Vähennysprojekti - kesällä kuntoon.

Hei vähentäjätoverit.

Olen 32-vuotias mies, ja käyttänyt liikaa alkoholia noin kuusitoistavuotiaasta saakka. Siis noin puolet tähänastisesta elämästäni. Se on mielestäni liikaa ja nyt on -jälleen kerran - tullut aika ottaa asia esille itseni kanssa.
Olen kirjoitellut plinkkiin aiemminkin ja lupaillut vaikka mitä. Suurimmaksi osaksi se on kuitenkin ollut itsepetosta, kun sitä oikeaa tahtoa ja halua muutokseen ei sitten kuitenkaan ole ollut. Selväksi on mm. tullut, ettei minua ympäröivien ihmisten mielipiteillä tai varoituksilla, nalkutuksesta puhumattakaan, ole kuin juomisen laatua muuttava vaikutus. Kaikki lähtee alkoholistista itsestään
Ehkä suurin yksittäinen muutokseen ajava tekijä on itselläni ollut se, että olen alkanut salailla juomistani. Juon työmatkoilla, ollessani yksin kotona, tekaisen työpalavereja päästäkseni juomaan ja vietän aikaa poissa kotoa päästäkseni “nollaamaan”. Lisäksi lähes päivittäisistä pitkän työmatkani varrelle ajoittuvista kaljoista on tullut tapa.
Juhannusaattoa edeltävänä päivänä tein läheisilleni lupauksen, ettei juomisestani juhannuksena tarvitse huolehtia. Arvaatte varmaan miten kävi, olin aivan pyörryksissä koko viikonlopun. Onneksi mitään fyysistä vahinkoa ei kellekään tästä aiheutunut, mutta kaikki ainekset olivat kyllä kasassa.
Nyt olen ollut kokonaan ilman alkoholia kokonaista kuusi päivää. Tänä aikana olisin normioloissa juonut noin 25-30 alkoholiannosta. Olossa tai olemuksessani ei ole tapahtunut sanottavampaa muutosta, mutta mieliala on ehkä joiltakin osin kohentunut. Hermostuneisuus arkisissa tilanteissa on ehkä hieman vähäisempää ja tietysti aamuisin olo on erilainen.
Nyt viikonlopun houkutusten kutitellessa päätin kirjoitella tänne, jospa pääsisin viikonlopun yli mieluiten vaikka kokonaan ilman Kuningas Alkoholia.
Hyvää viikonloppua kaikille!

Hei taasen,

viikonloppu meni hienosti raittiina, en ottanut kaljan kaljaa. Nyt mennään jo keskiviikossa ja olen edelleen onnistunut välttämään kaljahoukutukset. Hetkittäin olut ja humalamuistot palaavat mieleeni mutta olen naukkaillut vichyä ja ajatellut muita asioita.

Ei tämä selvistely vieläkään tunnu mitenkään erikoiselta. Joitakin positiivisia merkkejä on kuitenkin jo ilmaantunut: Unet ovat muuttuneet ja aamuisin herätessäni olen ehkä hieman aiempaa pirteämpi. Olen myös alkanut liikehtimään unissani enemmän (kuulemma). Mieliala on ollut hyvä koko ajan ja ahdistuneisuus on selkeästi vähentynyt.

Rahaa on säästynyt toki aika lailla josta olen todella iloinen. Jospa vaikka ostaisi itselleen säästyneillä kaljarahoilla jotakin kivaa!

jatkan, jatkan, ja jatkan. Tänään en juo!

Raitis viikonloppu on hieno asia. Voimia vähentämiseen!

Liikaa aikaa ja voimia on minullakin tuhraantunut juomiseen. Muutaman tunnin hyvän fiiliksen kustannus on kolme päivää masentunut ja haluton olo, ja väsyneet aamut. Jonka voi sitten kätevästi lyhytaikaisesti parantaa muutamalla oluella. Ja mielialan parantuminen siirtyy siitä päivällä eteenpäin, joten taas haluaisi sen oluen, jne :frowning:

Tuota raittiusputkeasi ei nyt kannata katkaista, eli tsemppiä!!

