Uutta onnellista elämää etsiessä

Ja näin uusi alkoholisti ilmoittautuu Päihdelinkkiin. Olen jonkin verran muiden tarinoita lueskellut ja nyt päätin avata oman ketjun. Tämä viesti voi muodostua aika pitkäksi, toivottavasti joku jaksaisi kuitenkin lukea tällaista todennäköisesti rönsyilevää tekstiä.

Olen siis alkoholisti. Ensimmäisen kerran join teini-ikäisenä. Ongelmaksi juominen alkoi pikkuhiljaa muodostua opiskeluaikana. Mielestäni opiskeluun liittyvä alkoholikulttuuri on hyvin petollista ylipäätään, mutta ei siitä nyt sen enempää tässä kohtaa. Opiskeluiden aikana join kerran viikossa kännin, pikkuhiljaa määrät lisääntyivät.

Olen korkeakoulutettu ihminen, valmistunut viitisen vuotta sitten. Opiskeluiden jälkeen pääsin ihan hyviin töihin. Minulla on ollut kaksi määräaikaista työsuhdetta valmistumiseni jälkeen ja työurani näyttikin jo olevan ihan hyvässä kehityskaaressa. Nyt on kuitenkin tilanne se, että olen ollut muutaman kuukauden työttömänä edellisen määräaikaisen työsuhteen päätyttyä. Jo ennen työttömäksi jäämistäni ja varsinkin nyt viime kuukausien aikana olen tajunnut olevani alkoholisti. Juomiskerrat ja -määrät ovat lisääntyneet koko ajan. Edellisessä työsuhteessani olin useamman kerran töistä poissa krapulan takia johonkin muuhun syyhyn vedoten. Asiantuntijatyössä se on mahdollista, jos sen tekee taitavasti. Ai jumalauta kun tuntui pahalta kirjoittaa tuo. Tajuta, että on oikeasti ollut krapulan takia poissa töistä useampaan kertaan. Kyllä, se on alkoholistin merkki ihan varmasti.

Nyt työttömäksi jäätyäni juomiseni lisääntyi selkeästi parin ensimmäisen kuukauden aikana. Saatoin juoda itseni humalaan jopa kolme kertaa viikossa. Aloin kuitenkin havahtua tilanteeseeni. Olin vajaan parin vuoden aikana lihonnut reippaasti ja oloni oli oikeasti fyysisesti huono ja masentunut. Nyt parin viime kuukauden aikana olen vähentänyt juomiskertoja, alkanut liikkumaan enemmän ja syömään terveellisemmin. Paino on tippunut reilu viisi kiloa ja olo on fyysisesti hieman parempi. Kuinka paljon enemmän olisinkaan hoikistunut ja kuinka paljon parempi oloni olisikaan, jos olisin lopettanut juomisen kokonaan? Sillä yhä edelleen olen juonut itseäni humalaan (onneksi kuitenkin harvemmin kuin vielä pari kuukautta sitten). Tuntuu, että humala on minulle ikäänkuin jonkinlainen pakokeino omasta elämästäni ja sen kurjuudesta.

Nyt kun minulla on ollut työttömänä aikaa tarkastella omaa itseäni ja elämääni, olen alkanut havahtua siihen, että alkoholi taitaa olla isoin ja aivan keskeinen syy siihen, että en ole elämässäni edennyt ollenkaan toivomallani tavalla. Humalassa ajaudun pelaamaan rahapelejä ja menee siinä itse juomiseen ja ties mihin älyttömiin taksimatkoihinkin rahaa. Jos en joisi, rahaa jäisi varmasti säästöön ja jossain kohtaa olisi mahdollista ostaa se oma asuntokin.

Varsinainen rappioalkoholisti en varmaan ole ollut missään kohtaa. En koskaan juo itseäni sammumiseen asti tai tee mitään isompia typeryyksiä muutenkaan. Rikosrekisteriä ei ole enkä juomisen takia ole ollut sairaalahoidossa tai mitään vastaavaa. Lähinnä juomiseni on itsekseni rentoutumista saunoen, urheilua seuraten ja vedonlyöntiä harrastaen. Vaan tuskinpa voidaan mistään oikeasta rentoutumisesta puhua, kun yhden illan vapautunutta pöhnää seuraa useamman päivän morkkis, heikentynyt rahatilanne ja pidemmällä aikavälillä toivoton ja tulevaisuudesta piittaamaton olo.

Mutta niinhän se on, että addiktiota ja sairautta tässä asiassa on monenlaista. Selvää on, että näin tämä ei voi jatkua.

Miksi minä sitten olen pikkuhiljaa alkoholisoitunut? Syitä on varmaan monia enkä välttämättä kaikkia itse tajua. Minulla on ollut lapsesta lähtien tietynlainen jatkuva huoli siitä, että pärjäänkö minä elämässä. Vanhempani ovat olleet varmaankin aika lailla ylisuojelevia (mikä tietysti monesti on hyväkin asia). Uskon kuitenkin tämän vaikuttaneen perusmielialaani hyvin paljon. Minulla on ikäänkuin jatkuva huoli eri asioista. Yläasteella olin koulukiusattu. Kiusaamisen myötä minulla on ollut jatkuvasti sellainen tunne, että olenko oikea mies ollenkaan. Kiusaaminen liittyi vahvasti oletettuun puuttuvaan miehisyyteeni (sen tarkemmin en asiasta ainakaan vielä halua kertoa). Tätä puuttuvan miehisyyden tunnetta minulla on aina lisännyt voimakkaasti se, että naiset eivät ole minusta oikein erityisemmin ikinä olleet kiinnostuneita. Lisäksi kun seuraa, missä muut kolmekymppiset näyttävät elämässään olevan (tiedän, some on petollinen, sinne laitetaan vain positiivisia asioita elämästä), niin kyllähän se vetää mielen matalaksi. Toisilla näyttää olevan parisuhteet, omat asunnot, lapsiakin, hyvin etenevää työuraa. Ja itse junnaan paikallani tai jopa alaspäin mennen omassa elämässäni. Ai jumalauta kun tuntuu pahalta kirjoittaa tätäkin.

Töitä olen kyllä yrittänyt hakea, mutta toistaiseksi ei ole tuottanut tulosta. Olen jonkin verran laskenut rimaakin jo sen suhteen, millaisia töitä haen. Nyt minulla on yksi lupaavanoloinen työmahdollisuus edessä, mutta se asia ratkeaa vasta jonkin ajan kuluttua lomakauden takia. Yritän motivoida itseäni olemaan juomatta päivä kerrallaan. Koska sitten kun palaan töihin jossain kohtaa (toivottavasti pian), niin en kertakaikkiaan voi enää jatkaa tällaista elämää. Ei kolmekymppinen voi juoda jokaviikonloppuisia kännejä, elimistö ei palaudu kuten nuoremmalla. Enkä mitenkään voi olla töistä pois krapulan takia. En voi enää antaa anteeksi itselleni sellaista käytöstä.

On myös ihan selvää, että jossain kohtaa tällaisellakin juomisella, jossa annosmäärät ovat kerralla suuria, tulee isompia terveysongelmia.

Tällä hetkellä minun on vaikea kuvitella elämääni ilman humalaa. Kuten aiemmin kirjoitin, saan siitä ikäänkuin jonkinlaisen pakokeinon. Liikunnalla saan myös hyvää oloa, mutta siinäkin valitettavasti on vaaran paikkansa. Liikunnan tuomassa endorfiinihöyryssä se juominen alkaa äkkiä tuntua hyvältä ajatukselta.

Tämä on nyt kertakaikkiaan saatava loppumaan. Ei auta kuin olla päivä kerrallaan nöyrästi juomatta. Työttömän elämä on todella tylsää ja tyhjäntuntuista, mutta sen tyhjiön täyttäminen alkoholilla ei voi olla enää ratkaisu.

Hei. Mielestäni olet ihan hyvin jo oivaltanut että jotain tarttis tehdä. Ja varmaan jatkat suuntaa.
Ja myönnät että olet alkoholisti, joten siinäkin eka skel on otettu. Nyt vain etsimään suuntaa ja tietoa miten pysytellä ilman viinaa.
Ulkoilu, liikunta ja joku muu harrastus olis kyllä hyvä keino pysytellä hyvällä mielellä, saada uusia ystäviä yms. Minulla oli tanssikurssille meno se askel, että opin uuden tavan elää ja pitää hauskaakin, ilman viinaa.
Vaikka uskon Korkeimpaan Voimaan ja joku sanoisi minua uskovaiseksikin niin silti tanssikurssit, tanssi on minulle liikunnallisesti tärkeä. Musiikki ja kaikki se ihmispaljous joka hetkellisesti on ympärillä, ja kurssilla varsinkin selvinpäin. Oli toki muitakin harrastuksia, erilaisia taiteeseen yms. liittyviä missä sai tehdä käsillä jotain josta sai mielen hyväksi kun onnistui tekemään. Ehkä se onnistumisen ilo oli se mikä innosti tekemään kaikenlaista uutta, mitä en ennen ollut tehnyt. uskaltanut tehdä, kun olin ujo tai laiska. tai ajattelin ettei se ole minua varten, jotkut muut, paremmat ihmiset saa tehdä sitä.
Vertailu muihin ihmisiin oli minullakin se mistä halusin mahd. nopeaan päästä irti. Se jos mikä vie elämäniloa. Ei me ihmiset olla samanlaisia. Ei kaikkien tarvi perustaa perhettä tms. Voi nauttia elämästä muutenkin.
Ja varsinkin vanhempana olo oli rankkaa ja kauan tuntui siltä että olin epäonnistunut siinä, mutta onneksi viimein on alkanut ymmärrys voittaa ja alan kunnioittaa itseäni sellaisena kuin olen.
AA ryhmässä minun ei tarvinnut esittää eikä arvuutella hyväksytäänkö minut, sain olla sellainen kuin olin eikä se kuulunut kellekään, jos en halunnut kertoa. Mutta siellä aloin kertoa itsestä rehellisesti mikä olin ja miten olin elänyt, ja alkaa etsimään uutta suuntaa. Mutta on paljon muitakin keinoja kuin AA.
Tsemppiä sinulle.

