Väärä positiivinen huumeseulassa

Hei. Onko kellään kokemusta vääristä tuloksista huumeseulassa? Huomasin, että aiheesta oli kirjoitettu aiemmin jossain kohtaa, mutta vain vähän ja sen verran aikaa sitten, että aloitin uuden aiheen. Olen itse korvaushoidossa suboxonella, enkä ole käyttänyt yli vuoteen muita kuin lääkärin määräämiä lääkkeitä. Mutta, yhtäkkiä sain positiivisen seulatuloksen tramadolista?! En ymmärrä, mistä on kyse. Olen aikoinani, ennen hoitoa eli yli vuosi sitten, käyttänyt tramadoliakin kyllä joskus, mutta nyt tosiaan olen ollut kuivilla. Positiivisen tuloksen vuoksi bupreannokseni pienennettiin hetkeksi, ja joudun käymään joka päivä lääkkeillä, vaikka en ole tehnyt oikeasti mitään rikettä.

Miksikähän positiivisia tuloksia voi tuolla lailla tulla? Seulani on laitettu varmennukseen, mutta joudun odottelemaan tuloksia vielä 1,5 viikkoa. Olen ollut ihan maassa tuon asian vuoksi ja turhautunut. Pelottaa vain, voikohan olla kyse jostain sellasesta, että mulla olis jonnekin vaikkapa laukun pohjalle jäänyt jäänteitä tramadolista aikoinaan ja ne olis sit vahingossa sieltä kulkeutuneet suuhun? Voisiko se niin pienestä tulla? Kun ainakaan kokonaisia lääkkeitä en ole käsitellyt, kun ei minulla sellaisia tosiaan enää ole ollut aikoihin. Kertokaa, please, kokemuksistanne vääristä tuloksista, jos jollain sellaisia on. Et saisin edes vähän tukea tässä harvinaisen nihkeessä tilanteessa.

moii.on muutaman kerran sattunu itelleni,niin et seulat näyttäny metadonia…en oo ikinä edes koskenu moiseen aineeseen.laitettiin varmistukseen ja oli puhdas.mutta en koskaan saanu vastausta,et miten se metis sinne mun seulaan oli joutunu.porukat arvelivat,että seulakone ois ollu huolimattomasti pesty.mut en tod tiedä.siitä opin että aina varmistukseen,koska kun tietää ettei oo ite käyttäny niin usein selviää kyllä.tsemiä… :slight_smile:

Itselläni on näkynyt opparit 1*15mg, reseptivapaan yskänlääkkeen tähden… Aiemmilla tikkuseuloilla bupre oli aina väärä kerran tai pari ja tämän jälkeen positiivinen… Periaatteessa voivat reagoida suurempiin unikonsiemen-annoksiin sekä moneen muuhun ruokaan/juomaan/lääkkeeseen (jonka tarkoitus ei ole useimmiten edes päihdyttävä)… Testissä katsotaan kuitenkin tramadolin hajoamisaineita, joten kemiaa tutkimalla voi saada osviittaa minkätyylisistä aineista on kyse ja mitkä kaikki aineet mahd voivat antaa positiivisen tuloksen… Et ole keneltäkään ottanut mitään lääkettä vastaan särkylääkkeenä tms?

Korvaushoidossa on se ongelma,varsinkin terveyskeskuksissa. Että ammattitaidottomat lääkärit lukevat seulatulokset kiveen hakattuna totuutena. Vaikka heidän pitäisi hyvin tietää, että vääriä positiivisia tulee. Esim. ensimmäisen sukupolven pikaseulat antoivat niinkin yleisestä lääkkeestä kuin ibuprofeiinista positiivisen tuloksen kannabiksesta.

Se kuuluu korvaushoidon epäoikeudenmukaisuuksiin, että saat rangaistuksen, vaikka riitauttaisit seulatuloksen. Eikä sulta pyydetä anteeksi, vaikka oot juossu kotilääkkeiden haussa pari viikkoa täysin turhaan.

Jollet ole käyttäny, niin se on väärä positiivinen. Niitä tulee, eikä sillä tarvi olla mitään tekemisitä huumeiden käytön kanssa. Mutta nythän jo tiedätkin sen. Ois kiva kuulla miten hoitotaho reagoi turhanpäiväiseen kuritukseesi tai miten hyvitti ammattitaidottomuuttaan tehdyn virheen?

Kaikistä tällaisista vastaavista kehoittaisin tekemään muistutuksen. Systeemi ei muutu, ennen kuin lääkäreitä ja sairaanhoitajia rangaistaan teoistaan. Se ei ole mikään pikkujuttu, jos satut olemaan k-hoidossa ja palkkatöissä. Menetät mitä todennäköisimmin työpaikkasi jos asut paikkakunnalla, jossa korvaushoito ei tue työssäkäyntiä tai opiskelua. Eli et pysty hakemaan päivittäistä lääkettäsi ilman, että myöhästyt koulusta tai töistä.
Ei kukaan työnantaja katsele sellaista, että työntekijä myöhästyy rangaistuksen ajan eli treella kuukauden ajan työajoista riippuen puoli päivää ilman selitystä. Olettaen, että olet normityöpaikassa, jossa et voi edes kertoa olevasi korvaushoidossa.
Jos se vielä tapahtuu lääkärin ammatitaidon takia, niin mielestäni se on korvaushoidossa hoitovirhe. Eli muistutuksen teko aina kaikesta epäoikeudenmukaisuudesta. Ja jos pahin tapahtuu, eli menetät korvaushoidon takia työ- tai opiskelupaikkasi oli rangaistukseen syytä tai ei, niin kantelu hoitovirheestä on paikallaan.

Vaikka rangaistus johtuisikin oheiskäytöstä, ja menetät työ- tai opiskelupaikkasi rangaistuksen takia. Niin se on hoitovirhe. Korvaushoidon tavoite on yhteiskuntaan paluu. Eli siihen kuuluu usein myös opiskelu tai työssäkäynti. Korvaushoito ei saa millään tapaa haitata kumpaakaan. Ei vaikka olisit itse rikkonut sääntöjä.

Lääkärit jotka suhtautuvat huumeiden käyttöön epäammattimaisesti. Saattavat huomaamattaa ottaa poliisin, syyttäjän ja tuomarin roolin niin, kuin sinun tapauksessasi teki. Sellaista ei tässä maassa kukaan saa tehdä, eikä sitä missään nimessä pidä myöskään hyväksyä.

Muista, että olet yhteiskunnan tarjoamassa laillisessa hoidossa. Eikä sinun tarvi enää kokea sitä syyllisyyttä ja oikeuksien polkemista tai häpäisemistä mitä tässä maassa narkomaaneille tehdään.
Vertaa itseäsi potilaana diabeetikkoon joka tarvitsee lääkkeensä, niin pystyt suhtautumaan realistisesti sinun omanarvontuntoosi yhteiskunnan (yhteisö), poliisin, sairaanhoidon ja median taholta iskostetusta vihansta, syyllisyydestä, arvottomuudesta ja lainsuojattomuudesta huolimatta.

Mulle tuli jonkun urheilulisäaineen käytöstä kerran positiivinen amfeseula, ei missään korvaushoidossa vaan ihan kuului johonkin psykiatriseen työkyvyn selvitykseen, että pitää antaa huumeseula. Ne hoitajat sanoi, että se on aika yleistä että tulee positiivinen seula, vaikkei ole mitään ottanut. Tarkemman tutkimuksen jälkeen, sieltä ei mitään löytynytkään. Eli kyllä noita sattuu.

Uskon, että kun toi menee tarkempaan tutkimukseen, niin selviää ettei siellä mitään ole. Kun ei voi olla, kun et ole mitään tramadolia ottanut.