Uusi vanha jäsen - motivaatiota hakemassa

Olen aiemmin ollut foorumilla parillakin eri nimimerkillä, ne mahdollisesti selviävät aikanaan, mutta nyt ei ole tarpeen aiemmista nimimerkeistä selitellä…

Tilanne on nyt se, että olen siis aiemmin saanut useidenkin kuukaisien raittiuksia, mutta pidempään (yli vuoden) raittius on ollut jotenkin hakusessa. Aina välillä olen juonut joko enemmän tai vähemmän. Taustalla isompi ongelma se, että en oikein saa otetta motivaatioon, joka siis heiluu selvän lopettamispäätöksen ja epäselvän halun lopettaa välillä, ja aina en pysty pitämään päätöstä kasassa.

Miten motivaation saisi? Onko vinkkejä?

-EDIT- maininnat AA:sta poistettu -

m

Tervetuloa takaisin uusvanha jäsen!

Itse täällä alkutaipaleella ja ymmärrän hyvin kysymyksesi. Myös kuukauden parin raittiusjaksoja löytyy, mutta sitten vain liika varmuus kohtuukäytöstä saa minut syöksymään yhä alemmas ja alemmas. Tämän ymmärtäminen ja juuri sen, että olen todennut sen ettei minusta kohtuukäyttäjäksi ole ikinä. Niin se alkoholismi on minulle muodostunut, ettei ole kuin olemassa kokonaan raittius-linja, alkoholia ei tippaakaan-linja. Minun kohdallani ei ole muuta vaihtoehtoa.

Itse sain ja saan motivaatiota elämännälästäni. Minulla on vielä paljon annettavaa ja siksi en halua tuhota itseäni. Ainainen alakulo jota höystin tekopirteydellä, alkoi kyllästyttämään. Tuntuu, että olen elänyt tekokuplassa viimeiset 10 vuotta ja nyt se riittää. En jaksa enää.

Toivon tsemppiä Sinulle ja pysy linjoilla.

Kiitos viesteistänne. Näytti siltä, että pelkästään kirjoittamalla tänne tuosta motivaation puutteesta, antoikin motivaatiota, ja lisäksi teidän viestinne. Niin se taitaa olla, että alkoholisti kyllä aina etsii syitä juomiselle, eikä hirveästi syitä olla raittiina.

Raittius kuitenkin antaa minulle paljon enemmän kuin viina: elämän, ilon, rauhan, hyvän omantunnon, rohkeuden, vapauden ja rakkauden elämää kohtaan, jopa mahdollistaa parisuhteen.

Viina aluksi antoi valheellisia lupauksia onnesta ja ilosta, mutta viimeiset vuodet se on pelkästään pyrkinyt tuhoamaan ja tappamaan, mikä olikin sen alkuperäinenkin tarkoitus.

Motivaatio olla raittiina on siis lähtenyt nyt lievään nousuun, siitä kiitän teitäkin!

Jaa-a. itsekin olen miettinyt samaa. Kai motivaationa voisi toimia se, että jokin asia on paremmin ilman alkoholia. Itsellän i ainakin masennus vain yltyy alkoholin käytostä, samoin ikävystyminen. Moni asia on paremmin ilman alkoa : jaksaa enemmän henkisesti ja fyysisesti, pystyy ajattelemaan selkeästi, mustat ajanjaksot jäävät paljon vähemmälle ja selviytyy jopa vastoinkäymisistä. Yksinkertaisesti henkinen ja fyysinen kantti kestää paljon paremmin. Myos ikääntyessä alkoholin haittavaikutukset ei kun voimistuvat : unettomuus, painonnousu, mielialojen vaihtelu jne. Itse toivon että minusta tulee kohtuukäyttäjä tyyliin kaksi lasia viiniä mutta en ole ihan varma siitä tällä hetkellä. Tsemppiä !

Kun muistelen niitä ihania jaksoja, jolloin pystyin olemaan juomatta, ei motivaatio sinällään ollut ongelma, vaan puun takaa tulevien (esim. 4 kk jee-jee, raittiina on kivaa ja sitten yhtäkkiä poks) ryyppäämishalujen hillitseminen. Ehkä sitä keskittyi liikaa juomattomuuden ihanuuteen ja muu elämä jäi kuitenkin taka-alalle. Tai ei vain löytänyt omia juttuja elämästä ylipäänsä, siis tarpeeksi.

Enemmän motivaatio on ongelma ihan akuuttina juomisaikana, kuten nyt. Elämänhallintakin mennyt sen verran päin honkia, että hälläväliä (sekä: “voihan tässä aina tappaa itsensä, jos tarpeeksi huonosti menee”) on voimakkaampi ajatusten suunta, kuin juomattomuus.

Minulla oli hyvän ystäväni kanssa laaja keskustelu tänään, lopulta tajusin itsekin uudestaan, että ei kun AA:han vaan takaisin. Se on aikoinaan vahvasti auttanut, ja mikään muu ei ole antanut minulle kestävää raittiutta. Siksi menen takaisin AA:han. Pyrin täälläkin kirjoittelemaan, mutta menen siis AA:han, ja sieltä haen vahvaa motivaatiota ja tukea.

Pääsin takaisin AA:han, ja siellä aion pysyä. En usko, että jaksan hirveästi täällä kirjoitella, jatkan AA:n parissa, jonka koen antavan mielekkyyttä ja raittiutta.

Tsemppiä teille kanssaraitistelijoille!