Olisi se hieno asia kun osaisi olla vertaamatta itseään muihin! Jokaisella kun täällä on oma tie, eikä koskaan voi tietää minkälaiseksi se muodostuu, vai päättyykö kokonaan, kun Elämä isolla E:llä järjestelee asioita. Tähän ikään mennessä olen sisäistänyt sen karmean tosiasian, että välillä on hyviä kausia ja välillä elämä menee päin prsettä riippumatta itsestä. Kaudet kun saattavat olla todella pitkiäkin, minun syklini on sellainen 10 vuotta. Nuorena sitä on vain kovin vaikea kestää ja käsittää.

Otat nyt “loman” kannalta tämän työttömyysjakson. Hoidat kuntoa ja harrastelet kaikenlaista mukavaa. Kyllä sä kerkeät vielä tekemään töitä aivan tarpeeksi elämässäsi. - Vaikka onhan se niinkin välillä, että sitä rimaa vastaanotettavalle työlle joutuu nykypäivänä laskemaan aika paljonkin.

Ei muuta kun liityt tänne lopettelijoiden sakkiin!

Kiitoksia kannustavista viesteistä helisee ja huolestunutläheinen! Tulipa mukava tunne, kun luin teidän molempien viestit.

Minä olen myös huomannut, että elämä menee jollain lailla ikäänkuin sykleissä. Elämässä on erilaisia vaiheita. Itse huomaan, että nyt on jollain lailla menty alamäkeä useampi vuosi. Pitää vaan uskoa siihen, että vielä se nousukausikin tulee. Ja jotenkin koettaa vaikeillakin hetkillä toimia sen suuntaisesti, että se nousukausi olisi todennäköisempi nopeammin.

Huomenna on tämän juomattomuuden suhteen aika iso testi. Menen yhtä peliä katsomaan kaverini kanssa. Kuinka helppo olisikaan ottaa siinä vähän olutta peliä katsellessa ja kotiin tultua jatkaa yömyöhään juomista samalla saunoen. Näin tämä normaalisti helposti menisi, mutta nyt pitää kyllä tosissaan yrittää, ettei noin kävisi. Yhtä hyvinhän sitä voisi mennä pelin jälkeen vaikka auringonlaskun aikaan lenkille. Nauttia luonnosta ja merenrannasta vailla huolta seuraavan päivän krapulasta ja turhasta rahanmenosta. Lenkin jälkeen mennä selvinpäin saunaan. Niin, elämä on valintoja, alkoholistillekin. Huominen näyttää mikä on minun valintani. Jos järjellä ajattelee, sen valinnan pitäisi olla aika selvä.

Jos positiivisesti haluaa ajatella, niin tiedän, että tänään minulle ei tule himoa juomiseen. Oma tilanteeni on sikäli hyvä, että tosiaan joka päivä tuota himoa ei tule. Ja osaan jollain lailla nähdä etukäteen ne päivät, jolloin se himo todennäköisimmin iskee.

“Olen korkeakoulutettu ihminen, valmistunut viitisen vuotta sitten. Opiskeluiden jälkeen pääsin ihan hyviin töihin. Minulla on ollut kaksi määräaikaista työsuhdetta valmistumiseni jälkeen ja työurani näyttikin jo olevan ihan hyvässä kehityskaaressa. Nyt on kuitenkin tilanne se, että olen ollut muutaman kuukauden työttömänä edellisen määräaikaisen työsuhteen päätyttyä.”

Jo puolen vuoden työttömyys, keskimäärin, arpeuttaa tulevaa työhistoriaa pysyvästi. “Asiantuntijatyö” eli työ ilman alaisia on ns. entry-level tason homma ja hyvin usein niihin mennään jo opintojen puolivälissä suunnilleen kandin paperit taskussa. Ensin pitää oppia olemaan jäsen ryhmässä ja sen jälkeen olla valmiina johtoon. Jos määräaikaiset työsuhteet (ja työttömyysjaksot) seuraavat toisiaan on vakituisen työpaikan löytyminen aina vaan epätodennäköisempää. Työpaikan saa yleensä se, joka vaihtaa töitä → työpätkän lopulla pitää puolet työpäivästä alkaa käyttämään uuden pätkätyön hakuun työajalla. Pätkätyöhistoria herättää aina työnanatajan kielteisen mielenkiinnon = pöihdeongelma, mt-ongelma tai hankala tai sooloililja. Työvoimatoimistossa käytetään työvoimapoliittista hallinnollista termiä vaikeasti työllistyvä. Vaikuttaa siltä, että työurasi pitkälle tulevaisuuteen on suoritusportaassa alimpana toimihenkilönä olipa titteli sitten (yleensähän ne tekaistaan) projektipäällikkö, suunnittelija tms. Titteli voi myös olla englanninkielinen esim. controller vaikka kyseessä olisi tylsää kuittien syynäämistä, johon kaikki maamme yo-merkonomit pystyisivät viikon työpaikkakoulutuksen jälkeen.

Tänään ei ole “koulutusta” vastaavia töitä pl ammattiyliopistokoulutetut kuten lääkärit ja eläinlääkärit vaan 90% oppimisesta tapahtuu työpaikkakoulutuksessa ja/tai itseopiskeluna (joskus työnantajan maksamilla kursseilla). Esim. farmaseuttiopiskelijat joudutaan kädestä pitäen neuvomaan apteekkisoftan käytännön pyörittämiseen, koska yliopistoissa ei osata opettaa apteekkityötä. Tänään on vain työkokemusta vastaavia töitä. Yksi mahdollisuus saada töitä on itseopiskella homma, jonka taitajia ei pukkaa joka “yliopistosta” esim. basisti opettelee kanteleen soiton → soi kannel! Kouupapereilla voi olla se merkitys, että jos on minimiajassa suoritettu tutkinto arvosanalla 5/5 niin saatetan pitää kehityskelpoisena tyyppinä, mutta yleensä sellaisillakin papereilla ei ole edes huusipaperin arvoa vaan tutkinnon suorittaminen on Helsingin kaupungin rekrytoijaa lainakatkseni NORMI.

Työelämässä arvostetaan suunnattomasti RUK:n suorittamista (olin asiasta joskus pitämässä puhetta siviilipalveluskeskuksessa heitä ravistellakseni). Eräs toimitusjohtaja: “jos on kaksi hyvää kaveria niin aina valitaan RUK:n suorittanut”. AUK kannattaa mainita ja kersanttiutta korostaa. Työelämämä on (pl pienet baskeriorganisaatiot) hyvin konservatiivista → oikeistolaisuutta ja kristinuskoa läheltä liippaavat harrastukset esim. jäsenyydet yhdistyksissä voivat auttaa sim. kirkkokuoro. Samoin liikunnalliset harrasteet esim. urheilumapujien jäsenyys. Jos on sotamies → on skarpattava koko ajan kuten Antti Lndtman ja Sampo Terho, koska he eivät liike-elämään hyville palkoille korpraali Stubbin tavoin tule koskaan pääsemään.

Työn haussa eräs rekrytoija antoi hyvän ohjeen: nöyryys.. Voi lyödä itsensä tiskiin ja korostaa sitä, ettei osaa mitään ja että työtodistus on palkkaa arvokkaampi asia. Ekonomi ei ole ammatti, diplomi-inisnööri ei ole ammatti, psykologi ei ole ammatti jne. Elementtisaumaaja on ammatti ja sokerileipuri.

Korkeakouluopiskelijoilla on vakavia mielenterveysongelmia hs.fi/hyvinvointi/a1455503564839

29% korkeakouluopiskelijoista kärsii tällä hetkellä mt-ongelmista ja jossain vaiheessa “pimahtaneita” on enemmistö. Olen nähnyt itsekseen puhuvia teekkareita ja kauppatieteen opiskelijoita ja sekakäyttäjäteekkareita oli katkolla. Suomen korkeakoulujärjestelmä on viritetty maksimoimaan lehtori/professori/yliopettajaportaan edut. Myöhään professorin natsat olkapoletteihin saaneissa on pitkään suljetulla olleita “pimahtaneita” kuten yksi sukulainen ja esim. Auroraan vietiin sirralla matemaatikko, joka heitteli matematiikan kirjoilla ihmisiä.

Kuten Mikko Alatalo kappaleessa “Maalaispoika” asian kirkasti: suihketta kainaloon (ja edt:tä miehille Rochas Macassar ja naisille Bailmain Vel Vert puseroon) ja sata lasissa Alatalon biisin mukaan yrittämään merkonomisysteemiin!

Merkonomin tutkinnoilla merkonomikunnan valiojoukko hoiti hommat ennen korkeakoulujen saariston luomista, joissa tänään puurtaa maisteriporras. Esim. opettajina ja päällikköinä.

Hmm, kiitos viestistäsi, mutta mikäköhän mahtoi nyt olla pointti? Mitä käytännössä yritit minulle tuolla vuodatuksella kertoa?

Kyllä minä tiedostan, että tämä työttömyys ei mikään hyvä asia ole oikein minkään asian kannalta. Helvetin ahdistavaahan tämä on. En myöskään ole käynyt johtajakoulutusta intissä. Viestistäsi saa sen kuvan, ettei minun kaltaisellani ole mitään tulevaisuutta täällä. Jos minä nyt alan vaan tilastoja tuijottamaan työttömyyden yksilölle aiheuttamien ongelmien suhteen, niin parantaako se jotenkin tilannettani sitten. Menenkö samantien ampumaan itseni, vai mitä suosittelet?

No joo, ei pitäisi tietenkään provosoitua, jos provosoidaan. Mutta olihan tuo nyt aika erikoinen vuodatus, joka nyt ei sinänsä liity edes siihen syyhyn, miksi minä tänne alunperin kirjoitin. No, tietysti olisin voinut olla kirjoittamattakin, jokainenhan ottaa riskin keskustelupalstalle kirjoittaessaan, että jonkinlaista provokaatiota saa osakseen. En tosin ymmärrä, mikä omassa viestissäni oli sillä lailla provosoivaa, että noin päätit minulle vastata.

Harhailija-86 kirjoitti

Sinulla on hyvä ja kestävä lähtökohta, kun tiedostat olevasi alkoholisti. Alkoholismi on sellainen sairaus, että se voi iskeä kehen tahansa. Se ei ole alkoholistin syy. Alkoholistilla on kuitenkin vastuu omasta juomisestaan.

Alkoholismi on etenevä ja pysyvä sairaus. Rappioalkoholistiksi tullaan juomalla, jotkut nopeastikin.

Työttömyydestäsi voit ottaa hyödyn irti asennoitumalla siten, että työt eivät ole esteenä etsiäksesi raittiuteen johtavaa elämäntapaa.

Uskoakseni jokaisessa merenrantakaupungissa on AA-ryhmiä, ja niissä on paljon laillasi kouluttautuneita ihmisiä, raitistuneita alkoholisteja. Tänäänkin Suomen AA kokoontuu liki 150 ryhmän voimin. Jos haluat lopettaa juomisesi, sinulla on vapaa pääsy mihin tahansa niistä eikä tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

“Mitä käytännössä yritit minulle tuolla vuodatuksella kertoa?”

Alkuosa on herättelyä. Työkyvyttömyyseläis-kansanedustaja “Julma” Juha Väätäistä lainatakseni: “ekonomeja tulee vastan joka kadunkulmassa” (alkoholismin takia “Julma” oli pätkätyökierteessä ja sai eläkepaperit kunnes työllistyi työkyvyttämänä persujen kansanedustajaksi) ja Juha “Vat” Vainoita lainatakseni: Helsingissä on maistereita ja tohtoreita melkein jokainen!

Loppuosa on neuvojen antamista:

1. Julkisivu kuntoon - haastatteluun Tiedon henkilöstöjohtajaa lainatakseni: “puku päällä ja silleen (jakkupuku naisilla)”; Stockmannilla on hyviä myyjiä ja tuoksu valiten kallis klassikkotuoksu (nuo kaksi ovat juuri niitä - on toki muitakin). Työpaikan saa yleensä se, joka osaa sitä parhaiten hakea - ei se, joka osaisi työn parhaiten suorittaa.

1. Jos hakee töitä työpaikkailmoituksen perusteella → hakijoissa yleensä sataset paukkuu. Apelli (ostoyllyke rekrytoijalle) on taito, jonka on itse opetellut. Harvinainen taito, jota ei yliopistoissa osata tai haluta opettaa. Esim. tilasto-ohjelman perusteellinen hallinta (on ilmaisohjelmia), piirustuskoulun suoritus insinöörille, datanomin tutkinto jaanin kielen maisterille - muutaman mainitakseni. Käytännön taito, jonka suorittamisen ammattimaisella nopeudella voi tuoda heti konttoriin on tärkeä konttoriin pääsyn tekijä.

2. Ärmäkkyys työn haussa ja työn hakeminen työajalla. Jokainen vittuilu ja tyrmäysfraasi on otettava arvokkaana oppituntina, oppituntina jota yksikään yliopistossa palkkaa nostava ei osaa antaa ikinä. Käytännön mies on kunkku! Yliopistoissa ei pystytä opettamaan mitään asiaa kunnolla, koska ammatti-ihmiset eivät saa kertoa liikesalaisuuksia jos ovat vierailijoina tai opettajina. Das Leitmotiv = yksityissektorin ylivoimaisuus; ammatti-ihmisten suuruus - korkeakoulujen pienuus; jokainen konttorista saatu ero on Jumalan lahja. Kuten dosentti Dahlstedt painotti: monitorin ääressä istuminen on ihan eri asia kuin hänen surekilla luennoilla ja kuten professori Vaivio tähdensi; jos professori Ikäheimo viitsii opettaa, nin puolen tunnin tekstinkäsittelyharjoituksissa oppii > puolessa vuodessa kauppakorkeakoulussa.

Hei ja tervetuloa mukaan! Ei Lasoarskasta kannata provosoitua. Hän on kirjoittanut tyylillään aina ja usein vähintään asian vierestä tai ainakin korkealentoisesti. Hän ei myöskään ole raitis. Muuten sanoisin että hienoa että olet havahtunut tilanteeseen sanoisin vielä hyvinkin ajoissa! Kolmekymppinen on ihminen parhaimmillaan eli 70 v jäljellä jos muutat elämäsi suunnan. Tästä sulle motto “ikinä ei ole aamulla harmittanut, ettei illalla tullut otettua.”

Ei se onnellisuus välttämättä ole kiinni työpaikasta tai asemasta.

Tämä menee taas siihen itseni esilletuomisen puolelle, ja tiedän sekä myönnän ettei minukaan tekemisteni ja olemisteni perusteella kannata yleistää eikä ainakaan kopioitua kärpäsen paskan vertaa.

Mutta, kun aihe nyt esiin pomppasi, niin mieleeni muljahti menneisyydestä jaksoja joina päivän töiden lisäksi meni toinen yhtä pitkä rupeama ahneeseen uusien töiden hankkimiseen, kilpailuun urakoista, hyvän maineen hankkimiseen ja muuhun semmoiseen oheistoimntaan.

Ja totttakai , oli siitä hyötynsäkin. Mutta, kyllä se rassasikin, sen verran että vauhtia piti nollata -ja se kävi helposti kun tien kapakkaan oli oppinut.

No, nyt kun en pidä pätkääkään väliä onko minulla töitä, niitä sitten vaan riittää , soilloin tällöin, eli just minulle sopivasti.

Kun en niin paljon tarvitse. Rauhallinen olo on nyt tärkeämpi.

