vähentää..vai lopettaa..

Kiitos. Kiitos tästä sivustosta. Kiitos teille kirjoittajille. Olen lukenut tätä hyvin epäsäännöllisesti vuodesta 2012. Ajatuksenani ollut vähentää juomista ja olen näin kyllä tehnytkin. Mutten todellakaan saavuttanut tavoitettani; min.muutaman kk:n täysraittius. Tiedostan hyvin myös sen, että tässä vaiheessa lopettaminen olisi varmaan munkin juttuni. En ole kuitenkaan koskaan kirjoittanut tänne, joten nyt näin. Lisäksi olen menossa/pääsemässä läheiseni kanssa elämäni ensimmäistä kertaa AAL-ryhmään.

Nyt keskellä kriisin jälkeistä(?) aikaa…Mitä tekisin elämässäni seuraavaksi? Kun olen lopettanut 1-2krt vkossa juomisen ahdistukseen, tylsyyteen, jne.

siis yäk miten heikoissa kantimissa mun oikea minuus on… tuolta nään, että joku 15 on lukenut tän mun ekan viestin eikä kukaan vastannut…Nyyh :,(, miten vahvassa nää jutut mussa elää edelleen, vaikka oon aikuisessa iässä…

Lopettaminen lienee parasta. Itse en ole vielä päässyt siihen pisteeseen asti. Olen nyt lopettanut toistaiseksi. Ajatus lopullisesta lopettamisesta ei tunnu omalta, en pysty luopumaan alkoholista.

Ehkä tuohon ensimmäiseen viestiisi ei vastattu, kun ainakin itse ymmärsin sen jonkinlaiseksi jäähyväiseksi. Virheellisesti kylläkin. Siinä tuli myös niin paljon asiaa, että piti vähän sulatella. Kerro vain itsestäsi enemmän, kyllä täällä juttukumppaneita löytyy. Toisaalta välillä itsekin olen omassa ketjussa harrastanut pitkääkin yksinpuhelua. Ehkä joku mielessään ainakin vastaa :wink:

Ei kai se taustaa katso…itsekin olen vahentaja, olen siina onnistumassa, minustakin lopullinen lopettaminen tuntuisi vaikealta ajatukselta.
On mielestani tarkeaa oivaltaa miksi juo…sanoit etta tylsyyteen tms. Olen kylla havainnut saman omassa elamassani, ikavystyminen on yksi syy alkoholin kaytolle.
Mita muita asioita voisit loytaa elamaasi etta saisit lisaa sisaltoa ? Itse olen alkanut urheilla ja kuntoilla.
Tsemppia vahentamiseen.

Kiitos vastauksista! :slight_smile:

Ehdin tuossa jo ajatella, että nyt en ala miettiä taas muita, vaan otan tämän kirjoittamisen jo tarpeellisena ja terapeuttisena väylänä itselleni ja vastaukset ovat lisäbonusta :slight_smile:.

Totta, ettei taustalla ole välttämättä niin väliä. Kirjoitinkin jotenkin hassusti enkä saanut perimmäistä pointtiani avautumaan. Sen siitä saa, kun turhan kiireellä kirjoittaa. Oli vain tarve aloittaa “heti” kirjoittaminen tänne, koska olen sitä monesti ajatellut. En siis jättänyt jäähyväisiä vaan aktivoiduin lukijasta kirjoittajaksi. Tosin; mun olisi varmaan kannattanut lisätä vähentämis-verbiin se itse ongelma eli juominen, niin ei olisi vaikuttanut äkkisiltäänkään siltä, että olisin ollut vähentämässä täällä käymistä :smiley:.

Minustakin ajatus lopettamisesta tuntuu nyt liian radikaalilta enkä oikeastaan välttämättä edes halua sitä. Ainakaan kokoaikaa… Tähän vähentämisajatukseen vaikuttaa osittain myös se, että opettelen nykyisessä elämän hetkessäni välttämään liian korkeiden tavoitteiden asettelua, sillä minulle tuppaa käymään joko niin, että sitten en yritä ollenkaan (joku outo itsetuhoinen kapina/hällä väliä- asenne iskee päälle ja juon vielä enemmän) tai sitten yritys menee överiksi; koukahdan siinä ohessaa esim. liikuntaan tai syömisten tarkkailuun kuten aiemmin on käynyt; menen siis niissä äärimmäisyyksiin. Yritän nyt määrätietoista ja jämäkkää vähennystä, mutta ikään kuin pehmeästi ja armollisesti itseeni, tilanteeseeni ja kaikkeen kokemaani suhtautuen. Katsotaan miten käy.

