vähennystä ja kevennystä

Tänään sen päätin: vähennän juomistani. Olen olutjuoppo, vähintään kolme kertaa viikossa juon ihan liikaa. Haluan kuitenkin ottaa sen saunakaljan silloin tällöin. Yritän ensin olla vähintään pari viikkoa juomatta, sitten katson, riittääkö yksi tuoppi rentoutumiseen. Ellei riitä, on harkittava kokonaan juomisen lopettamista. :confused:

Olen taistellut myös tämän ylipainoni kanssa, jopa lääkärikin on kehoittanut laihtumaan. Mutta kuinkas sitä laihtuu, kun juo kerralla neljä tuoppia A-olutta ja sitten hotkii päälle kaikki grillikioskin herkut suolaisesta makeaan! Kalja tekee nälkäiseksi, kalorimäärät kasvaa! Lompakko vaan laihtuu!
Että tällaista näin alkajaisiksi!

Onnea päätöksellesi! Minä olen ollut juomatta pian kaksi vuotta, vähentäminen ei onnistunut. Ylipainoa vaan vieläkin tahtoo olla, vaikka kymmenen kiloa lähti ryyppäämisen lopettamisen jälkeen.

Tsemppiä siitä se lähtee. Alko ei tosiaan ole hyvä juttu painonhallinnalle, voi sitten nekin kalorit käyttää vaikka ruokaan :wink:

Ja tosiaan: rahaa siihen syömiseen ja juomiseen menee!! nimim. vieläkin viinavelkoja makselen…en ees uskalla ajatella paljonko oon yhteensä näihin kahteen “harrastukseen” käyttänyt… :unamused:

Minäkin yritän vähennystä ja etenkin sitä kevennystä. Paino on noussut tasaisesti ja aivan varmasti ne ylimääräiset kilot ovat tulleet nimenomaan oluesta ja siideristä. Ja rahaakin säästyy. Joten eiköhän tässä liene motivoivia tekijöitä jo tarpeeksi :blush: Kevättä kohden kevyempänä, olkoon tavoitteena. Nyt loppu tissuttelu :unamused:

“Kertaus on opintojen äiti”! No enpä tiedä, koskeeko tuo kansan viisaus juopottelua. Tulipa kuitenkin kerrattua, kuinka “ihanaa” juominen on. Tosiasiassa ihanaa oli vain se alkoholin kaipaus ja ensimmäine tuopillinen. Sen jälkeen kaikki ryöstäytyi käsistä ja mielihyvä muuttui pakoksi; lisää vaan. :smiling_imp:
Seuraava ammu oli kamala, fyysinen ja psyykinen krapula. Päänsärky meni aikanaan ohi, mutta katumus on edelleen päällä. Miksi join enempi kuin normaalisti, minunhan piti vähentää tuoppien määrää.
Onkohan sittenkin niin, kuten jotkut väittävät, että on helpompi olla kokonaan juomatta, kuin yrittää kerta toisensa jälkeen vähentää?
Niin että aloitanpas taas kaikn alusta; olen juomatta ainakin tänään! :bulb:

Ootko nyt varma ettei oo pikku pöhnä päällä vieläkin? :laughing:

Tämä pitää paikkansa ainakin mun kohdalla…

Hyvä päätös! :smiley:

Kovin tuttua on tuo vähentäminen ja keventäminen. Omasta vuosien kokemuksista, yrityksistä ja erehdyksistä, voin sanoa, että paino laskee pikku hilja, kun lopettaa juomisen. Ja nimenomaan lopettaa. Minulla ei muuta vaihtoehtoa ole. Takana puoli vuotta alkotonta aikaa ja mennyt aika hyvin. Joitakin kertoja on tehnyt mieli juoda, mutta sitten olen pysähtynyt miettimään, mihin oikein sitä alkoholia tarvitsen ja miksi yleensä joisin. Ja sitten vaan alkotonta juomaa.

Olen toki työstänyt asiaa vuosia. Ei se mikään hetken kertapäätös ollut. Tai päätöksiä vähentämisen suhteen tein montakin kertaa, mutta pikku hiljaa homma aina alkoi livetä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että on helpompi olla kokonaan ilman kuin yrittää sinnitellä. Kun alkoholi ei enää kuulu elämään, vapautuu aikaa ja energiaa moneen muuhun juttuun. Ja säästyy hurjasti rahaa!

Ja selvin päin ei niin helposti mene sinne grillille, kun selvin päin voi pysähtyä miettimään, että hei, mitä oikein haluankaan syödä ja mihin tarpeeseen syön. Toki niitä pudotettavia kiloja on vieläkin, mutta päivä kerrallaan pienoista keventelyä. Koko elämää ei voi laittaa kerralla uusiksi. Kannattaa aloittaa alkoholista, koska se on syypää niin moneen muuhunkin asiaan. Niin se vain on. Tsemppiä ja kannattaa lukaista myös lopettajien juttuja :slight_smile:

Komppaan Pandooraa 100 %. Mulla lähti alkon lopettamisella yli 10 kg. (Ylipainoa on kyllä silti vieläkin.)

Retkahdin eilen juomaan suklaalikööriä.Täytyihän sitä maistaa, kun tarjottiin. Mutta ei se maistelutippaan jäänyt. Päänsäryn siitä sain tälle päivälle.
Nyt sitten alkaa vaarallinen aika; pikkujoulut glögeineen! :mrgreen:

Totta turiset Anonyymi-Alma, alkoholi ja liikakilot ( toisilla enemmän ja toisilla vähemmän ) kulkevat kauniisti käsikädessä kuin parhaimmatkin ystävykset. Itse olen aina ollut ylipainoinen ja kamppailin jatkuvasti painoni kanssa, kunnes aloitin säännöllisen liikunnan muutama vuosi sitten. Painoa oli helppo pitää kurissa ja muutama ylimääräinen kilokin siinä matkanvarrella tippui :slight_smile: Mutta sitten aloin juoda alkoholia enemmän kuin aikaisemmin, liikuntaharrastus jäi, kun tunsin olevani kokoajan väsynyt ja haluton tekemään mitään muuta kuin käymään töissä. Nyt en ole harrastanut säännöllistä liikuntaa lähes puoleentoista vuoteen ja alkoholin käyttöni on muuttunut päivittäiseksi ( 3-4 annosta ), joten olen löytänyt kadoksissa olleet vatsamakkarani jälleen :laughing:

Nyt, kun olen kirjautunut tänne Vähentäjiin yritän löytää tasapainon alkoholin käytössä ja muun elämän välillä. Toivon pystyväni vähentämään alkoholin käyttöäni, koska en halua lopettaa kokonaan. Miksi, kysyy nyt moni siellä. Siksi, että…
Turhia selityksiä, tiedän elämän olevan yhtä mukavaa ja hyvää selvinpäinkin jollei jopa parempaakin, kuin pienessä sievässä, mutta en halua mennä äärilaidasta toiseen heti tässäkään asiassa, vaan kokeilla löytyisikö se kultainen keskitie.

Olen lukenut tämän viikon aikana eri kokemuksia lopettamisesta / vähentämisestä ja löydän monesta tekstistä paljon samoja ajatuksia kuin itsellänikin on, mutta yhtä erityispiirrettäni alkoholin käyttäjänä en ole löytänyt vielä muiden kirjoituksista. Eli, minä inhoan humalassa olemista yli kaiken! En tarkoita tällä seuraavan aamun krapulaa ( josta itse olen elämäni aikana kärsinyt kolme kertaa ) enkä morkkiksesta, häpeästä tai mahdollisten typerien tekojen pelosta ym. Inhoa fyysisesti sitä tilaa, kun olen humalassa. En pidä siitä, että ajatukseni eivät ole kirkkaat, pääni tuntuu painavalta ja siellä tuntuu olevan aivojen tilalla vaan pumpulia. Enkä myöskään voi sietää sitä, että minua alkaa huimaamaan, kun olen juonut, sillä siitä seuraa nopeasti pahoinvointia ja syleilyä wc-pöntön kanssa. Siis, humala on kamalinta mitä tiedän! Pienessä hiprakassa vastaavasti on mukava olla, mutta alkoholin käytön lisääntyessä pieneenkin sievään vaaditaan enemmän ja enemmän kuin ensimmäisillä kerroilla, siksi omat määräni ovat lisääntyneet.

Miksi juon edes hiprakka-hakuisesti onkin sitten kinkkisempi juttu. Siihen löytyy monta eri syytä, kärsin masennuksesta, kulutan aikaa ja siitä hemmetin yksinkertaisesta syystä, että se viini on vaaaaaan niiiiin hyvän makuista. Hiprakka tulee siinä sivutuotteena :smiley:
Olen ostanut alkoholittomia viinejä, mutta ne maistuvat aivan etikalle, joten viinin mausta ei voi nauttia ilman niitä hiton prosentteja. Prosentit taas lisäävät niitä kalorimääriä, jotka lisäävät niitä kilojani…

Löpisin nyt kaikke aiheen vierestä, mutta yritän jatkossa paraantaa tapani :laughing:

Tsemppiä kaikille, tänään aijon olla juomatta!

T. Matkalainen

Tästä juuri on kyseessä monelle ja myös minulle. En itse halua antaa turhia lupauksia, lopettamista pitää todellakin työstää ja olla valmis siihen. Ei mitään “lopetan huomenna, huomenna, jne…”
Tv. Tuppi

Ei tästä vähennyksestä tule yhtikäs mitään. Paras kiertää kaukaa kaikki kapakat ja pikkujoulut. Muuta keinoa en nyt keksi juomisen suhteen. :imp:
Tänään en juo. Piste.

Yhtä kärsimystä kaikki. Lopettamista ja juomista vuoronperään! Kaikenlisäksi ens torstaina lähden Kanarialle viikoksi työkaverin kanssa. Hänen alkoholin käyttönsä on erilaista kuin minun. Hän juo joka päivä, milloin enempi, milloin vähempi, eikä hänellä ole krapuloita ollenkaan. Saas nähdä, kuinka lomaviikko sujuu. :imp:
Kaikesta huolimatta en anna kaljalle periksi. Yritän poistaa kaljat elämän kuvioistani. Tuo päätös koskee kaikkia alkoholijuomia!

Moi
Ei ole ystävälläsi krapuloita, pyydä olemaan pari päivää ilman niin kyllä se sieltä hänellekkin tulee :wink: .
Tv. Tuppi
Ps. tiedän yhden tapauksen joka puhalsi melkein 2 promillea eikä ollut kolmeen päivään “kuulemma” ottanut mitään. Pitkä putki

No niin, kotona olen. Paha flunssa, antibioottikuuri alkoi tänään. Etelänreissu oli hyvin opettavainen. Heleän auringon alla join kahtena päivänä muutaman keputuopin. Lopetin siihen, kun päänsärky alkoi. Onneksi. Selväpäisenä pystyin etsimään kadonneita rahoja, kännykkää, taluttamaan hoippuvaa naista pois altaan reunalta ja herätellä kun sammui lattialle. :imp:
Tuossa kunnossako minä itse haluan vapaa-aikani viettää? En ikinä. Mutta en myöskään enää koskaan korjaile ja selvittele aikuisen juopottelijan jälkiä. Minulle riittää että taistelen omaa alkoholismiani vastaan kaikin keinoin. Siinä on tarpeeksi tekemistä itselle!
Alkaakohan pian tipaton tammikuu? Taidampa aloitta nyt jo pehmeän laskun tipattomuuteen. Vietän joulun selvinpäin! :wink:

Tähän asti olen ollut selvinpäin. Väsyttää vaan yskiminen ja nenän pyyhkiminen. Mutta parempi sekin kuin kapakkaan juoksu. Olenpa tässä joulurauhassa mietiskellyt, miksi oikeastaan juon. En tiedä. Juon iloon, juon suruun ja kiukkuun, juon kun kaikki on tylsää eikä mitään tapahdu! Oli miten oli, aina maistuisi!
Vaikka tämä vähentäminen joskus onnistuukin, se ei tarkoita sitä, että jäisin pysyvästi siihen, esm. vain 1-3 olutta pari kertaa viikossa. Ehei. Kyllä palaisin hetken päästä vanhaan tyyliini, joisin unohduksiin asti! :confused:

Hyvää tapaninpäivää teille kaikille, sekä selvänä :smiley: joulun viettäneille että pikkuhutikassa :mrgreen: kuusta koristelleille!

No niin, tipaton tammikuu lähenee. Eilen join neljä isoa olutta, kapakassa tietenkin. Tänään en ole juonut mitään alkoholipitoista. Kumpa nyt pystyisin olemaan edes kuukauden juomatta.
Hyvää Uutta Vuotta ja raitista tammikuuta kaikille! Ja laihduttajille myös menestystä. Ehkä hankimme keväällä pari numeroa pienemmän mekon, kuin vuosi sitten! :laughing:

Nyt vaan rohkeasti vaa´alle ja lukema muistiin. Samalla voi mitata vyötärönympäryksen :wink: Sitten tipattomalle ja jos jaksaa, niin voi pitää myös ruokapäiväkirjaa. Kuukauden kuluttua kaikkien mittojen pitäisi olla pienempiä ja olo reippaampi. Ja toki pienikin liikunta reipastaa. Kaikkea ei pysty muuttamaan kerralla, mutta jostain kannattaa aloittaa. Ja kokemuksesta voin kertoa, että alkoholin aikeuttama turvotus häviää hyvinkin kuukaudessa :slight_smile: Tsemppiä ja sisua koitokseen!

Mittaukset on tehty ja juominen lopetettu ja tipaton aloitettu. Tsemppiä meille kaikille mulla kohti tavoitetta, että vanhat kesämekot mahtuvat taas päälle ensi kesänä :wink:

Tein pienen lenkin. Kylläpä oli vaikeaa kävellä raahustaa viisitoista minuuttia! Ilma oli mukava, liukasta ei ollut,puistokin näytti kauniilta. Mutta kun olin ihan väärässä paikassa. Kas kun se tuttu kaljakuppila olikin ihan toisessa suunnassa. Ja minulle tuli jano. Menin kotiin juomaan kahvia.
Pienikin muutos totutuissa kuvioissa saa hermostumaan, saati sitten muutos juomakuvioihin! Hohoijaa.
Puntaroitu on; ylipainoa ja mielialan vaihtelua ihan liikaa. No, vasta toinen juomaton päivä menossa.
Eteenpäin vaan, nenä valkoisena kohti outoa juomattomuutta. Edes tämän kuun ajan! :cry: