Vähennysvinkkejä kaivataan

Tervehdys kaikille!

Olen uusi täällä ja minua kiinnostaisi, että miten te muut olette saaneet vähennettyä alkoholinkäyttöä? :question:
Neuvoja otetaan vastaan.

Moi!
Mulla on vähentämisessä auttanut se ehkä eniten kun en osta kerralla enempää kuin mitä olen suunnitellut nauttivani. Kotona en siis voi pitää varastoja.
Ei voi juoda kun ei ole. Ja yllätys itsellekkin että silloin aika helppoa.
Toinen konsti on myös alkoholiton olut. Nytkin jääkaapissa. Ei edes tee mieli. Mutta onpahan siellä varalta.
Ja tietty tää plinkin selailu ja kirjoittelu on apuna.
Liity joukkoon vaan :smiley:

Tuolla ylhäällä on oma apu-palkki, josta löytyy paljon keinoja ja tietoa. Omia hyväksi havaittuja konsteja: oma tavoite ja siinä pysyminen ( esim. en juo arkipäivinä, kuukauden tipaton, tavoite paljonko max viikossa alkoholiannoksia), jotain alkoholin tilalle niihin hetkiin jolloin houkutus suurin ( itselläni toimi alkuvaiheessa hyvin suklaa tai joku muu hyvä syötävä) ja tänne kirjoittelu ja vertaistuki sitä kautta. Tervetuloa mukaan!

Mun projekti on kyllä tähän saakka ainakin takunnut pahasti. Mutta yksi tärkeä osia on ollut terapeutti, joka on auttanut ymmärtämään alkoholin suurkulutuksen syitä. Ensi viikolla tapaan lääkärin, jonka kanssa sitten mietitään myös lääkitystä apuvälineeksi. Mulla toi “ei osta enempää kuin juo” ei auta, kun suurin osa kulutuksesta on baarissa.

Mulla ehdottomasti tärkein on ollut TOISTO. Eli niiden tilanteiden ohittaminen juomatta missä yleensä on tottunut juomaan. Olen nyt runsaan vuoden tätä harrastanut ja voin sanoa, että nyt näyttää lupaavalta. Syksyllä jo pidin ns. nollaviikkoja aika paljon. Sitten pidin tipattoman tammikuun, mistä seurasi se klassinen “no nyt helmikuussa voin juoda kun pidin tipattoman tammikuun”. Kuitenkin
sitten maaliskuussa ei enää tehnytkään mieli. Nyt maaliskuussta tähän päivään on menty ehkä noin yhdellä pullollisella viiniä. Ehkä maks 1,5 pulloa. En edes tiedä. Helposti tuo on joskus mennyt viikossakin, se tuntuu juuri nyt uskomattomalta.

Muita keinoja.

  • keksi kiinnostavaa tekemistä jos juot tylsyyteen. Mitä vaan ikinä keksit. Keksi etukäteen, jolloin alkoholin himon iskiessä sulla onkin jo muuta tekemistä.
  • liikunta auttaa rentoutumaan ja tekee hyvää kunnolle ja mielelle. Suosittelen, vaikka ei se yksin ratkaisekaan asiota.
  • jos juot ahdistukseen ja masennukseen, hoidata niitä. Mä sain kuluneen vuoden aikana lääkkeet vuosikymmeniä jatkuneeseen ahdistukseen. Uskon, että niistä on tosi paljon apua.

Nämä olisi ehkä niitä konkreettisia mitä tulee mieleen. Tsemppiä.

Hyvä kysymys plinkplink, ja tervetuloa mukaan.

Itsekin painin kovasti tämän kysymyksen äärellä, enkä näistä hyvistä neuvoista huolimatta ole onnistunut pitämään edes nollaviikkoa piiiitkiin aikoihin. Näitä juomalaskureita nollailen aina muutaman päivän välein näköjään. Kyllähän sen mahdollista pitäisi olla näiden neuvojen avulla, mutta mikä siinä sitten on, liian vähäinen halu vähentää kai.

Itselleni ei ainakaan näköjään toimi nämä tipattomat. Juuri ilmoittautuin toukokuun tipattomalle ja johan sitä taas eilen tuli otettua. Moni täällä onkin sanonut sitä, että päivä kerrallaan metodi toimii joillekkin paremmin. Kokeilemalla varmaan selviää :slight_smile:

Koitetaan tsempata toisiamme! Kirjoittelu tänne ainakin on hyväksi, sillä silloin asia pysyy mielessä.
Toivon onnistumista sinulle!

Lisään muuten listaan plinkkiin kirjoittelun, kärsivällisyyden ja ajatustyön (“hitto vie jo se nyt on kumma jos en voi olla ilman alkoholia edes kahta viikkoa putkeen”).

Hyviä vinkkejä jo tullut roppakaupalla.

Minusta juuri tuo ajatteluosasto on tärkeää :smiley:

Uskon, että asialle on uhrattava hieman ajattelua. Pohdi alkoholin huonoja puolia ja vähentämisen hyviä puolia. Listaa niitä vaikka ylös. Mieti miksi juot ja mitä haluat tulevaisuudelta? Jääkö joka asia tekemättä kun on krapula tai morkkis. ”Antaudu ajattelemaan”. Minua helpotti kun uskalsin ottaa hankalan asian käsittelyyn, katsoa asiaa suoraan silmiin, lukea tietoutta mitä pahaa liika alkoholi saa aikaiseksi.

Kun on pääkoppaansa saanut jonkinlaisen järjestyksen eli tietää miksi vähentely on hyvä juttu, sitä on helpompi toteuttaa.

Pohdi mitä ovat sinun kompastuskivesi? Milloin sorrut juomaan? Tee suunnitelma mitä tee juuri silloin. Juomishimo voi hyvinkin iskeä tiettyyn aikaan tiettynä päivänä. Aloita kiva harrastus. Satsaa juomarahat itseesi.

Juo tai siemaile jotain muuta jos ns.käsi-tai siemailuliike :sunglasses: tuntuu jääneen päälle. Itse join litratolkulla inkiväärijuomaa. Jos lähimmäisesi juo kotona, päätä että sinä teet omat ratkaisusi, joihin ei toisen juomiset vaikuta. Se ei ole aina helppoa, mutta itsekkyys on hyvästä tässä asiassa. Jos sinulla on lapsia, niin ajattele heidän tulevia juomatapojaan.

Kirjoita tänne. :smiley:

Etene kärsivällisesti ja päivä tai hetki kerrallaan. Tee sellaiset tavoitteet, että ne ovat sinulle sopivat. Älä vertaa muihin.

Minulla maksa-arvojen mittauttaminen motivoi, sillä kun huomasin niiden olevan koholla reippaasti, aloin vihdoin ymmärtää, että jos en muuta juomistapojani, niin tulevaisuus ei ole kovin houkuttava.

Ole rehellinen itsellesi.

Todella hyviä vinkkejä varjoilija ! Juuri näin itse onnistuin heittämällä viettämään tipattoman tammikuun ja uskon että onnistun nyt viettämään tipattoman toukokuun :smiley:

Mullakin nuo samat vinkit: ajatustyö, toistot, plinkkailu. Tosin alussa pitää vaan päättää olla juomatta että saa putken katkaistua. Ja mitä enemmän näitä kertoja tulee, sen helpommaksi se muuttuu. Mulla alkaa taas tänään uusi juomattomuus aika. Yritän n. Kahta viikkoa. Ja tää on nyt paljon helpompaa kuin pari kuukautta sitten. Päätä olla tämä viikko selvänä ja katso sitten mitä tuleman pitää. Tsemppiä :slight_smile: