Perjantaina olin TK lekurilla ja uusittiin kipulaastarit ja pari muuta lääkettä, sain mahansuoja lääkettä kun polviin söin buranaa ja panadolia. Auttoi mutta herkkä masu meni sekaisin, soitin Mehiläiseen tutulle neurologille ja sanoin et tarvin pitkäaikaiseen käyttöön kipu/tulehdus lääkettä ja sain. Perjantaina kaksi ja lauantaina kaksi ja ah polvia ei särkenyt, lauantaina join kaksi olutta ja yhtäkkiä jumalaton pahoinvointi. Pytty täynnä verta ja mitään punasta en ollut syöny enkä juonu, sitten luettiin lääkkeen ohjeet jossa sanottiin ei vatsa tai suolihaava potilaille. Jätte kiva eli on sitten mahahaavakin, pitänee soittaa uudestaan loppuviikosta ku on paikalla.
Kirjoitin tämän vain siksi että näin voi käydä hyvällekkin lääkärille, tietää mun muut lääkkeet mutta ny ampui ohi. Varmaan muillakin tullu lääkkeitä jotka ei sovi tai ristiriitä entisen lääkityksen kanssa.
Joo, kyllä vaan kokemusta löytyy. Pitävät mua sellaisena tapauksena, joka väkisin hakee pkv-lääkkeitä, ihan mitä tahansa, mutta jos viitsisivät vaan lukea koko sairauskertomuksen niin näkisivät, että olen todellakin lääkeaineyliherkkä. Olin siis joskus ihan kakarana sairaalassakin allergisen reaktion vuoksi, joka levisi hengitysteihin asti.
Nyt olin tammikuussa psyk. osastolla ja hoitsut + lääkäri eivät millään meinanneet uskoa, että Ketipinor on mulle myrkkyä, turvottaa kasvoja ja imusolmukkeita ja nostaa läikkiä iholle = allergia, eikä mulla ole todellakaan minkäännäköisiä intressejä lähteä testaamaan miten se vaikuttaa pitemmänpäälle. Kuulemma vaan feikkasin oireet, että saisin Diapamia. Tosin annoin potilasasiamiehen kautta tuolle osastonlääkärille huomautuksen.
^Minä jaksan vieläkin ihmetellä mikä ihme näitä lekureita nykyään vaivaa kun tuota ketiapiini myrkkyä lyödään yhä useammalle ja useammalle.
Jopa aivohalvaus/aivoverenvuoto potilaille jotka sairautensa/vammansa takia ovat hermostuneita tai ärtyneitä (juuri eräs omaishoitaja valitteli minulle kun hänen miehensä vain nukkuu… 400mg ketipinor/pv… no ei oo vittu ihme!). Tuo luonnoton ihmisten lääkitseminen neurolepti-zombiksi on aivan käsittämättömän laajaa touhua…
No nimenomaan, joku ihme neuroleptivimma ylipäänsä meneillään. Alan kohta epäillä, että lääkäreiden tarkotus (psykiatrien oikeastaan lähinnä) on vaan saada etenkin osastoilla potilas toimintakyvyttömäksi, jotta hoitsut ja lääkäri voisi rauhassa pitää näitä raporttejaan, lue: juoda kahvia ja syödä pizzaa, eikä potilaista ole haittaa, kun kaikki istuvat zombeina huoneissaan. :mrgreen:
Mulle yritettiin väkisin tunkea yhdistelmää Voxra, Sertralin, Lamictal ja Zyprexa Ihan naurettavaa touhua, varsinkin toi Zyprexa. Sitten vielä tarvittava Diapam koitettiin nimenomaan siihen Ketipinoriin vaihtaa. En suostunut, potkaisivat osastolta pihalle, josta myöskin tein huomautuksen, samoin kuin tosta, että Zyprexa nyt ei alkuunkaan edes sovi Voxran kanssa yhteen. Tosi vastuutonta vielä kun mulla ON tuota taustaa, että on tullut allergisia reaktioita ja Lamictalkin aiheuttaa sitä liian isolla annoksella, samaten Voxra.
En yhdy Ketipinor väitteisiin. Se on tosi yleinen lääke, olen todennut sen sekä siviilissä että työssä. Suurimmalle osalle se ei aiheuta mitään merkittävää haittaa.
