Uusi yrittäjä

Moi kaikille!!

Lyhyt esittely. Olen 33v mies pk seudulta. Olen kausityöläinen, joten kesät vitusti duunia talvet työttömyyttä tai lomaa, miten tuon nyt tulkitsee. 3 lasta ja rakoileva parisuhde.

Siispä olen teini-iästä lähtien ollut alkoholille perso ja se on myös määrittänyt sosiaalista elämääni aika paljon. Nyt kuitenkin olen huomannut itsekkin - vanhempani ja puolisoni jo ajat sitten- tarpeen lopettaa tai vähintään radikaalisti vähentää juomistani. Juomiseni on lähinnä keskioluen nautiskelua lähikuppilassa tai sohvalla milloin milläkin verukkeella, viikonpäivistä niin välittämättä. Määrät ovat vaihdelleet päivätasolla paljon vuosien kuluessa, mutta viikottaiset määrät kasvaneet tasaisesti.

Juomiseni on ehkä enemmän sosiaalista kuin humalanhakuista, tosin humalaanhan sitä sosiaalisestakin juomisesta tulee. Kuten mainitsin määrät vaihtelevat ja liikkuvat nykyisin 40-70 annoksen viikkotahdissa. Huolestuttavinta on kuitenkin, että ne jakautuvat tasaisesti kaikille viikonpäiville. Selviä päiviä ei siis ole, vaikka vähimmillään menisikin se 2 annosta.

Niin työ- kuin vapaa ajan kaverini ovat kaikki enemmän tai vähemmän viinaksille persoja ja suhtautuminen kovaankin dokaamiseen on lähinnä hyväksyvää naureskelua. Monet nuoruuden kaverini alkavat olla jo asuntola kunnossa.

Nyt kävin eilen hakemassa yksityiseltä naltrexone reseptin, tarkoituksenani vähentää radikaalisti käyttöä ja olla jonkun aikaa kokonaan ilman.

Katsellaan kuinka käy…

Hei Miess11,

tervetuloa. Hienoa, että olet päätynyt vähentämiseen. Itse olen ollut 50 päivää tipattomalla ja voin sanoa, että en kadu päätöstä. Hankin Antabus-kuurin kävelykepiksi raittiuden polulle. Päihdelinkki on hyvä paikka saada vertaistukea. Meitä alkoholiongelmaisia on täällä tuhansien murheellisten laulujen maassa PALJON. Itse olen myös 30 vuoden rajapyykin ylittänyt ja lapsia on kaksi. Tosin naisen näkökulmasta raitistumista katselen. Eli samassa veneessä ollaan. Alku on hankalaa, mutta odotas vaan kun elimistö palautuu. Paremmat ajat on edessä. Suomalaisella sisulla eteenpäin. Tsemppiä :slight_smile:

Moi mies11.

Minusta vaihtoehto olla jonkin aikaa kokonaan ilman kuullostaa paljon paremmalta. Ja siihen vielä tueksi Antabus, jos tunnet tarvitsevasi. Aloittaessasi Antabuksen teet selkeän päätöksen itsellesi, että lopetat juomisen ainakin toistaiseksi, esim 100 päivää. Ja Antabusta käyttäessä ei voi vain jollain verukkeella hetken mielijohteesta alkaa taas juoda. Sata päivää on jo sellainen jakso, että pahaksi kehittyneen riippuvuuden siinä ajassa tunnistaa. Kuukausi on liian lyhyt.

Radikaali vähentäminen voi olla ( ja omasta kokemuksesta on) paljon raskaampaa kuin lopettaminen ainakin jonkin mittaiseksi jaksoksi. Sitä on ikäänkuin löysässä hirressä koko ajan. Ja jonkinlaisessa välitilassa, jolloin raittiudesta ei välttämättä saa mitään iloa. Odottaa vain tilaisuutta / lupaa juoda.

Onko tuo Naltrexone sama kuin Revia? Reviasta ainakin oma terapeuttini kertoi, että jollakin potilaalla toimi, kun söi päivittäin. Mullekin sitä määrättiin joskun vuosia sitten, mutta silloin lääke otettiin ennen juomista. Sellaisessa käytössä ei toiminut yhtään, kun käyttötapa oli väärä. Ja siihen aikaan tuon lääkkeen patentti oli voimassa ja hinta sitä luokkaa, että omasta pussista ei olisi pystynyt kuuria rahoittamaan.

On vastaava lääke. Sama vaikuttava aine (naltreksoni) ja sama määrä per tabletti.
Hintaa alkuperäisen rinnakkaisvalmisteilla vähän alle 30 euroa kuukauden annos.
Peruskorvattuna alkoholismin hoitoon näemmä vajaa 20 euroa.

Itsellä ei kokemusta, kunhan nyt kirjoitin :slight_smile:

Jep!!

Kiitos kiinnostuksesta.

Naltroxen on toiminut melkein toivotulla tavalla. Olutta ei oikeastaan ole tehnyt mieli ollenkaan, mutta univaikeuksia on ollut. En muista että koskaan aiemmin olisin heräillyt kesken yötä, enkä olisi pystynyt unta jatkamaan. nyt on ollut jo monta yötä kun olen pyörinyt usean tunnin valveilla. Bonuksena on kyllä erittäin todentuntuiset “seksiunet”.

Selviä päiviä on ollut nyt muutama, mutten tunne tässä mitään järisyttävää autuutta.

Olen käynyt heittämässä tikkaa kaverini kanssa - tilanne joka normaalisti johtaa vähintään hiprakkaan - menestyksekkästi selvin päin. Tosin tikat eivät osu samoin kuin 3:n A tuopin tuoman itsevarmuuden jälkeen.

Kirjoittelen jatkossakin miten menee.

.

Heippa!

Liitän tämän tännekin, jonka kirjoitin jo toiseen ketjuun :slight_smile:

Olen 34-vuotias nainen. Hotosuhde mt-puolella kaksisuuntaisen mielialahäiriön vuoksi.
Mä hain ekaa kertaa apua ulkopuoliselta taholta alkoholin käyttööni tasan kuukausi sitten 16.2. Enemmän tai vähemmän vuosien varrella alkoholi kuulunut elämääni, kuukausi sitten aloin käsittää, että minulla todellakin on riippuvuus nimeltään alkoholi, enkä yksin tai läheisteni tuella pysty sitä juurikaan hallitsemaan. Puolisoni ei juurikaan juo, ja hän on ollut jo pidemmän aikaa huolissani juomisestani. Ystävänpäivänä mulla sitten karkas mopo ihan käsistä ja se havahdutti muutokseen.
Soitin heti maanantaina 16.2. terveyskeskukseen, sieltä jättivät päihdehoitajalle soittopyynnön. Päihdehoitaja soitti seuraavana päivänä, varattiin seuraava vapaa aika, joka sattumoisin oli suoraan psykiatrille.
Ensimäinen aika 1,5 viikon päästä ensisoitosta eli 26.2. Olin jo ahkerasti tehnyt kaikki kyselyt ja kaavakkeet etukäteen, pitänyt juomapäiväkirjaa yms. Keskusteltiin tämän psykiatrin kanssa näistä tuloksista ja käytiin läpi juomapäiväkirjaa. Olin siellä tunnin verran, hyvä fiilis jäi. Määräsi labrat, ja mietittiin Selincron aloittamista, jos labrat ok. Olin itsekseni ajatellut Antabus-kuuria, luulin, että se vie sen viinanhimon, mut ei, ei kuulemma vie, eikä kuulemma mikään lääke sitä tee :confused: No, anyway, Selincro kuulosti varteenotettavalta vaihtoehdolta. Määrittelin itselleni myös alkoholin käytön rajat, jonka puitteissa yritän olla.
Labrat tuli 5.3., kaikki ok. Selincro-resepti sähköisenä ja minä apteekkiin. Piti tilata, ei ollut heillä valmiina. Tilaukseen meni pienin mahdollinen paketti. Viikonloppu meni määrittämien alkoholirajojeni sisäpuolella, olisi kyllä tehnyt mieli enemmän juoda, mutta kun olin ne rajat itselleni asettanut… Tosin, määrittelin, että juomakertoja saisi maksimissaan olla 3, niitä olikin 4 eli en mä näköjään rajoissa pysynytkään :confused: No, vaikeeta oli.
Nyt sitten viime viikko.
Olin alkuviikon vatsataudissa, järkkyä hommaa!! Tabletit hain apteekista kun kykenin ylipäätään kauppaan :slight_smile: Elikkäs 7 tablettia kustansi 40,15€, ei kelavähennyksiä.
Sit tuli tää dokumentti Yleltä (yle.fi/aihe/artikkeli/2015/03/02 … oholismiin), olin ihan täpinöissäni, et mulle samaa lääkettä :slight_smile: No, aikani olen tutkinut ja mieskin sanoi, et kokeile nyt tota Selincroa ekana, ja sit jollei se auta, ni pyytäis tota Raviaa. Näissä vaikuttava aine on eri, toimintaperiaate kai samantapainen. Mä näistä nyt niin tiiä, mut tällä hetkellä liputan kyllä tälle Selincrolle.
Perjantaina olin jo kuosissa, ja teki mieli lonkeroa. Otin tabletin 18.45 (tabletti tulee nauttia mieluusti 1-2 tuntia ennen alkoholia). Lonkero klo 20, sitä ei juurikaan edes tehnyt mieli… Siiheen yhteen jäi… ennenkuulumatonta mulle! Yö oli hirveä, katkonainen uni ja paha maku suussa.
Seuraava päivä oli ihan outo, olin apea, vitutti ja sit taas kaikki oli tosin hyvin. Ajattelin, etten uskalla enää lääkettä ottaa, jos se saa mun mt-puolen sekaisin. No, otin kuitenkin :slight_smile: Halusin antaa tälle mahdollisuuden. Lääkkeen otin 13.45. Lonkeron avasin klo 16. Join sitä yhtä lonkeroa tunnin!! Tämäkin ennenkuulumatonta! Lonkeron jälkeen meni tunti, sitten otin punaviiniä, lipitin sitä pikkupulloa (18,7ml) yli neljä tuntia. Eikä tehnyt enempää mieli, eli lauantai ja alkoholiannoksia 3 :slight_smile: Yö meni ihan hyvin.
Eilinen, no teki mieli alkoholia, otin tunnollisesti tabletin ja illan aikana nautin 18,7ml punaviiniä, se riitti.
Olen kyllä kaikenkaikkiaan tyytyväinen menneeseen viikkoon, vaikkakin olin vatsataudissa. Alkoholiannoksia meni kokonaisuudessaan 6. Kun sitä aiempi viikko, joka oli mun mielestä hyvinkin kohtalainen, annoksia oli 17.

Nyt. Tekis mieli korkata lonkero, mut mulla arkijuomisen (ma-to) raja yhdessä kerrassa, ni sinnittelen, enkä ota tablettia. Se tabletti kyllä itsessäänkin tuntuu vievän sitä himoa pois, mut en silti ota. Taidan juoda vettä :slight_smile:
Tällai mulla.
Eka kerta myös kun kirjoittelen täällä, vasta rekisteröidyinkin. Täällä kuitenkin olen taustalla lueskellut ja tutkiskellut Päihdelinkin antia kuukauden päivät.