Mutta, kuten jo alussa sanoin, ei tätäkään voi toisille tyrkyttää. Erilaisilla arvoilla ja erilaisilla tavoitteilla on toimittava ihan eri tavoin.

Mitä helevettiä, eiks Laso olekaan raitis? - Mä olen aina luullut niin. No, ilimankos hän sit lurittelee välillä yhtä sekavia kuin minäkin, mut mulla on hyvä puolustus, mä en olekaan korkeakoulutettu! Mää oon nääs Larskan kehuma yö-merkonomi. Kauppaopiston naiset ne todella jne…Mulla olit näetsen tota atk:ta oppiaineena yks tunti vkossa sen kahden vuoden ajan. Tietokone oli joku mystinen häkkyrä jossain muussa huoneessa, oli varmaan huoneen kokoinen. Pleksilasein ympäröity tuoli ja jonkinlainen näppäimistö oli luentosalin etuosassa. Oli se kunnioitusta herättävä rakennelma. Lähikontaktia laitteeseen meistä ei kukaan saanut tuona aikana. Kaikenlaisia vuokaavioita ja symboleita piirreltiin paperille ja basicilla tehtiin ohjelmia: Myttisen varastovalvonta jne. - Kaikki opittiin sitten kun meni varsinaiseen duuniin. Mäkin aloitin urani “sihteerinä”. - Juttu jälleen kerran lähti lapasesta ja vielä palstalle juuri tulleen aloittavan lopettajan ketjussa!!! Kait Harhailija suo tämän anteeksi minulle. Larskakin sais lopettaa meinaan ryyppäämisen vihdoinkin!

Tervetuloa Harhailija. Aikamoisia ohjeita uraputkeen Lasol-Arskalla.

“Hän on kirjoittanut tyylillään aina ja usein vähintään asian vierestä tai ainakin korkealentoisesti.”

A. Korkealentoinen voi olla pateettista (säälittävää) koska jos julistaja ei ole miljonääri tai kansallisella huipulla niin sitä se aina on, julistavaa tyyliin “valistusta maakuntiin” (tässä asiassa kukaan maassamme ei yllä lähellekään valistusfilosofi Kalle Isokallion tasoa) ja kolmannekseen epämaanläheistä mitä se ei ole koska fokus on suoritusportaan lattiatason nopean suorittamisen arvostuksessa. Kaikkien konnotatiivisten sanojen etymologiaa pitää aina alkaa haarukoimaan englannista käsin. Säälittävän ja matalalentoisen vastakohta on kunnioitusta herättävä ja epäymmärrettävä, mikä käytännössä on joko konsulttiläppää jonka tarkoitus on rahastaminen tai yliopistosäätöä - niiden laatiminen on kyllä taitoa vaativaa sinänsä. Yhtä matematiikan väitöskirjaa selailin ymmärtämättä mitään (tri Karjalainen oli sen mummolle antanut kun oli joskus kortteerissa) niin tekijä itse sanoi sen sisällön olevan tämä: täyttä paskaa. Prof. Sormunen selitti jotain ohjelmointihommaansa se sanoi sen sisällön olevan tämä: leikkimistä ja poly vielä päälle. Ja erc-tutkija on kuulemma erkkitutkija vrt. “ei ymmärrä erkkikään”. Järkevä ja korkeatasoinen eli vain ylimmille yhteiskuntaryhmille varattu puuha on maassamme viime kädessä fasaaninmetsästystä.

B. yle.fi/uutiset/vastaa_asian_vier … en/8859421

Tuo irrallaan muistiin merkitsemisestä (off the mark) on juuri tahallaan harhaan johtamista, mikä on valtionhallinnon yleinen suositus (varautuen nauhurin surraamiseen salaa). Toisaalta se on myös sitä, ettei kerrota jonkin asian essentiaa esim. farmaseutin ja autonvaraosamyyjän työn välinen essentiaero on viime kädessä putkipostitusjärjestelmien käytön hallinta eräissä apteekeissa. Putkipostitusjärjestelmät ovat vielä kalliimpia kuin apteekkisofta eli apteekkiopissa ei voida opettaa edes niitä.

Sana käytännössä on maapallon ylikäytetyin tarpeeton sidesana. Pragmatismin perustaja C.S.Peirce pelkistää: on palveltava joko käytäntöä tai teoriaa ja teoria = varmoja ennusteita tuottavien teorioiden laatiminen, joilla on käytännön hyötyä. Fritz Machlupin käytännön merkityksen määritelmä on tieteen klassikko = teorian on tuotettava (melo) tarkkoja ennusteita ja virhetermi(t), residuaalit on tunnettava. Teorian ei tarvitse olla realistinen = väärään asiayhteyteen asetetun konkreettisisuuden harha; jos teoria RUK:n suorittaneet johtajat ovat ylivoimaisia mutta vain Suomessa pitää kutinsa (niin kuin se pitää) teorian ei tarvitse olla realistinen tai järkevä. Kaikissa muissa yhteyksissä, paitsi kohtalaisia ennusteita tuottavissa teorioissa on pyrittävä konkreettisuuteen ja realistisuuteen.

Liiallisen yleistämisen peukalosääntö mahdollistaa toiminnan ja on hyödyllinen. Esim. RUK:n suorittaminen on miehen kehityskelpoisuuden tärkein mitta (useimpiin pörssifirmoihin ei ole asiaa edes haastatteluun ilman RUK:ta) omaa ennustavaa voimaa sillä 70% pörssiyhtiöiden johtoportaasta on RUK:n suorittanut. 0,49 selitysaste on korkea.

Kuitenkin kevyessä musiikissa RUK:n suorittaminen on harvinaista, mitä reservin luutnantti Danny suree eikä ole ilmiölle selitystä keksinyt. Jos alkaisi haastamaan näkemystä RUK on miehen kehityskelpoisuuden tärkein mitta tuolla perusteella niin äkkiä leimaituiksi näsäviisaksi kommarihomoksi ja tie firmaan olisi tukossa loppuelämäksi.

Megaluokan virhe voi joskus liittyä liiallisen yleistämisen peukalosääntöön. Esim. ilman RUK:ta Jyrki Kataisesta ei olisi tullut pääministeriä ja maamme ei olisi ylivelkaantunut. Kokoomuksen konttoripäällikkö Ulla Puolanne lienee lähihistorian paras (tai ainakin eniten asioista ymmärtänein) valtionvarainministeri, mutta pätevien naisten työmarkkina-asemaa vääristävät rakenteet ovat nimitykset valtionvarainministeriksi joskus estäneet. Tämäkin näkemys tulisi äkkiä leimatuksi bolshevistiseksi potaskaksi.

Kiitoksia kannustavista kommenteista ja jakamistanne kokemuksista kaikille! Minusta jotenkin hienoa, että täällä ihmiset hyvin erilaisilla elämänpoluilla aika avoimenoloisesti kertovat omaa tarinaansa.

Tänään olen liikkunut ja syönyt terveellisesti. Kyllä vaan tietysti työttömällä meinaa aika käydä välillä pitkäksi, eihän siitä mihinkään pääse. Ei kesällä erityisemmin tule työpaikkojakaan tarjolle ja yrityksissä päättävät henkilöt ovat lomilla. No, pitää osata suhtautua tähän niinkuin lomapuisto sanoikin, eli ottaa tämä mahdollisuutena opetella raitista elämäntapaa.

Olen hiukan tuota AA-kerhoa kyllä miettinyt. Jotenkin se kynnys sinne menemiseen tuntuu vaan todella isolta. Ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä, että en yksinkertaisesti ole valmis siihen.

En tiedä, jotenkin minusta tuntuu, etten ihan täysin ymmärrä alkoholin olevan oikea uhka tuhoamaan koko elämäni. Varmaan jollain lailla en ole käynyt riittävän pohjalla. En ikinä juo kuin yhden illan kerrallaan. En ota aamuisin krapularyyppyjä, koskaan en juo mitään kahden perättäisen päivän kännejä. Mutta eihän se nyt herranjestas sentään ole normaalia, kun tuossa keväällä olin useampana viikkona kolme kertaa viikossa humalassa. Se oli tyyliin ma, to ja su. Siten ehtii palautuakin jollain lailla, vaikka annosmäärät ovatkin isoja. Syödä pari päivää terveellisesti ja käydä parina päivänä lenkillä. Se mitä haen, on ymmärrys siitä, että vaikka en ole käynyt kunnolla pohjalla, niin minulla on selkeä riski sinne joutua ja nyt se pitää kertakaikkiaan kyetä tajuamaan riittävän ajoissa.

Moi!

Pistä raitistuminen etusijalle. Työ on vain työtä.
Olen sataprosenttisen eri mieltä L-Arskan kanssa.

Elämä voi olla mielekästä, vaikkei töitä olisikaan. Raittius tuo alkoholistille mielenrauhan. Ei heti vaan ajan kanssa.
Anna itsellesi mahdollisuus!

Hieno ensimmäinen askel oli aloittaa kirjoittelu tänne jotta voi samalla tutkiskella omaa todellista tilaansa.
Se miten sen pohjakosketuksen kukin käsittää, niin mielestäni sulla on asiat vielä suht hyvällä mallilla ja varsinkin jos yrität tosissasi, aidosti vähentää juomistasi mikä on kukana kunnon deekuista joilla ei ole enää mitään muuta jäljellä kuin alkoholi. Pohjakosketuksen koin itse kymmenisen vuotta sitten, kun vielä vähättelin juomistani, joka oli lähes joka iltaista “rentoutumista”. Mut niin vaan oli viina miestä vahvempi ja aluksi tuli lukematon määrä poissaoloja töistä, lopulta potkut, sitten meni muijalta hermot jä lähti omille teille ja lopulta olinkin yhtäkkiä asunnoton juoppo, hylkiö joka ei jaksanut enää edes välittää.
Liian pitkä stoori kerrottavaksi et miten selvisin siitä kaikesta ja elän nykyään suht tasapainoista elämää, siihen vaikutti kuitenkin uusi kumppani ja muutenkin uudet kuviot vaihtamalla paikkakuntaa jne. Tosin ei se juopottelu heti siihen loppunut, se loppui asteittain alkoholin aiheuttamiin vakaviin maksa- ja haimasairauksiin.
Eli sulla on vielä ohjat hyvin käsissäsi jos vain pidät niistä kiinni. Se kuilu reunalta syöksykierteeseen kun tulee niin salakavalasti, ainakin suurimmalle osalle alkoholisteista, arvoja tai asemaa katsomatta.
Paljon tsemppiä sulle kun kaikki on vielä mahdollista, on liikaa niitä joilla ei enää ole.

“Mitä helevettiä, eiks Laso olekaan raitis?”

No joo - juhannuksena meni kori Bon Aquaa ja kännissä viimeksi viime syksynä. Mulla on muutto syksyllä lähtöruutuun eli Graniin joten kännäämiseen ei ole varaa. Tänne en ole mitään kirjoittanut muuten kuin 0 nollat promillet päällä ja se juominen tosiaan on sitä, että olutta on monesti yksi tölkki siis aina yksi, joka sitten voi olla viikon-viikkoja avaamatta henkisenä kainalosauvana jääkaapissa.

“No, ilimankos hän sit lurittelee välillä yhtä sekavia kuin minäkin.”

Aluksi Heliseen kirjoitukset vaikuttivat sekavilta, mutta kun niitä siiten aloin lukemaan niin käsitys muuttui nopeasti.

“Kauppaopiston naiset ne todella jne”

Olen myös entinen kauppaopettaja.

“Kaikenlaisia vuokaavioita ja symboleita piirreltiin paperille ja basicilla tehtiin ohjelmia”

Samaa se oli yliopistossa - tietokonehommia aloin oppimaan vasta kun ostin. Oli Olivetti 286.

“Kaikki opittiin sitten kun meni varsinaiseen duuniin.”

Kun olin firmassa X kirjanpitäjänä niin sanottiin vain, että laita tilikartta heilumaan. Työpaikassa X kun kuuntelivat minun juttujani niin sanoivat, että piirräpä tilikartta niin kun niitä asioita osasin niin ihmettelivät. Mutta suurin osa - muistiotositteiden laadinta, tositteiden arkistointi tms. niin eihän sitä konttoritöitä opeteta Suomessa missään niin, että itsenäisesti töistä suoriutuisi. Pitäisi olla harjoitusfirma, jossa tehtäisiin oikeita töitä kuin hammaslääkäriopiskelijat hampaiden paikkausta.

Suomen viimeinen osaava konttoriprofessori oli vuosia konttoripäällikkönä toiminut Jouko Lehtovaara, joka väitöstilaisuudessaan pimahti Jaakko Lassilan vittuiluun niin, että vain professorijoukon väliin tulo esti häntä pahoinpitelemästä Jaakko Lassilaa - sittemmin KOP:n pääjohtaja ja Suomen talouselämämän keskeisiä vaikuttajia. Tie liike-elämään nousi pystyyn ja Lehtovuori kuoli melko nuorena ja alkoholisoituneena.

En jaksanut lukea koko ketjua läpi. Monenlaista kähisijää ja ajatuksentarjoaa mahtuu mukaan. Sinun ekassa aloituksessa tuntui itselle ainakin kutakuinkin rehellinen anti, ja siihen vastaan.

Käsitellään samalla tavoin analyyttisesti päihdeongelmaa. Tässä hetkessä kaipaan tietyllä tavoin suojattua, mutta avointa vuorovaikutusta samassa tilanteessa olevan ihmisen kanssa. En tässä dissaa missään nimessä plinkkiä, mutta toisaalta tuntuu että saisin paremmin vertaistukea, jos voisi suoraan rauhassa kirjoittaa maileissa tilanteita. Puolin ja toisin.

Tämä on avoin kutsu. Sinulle ja muille, jotka tämän lukevat. Intiimimpi rauhaisa keskustelumahdollisuus?

rinuska

Moi! Kyllä mä mielelläni voin kirjoitella sun kanssa. Juuri sellainen pohdiskeleva, analyyttinen lähestymistapa on mulle ominaista. Mitenkäs tuo käytännössä onnistuu, pystyykö täällä lähettämään yksityisviestiä tms?

Ja muutenkin, tuntui tosi hyvältä, kun ihmiset täällä pääasiassa tsemppaavat toisiaan. Jotenkin sellainen aika vilpitön, rehellinen, henkisesti alaston meininki. Todella hienoa. Kunpa vielä voisin minäkin sitten auttaa muita, kun selkeästi löytyy ihmisiä, jotka haluavat mua tsempata.

Olen aikoinani ja edelleenkin saan tästä keskustelutarjonnasta suurta tukea. Toisaalta ne pienet pahimmat olemukset jäävät sanomatta. Parhainta kuitenkin, kun voi suoraan avautua. En itse uskalla mennä tässä vaiheessa mihinkään ryhmään, kun pelkään että ryhmän energia sekoittaa ajatuksia ja mielihaluja.

En tiedä yksityisviesteistä täällä, mutta voit laittaa mailia osoitteeseen marjapuuro99@gmail.com. Ja tahtoessaan joku muukin voi. Tosiaan itselle voisi toimia tässä vaiheessa suora henkilökohtainen apu, ja toisaalta parhaimillaan voisi toistakin auttaa suoraan. Osaan kysellä ja kuunella.

r