Jonnekinhan sitä pitää purkaa joten kaadetaan nyt saavi sitten tänne…
Nimimerkkikin kertoo, että perus"sairauteni" on rajatilapersoonallisuus, johon liittyy voimakkaita ahdistus & masennusvaiheita ja varsinainen kyky kokea onnea/iloa/hyvää oloa on puuttunut elämästäni koko aikuisikäni. Myöskään kotimainen perushyvänolontuoja eli alkoholi ei toimi minulla; saan siitä vain laskuhumalan ja usean päivän kestävän ahdistuksen päälle.
Psykiatrisella puolella minua on yritetty hoitaa n. 20 vuoden ajan ilman suurempaa menestystä (olen nyt hieman yli 40-vuotias). Olen käytännössä käynyt läpi koko apteekin tarjonnan kun minulle on yritetty löytää oikeanlaista lääkitystä mutta vaikutukset ovat olleet joko 0-tasoisia tai sitten entisestään ahdistustani lisääviä.
Viime maaliskuussa sain lopultakin tarpeekseni ja lopetin avohoitosuhteeni kokonaan paikalliseen psykiatriseen sairaalaan. Tuolloin muistin, että ainoat hyvät hetket olen kokenut elämässäni silloin kun olen saanut välilevyvaivoihini Tramal-lääkitystä. Päätin kokeilla tuota ja menin työterveyteen valittamaan selkääni. Sainkin samantien Tramal-kuurin ja huomasin tuon nostavan mielialaani muutamassa tunnissa.
Hyvin pian aloin nostaa käyttämääni määrää 200-300 mg:hen päivässä. Työterveydestä vinkumieni lääkkeiden lisäksi löysin myös muun kanavan, joista sain tuota lääkettä. Samalla aloin syömään myös Panacodeja satunnaisia määriä; n. 4-10 tabua päivässä, aina välillä vesierotellen, pienempiä määriä sellaisenaan tabletteina naamaan heitettynä. Samoin Oxyconte tuli satunnaiseksi osaksi elämääni aina kun sitä oli saatavilla.
Opioidit nostivat työtehoani ja mielialaani valtavasti, koko viime kevään ja kesän olin todella hyvässä vireessä henkisesti ja fyysisesti. Ainot ongelma oli että jatkuvasti kasvavat opioidimäärät estivät nukkumisen. Niin otin mukaan kuvioon myös helposti saatavat bentsot eli Xanorin ja Oxepaamin iltaisin vaihtelevilla määrillä mutta käytännössä joka ilta vähintään muutama tabletti molempia.
Kesällä kuvioihini astui erään uuden tuttavuuden myöstä myös kokaiinin satunnaiskäyttö. Rakastin aineen tuomaa nopeaa euforiaa; mutta huomasin samantien että en hallitse sitä, jos ostin 2 gramman pussin niin käytin sitä putkeen niin kauan kuin tavaraa riitti, taukopäiviä en pystynyt pitämään jos ainetta oli saatavilla. Huomasin kuitenkin samalla, että kokaiini ei sovi aivoverenkierrolleni, sain siitä aina voimakkaita, pistäviä päänsärkykohtauksia.
Viimeisin niitti tuli kuukausi sitten kun opioidien, bentsojen ja kokaiinin lisäksi mukaan astui mukaan amfetamiini (tai lähinnä törkyisen epäpuhdas piri) jota minulle kaupattiin. Käytin ainetta lähes kuukauden melkein päivittäin, välissä taisi olla 4 ja 2 päivän tauot. Tuon kuukauden aikana myös fyysiset oireeni pahenivat hurjasti (mieliala tosin pysyi edelleen erittäin hyvänä): jatkuvaa päänsärkyä, suun kuivamista, huimausta, vilunväreitä ja kummallisia tunteita ympäri kehoa. Eli tiedän että kroppa; lähinnä aivoverisuonet tai pumppu taitaa olla brakaamispisteessä.
Nyt minulla olisi pakon edessä tilaisuus kuivillepääsemiseen jos vain jotenkin löydän voimia siihen. Opiodeja, kokaiinia ja piriä minulle myynyt lähde kuivui. Viimeiset noista aineistani käytin viime maanataiyönä. Joten tällä hetkellä minulla on vain bentsoja itselläni eikä tiedossa mitään kanavaa muun hankkimiseen jos en sitten lieroile työterveydestä itselleni Tramalia tai Panacodia.
Tilanne on käsittämättömän repivä; koko kroppani ja aivoni huutavat tavaraa, erityisesti tramalia. Toisaalta tiedän että minun pitää lopettaa kaikki tasan NYT jos tahdon vielä jotenkin pysyä hengissä. Menossa on nyt kolmas päivä jolloin kehossani on ainoastaan bentsoja (lääkärin määräämää Klotriptyliä ja Oxepamia). Olen samaan aikaan iloinen, että olen pysynyt muutaman päivän irti kaikesta tuosta roinasta mutta toisaalta nämä vieroitusoireet ovat aivan järjettömiä. Viime yönä pystyin nukahtamaan vasta otettuani 6 klotriptyliä ja 2 oxepamia. En tiedä miten selviä tulevasta viikonlopusta tämän tärinän, ahdistuksen ja kivun kanssa.
Kysyin neuvoa täältä neuvontapalvelusta ja sain neuvon hakeutua paikalliselle katkaisuasemalle. Tuo vaihtoehto pelottaa minua; vaikka elän yksin ja aika eristäytyneenä muista ihmisistä, niin työelämäni puolesta olen erittäin tunnettu täällä omassa kaupungissani. Ilmestymiseni katkolle ei varmasti pysyisi salassa ja tuo saattaisi viedä minulta työni ja sen myötä viimeisen asian joka elämässäni on vielä jotakuinkin raiteillaan.
…OK, pitkä ja sekava sepustus johtuen varmasti tilastani. Mutta onko kenelläkään mitään neuvoa/ideaa miten selviäisin tämän päivän ja viikonlopun hengissä ja pääni sekoamatta. Takaraivossani kun on koko ajan ajatus lähtisinkö ravaamaan ympäri kaupunkia ja etsimään eikö jostain löytyisi edes hieman opiaatteja tai edes piriä… Olisi hienoa kokea miltä tuntuisi edes seitsemäs “selvä” päivä ja jossain vaiheessa alkaa myös pohtia miten saisin purettua myös tämän bentsoriippuvuuteni.