Lisää itsestäni… Mistähan aloittaisin… No, olen todella herkkä (varmasti ns. erityisherkkä, mistä nyt on alettu enemmän julkisuudessakin puhumaan), mutten ole osannut itse(kään) tätä asiaa huomioida elämän tahdissani ja sisällössä, vaan olen toiminut todellista itseäni vastaan jo hyvin pienestä; enemmän ehkä ulkopuolisten, nykyaikana vallalla vahvasti elävien ihanteidenkin paineistamana. Joka tapauksessa unohtanut todellisen minäni ja tarpeeni.
Olen pyristelemässä eroon vaativuudestani ja täydellisyyden tavoittelemisesta sekä jatkuvasta ylimitoitetusta syyllisyyden tunteesta, mitä kannan milloin mistäkin syystä. Olen itse analysoinut olleeni välttelevästi kiintynyt omiin vanhempiini eli jo primääriperheeni malleista johtuen oppinut olemaan aina reipas, hymyileväinen ja yksin selviävä… Kunnes sitten sain burnoutin taannoin traumatisoitumisteni lisäksi. Juominen lisääntyi tuon murroksen jälkeen aikalailla ja jossain vaiheessa noin 1 1/2 - 2 vuotta sitten saatoin juoda viidestikin viikossa. Nyt juon 1-2kertaa viikossa. Tässä, kun tätä kirjoitan huomaan, että olenhan toki vähentänytkin jo paljon! Toiveenani olisi kuitenkin palata siihen mikä tilanne oli ennen uupumistani jne. eli harvemmin kuin kerran viikossa. Ennen olin vuosia jopa sitä mieltä, että jos ylipäänsä juo alkoholia joka viikko (vaikka sitten vain yhden annoksen) se on liikaa. Olen ollut jossain välissä juomatta kokonaan, yhden kerran yli kaksikin vuotta. Tällöin tosin kamppailin lopulta urheiluhulluuden ja syömishäiriöoireiden parissa. Minulla problematiikka juontaakin muualle ja juominen on oire. Traumapsykoterapiaa odotellessa.

Mitään muita päihteitä en käytä, en juo koskaan väkeviä enkä onnekseni ole koskaan pitänyt edes viineistä. Toki saatan kylässä ollessa juoda lasillisen tai pari. Kyläilyjä on nykyään tosi harvoin 5-7krt/vuosi enkä niitä kaipaakaan, sillä lähipiirissäni aina tällöin juodaan :frowning: ja myös illanvietot ystävien kanssa muuttui niin kosteiksi, että olen ottanut niistä aikalisän. Aiemmin kävin ystävieni kanssa ulkona useammin ja skumppaa tuli kyllä juotua. Kotonani ei ole alkoholia, jollen välillä tuota olutta ja siideriä sitten erikseen osta. Nykyään olen huomannut välillä jopa suunnittelevani seuraavaa juomista ja se on todellakin huolenaihe. Tavallaan olen todella lopen kyllästynyt tuohon tissutteluun; juon siis aina yksin kotona (mm. syystä, että ahdistaa, on tylsää, olen väsynyt ja sitten “jaksan siivota” tms.). Nyt vain tilanne on pitkään ollut se, että se häiritsee minua todella paljon enkä halua sen johtavan tästä mihinkään kamalaan. Lisäksi tietenkin vähentämisen kanssa on kiire nyt siksikin, että lapsellani on sellainen vaihe, että ei käykään enää niin paljon yökylissä kuin ennen enkä todellakaan halua juoda lapseni ollessa kotona. Siihenkin olen nyt jo syyllistynyt. :cry: Tällöin olen kuitenkin juonut tietenkin vähemmän, pitänyt huolen syömisestäni ja, etten ole humalahumalassa ja mennyt aikaisin nukkumaan. Mutta joo, silti.

Ihan oikeasti haluaisin lopettaa kokonaan, ainakin toistaiseksi. Ehkäpä siirryn sitten siinä vaiheessa tuonne lopettajien puolelle… minne nytkin varmasti jo kuuluisin…

Hei Lintuanna!
On kuin olisin lukenut omaa kertomustani. nuo syyt esim. miksi juot, tylsyys, jaksaa siivota yms. ja eniten pisti silmään tuo juomisen suunnittelu. Minä teen sitä paljon, suunnittelen etukäteen tilanteita, mikä antaa minulle oikeuden juoda.
Minä olen alkoholin suurkuluttaja ja isänikin oli alkoholisti. En juo kirkkaita, mutta juon olutta ja paljon! Työni saan hoidettua ja kodinkin, jotenkuten, mutta juominen vaikuttaa esim. yöuneen niin, että olen aina hieman väsynyt ja krapulainen. Tiedän myös miten se vaikuttaa elimistööni ja pidän itseäni tyhmänä, koska silti juon. Olen nyt ollut melkein kaksi viikkoa juomatta, kun luin tuolta oma-apu sivuilta, että se olisi paras tapa aloittaa. Ikävä vaan, että muutaman viikon kuluttua työn puolesta on tulossa viikon kokousputki ja pomo jo puhelimessa rauhoitteli, että juotava illanvietoissa tulee riittämään (eikä tarkoittanut vettä). Myös ystäväpiirini ei voi ymmärtää, jos lähden liikenteeseen selvinpäin, siksi olenkin nyt kahden viikon aikana joutunut kieltäytymään useistakin terassikeikoista.
Olen kuitenkin itselleni armollinen,… Olen päättänyt, että en enää tissuttele kotona, en juo enää saunaolutta, enkä sitä siivousaktivointiolutta, enkä sitä tv:n -katselu minäolentämänansainnut -olutta. En siis juo mitään olutta, missään tilanteessa kotona. Viikko sitten oli paha paikka, kun jouduin sanasotaan erään koiranomistajan kanssa, ja hieman pahoitin mielenikin. Ajattelin, että nyt on syy kotiin tultua juoda lohdutus tölkki, mutta en tehnyt sitä! Helvetti, että olin itsestäni ylpeä seuraavana päivänä. :slight_smile:
Tsemppiä sinulle! Toivottavasti sinunkin vähentämisesi onnistuu ja onhan se jo aika hyvällä alullakin.

En ihan kaikkea ehtinyt kelata, mutta juot vieläkin 50-100 kertaa vuodessa. Miltä tämmönen kuullostaa? Mikä olisi mielestäsi sopiva luku? Nyt ei siis puhuta annoksista, vaan päivistä. Silloin jos ottaa, niin ottaa, ja muulloin jättää ottamatta.

“Kerran viikossa” on siinä mielessä salakavala asia taklata, koska kaikki on tällöin kaiken järjen mukaan hallinnassa, eikä mitään näkyviä haittoja välttämättä ole vielä esiintynyt suunnalta taikka toiselta. Vielä. Negatiivista viikottaisessa käytössä on se että siitä on selkeästi tullut tapa, ja tavoistaan on vaikea päästä eroon. Yritti mitä tahansa.

Kokeile vaikka ihan heti 30 päivän nollalinjaa. Ihan vaikka Antabuksen kanssa jos haluat vähän lisämotivaatiota. Samalla voisit kokeilla esmes kunto-/laihdutuskuuria, mikä antaa lisätsemppiä siihen että 4 viikon päästä saatat olla pari kiloa kevyempi, pirteämpi, ja valmiimpi analysoimaan omaa juomista piirun verran toisesta näkökulmasta.

Jatka tissuttelua sen jälkeen 30 päivää, ja ota UUSI kuuri tipatonta. Vertaile ja hämmästy! :slight_smile:

ladyx; kiitos vastauksestasi ja ajatuksistasi! :slight_smile: Kirjoittelen vielä lisääkin myöhemmin; mielelläni, jos olet “kuulolla”; myös minun isäni on alkoholisti ja hänen puolelta muitakin… Geenit löytyy siis. Vastavuoroisuus myös tervetullutta…Tietoisesti oon hidastanut jne… perfektionismi kuitenkin oma uransa. Työ, arki ja täydellinen äitiys, ylipäänsä suorittavaa tms. löytyy täältä vaikka olenkin pääsemässä niistä jo jonkin matkan eteenpäin…

Arkkitehdille; kiitos vastaksesta&suoruudestasi! ja muista ajatuksistasi <3. Mikäli oikein muistan, olet ollut aiemmin suht tosissas vähentäjien puolella? ja niin eespäin…vaikutat niin vahvalta yms. että pitäskö jokaisen epävarman elää vähän aikaa…

Vähentäjä olen vieläkin, viimeiseen mieheen asti, kuten myäskin hedonisti. Vähentämisessä onkin se kierous, että on niin monta oikeaa JA väärää tapaa tavoitteisiin pääsemisessä sekä myöskin pääsemättömyydessä, että varmasti vaihtoehtojen kirjo ja yhden totuuden puolustajat jaksavat riemastuttaa niin netissä kuin livenäkin! :smiling_imp:

Aurinkoista huomenta!

Olo on selkeä ja kevyt; päätin siirtyä Lopettajien puolelle. Kiitos Arkkitehdille kannanotosta. Olen myös valmis kokeilemaan Antabusta, mutta kokeilen ensin ilman, sillä en ole aiemmin tehnyt lopettamispäätöstä saati kokeillut sitä. Aiemmin elämässäni kun alkoholi jäi elämästäni ihan itsestään. Nyt tiedän, että minun täytyy tehdä sen eteen töitä.

Kiitos teille vastaajille ja lukijoille ja kukaties tapaamme vielä Lopettajien puolella! Aion kirjoittaa sinne heti, kunhan vain ehdin. Nyt on vuorossa matonpesua :slight_smile:.

Toiveikasta sunnuntaita kaikille toivottelee Lintuanna! :slight_smile: