja tulihan se sieltä :mrgreen:
pönttö meininki mut olkoot.
nyt taas nollapäiväketjuun mars.
Aivan törkeän huono viikko. En ymmärrä miksi piti mennä juomaan mitään torstaina. Mies oli käynyt Alkossa hänelle vapaan viikon kunniaksi ja minun piti ottaa vain koska oli. Ihan hyvin olisin voinut olla ilman. Sama juttu perjantaina, joskin silloin se kyllä tuotti valtavan hyvää oloa kun pitkän lenkin jälkeen pääsin istumaan lasillisen kanssa ilta-aurinkoon. To-pe juopottelut meni ilman krapulaa. Lauantaina annokset tuli kiskottua niin nopeasti että sunnuntaina oli tosi kohmelo olo aamulla, jonka sitten paikkasin tyhjentämällä viimeisetkin viinat ja nukkumalla päiväunet. Eli ei tänään krapulaa, se on positiivista.
Toivottavasti tämän tilaston tuijottaminen pitää itseinhoa sen verran hereillä, että tällä viikolla oikeasti olisin juomatta kaikki muut päivät paitsi lauantain. Ja silloinkin niin maltilla, että ei tule krapulaa.
Kesää kohti mennään joten helpompaa tästä ei tule. Lomatkin jossain kohtaa osuu kohdalle, ennen sitä pitäisi oppia olemaan juomatta vaikka olisi vapaana. Jos oppimista ei tapahdu on syksyllä edessä siirtyminen lopettajien puolelle.
Viikko 20
Nappailu alkoi torstaina ja loppui lauantai-iltana. Laskin laskurilla annosmäärän ja se on 20 annosta.
Olin pe-la firman yli yön tapahtumassa ja siellä tuli otettua sekalaisesti olutta, viiniä, kuoharia, lonkeroa ja pari konjakkia. Ja nämä otettu ravintolassa. Suurin piirtein pystyn jälkikäteen muistelemaan annosmäärät. Varovasti yritin ottaa. Ei kanuunaa.
La iltana vielä yksi pikku olut saunassa ja punaviini ruuan kanssa. Varoen piti ottaa kun sunnuntaina oli luvassa rankempaa liikkumista heti aamusta.
Eli summasummarum viikon 20 saldona 20 annosta.
Voin jo ilmoittaa viikon 21 saldon koska en juo tänään mitään:
Maanantaina oli rivitaloyhtiömme pihatalkoot ja päälle talkoosauna. Oli niin huono osallistuminen että olutta ja siideriä riitti runsaasti. No työt saatiin tehtyä pienemmälläkin porukalla. Join 10 pientä keskaria eli 10 annosta.
Tiistaina loiventelin neljällä pikkukeskarilla eli 4 annosta.
Perjantain saunaillassa hörppäsin 4 isoa keskaria eli 6 annosta.
Itseinho jatkuu. Taaskin tuli juotua enemmän kuin piti.
Perjantaina = 5 annosta
Lauantai = 15 annosta
Sunnuntaina = 7 annosta
Perjantai oli aivan turha. Ihan hyvin olisin pärjännyt ilmankin, mutta kun se muka niin kivasti kruunasi vapaan viikonlopun alun. Tästä päästävä eroon.
Lauantaina join ihan luvan kanssa, mutta turhan paljon. Iltapäivällä ja alkuillan tissuttelu on todella hauskaa, mutta pitäisi sitten ymmärtää lopettaa ajoissa ettei tuntuisi sunnuntai aamulla nupissa. Nyt oli taas sen verran krapulainen olo, että sunnuntai meni ihan pelastusarmeijalla ja poikkeuksellisesti kävin jopa ostamassa siideriä tasoittaakseni.
Toivon, että ensi viikonlopun voisin viettää raittiina, mutta se vaatii sen, että saan miehenkin innostumaan ajatuksesta. Jos hän käy Alkossa niin on todella vaikeaa olla kuivin suin. Täytyy alkaa petaamaan ajatusta jo nyt alkuviikosta.
Oma tavoitteeni on edelleen, että normaalitilanteessa maksimissaan lauantaina saan juoda. Huonosti on nyt keväällä onnistunut, mutta pakko on yrittää. Täytyy varmaan enemmän panostaa syiden ja tuntemusten analysointiin. Ja etenkin hehkuttaa niitä aamuja kun herää hyvään tunteeseen täysin mieli ja ruumis kirkkaana.
