Vähentämis-/lopettamistavoitteet

Moro!!

Kirjauduin vasta sivustolle vaikka olenkin teidän käyttäjien juttuja lueskellut jo muutaman kuukauden.

Syy miksi kirjauduin ja aloin suoltamaan ajatuksenvirtaani tänne on se että haluaisin vähentää tai pakon ollessa kyseessä sitten jopa lopettaa alkon käytön kokonaan. Vertaistukea siis kaipaisin jos joltain sitä mullekin liikenee.

Historiaa mun alkon käytöstä. Isoisä täys alkkis, meni kuolemaankin kyseisen aineen vuoksi. Oma isä, ollut myös alkoholisoitunut kun olin lapsi/nuori ja edelleenkin vetää joskus putkia vaikka työssä käykin onnistuneesti.

No mutta sitten minuun itseeni. Alkoholin liikakäyttöön mut sysäsi lapseni isä joka viis veisasi lapsestaan kun hän oli alle kaksi vuotias. Noh ei siitä sen tarkemmin. Aloin paeta lapsen nukkumaan laitettuani koirieni kanssa iltalenkille ja tapana oli hakea pari sidukkaa samalla lähikaupasta. Viimein saatiin ero aikaiseksi lapseni isän kanssa ja siitä jonkun ajan kuluttua löysin uuden poikakaverin joka tykkäsi kovasti oluesta. Tiedätte varmaan mihin se johti…? Tissuttelusta tuli arkipäivää. Jos lapsi oli kotona otettiin kahdesta neljään tai kuuteen (toinen aina ajokunnossa tosin) olutta illassa vuoroin. No tämän kyseisen miehen kanssa ollaan erottu ja nykyään mun lapsivapaat menee siihen että heti kun töistä pääsee himaan niin olut aukeaa. :cry: Ja niitä sit vedetään niin monta että väsyttäö tarpeeksi ja voi painua pehkuihin. Lapsen kotona ollessakin tulee aikuisten aikana juotua kaks bisseä. Ei enempää jotta on tolkuissaan jos jotain käy ja voi ajaa. Mutta unta ei niinä iltoina saa kuin vasta joskus tai jouluna.

Mitä mieltä ootte, onko mulla jo oikee ongelma? No okei… Tiedän että on. Mutta kuinka päästä tästä eroon?! Onko vähentäminen hyvä vai huono vaihtoehto, että ottas vaan juhlaan vai tuleeko sitä keksittyä omia syitä ottaa turhan helposti??

Kertokaa toki kaikki positiiviset kokemukset alkoholin poisjättämisen jälkeen tähän alle jotta saan inspiraatiota tehdä sen minkä te olette jo tehneet :wink:

Kiitos ja anteeksi tästä romaanista

Terveisin Luisunut

Aloittanut lisää että käy toki itsekin edelleen päivätyössä mutta pelkää että senkin menettää törpöttelyllään :neutral_face:

Tahdon oman vanhan elämäni takaisi!! Noin 20kg hoikempana ja iloisempana. Omille ystäville tai läheisille en halua tästä puhua koska runtua tulee niin että vajoan entistä syvemmälle tähän ongelmaani. Tiedän että te osaatte tsempata. Olenhan sen nähnyt aiemmista ketjuista :exclamation: <3

Moi! Älä vaivu epätoivoon, kaikki on täysin korjattavissa vielä, ja pääosin hallinnassakin! Vaikuttaa siltä, että sulla on kaikki mitä tarvitaan selättään ongelma.

Keinoja lopettaa / vähentää on aika monia, ihan mikä itelle tuntuu parhaalta.
Portaittain annoksien kokonaismäärän vähentäminen ainakin on itselle se paras vaihtoehto jos alkaa mennä yli.

Koska koet että se on ongelma niin sillon on hyvä asiaa pysähtyä miettiin ja puhua jonkun - vaikka ammattilaisen kanssa asioista.

Riippuvuudestahan nuo unettomuudet yms kielii, mutta nekin menee kyllä ohi.

Mä haluun tsempatasua vaikka olen itsekin vasta alussa tässä raitistumisen tiellä. Nyt vihdoin tuli sellainen olo ettei enää kiitos mulle mitään etanolia enää. Onko sulla tullut sellaista oloa? Kirjoitellaan

Kiitos teille molemmille tsempeistä <3

Tosiaan tahtotila tän törpöttelyn lopettamiseen alkaa olla jo yhtä kova kuin himo ottaa se bisse sillon kun mieli tekee. Mutta läpimurtoa ei ole vielä saavutettu, ikävä kyllä :neutral_face:

Toi neuvo asteittain vähentämisestä tuntuis hyvältä koska pelkään hirmuisesti että viinakramppi saavuttaa minut. Olen kuitenkin vuoden ajan joka päivä edes sen pari olutta vetänyt. Onko pelko aiheellinen?

