vähän lähti lapasesta... taas

Olen tässä muutaman päivän morkkiksessa käynyt lueskelemassa näitä juttuja ja tuli tarve avautua aiheesta itsekin.
Olen nelikymppinen naisihminen ja alkoholi on enemmän tai vähemmän kuulunut vapaa-aikaan teini-iästä lähtien. Pitkään homma oli ihan hallinnassa ja tuntuu, että tilanne on karannut käsistä viime vuosien aikana.

Kotitissuttelu on alkanut pysyä hanskassa ainakin arkisin, viikonloppua on edelleen vaikea kuvitella ilman viininlipitelyä leffoja katsellessa (ja se pullo tyhjenee helposti yhdessä illassa).

Nykyään tulee käytyä ulkona tosi harvoin, mutta lähes aina se menee överiksi: filmi poikki puolen yön jälkeen ja kotiin tultu ehkä neljältä (taksikuitista voi yleensä tarkastaa). Morkkis on joka kerta ja aina joutuu pahoittelemaan kanssajuhlijoilleen, jos on jotain loukannut tai käyttäytynyt tyhmästi. Ja se morkkis… pari päivää menee sohvalla makoillessa ja miettiessä, että miten tässä näin kävi. Laajasta ystäväpiiristä johtuen on viime kerrat tullut käytyä eri porukassa ja kun kaverit lohduttelee “sattuuhan sitä, että joskus menee yli”, miettii vaan, että jos ne tietäis, että menee överiksi käytännössä aina.

Periaatteessa kaikki perusjutut on kunnossa: hyvä duuni, ystäviä (ei tosin ketään sellaista, jolle tästä asiasta voisin/haluaisin kertoa), talous kunnossa. Ja kuten niin moni muukin, haluaisin olla kohtuukäyttäjä, kuten lähes kaikki ystäväni ovat, mutta miten?

Jossain kohtaa olen kokeillut tuota juomien laskemista ja se kyllä toimikin, mutta usein en sitten ulos lähtiessäni (hyvässä fiiliksessä ja hyvässä seurassa) muista koko asiaa ja taas mennään… Jossain kohtaa muistan viimeksikin miettineeni, että ei kyllä pitäisi juoda näin paljoa, mutta mikään järki ei kehottanut ottamaan vettä välillä tai lähtemään ajoissa kotiin.

Onneksi ei ole mitään pahempaa näissä reissuissa sattunut, mutta en viime kerrallakaan muista, miten on kotiin tultu, niin on se aika pelottavaa, mitä vaan olisi voinut sattua…

Että tällainen tapaus, johon toivoisin täältä vinkkejä, miten tästä pääsisi “normaalikäyttäjäksi”. Miten te kontrolloitte juomista baarissa?

Kyllähän se minullakin on periaatteessa ihan lapasessa tämä juominen. En ollut yhtään sen juopompi, kuin muut tuolla viime reissulla. Ihan rehellisesti sanottuna menee aina jossaiin vaiheessa överiksi, tai meni kaikilla. Yksi kusi kangassohvat tukkoon, yksi nukkui vuorokaudet pyöreäksi ja itse vaan join muistin hämärämaille. Jos joutuu päivän kaksi miettimään morkkiksessa omaan juomistaan, niin suosittelen vääntämään korkin kiinni. Se elämä on ihan saatanan paljon helpompaa ja hauskempaa, kun ei juo. Ihan yllättäen huomaa, että sitä ei ole luopunut mistään, vaan on saanut paljon lisää elämäänsä. Jos ei juomisen lopettaminen itsellä onnistu ja haluaa silti kokeilla, niin reippaasti johonkin hoitoon. Se kyllä kannattaa, eikä siellä kaikki ole etes samalla tasolla kuin itse. Kohta se minunkin hikoilu helpottaa ja pääsen taas kunnon lenkille :slight_smile: