Uusi täällä ja kutakuinkin kujalla

Heippa!

Olen keski-ikäinen nainen, avioliitossa ja kolme lähes aikuisiässä olevaa poikaa. Olen kehittänyt itselleni hiljalleen viiniongelman noin 15 vuoden aikana. Olen käynyt pohjalla; telonut itseni, valehdellut, salaillut, ollut poissa töistä “flunssan” varjolla ja jättänyt koiran lenkittämättä ja ruuan tekemättä humalan vuoksi. Inhoan ja vihaan itseäni. En ole enää se äiti ja puoliso joka olin. Mieheni on superihminen joka jaksaa vierelläni , vaikka olen tällainen.
En halua enää olla tällainen paska joka pilaa lastensa ja puolisonsa elämän.
Nyt olen ollut raittiina alkuvuodesta 5kk, sitten retkahdin. Nyt pitäisi jatkaa taas raittiina, mutta miten, kun inhoan itseäni niin paljon, että helpotuksen tuo vain humala. Silloin olen pätevä työssäni, jaksan siivota kotona ja olla hymyilevä. (Siis en juo töissä, vaan nauttineena tunnen olevani hyvä työssäni)
Tiedän, että vaadin itseltäni paljon kaikilla elämän osa-alueilla ja se on osa ongelmaa, mutta miten löydän jonkin rentoutumis/helpotuskeinon alkoholin tilalle?
En saa mielihyvää oikein mistään, arki on ankean tylsää ja kaipaan toimintaa. Jotain “tajunnan räjäyttäviä” juttuja…

Monet mimmit menevät Zumbaan tai Spinningiin tai nyt uimaan järveen/mereen ja sitten sen jälkeen naisten AA/NA -balsuun, viinan puutteen aiheuttama levoton olo saadaan loppumaan heittämällä kroppa rääkkiin jonka jälkeen sen hermostuneisuuden aikaansaama “hältystila” laukeaa… pikana sen voi kuulemma laukaista lankuttamalla

Hei, uusi täällä myös. Löysin tänne tänään. Päivä 0 meneillään. Halusin lähettää sulle tsempit oman karmean oloni keskeltä. Nyt itää ajatus lopettamisesta vahvemmin kuin ikinä ennen. Oon juonu 20 vuotta ja inhoan itseäni! Tämän on loputtava!

Heips Elämänkukka ja KukaOlen.
Päivästä nolla minäkin aloitin, sitten hetken päästä jatkoin päivällä yksi.
Päiviä tuli tuskaisen hitaasti lisää. Päivä kerrallaan vaelsin kohden tuntematonta. Ei aina ollut motivaatiota, eikä tulevaisuudessa näkynyt mitään tajunnan räjäyttävää. Ei näkynyt aina edes mitään toivoa… minä kuitenkin päätin jatkaa tuota tylsää ja kiduttavaa raitistumisen polkua.
Hiljakseen kaikki kuitenkin muuttui. Minä muutuin!
Aloin näkemään elämäni uudessa valossa. Heräsi toivo paremmasta elämästä.
Vaikka päivänä nolla en uskonut enää selviäväni, selvisin ja sain mahdollisuuden rakentaa uuden elämän. Sellaisen elämän joka on ollut elämisen arvoista.

Uskokaa itseenne ja tehkää suunnitelma joka vie kohden raittiutta. Kannattaa käyttää myös ulkopuolista apua. Kuitenkin on hyvä muistaa että juuri Sinä itse olet kapteeni. Sinä määräät elämäsi suunnan, ei kukaan muu.
Vaikka minäkin otin oman suuntani, en kuitenkaan lähtenyt vain omin voimin matkaan. Raitistumiseni tukena minulla oli lähes kymmenkunta työkalua. Kirjoitan ne tänne myöhemmin.

Putkis

Kiitos Putkis! Päivä 1 ja olo edelleen karmea fyysisesti ja henkisesti. Tämä olo on kuitenkin se mikä toivottavasti saa pysymään päätöksessä. Hetki kerrallaan. Teen ehkä jossakin vaiheessa oman aloituksen myös ja kerron tarinani.
Toivottavasti tämä foorumi pysyy elossa, koska näiden tarinoiden myötä on ihana huomata että en ole yksin!
Miten ensimmäisistä päivistä, viikoista ja kuukausista pääsee yli saamatta hermoromahdusta?

Raitistumisen tärkein päivä.
Päivä numero 1.
Onnittelut ?.

… jaa että mitenkä selviää ilman hermoromahdusta?
Sitäpä en tiedä. Itse kuljin kolmen aika totaalisen romahduksen kautta. Niistäkin kyllä selviää. On vain tartuttava elämän oljenkorsiin kiinni. Tosin rapulaisena tuntee enempi olevansa sänkipellolla. Sänkipeltohan on siis pelto josta vilja on leikattu pois. Jäljellä on vain tähkä siellä, toinen täällä. Kuitenkin on jotain jäljelle, siemeneksi uuteen kasvuun.

Putkis, viljavilla vainioilla.

Päivä 5. Olo on parempi ja vkl täynnä ajokuntoa vaativaa ohjelmaa. Hyvä alku toistaiseksi :slight_smile: Mitä mahtaa kuulua alottajalle?

Hei. Minulla on raittiutta jo pitkä pätkä, mutta kyllä tunnistan nuo hermostuneisuuden, ahdistuksen, pelon, häpeän ja vaikka mitkä mustat tunteet nousee pintaan ja tekee olon pelottavan ahdistuneeksi. Eikä ole kysymys enää viinasta, nyt on kysymys avioerosta. Mutta kas kummaa samankaltaiset vieroitusoireet on.
Kun raitistuin menin AA-ryhmään, kuljin siellä ensimmäiset vuodet tuntu miltä tuntu, hyvältä tai pahalta niin säännöllisesti menin. Päivä kerrallaan. Ensimmäiset asiat ensiksi. Tänään et ole yksin. ja minulle oli hyvin tärkeää että Korkeimman Voiman avulla. Pyysin Jumalalta apua ja uskoin siihen, sitten tein mikä tuntui hyvältä, maalasin, juoksin, menin metsälenkille, meren rannalle, siivosin, pesin ikkunat (joita ei oltu pesty vuosiin). Hyvää oloa alkoi kertyä huonon olon tilalle. Olin raittiiden ystävien seurassa, onneksi AA-laisia silloin sain ystäviksi ja muutama heistä on edelleen ystävänä.
Sitten menin naimisiin ja ryhmissä käynti harveni, onneksi ei ihan kokonaan loppunut, mutta kyllä huomaan nyt kuinka vaikeaa on mennä ryhmään ja pitäisi puhua tästäkin, miltä tuntuu ero, kuinka kauhealta se tuntuu, en millään haluaisi siitä puhua ja kertoa kenellekään. Tänne nyt avaudun.
Samaistuin niin tuohon, kuinka on aloitettava uusi elämä, vanha on mennyt, uusi on tullut tilalle ja sitä on lähdettävä kulkemaan tuntu taas miltä tuntu, paikoilleen ei voi jäädä…
Tsemppiä teille uuden elämän alussa oleville, päivä kerrallaan, tai jopa hetki kerrallaan.

Itse aloitan taas päivästä 1, tiedostan niin hyvin tuon itseinhon retkahduksesta ja juomisesta. Koska nyt olen taas aivan kujalla itsekin, ei mulla ole viisaampia sanoja kuin paljon tsemppiä!

Täällä ollaan päästy viikonlopusta yli ja fyysinen olo on todella hyvä. Henkinen puoli on hankalampi… Samaan aikaan olen todella onnellinen, mutta nyt on toden teolla edessä uuden opettelu ja häpeän, ahdistuksen, traumojen, yksinäisyyden, tylsyyden, mokien jne kohtaaminen ja käsittely. Olen sen tiedostanut ja aion sen käydä läpi nyt pala palalta.

Mullakaan ei ole viisaita sanoja muille, mutta toivon jokaiselle asian kanssa kamppailevalle VOIMIA! <3

Day 7.

Kiva huomata, että täällä on muitakin keskustelijoita! Ei olla yksin asiamme kanssa.

En ole uskaltanut AA:han, pelkään että kumminkin törmäisin johonkin (työstä) tuttuun siellä. Olisipa ryhmä, jossa voisi köydä tosiallisesti anonyyminä. ?

Täällä Plinkissä ainakin voi olla anonyymi.

Voimia ja tsemppiä teille muille kamppailijoille.
Arjen tylsyydestä mietin, että lukemieni kokemusten perusteella elämään palaavat värit ja aidot tunteet, kun alkoholin mustan ja harmaan saa jätettyä taakse.
Itsellä ongelmana on se, että niihin hailakoihinkin väreihin, joita alkaa tulla jo 2-3 päivän päästä, täytyy sitten saada vahvistusta alkoholista. No eihän se todellisuudessa niitä värejä vahvista, se on alkoholin harha ja valhetta.
Itsellä tämä päivä on nyt helppo, eilen aiheutettu häpeä ja pelko paljastumisesta (ei mitään pettämistä tms., perussettiä vaan, että meni yli) pitää nöyränä oluthyllyjenkin edessä kun pitää kauppaan mennä.
Mutta huominen, ylihuominen, juhannus ja alkava kesäloma? Sanotaan, että vain päivä kerrallaan. Mun on vaikea ajatella niin, koska pelkään tuota tunnetta, “nöyryyden” peittymistä, oluita kauppakärryssä valheineen… Jotenkin tuleviin päiviin pitäisi valmistautua.

Kunpa tulisin riippuvaiseksi vaikka tästä palstasta nyt alkuun. En aloita omaa ketjua, pelkään “katoavani” siitä ja sekin tuntuisi epäonnistumiselta. Kieroa hommaa, skitsofreenista suorastaan, mun pään sisällä.
Kuuntelussa Korkki kiinni-kirja, tosiaan 3. kerta sitä.

Juon saadakseni energiaa velvollisuuksiin. Ja niitähän riittää (ruuhkavuodet). Ja jos onkin “helpompi” päivä, aina voi keksiä uuden projektin, kuten vaan vaikka lattioiden pesun. Eilen mietin, kuinkahan paljon kevyempää ja nopeampaa olisi siivota, ellei juoksisi tölkkiensä perässä ja röökillä 2-3 kertaa tunnissa, jos puolison silmä välttää. Ei tarvitsisi valvoa myöhään siivouksiaan viimeistellen, eli ei olisi tarvetta doupillekaan. Järki tämän tajuaa, alitajunta vie siihen, mihin on itsensä onnistunut opettamaan 10 vuoden aikana.

Jos jollakin ihmeellä selviäisin 4-7 päivää ilman alkoholia, olisin hiton ylpeä itsestäni. Erityisesti juhannus ja loma…
Ei onnistunut ainakaan pääsiäinen, vappu, tuskin helatorstaikaan. Eikä siis arkipäivinäkään. Mutta yritän käännellä jotain viisasten kiveä… jos jokin nyt jostakin syystä menisi eri lailla eilisen jälkeen. Ainakin nyt kirjoitan tänne näin matalalla kynnyksellä tajunnan virtaa.

Alkoholismi saa ihmisen käyttäytymään itsekkäästi. Salaamaan, esittämään pirteämpää kuin on. Olen tajunnut myös hyvitteleväni perhettä: en halua sanoa ei, en halua pyytää mitään muilta. Ja siinä sitten velvollisuustaakka ei pienene ja kierre pyörii.
Alkoholi latistaa tunne-elämän. Se varastaa ajan mun läheisiltä.

Siinä päällimmäiset täältä…
Pohdittavaksi itselle vahvasti ja jämäkästi lähipäivinä: hetken “ilo”, joka tuo jo alkuunsa pelon ja piilottelun oman kotinsa varjoissa, vai levoton tuska, josta kyllä selviää? Ihana aamu, kahvi, aurinko tai sade, vai pikkupaniikki ja tärinä: paljonko join, väsyttää!!! Mitä tein? Ai niin ja tuokin joo sattui eilen…
Taidan olla sairas. Olen alkoholisoitunut. Olen alkoholisti. Minun ei pitäisi juoda alkoholia. “Mun ei tarvi vaan mä saan” (olla juomatta).

Itse olen nyt tehnyt comebackin tänne sivustolle. Nyt on päivä 7 menossa ja ensimmäistä kertaa tänään mulla oli parempi ja energisempi fiilis. Juominen on lisääntynyt taas tosi paljon viimeaikoina, yleensä juon vain viikonloppuisin tai muilla vapailla, lomat menee yleensä lähes joka päivä pikku hutikassa. Aloitin tällä palstalla uusi minä -verkkokurssin ja se on ollut ihan hyvä, suosittelen kyllä sitä :slight_smile:

Antibioottikuurin takia olen nyt ollut viikon juomatta ja joudun olla vielä muutaman päivän, joten sinänsä helppo rasti, vaikka mieli tekee ihan perkeleesti. Joka tapauksessa olen viime kuukausina taas herännyt siihen että juon ihan liikaa ja olen halunnut vähentää ja lopettaa monta kertaa. Eli tämän hetkinen tipaton on tavallaan pakon edessä, mutta tekee ihan hyvää.

En vain oikein tiedä miten selviän jatkosta. Juhannus, kaiken maailman kissanristiäiset ja loma? Mistä ihmeestä saada sitä voimaa olla ottamatta, tai miten ihmeessä ottaa sivistyneesti? En tiedä uskonko ihan vielä täysraitistumiseeni koska haluaisin ottaa joskus sen pari lasia hyvää viintä vielä paremman ruuan kanssa, mutta toisaalta en tiedä kannattaako uskaltaa edes, jos lähteekin lapasesta? Osaan mä sen yhden kerran olla ihmisiksi, mutta kun huomaan sen, otan yllättäen seuraavanakin päivänä tai viikonloppuna kun viimeksikin meni niin hyvin.

Oon vähän hukassa näiden mietteiden kanssa, vaikka järkikin sanoo, että jos tosissaan joutuu tällaista pohtimaan, olisi parasta pitää se korkki kiinni kokonaan… En vain tajua mistä siihen saa voimaa varsinkaan nyt kun ei pysty edes urheilemaan leikkauksen jäljiltä :unamused:

Moi, KukaOlen ja muut.
Kuinka juhannus menee?

Moi putkis, ja toki kaikki muutkin. Juhannus on sujunut oikein mukavasti uiden, aurinkoa ottaen, syöden hyvin ja eritoten nukkunut todella hyvin helteestä huolimatta. Luen “putka häiriköille” ketjua ja olen päässyt sivulle 32. Vielä on jokunen sivu luettavana retkiltäsi :slight_smile: Keskustelu juulian kanssa kuukkelista sai nauramaan vedet silmissä :laughing:

Mukavastihan meillä menee, jos vaan uidaan, siis vedessä.
Kuukkeli juu??, muistan kyllä. Hieman olin kuutamolla.
Harmi että kuvat on kadonneet. Olen kyllä ajatellut ladata ne takaisin. Aikamoinen homma siinä kyllä olisi.
Tänään maanantaina 27.6.2022 lähden matkaan, kohteena Nordkalottleden.

Kaikkea hyvää myös Sinulle.

Putkis, uneton.

Harmittelen myös että kuvia ei pääse katsomaan, mutta on tekstikin viihdyttävää :smiley:
Hyvää matkaa!
Taidan käydä vielä iltauinnilla, ihan järvessä :sunglasses:

Uiminen tekisi kyllä hyvää, mutta vielä matkaan junalla välin Bodö Fauske.
Aamukuudesta olen matkannut.

Putkis