Toisaalta tekis mieli lopettaa seinään jotta vois alkaa uuden elämän niinkuin silloin ennen tätä alkoholin kiroihin lankeemista…

Äh… En tiedä mitä tekisin…

Itsekin tässä nyt päivittäin 4 viikkoa, jota ennen oli sillon tällön viikkojen putkia myös mut saatto olla maksimissaan viikko selväkin välillä. Yleensä kuitenki joku vuoden juonu n. 2-5krt viikko ja mäkin oon noita kramppeja aina kauhistellu yms ja kirjoitin tänne siitä joskus aiheenkin. Mitään ei ole tullut! Käsittääkseni ne on sit semmosille kovemmille juojille, jotka juo ihan viinaa ja rankemmin. Elä murehdi siis sen suhteen.

Itse olen perheenisä, myöskin 88’ ja veikkaan että kuitenkin se säännöllinen elämänrytmi on se joka pitää fysiikan kunnossa ja sitä kautta psyykkeen koska lasten kans ei olla paikoillaan.

Kiitos Jooppi hirmuisesti tsempeistä!!

Toivotaan et onnistun yhtä hyvin kun sinäkin! :wink:

Päivittelen tänne kuulumisia kunhan saann vähentelyn aloitettua! Toivon et se on ens maanantaina. Tai siis jo sunnuntaina oltas ilman alkoa :sunglasses:

Onnea matkaan! :slight_smile: vaikka itelläki menee ny ihan kiven alle tällähetkellä mutta ei kuitenkaan mitenkään kovin pahasti niin lohduttaa oma kokemus että sieltä pääsee kyllä. Ei saa olla liian ankara itelleen. Jos tuntuu vaikeelta niin vähennä niin että ekana iltana vaikka 5, pari seuraavaa iltaa 4, 3jne.

Tai sitten voit ottaa määrällisesti normimäärän mutta vaihtaa hiljalleen niitä 3. Oluita ykköseen, sit vähentää niillä loppuun. Mulla se vähennys vaan jäi siihen et jämähdin tilaan jossa vieläkin oon, että niitä ykkösiä ja kolmosia menee annoksissa laskettuna joku 5 joka ilta. Joku 4 ykköstä ja 4 kolmosta. Ykkösessä on se hyvä puoli että siitä tuleva nousuhumala on mun mielestä paljon lepposampi ja lämpimämpi, ilman sellasta pientä tajunnan muuttumista kuitenkaan.

Joka tottakai samalla tahdilla juotuna vaikuttaa promilleihin ja mahdolliseen oloon seuraavana päivänä

Jep. Mä oon nyt vaan menny kaupassa kaljahyllyn ohi niinku ei mitään… toivottavasti jatkuu tää sama fiilis pitkään.

Täytynee koittaa tuota ykköstä. Maistuu kuitenkin aika samalta mut prosentteja on paljon vähempi. Kiitos vinkistä. En ollut itse ajatellutkaan. Tuohonhan vois siirtyä suoraan ja vähennellä sitten sitä jotta uskaltais siirtyä nollalinjalle. Kiitos Jooppi ajatuksesta :slight_smile:

Päivis!

Mä koitan tuota samaa. Toivotaan et molemmat onnistutaan! Päivittele kuulumisia tänne et kuin sujuu! :wink:

Tervetuloa joukkoon Luisunut88! Tota ykkösolutta minäkin käytin yhdessä vaiheessa vähentelyäni. Saa hyvän maun lisäksi pientä fiilistäkin, toisin kuin alkoholittomassa oluessa. No alkoholitonkin on ok jos tähtää lopettamiseen. No samalla tuli mieleen että voihan vähentäjäkin juoda joinain iltoina tai tipattomilla jaksoilla alkoholitonta olutta! Nykyään itselläni pysyy keskari hyvin kohtuudessa. Paljon tsemppiä!

t. Juhani

Moi ja tervetuloa joukkoon :slight_smile: siitä se sitten lähtee, elämän haltuunotto ja uudistuminen. Ihan taatusti voit vielä kääntää asioiden kehityssuunnan ja saada uutta sisältöä elämääsi.
juhanikari tykkään sun allekirjoituksestasi. Näin On!

moi Luisunut, tervetuloa minunkin puolestani ja isot tsempit vähentämiselle/lopettamiselle.
tuo ykkönen voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu jokaiselle joka on kiintynyt nimenomaisesti olueen, erinomainen vinkki :smiley: