Vähentäjät 2013

No niin päätinpä kirjoittaa tänne kun näitä juttuja lukenut jo toista vuotta.
Oma tilanne on se että olen juonnut aamuisin(yö työ) 4-8 annosta alkoholia sekä molemmilla vapaapäivinä mukavat 12-15 annosta,jo kymmenen vuoden ajan.
Eli viikko annokset pyörivät välillä 60-65 tai ainakin jotain sinnepäin!
Nyt päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja pistää pienen päiväkirjan johon lupaudun vähentämään radikaalisti juomistani.
Eli tässä tavoitteet:aamu juomiset kokonaan pois ja saa juoda korkeintaan kerran viikossa (minulla 2 vp/vk)!
Hyvin on alkanut ja 4 päivää juomatta ja huomenna saa ottaa!Olen ollut todella väsynyt nämä 4 päivää vaikka mitään en ole juonnut,onkohan se normaalia?
Pyydän anteeksi kirjoitusvirheitä (käynnyt koulut ruotsiksi).
Toivottavasti löytyy muitakin jotka aikovat vähentää tuntuvasti vuonna 2013!!?? :sunglasses:

Löytyyhän meitä, ja paljon. Ainakin hengessä mukana vaikka pienenpieni osa vain tänne kirjoittelee.
Pysy linjoilla, myös “saa ottaa” päivän jälkeen koska sehän se pahin koetinkivi on kun heti seuraavan tilaisuuden tullen olis niin kiva lipsua vanhaan tyyliin…

Itse ajattelin vallan pitää tipattoman tammikuun :slight_smile: yritän ainakin kovasti, ja kävi lipsumista tai ei niin tuo sama tavoite mullakin että jos otan niin vain yhtenä päivänä viikossa.

Kovasti tsemppiä sulle, ei oo helppoo mutta ei lannistuta ! kirjoitellaan sitkeesti, se on loistava tapa jäsentää ajatuksiaan ihan myös itselleen :slight_smile:

No niin,pienet "kalsari kännit"tuli otettua kuten olin itselleni myöskin suonnut.
Ja taas pidetään kalja hanat viikon kiinni kuten uuden vuoden lupauksessa olen sanonut.
Nyt kävi vielä niin että kerroin kavereille tästä max kerran viikossa juomisesta (eivät tietenkään tiedä paljonko olen ennen juonnut)joten nyt en voi enään mitenkään perääntyä tästä! :confused: :unamused:
Ihmeen hyvin nytkin pärjännyt,normaalisti olisin jo kovassa humalassa,no on kyllä tekemistäkin ollut joten se on auttanut asiaa!
Tsemppiä muillekin jotka painivat näitten vähentämisten kanssa. :exclamation:

No niin tervetuloa jampallekkin joukkoon :slight_smile:.
Se on mukava kuulla että olet vähentämään alkanut, kuten moni muukin täällä.
Reilu 60 annosta viikossakin taitaa jo olla liikaa, ns “normista”…
Itse taistellut tuon juopottelun takia kanssa mutta pistän niin sanotusti “hanat kiinni” aina kuukausiksi kokonaan.
Itelläkin ne viikkoannokset usean kuukauden ajan ihan hirvittävät jos rupee miettimään että meni päivää kohi vähintään se “lava” kaljaa… eli oltiin ns “kalsarikännissä” lähes koko ajan…
Mutta ei muuta kuin tsemmpiä vähennyksen suhteen, pää kylmänä ja jalat maassa siitä se lähtee.

Kokonainen viikko mennyt ja mitään alkohoolia en ole ottanut,ja yllättävän helposti jopa mennyt.
Suurin ongelma ollut että tuntuu että koko ajan on nälkä ja sitten ylimääräinen väsymyksen tunne!!?
Hyvin olen syönnyt,jopa terveellisesti,vitamiinejäkin otettu ja nukkunut olen suht paljon.
No huomenna saisi taas "ottaa"mutta mitään pakottavaa tarvetta ei ole,mutta varmaankin pienet silti otan.
Pari kaveria pitää tipatonta kuuta joten ollut jopa puuheenaiheita mistä jutella!Tsemppiä kaikille vähentäjille,ei siitä (reilusta)vähentämisestä ainakaan haittaa ole. :sunglasses:

Se on hyvä että lähipiiristäkin löytyy “henkitovereita” tipattoman vietossa. On mistä puhua ainakin.
Joo se itellä kans tuo että rupee ruoka maistuu raittiina ollessa, vähän liiankin hyvin tulee syötyä ihan kunnolla, jep ja itekkin niitä monivita pore tableteja käytän aika useasti varsinkin raitistumisen alussa + kunnolla safkaa niin rupee vitamiini politiikka kunnossa olemaan, sama itellä ainakin suonenvetoja nykysin ku alkaa pää selvitä juopottelusta (itse epäilen raudan puutetta) joten multivitamiinejä + magnesiumia erikseen ni esim 10 päivää noita syödessä alkaa korjaantua , nopeamminkin. Mut itellä on silleen että kun juon niin syön ehkä kerran kahessa päivässä joten ei aina ole arvotkaan niin hyvänä, nopeasti toki palautuvatkin sitten ku ruoka rupeaa maistumaan. Jeps hyvä kuulla että oot pysyny tipattomalla linjalla TSEMPPIÄ jatkossakin…

Tulipa tässä mieleen että onko täällä vai tunteeko joku sellaista tapausta että olisi alkohoolin suur kuluttamisesta pääsyt vähentään niin että esim. joisi van kerran viikossa!???
Itse juonnut melkein joka päivä ja nyt vaikuttaisi että selviäisi krt/viikko annostuksella.
Eli toiveissa että tästä tulisi pysyvä (todella iso)vähentäminen juoma tottumuksissa. :exclamation: :question: :question: :sunglasses:

Ei.

Mutta ihmeitä tapahtuu. Ole sinä se ihme.

Kirjauduin tänne tänään, ja koko palsta on minulle ihan uusi tuttavuus. Joku ehdotti toisella sivustolla tätä, kun puhuin tilanteestani. En tiedä kirjotanko nyt ihan oikeeseen ketjuun tms, mutta samassa liemessä ainakin olen alottajan kanssa. :question: :astonished:
Eli tilanne on se, että olen tänään kuudettä päivää juomatta kahteen vuoteen. Tai siis näin pitkään yhtäjaksosesti juomatta, eli kuus päivää. Nyt on ainakin vuosi mennyt niin, että oon ollut ehkä 2 päivää viikosta juomatta. Korkeintaan kolme.
Olen aina ollut kova juomaan, mutta kesällä 2011 jostain syystä mopo lähti käsistä ja aloin juomaan viikollakin ihan vakituisesti. Juomiseni on sitä että istua toljotan kotona ja tissuttelen kaljaa. Ruokakaupassa käydessäni lähtee aina mukaan sixpäkki kaljaa (niitä isoja tölkkejä) ja toinen samanlainen päkki lonkeroa.
Vuoden lopulla voin jo niin huonosti fyysisesti, että olen oikeesti pelännyt että olen kohta rullatuolissa, jos en saa rutkasti vähennettyä. Maha alkoi olla aina kipeä, ja jalat on jotenkin epävakaat, enkä jaksa kävelläkään kuin muutama kymmenen metriä kerrallaan. Yleiskunto on mennyt niin huonoksi, kun en ole vuosiin harrastanut muuta liikuntaa kuin kaupassa käyntiä ja juomista. Painoa on tullut runsaasti myös, kai sekin vaikuttaa jalkoihin, mutta on ne muutenkin omituiset. Kävelen melkolailla Ozzy Osbournen tyyliin, jos ei tahti muutu, istun vielä siinä rullatuolisssa.
Nyt kun on kuudes pv ilman alkoholia, olen vähän kuin horroksessa. Koko viikon olen jauhanut karkkeja ja kaikkea makeaa, tuntuu jotenkin kuuluvan asiaan. Kokoajan tekisi mieli maata ja katsella tv:tä. Tai vain nukkua. En ole vuosiin nukkunut yhtä sikeesti kuin nyt. :neutral_face:

Nimimerkkini tampaisin parhaillaan töllöstä pyörivästä elokuvasta, josta tykkään kovasti. :wink:

Se unohtu mainita, että tänään oli myös tärinää. Kun tulin kaupasta kotiin, vapisin, ja syödessäkin vielä tärisi kädet. Kauppamatkalla (joka on n. 100m) piti istua kaksi kertaa mattotelineillä, kun en jaksanut kävellä. :frowning:

Sie oot nyt sellainen Zombi… Oletko katsonut. return of the living death…?

Juupa juu, se ois kohta puol kuuta taas vierähtäny, ja monella tipaton puolivälissä :slight_smile:
Hyvältä on taas raittius tuntunut , 2viikkoa takaperin tuntui aika “väkisin” pukertamiselta taas on se paha vaihe ohi, mutta päivä kerrallaan eteenpäin.
Tuntuu hyvältä kun taas pysyny raittiina yli 3kuukautta :slight_smile:. Olokin on ihan toinen, niin henkisesti/kuin fyysisesti.

Itse olen onnistunut vähentämään suurkulutuksesta kohtuukäyttäjäksi. Tilanteeni oli sikäli helpompi kuin ketjun aloittajalla, että en juonut joka päivä tai edes joka viikko, mutta toisaalta join itseni kovempaan känniin kuin hän silloin kun join. Nykyisin pyrin pitämään annosten määrän hyvin pienenä. Tyypillisesti juomapäivinä menee 1-2 annosta. Muutaman kerran vuodessa menee 3-4, jos ilta venyy pikkutunneille.

Sehän se olisikin KUN osaisi lopettaa siihen vaikka max 6 kaljaan. Mutta kun EI, siitä se sitten aina lähtee iskee se nousuhumala ja aamulla tietää juoneesa enemmän ku laki sallii.
Itse olen pyrkinyt siihen että olisin joskus hamassa tulevaisuudessa “kohtuukäyttäjä” tai silleen että kännit kerran/kahesti kuussa ja thats it. Mutta silleen ettei veny ku omalla kohdalla se on aina sitten aamulla otettava ne loivarit ja awot, pian oletkin uudessa nousussa!. Ja oravanpyörä on valmis. Joskus 10 vuotta sitten annokset oli vähäisiä yms riitti muutama bisse viikonloppuna, nykysin menee silleen että ei kehtaa edes pohtia juopottelevansa jos muutamista kyse, muut puhuu muutamista annoksista itse päivistä/viikoista.

Noniin kaksi ja puoli viikkoa takanapäin tätä vuotta ja viinaa otettu kaksi kertaa kuten oli suunniteltu.
Eli vähentäminen ollut aika hurjaa ja mitään lipsumisia ei ole tullut,ei edes pahemmin vaikeita hetkiä viime aikoina. :slight_smile:
Joten näin jatketaan eteenpäin vastedeskin,tsemppiä muillekin vähentäjille!!

Nii hyvä että on pysyny toi vähentäminen sullakin hanskassa. Helppoahan se ei aina ole , tulee hetkiä jolloin viina pyörii mielessä ite pääsin onneksi toistaiseksi yli niistä.
Hyvällä mallilla omaltakin kohalta tämä vähntäminen, todellinen vähentämishalu nähdään toki vasta ku seuraavan kerran otan että JÄÄKÖ yhteen/kahteen iltaan ettei lähtis taas homma lapasista. Helppoahan se näin selvänä ollessa on tuntuu ainakin mutta entä ku korkki aukee?.
Mut päivä kerrallaan.

Yeps,olen noita sinunkin juttujasi madtrue lueskellut ja rankkaa sulla ollut.Itse en ole lääkkeitä koskaan syönnyt vaikka mulla pieni paniikkihäiriö onkin (oma diagnoosi).
Minulle ei tuollainen joidenkin suosittelema vähentäminen sovi että joisi vain tyyliin 3 annosta alkoa,koska en juo sitä maun vuoksi,vaan humaltumisen tai unenpäästä kiinni saamiseksi.
Joten jatkan tätä 1 ryyppäys päivä viikossa koska tämä näyttää toimivan,tsemppiä vaan jokaiselle vähentäjälle! :sunglasses:

Jopa tuollainen yksi ilta viikossa (pitäisi itsellekin) riittää, mutta ku se darra tulee ni yleesä aika nopeesti on kädessä loivennusta. Itellä ku on tosiaan jo viikon rajulla juomisella (sellanen , tuskanhiki,paniikki,hirvee käsien vatkaaminen että huh huh. Päivän juomisesta selviän yhellä krapula päivällä. Mutta päivänjatkoja kaikille.

No joo,eli kerran viikossa viina kokeilu jatkuu samoilla/hyvillä tuloksilla.
Kaksi kaveria jotka yrittivät pitää tipatonta tammikuuta niin ratkesivat molemmat juomaan viimeisellä viikolla.
Otin tuossa äsken laskimen käteen ja koitin laskea että paljonko tuo juominen vähentyy tällä menolla,ja onhan tuo ihan hurja vähennys alkohooli annoksissa,ja tällä vasitulla kerta/viikko annostuksella jatketaan.

Toivottavasti onnistuu. Ite voisin joskus hamassa tulevaisuudessa kokeilla samaa. Viela tuo ei tulisi onnistumaan. Mut tsemppia.