Vähentää vai lopettaa kokonaan

Tarvitsisin apua päätöksenteossa, mielessä velloo valtava ristiriita, vähenttääkkö vai lopettaa. Lopetin tupakoinnin nelisen viikkoa sitten, inhalaattorin ja imeskelytablettien avulla, joiden käyttöä olen kokoajan vähentänyt määrätietoisesti, viimeisen viikon aikana on enää mennyt pari inhalaatio kapselia päivässä ja nyt kahtena iltana enää yksi imeskelytabletti, eikä lainkaan inhalaatiokapseleita… mutta mutta, samaan aikaan tulee lipiteltyä viiniä. Olen tässä samalla vähentänyt sitäkin, joskin ilman turhia paineita, ollen itseäni kohtaan salliva, viiniä on mennyt nyt useampana iltana 3-4 alle 12 cl lasillista, eihän sitä nyt oikeasti voi kaikkea kerralla lopettaa, vai voiko? Nyt olen huomannut herääväni joka yö noin neljän tunnin nukkumisen jälkeen ja uudelleen nukahtaminen on täysin mahdotonta. Havahduin tajuamaan, että tämä herääminenhän on vieroitusoire, mutta johtuuko se nikotiinista vai vähemmästä viinin kulutuksesta? Olen kyllä aikaisemminkin huomannut, että jos illalla ei tule otettua lasillistakaan viiniä, niin parina ensimmäisenä yönä nukkuminen on vaikeaa, mutta sitten se helpottaa, tosin pitkiä aikoja täysin ilman iltalasillista tai useampaa ei ole enää ollut kuin satunnaisesti moneen vuoteen. Nyt aloin pohtia, että mikäli uneni on kovin herkkää häiriintymään, niin sopiiko alkoholi minulle edes vähäisinä määrinä vai olisiko syytä lopettaa kokonaan vai hätäilenkö nyt ennen aikojaan, kun on se tupakan lopettaminen vielä työn alla, tänään on tarkoitus koittaa olla koko päivä ilman mitään apuja. Täys lopettaminen tuntuu haastavalta, koska myös puoliso nautiskelee muutaman lasillisen iltaisin, mutta toisaalta uskon, että mikäli itse lopettaisin kokonaan, niin puolisollakin käyttö vähenisi pariin lasilliseen. Miten teillä ihmiset yleensä syntyy päätös vähentämisen ja kokonaan lopettamisen välillä?

Jos alkoholi ei vaikuta terveyteen ja pystyt päättämään itse ottamasi määrät, eli mies vetää viinaa eikä viina miestä, voi mielstäni ihan hyvin vähentää. Unen laatuunhan alkoholi vaikuttaa aina, vaikka määrät olisivat pieniä. minä LOPETIN, koska en hallinnut sitä käyttöä mitenkään. Vedin aina pään täyteen, vaikka piti ottaa vain muutama… (suom. 4-5= muutamaa) :imp:

juu siis nyt olen pystynyt jonkun aikaa pitämään homman hanskassa, mutta välillä on ollut hetkiä jolloin mopo keulii ja pahasti. Olen oppinut että tuo 3-4 pientä lasillista on se raja jolloin pystyn vielä lopettamaan ja kömpimään sänkyyn ajoissa, mutta jos menee yhtään yli, niin sitten on vedettävä totaaliset pleksit, sammun sohvalle, en muista illan tapahtumia… koko setti. Silti kuin ihmeen kaupalla varsinaista krapulaa ei yleensä noidenkaan sessioiden jälkeen ole ja töihinkin jaksan joskin toimintateho on vähän laiskahkoa.