Yksilökohtasta se on. Noitten tyrkyttäminen on ihan perseestä.
Mä syön epäsäännöllisen säännöllisesti, lähes aina kuitenkin sitä 25-50 mg iltaisin, tulee nukuttua makoisasti. Frendeiltä noita tulee pummittua, kyllä mua vituttas jos noita ois pakko syödä. Haluttuna sivuvaikutuksena tulee 9-11h unentarve ja jos mulla on aikaa sen verran nukkua, ei mitään aamupöhnää juuri tule ja sillon tulee napattua muru ketipinoria…
Ketipinor on tosiaan hyvin yleisesti käytetty lääke nykyisin, valitettavasti . Se, että siitä on tullut jokin ihme muotilääke, jota tupataan jokaikiseen helvetin vaivaan, ei poista sitä faktaa, että se on psykoosilääke, eivätkä sen ensisijaisia käyttöaiheita todellakaan ole mitkään lievät univaikeudet, paniikkihäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, masennukset yms. Omien empiiristen kokemusteni perusteella ketiapiini nimenomaan aiheuttaa merkittäviä haittoja sitä syöville ihmisille ja onhan toki paljon näitä raukkoja, jotka eivät mitenkään tajua yhdistää huonoa oloaan ja epämääräisiä oireitaan lääkitykseensä, vaan lääkäriä uskotaan täysin sokeasti .
Joillekin Ketipinor on sopiva lääke, mutta heidänkin olisi syytä selvittää, millaisesta myrkystä oikein on kyse. Ihan kohtuulliseen alkuun pääsee jo pakkausselosteen lukemalla
Jos sinä, glassy, saat Ketipinorista avun unettomuuteesi ja koet sen hyvänä lääkkeenä itsellesi, niin se on ihan okei. Saat popsia sitä minun puolestani ihan rauhassa. En vain todellakaan voi hyväksyä tätä nykyistä linjaa, että anti-psykoottia tyrkätään kaikille, joilla ei ole koskaan mitään psykoosiin viittaavaa ollutkaan. Neurolepteillä on aikansa ja paikkansa ja ne ovat omalla kohdallanikin joskus toimineet todellisina hengenpelastajina, niin oman henkeni, kuin sivullistenkin, mutta ellei ihminen kärsi selkeästä psykoottisesta oireilusta tai joudu psykoosiin välittömästi, kun jättää psykoosilääkkeensä syömättä, ko. lääkkeillä ei ole mitään perusteltua indikaatiota. Jokainen saa edelleen minun puolestani syödä kilokaupalla leptejä tai vaikkapa ruusun terälehtiä, mutta omasta, vapaasta päätöksestään(Tämä ei nyt tietenkään koske akuutisti psykoottisia tapauksia), eikä sen vuoksi, että lääkäri ei suostunut kirjoittamaan mitään muuta, paremmin sopivaa lääkettä.
Eikös niiden allergisten reaktioiden pitäisi aika pitkälti olla annoksesta riippumattomia? Varsinkin kun Voxrassa on vain kaksi annoskokoa (150 tai 300 mg), joten vaikea uskoa että 150 mg annokselle et olisi allerginen, mutta 300 mg annokselle olisit. Psykosomaattista kenties?
Kyllä ne lääkärit yleensä tietää mitä tekee, eikä tuo neljän lääkkeen yhdistelmä nyt niin kovin tavaton ole, varsinkin kun olet osastohoidossa ollut. Taitaa vaan nykyään olla tapana, että joka välissä lähdetään nettitietämyksellä vänkäämään vastaan. Persehäiriöisethän näitä vänkääjiä yleensä ovat, vika löytyy aina muualta kuin omasta itsestä. En nyt siis (tietenkään!) väitä että välttämättä kuuluisit tähän ryhmään, vaikka päihdeongelmaisista suuri osa onkin persehäiriöisiä.
Kunhan muistutan, että lääkärit ovat alansa asiantuntijoita välillä vittumaisista asenteistaan huolimatta. Ja vielä siitäkin muistutan, että monet linjaukset tulevat julkisella puolelta hallinnosta käsin, eivätkä ole yksittäisen lääkärin päätettävissä, mikä on mielestäni väärin. Siksi yksityisellä saa yleensä yksilöllisempää hoitoa.
^ En tiedä onko annoksesta riippuvaista, mutta suostuivat ajamaan Lamictalin ja Voxran alemmas, kun aloin suuremmasta annoksesta oireilla. Mulla on noita iho-oireita ollut aina lääkkeen aloittamisen yhteydessä ja ne on yleensä kadonneet, kun elimistö on siihen aineeseen tottunut. Kaipa siis noissakin liikaa voi olla liikaa? Mene ja tiedä…
Mulla työskentelee eräs läheinen henkilö lääketehtaalla ja hän nimenomaan sanoi, ettei yhdistäisi Voxraa ja Zyprexaa, koska molemmat on sykettä nostavia, mulla kun on levossa muutenkin epänormaalin korkea syke. Ei tee mieli mennä testailemaan mitä noiden yhdistelmistä tapahtuu. En siis valikoi lääkkeitäni netin perusteella, vaan kysyn aina alan asiantuntijalta. :mrgreen: Hehän ovat oikeasti enemmän perillä vaikutuksista kuin lääkärit, he niitä lääkekoulutuksia järjestävät.
Ja se lääkäri ei ollut edes lääkäri, vaan kandi vasta, sellainen kunnon kaikkitietävä-asenteinen.
Niin, eihän noi suuret annokset osastolla epätavallisia ole. Ja ihan ymmärrettävästä syystäkin. Totta kai siellä on pakko saada pidettyä porukka jotenkin aisoissa. Mutta mä olen sitä mieltä, että osa lääkkeistä teki olon paljon huonommaksi kuin se edes alkujaan oli ollut. Sertralin ainakin oli ihan tajuttoman kammottava, Zyprexaan en edes suostunut.
Itselläni kokeiltiin muutama v aiemmin Ketipinor 25mg adhd- & kh-lääkkeiden (+pieni määrä benejä päälle). Pohjalla meni mtk:n jatkama, tuttu ja “turvallinen” Suprium 150mg/vrk. Olin ollut jonkin aikaa omilla lääkkeillä, joten tuo pieni määrä sulpridia oli pari krt tuolla annostuksella aiheuttanut maniaa!
Otin bout 3-4vkon aikana 3-4krt/vko Ketipinor 25mg ja lekurin mukaan “tasaa masikset ja maniat”.
Ei toiminutkaan kuin Strömsössä! 2vkoa “katosi” (muistan pari-kolme pätkää, jolloin valvoin öitä) ja seuraavan vkon 5pv meni suurin osa valvoessa! Pari kertaa nukahdin tietokoneelle (vartti) ja sohvalle (alle 1/2h). Yllättäen tuon jälkeen kunto oli niin heikko, että romahdin ja tiesin että saan nukuttua!
Kesti vuosi löytää esim valokuvat; on järjettömissä ahdistuksissa tapana siivota, joten ei pienintäkään hajua ollut, missä osa tavaroista on! Onneksi ei ollut mtk:n hoitsu paikalla, olisi mielellään maniaa kirjoittanut; harvinaisin bipolaarinen, adhd ja epävakaa pers häiriö kun voivat olla samalla ihmisellä! Oli pakko kommentoida, että kyseiset taudit yleensä sotketaan toisiinsa!
Mutta en ole masislääkkeitä syönyt, ennemmin kärsin kuin pelaan venäläistä rulettia! Kuitenkin jos MAO:t & SSRI:t + SNRI:t on kieletty ja Suprium voi reilussa vkossa viedä 3 yön unet; siitä saa maksaa kovan hinnan!
Koekaniineja oomme kaikki!
Ps. Itselleni tullut “kiireellisiä vaihtoja” aiemmin esim Tolvonin kanssa. Concerta-Tramal-Tolvon ilm aiheuttavat riskejä yhdessä… En ala leikkimään enää lääkkeillä, joissa sama määrä voi ihmisestä riippuen sitoutua 40-kertaisena toiseen ihmiseen. Selektiivisen lääkkeen sitoutumispaikka kun vaihtelee…
Pps. Ne ihmiset, ketkä hyötyvät neurolepteistä; ovat sitä järkevää käyttäjäkuntaa! Itse elän sumussa, jos joudun käyttämään… Itse käytän niin vanhoja lääkkeitä, että sivuvaikutukset uskon jo olevan selvillä…