Nyt koitan unten maille, jos pääsisi klo 7 ylös ja aamulenkki…
Öitä!

Kiitoksia tsempistä. Tämä kuukausi on mennyt suhteellisen mukavasti. Olen edelleen pidättäytynyt arkikaljoista ja onnistunut myös viikonloppuisin pitäytymään siinä kuuluisassa parissa. Tai no en ihan mutta melkein…Sellainen kummallinen piirre tässä alkoholille alttiudessa tuntuu olevan että kaikki pienetkin repsahdukset pyrkii selittämään itselleen aina parhain päin! Eihän se yksi nyt mitään jne. Mutta kun se ei koskaan jää siihen yhteen! Aina pitäisi saada se pari ja sitten vielä pari ja sitten ollaankin jo rännin päässä suu auki.

Pidän tätä nyt kuitenkin suhteellisen onnistuneena projektina tähän saakka. Viikkoannosmäärät ovat laskeneet jostakin kolmen-neljänkymmenen hujakoilta n. kymmeneen ja elämänlaatu selkeästi parantunut. Enää en edes mieti juomista ihan joka hetki - paljon kuitenkin edelleen.

Paljon tsemppiä kaikille vähentäjille!

Edelleen elämä on pyristelyä. Perjantaina meni kuusi olutta ja lauantaina toiset kuusi ja hieman väkeviä. kerta-annosmäärät eivät siis ole päätä huimaavia entiseen verrattuna mutta eihän tämä tervettä ole edelleenkään.

Havahduin asian vakavuuteen taas viime yönä kun pitkästä aikaa nukuin huonosti: Heräilin vähän väliä, näin kummallisia painajaisia ja herätessäni olin paniikissa että nyt on jokin huonosti. Aika selkeä vieroitusoire, kun normaalisti nukun todella hyvin.

Olen edelleenkin onnistunut pidättäytymään arkikaljoista, toivottavasti tämä on pysyvä olotila.

Hyvä, että olet edistynyt edes arkikaljoittelussa.Varmaan positiivisten olotilojen lisääntyessä alat miettiä viikonloppuhumaltumisen mielettömyyttä.
Toivon, että onnistut vähentämisessä.

Mitä jos joisit kunnon kännit toisena iltana, ja olisit toisen illan raittiina? Arkipäivien lisäksi tietty. Nyt pidät omaa kehoasi ja mieltäsi jonkilaisessa koomatilassa kokonaisen viikonlopun. Missä tilanteessa muuten juot nuo suurin piirtein kuusi kaljaasi?

Vielä on kesää jäljellä! Vielä on kauniita päivä! Vielä sinä ehdit saada itsesi kesäksi parempaan kuntoon. Tsemppiä!

Kiitoksia ajatuksista. Koetetaan nyt kuitenkin vältellä tuota känniä ja pysytellä mieluummin kokonaan kuivilla. Katsellaan mitä tästä tulee.

Eilen teki aivan suunnattomasti mieli alkoholia ja katse ajautui useamman kerran kohti jääkaapissa könöttäviä kaljapulloja. Pidin kuitenkin tiukan linjan ja pidättäydyin ottamasta mitään. Niinpä juomapäiväkirjaan tuli taas yksi uusi nollapäivä, jihuu!

Tähän mennessä olen jättänyt juomatta tavallisesti juomiani arkioluita jo melkoisen kasan. Tämä annosten laskeskelu on jossain määrin typerää mutta olen sillä pystynyt näköjään juomistani vähentämään joten tavoite saavutettu ainakin toistaiseksi. Tyyli vapaa, maali mielessä, vai miten se meni?

Yleensä nuo viikonloppukaljat tulee tissuteltua iltaisin siinä telkkaria katsellessa ja netissä pyöriessä, jos sillekin ajalle kehittelisi jotain mielekkäämpää toimintaa, ei niitä välttämättä kuluisi. Pitääpä työstää ajatusta eteenpäin.

Mukavaa, ja toivottavasti raitista viikonloppua kaikille!

Miksi pidät kaljaa/alkoholia kotona? Osta vain silloin kun olet antanut itsellesi luvan juoda, äläkä osta liian suurta määrää.

OLet oikeassa, täysraittius paras. Sitä niin helposti tarjoaa omia reseptejään toisille! Jokainen kuitenkin kulkee oman tiensä, taaplaamme tyylillämme. Hienoa jokatapauksessa, että arkikaljat ovat jääneet, näin myös itselläni. Siitä se lähtee!

No niin, tulipa jälleen mieleen päivitellä tännekin kuulumisia.

Viime viikot ovat sujuneet ihan hienosti. Olen ollut pari viikonloppuakin kokonaan kuivilla, eikä kalja oikeastaan tule arkisin enää edes mieleen. On toki ollut huonojakin hetkiä mutta suunta on nyt oikea. Suurin voimavarani on ollut elämänkumppanini jonka kanssa on käyty tätä kaikkea paljon läpi ja päädytty siihen, että meillä ei kotona säilytetä alkoholia lainkaan. Jos hän joskus haluaa ottaa oluen saunan jälkeen, voi hän sen toki ostaa mutta mitään kasipackeja meillä ei enää nähdä.

Tämä tissuttelun vähentäminen on oikeastaan ollut jopa helpompaa kuin aluksi ajattelin. Kun pääsee kupletin juonesta kiinni, hoituu loppu itsekseen. Toki osaltaan tätä on edesauttanut vaimoni tuen lisäksi tiivis työtahti ja etenkin parantuneen jaksamisen ja vireystilan huomaaminen! En ymmärrä miten olen joskus voinut tehdä näitä samoja asioita krapulassa ja tissuttelusta silmät turvonneina, vain seuraavaa lasillista alati miettien.

Toivon todella että tämä jatkuisi, että saisin juomisen hallintaan pysyvästi tai mieluummin loppumaan kokonaan. Tiedän tasan tarkkaan että jos nyt löysään ja annan itselleni luvan juoda sen pari tai kolme, herään taas muutaman viikon päästä samoihin fiiliksiin kuin alkukesästä: Huomaan juovani yli kaikkien rajojen ja viikkoannosmäärien olevan taas jossakin kolmenkymmenen hujakoilla.

Hei vain kaikille!

Viime päivät ovat olleet tuskallisen vaikeita tässä vähentämisprojektissa. Olen tehnyt kuten aika moni muukin täällä, että repeilyn ja asian miettimisen jälkeen olen jättänyt alkon nyt ainakin aluksi kokonaan. Olen siemaillut kotona ollessani alkoholittomia oluita (joista olen ollut positiivisesti yllättynyt) ja puuhaillut kaikkea muuta mukavaa mutta pulloon en ole tarttunut!

Juominen on kuitenkin jatkuvasti mielessä ja mietin joka päivä josko ottaisi kotimatkalla sen yhden tai kaksi rauhoittavaa… En kuitenkaan ole vielä ratkennut, sillä tuo ajatus päättyy joka kerta vastustamattoman tosiasian toteamiseen: Jos otan sen yhden nyt, tiedän ottavani yhden myös huomenna, ylihuomenna ja sitä seuraavan päivän tiedänkin jo sisältävän pari, kolme, neljä. Viikonlopun koittaessa olisin jo palannut samaan vanhaan tyyliin eli “pitäähän perjantaina pikku päreissä olla” ja lauantaina ottaisin muutaman ihan vain siksi että joinhan eilenkin, ei se haittaa.

Kaikki siis lähtee ainakin itselläni siitä yhdestä. Siksi kammoan sitä kuin ruttoa.