Viikko alkoi siis aika tylsästi kun tuntuu, että pitäisi ruoskia itseäni oikein urakalla. Mutta eipä muuta kuin töiden kimppuun ja tulevana viikonloppuna parempi tsemppi päälle.
Aikoinaan minulla oli hyvän ystäväni kanssa tapana tehdä tuollaista tilastoa. Huomasimme, että oli parasta tehdä päivittäistä, visuaalista tilastoa, jossa jokainen annos merkitään mustaamalla ruudukkoon ja mitä korkeammalle tolpat kohosivat sen pahempi. Se ehkä hillitsi ainakin seuraavan päivän tilannetta. Ihmisen mieli kun on sellainen kun on niin helposti tulkitsee määrät pienemmäksi kuin ne todellisuudessa on. Välillä ne oli todella suuria ja silloin olisi tietysti pitänyt hälytyskellojen soida ja järjen voittaa mutta tarvittiin todella pahoja asioita ennenkuin minkäänlaista järkeentymistä tuli.
Plinkistähän löytyy apuväline annosten normittamiseen.
moi Vilma!
itseinho veks ja heti. Sulla on kuitenkin yritystä päällä. muista taas tämä vanha tuttu: monella ei ole edes yritystä.
välillä tää plinkissä pyöriminen kyllästyttää ja puuduttaa (minua ainakin) mutta jatkaa pitää koska tää on sitä asioiden käsittelemistä. kertaamista kertaamisen päälle.
tajuan toki tuon kun itseinho ottaa ylivallan mutta sekin on ikään kuin tarpeellinen työkalu. ja juuri tää Plinkki on siinä tehokas, että ongelma ei pääse unohtumaan. kuten me juopot tiedämme, juomisesta aiheutunut morkkis painuu nopeasti unholaan ja taas muka voi ottaa reippaalla kädellä. vaan kun kertaa ja kertaa asioita täällä niin pikkuhiljaa alkaa muutosta tapahtua. itse uskon tuohon, monet taas toki vannovat lopettamisen nimiin, ja sehän on vallan ok.
kaikki me ollaan erillaisia, jos nyt tätä pliisua lausetta viitsii taas toistaa.
tsempit ja lämpimät terkut!
Noniin, viikko 21 käsittelyssä. Koska torstai oli vapaa töistä tuli sitten siitä ilosta jo heti keskiviikkona aloitettua pieni maistelu. Siitä joka päivä pari lonkkua ja vähän konjakkia lauantaihin asti. Yhteensä parikymmentä annosta taaskin. Sunnuntaina sai hieman taas keskustella itsensä kanssa, että maistelu sai loppua siihen. Koko päivän lonkero pyöri houkuttelevana mielessä. Tuli vahva olo kun illalla sänkyyn mennessä pystyin toteamaan, että selvisin sunnuntaista tipattomana. Tämä päivä menikin jo taas helposti. Nyt ei onneksi ole mitään muuta kuin pelkkää arkea perjantaihin asti. Ei tippaakaan ennen perjantaita. Vaikka en ota illassa montaa annosta niin taas meni viikkomäärä yli “suosituksen”. Jos pystyn pitämään ottopäivinä vain pe ja la niin silloin ottaminen pysyy alle 16 annoksen. En halua olla humalassa. Tunnen oloni epämiellyttäväksi kun huomaan puheeni alkavan sammaltamaan ja ajatuksen juoksun kompuroimaan. Sitä ennen lopetan ottamisen. Haluan pystyä kontrolloimaan omaa juomistani. Onneksi!!
Tsemppiä kaikille palstalaisille!
Jaahans, että tilastointia en jotenkin lämmennyt tälle alun perin, mutta aikansa kun sitäkin makusteli niin eipä se pöllömpi idea olekaan.
Tänä vuonna niitä nolla-viikkoja mulla on ilokseni ollut todella monta. 21 viikkoa takana tätä vuotta niin oisko joku 14 niistä ihan noollilla. En vaan nyt jaksa laskea aluksi laskin päiviä tarkkaankin, se oli tärkeää se.
Mutta siis viime viikko ei ollut nolla-viikko. Lauantaina klo 15-02 meni 13 annosta. Olinkin vähän yllättynyt, että noinko paljon vähemmän tuo varmasti on mitä ollut viime vuosina, ennen olen itseltänikin piilottanut niitä juomisia ja totuutta. Ja vapaatahan oli koko viikonloppu ja vain lauantaina join.
Mutta kyllähän tuommonen kertakäyttö on ihan liikaa minulle. Vaikka oli tuommonen “pitkä aika” viinille ja siiderille niin liika on liikaa. Ne pitää jättää ne siiderit ostamatta kun ne sujahtaa nielusta liian helposti alas.
Ekaa kertaa laskin myös noitten juomisten kalorimäärät…huh
Minä oon semmosessa vaiheessa etten tiiä miten jatkasin tätä touhua. En minä entiseenkään halua. Välillä vaan väsyy jatkuvaan ajatteluun kun elämässä on niin kiire muutenkin. Sitä kiirettä kuitenkin helpottaa ettei vapaalla sitten pyöri krapula-ahistuksissa!
Mutta päätin vaan jatkaa edelleen niitä nollaviikkojen keräämistä ja nyt opettelen enemmän kontrolloimaan annoksia jos jotain otan.
Kesä aluillaan ja monennäköstä houkutusta tulossa ja kesälomakin johon mahtuu parin viikon Välimeren reissu. Mun pitää nyt opetella elämään niitten kans raittiimmalla linjalla.
Olen tyytyväinen siihen mitä olen nyt saavuttanut ja nyt pitää tehä töitä ettei lipsaha takasin vanhaan malliin.
Taas yksi viikko takana eikä mitään selvää edistystä ole huomattavissa. Viikon 22 saldo:
Perjantai 4 annosta
Lauantai 15 annosta
=========================
Yhteensä 19 annosta
Perjantai taas ihan turhaa kokonaisuudessaan. Etenkin kun siitä tuli pienehkö krapula niin sekös harmitti lauantai aamulla kun piti ruveta siivoamaan. Onneksi sentään niin pieni että meni nopeasti ohi ja ettei häirinnyt päivän hommia vaan sain kaikki kesäkukat hankittua ja paikalleen kuten suunniteltua. Mutta aivan yhtä hyvin olisi voinut jättää pois, ei perjantai sen tylsempi olisi ollut. Tällä viikolla päätös pitää. Lauantai aamulla lähtö todella hauskaan tapahtumaan josta en aio pilata sekuntiakaan minkäänlaisella krapulalla.
Lauantainakin olisi voinut juoda vähemmän. Ihanaa oli ottaa drinksu iltapäivällä kun oli uurastanut koko päivän ja istua auringossa. Mutta jo siinä illan mittaa tissutellessa tiesin, että sunnuntai menee taas ihan hukkaan, sen verran reilusti maistui. Niin jäi pitkä pyörälenkki tekemättä kun väsytti. Ei ollut varsinaista krapulaa ja sain vastustettua kiusausta käydä ostamassa siideriä, mutta enpä vaan jaksanut tehdä mitään liikuntaa vaativaa. Sain siis hyvän tekosyyn löhötä ja lukea. Rikkaruohot rehottaa edelleen…
En jaksa tällä viikolla ruoskia itseäni ihan kauheasti mutta pitää miettiä mitä pitäisi tehdä, että saisi tämän homman oikealle ladulle. Tällä menolla kesälomalla on suuri riski, että menee tasaiseksi tissutteluksi kuten aiemmat muutamat lomat ovat menneet. Sitä en halua, se rajoittaa liikaa kaikkea kivaa tekemistä. Sen kun vaan osaisi pitää mielessä
Jep jep…viime viikon numero 22 saldo: lauantaina 11 annosta.
En kuitenkaan ottanut mitään perjantaina vaikka oli pitkä viikonloppuvapaa. Siitä taputan itseäni olalle, ekaa kertaa ikuisuuksiin menin krapulatta lauantaina lakkiaisiin.
Vaan se minkä olin lopettanut jo ajat sitten on “puolen litran helppo siideri” joita ostin juhlien jälkeen 3 kpl ja kittasin ne janooni tuossa tuokiossa. Big mistake!!!
Kuten sanoin mua vähän epäilytti ensin tämmönen pullojen ynnääminen vaan täähän onkin järkevää tuonne laskuriin kun ne rehellisesti naputtelee niin jopa vaan akka heräilee todellisuuteen. Vaikka jotakin olen jo oppinut niin paljon on vielä opittavaa.
Ei muuta kuin uuteen viikkoon ja järki käteen sekä tsempit!
Jep, en nyt hirveän tyytyväinen ole ollut juomistapoihini viime aikoina kun useampana iltana on tullut otettua. Taas alkoi torstaina saunalonkerolla ja sunnuntaina viikon viimeiset alkoholit ruuan kanssa. Eli torstaista sunnutaihin 15 annosta. Ei tule tällä meiningillä nollaviikkoja ei. Ja kun kesä on menoillaan en yritä siihen edes pyrkiäkään kun en kuitenkaan onnistu. Määrät olen onneksi saanut vuosien varrella piennennettyä.
Ja taas juomisen suhteen aika epäonnistunut viikko. Mutta onneksi muuten kiva.
Viikko 23:
tiistai 8 annosta
perjantai 3 annosta
lauantai 16-18 annosta
sunnuntai 8 annosta
Näistä lauantai oli taas ainoa milloin oli tarkoituskin juoda. Määrä on noin iso siinä päivässä koska aloitimme naisten retken klo 10 aamulla ja lopetimme puoleen yöhön. Siihen mahtui monta skumppalasillista. Mukavaa oli se, että pysyin koko ajan mukavassa iloisessa hiprakassa ja muistan aivan kaiken mitä päivän aikana on tapahtunut ja puhuttu. Tällaiset lauantait ovat syy siihen, että en halua lopettaa kokonaan. Ja jos juominen pysyisi vain tuollaisissa hauskoissa tapahtumissa niin en olisikaan yhtään huolissani. Mutta kun on sitten nuo muut päivät. Tiistaina join vain koska tuli sellainen olo että haluan niin tehdä. Eilen taas join kun oli niin täydellinen päivä muka (mikä tekosyy). Krapulakaan ei oikeasti ollut niin paha, että sitä olisi pitänyt loiventaa mutta näin vaan tein.
Jotain pitää muuttua, näin ei voi jatkaa. En tiedä miksi itsekuri nyt on niin kateissa kun syksyllä ja talvella oli ihan helppoa olla arkipäivät ilman. Täytyy jotenkin työstää tätä asiaa.Ehkä pitäisi taas alkaa tapailemaan jotain terapeuttia.
Viikon 23 saldo jäi laskematta. Tai siis lauantaina juhlin kaverin synttäreitä ja viiniä ja siideriä tuli lipiteltyä. Oiskohan viinipullollinen ja 5 pientä siideriä. Vähemmälläkin ois pärjännyt, mutta enpä kuitenkaan mennyt krapulassa synttäreille eli vain lauantaina tuli otettua.
Vähennystä sekin taas vaikka nyt oon tosiaan kolmena lauantaina peräkkäin ottanut. Eka kerta tälle vuotta kuitenkin sekin, että noin men ettei ollut nollaviikkoja välissä ollenkaan. Mutta kyllähän nuo kerta määrät on liian isoja. Vaikka olen mä tosiaan joskus haaveillut kun ees kerta viikkoon sais vähennettyä juomisen. Mutta tällä viikolla olkoon sitten nollaviikko! ei mitään “pitäis” olla vaan nyt sen on vaan oltava.
Sinulla on Vilmasto hyvin vähentäminen onnistunut jos ajattelee alkutilannetta. Se että pystyt pitämään nolla viikkoja ilman kauheaa kärvistelyä kertoo mielestäni että et ole tässä asiassa toivoton tapaus.
Itsestäni olen kyllä alkanut miettimään, että pitäisikö oikeasti alkaa harkita lopettamista. Nolla viikkoa ei ole ollut pitkään aikaan ja sellaisen aikaan saaminen tällä hetkellä tuntuu todella vaikealta. Kesä osittain vaikuttaa asiaan mutta ei se niin saisi olla. Pitäisi voida nauttia kesästä selvinpäin ihan yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tissutellessa.
No, tällä viikolla ei varmasit ole nolla viikko. Edessä on miniloma la-ma kavereiden kanssa. Tavoite on, että lomalle lähdetään kuivan viikon jälkeen pirteänä lauantai aamulla ja että terassipysähdykset eivät missään vaiheessa aiheuta hilpeyttä suurempaa humalatilaa. Tavoitteena siis, että alkoholia tulee käytettyä niin kuin sitä vain ja ainoastaan pitäisi mielestäni käyttää, ilon tunteen lisääjänä.
Sen jälkeen seuraa juhannus ja koska puolisoni aivan varmasti viettää sen kosteissa merkeissä teen hänelle varmasti seuraa. Sitten on pari viikkoa niin, että ei ole mitään erikoista. Siihen väliin pitää saada edes yksi 12 päivän nollaputki ennen kuin alkaa taas kesäriennot kavereiden kanssa.