Uusi porukassa, toivottakaa onnea...

No niin.
Tämäpä onkin ensimmäinen vertaistukikokeiluni sen jälkeen, kun muutama vuosi sitten vietin parisen kuukautta AA:ssa vain huomatakseni, että ryhmän sisäiset sosiaaliset valtapelit ja hörhöily veivät meikäläiseltä liikaa voimavaroja. Lisäksi mulla on nuppipulma, joka tekee riskialttiiksi sen, että identifioin itseni alkoholistiksi AA:n malliin (itseään toteuttava ennustus, identiteetti epäselvä jne) mutta ei jäädä siihen jumiin.

Pähkinänkuoressa se, miksi olen täällä, on että väsähdin viime viikonloppuna jo huolestuttavasti tavaksi muodostuneeseen tasoitteluun. Koska tasoittelin puolikkaalla punkkupänikällä, hirvittävä ahdistus ja tunnontuskat jatkuivat vielä sunnuntaillekin vaatien kaksi puolen litran sidukkaa. Viime yönä heräsin viideltä pohdiskelemaan (vielä lievissä liskoissa) ja totesin, että jos en enää kykene palaamaan kohtuukäyttäjäksi niin sitten viinalle ei enää voi olla sijaa elämässäni.

Olen siinä mielessä vielä hyvässä kondiksessa että mulla on opiskelupaikka, kämppä, keikkaduunia ja raha-asiatkin ihan siedettävästi (opintolainan lisäksi ei velkoja). Maksa oli ainakin viime keväänä kunnossa ja pää pelaa. Poikaystävä ei pidä mua alkoholistina, enkä ehkä itsekään, mutta alkoholiongelma mulla kyllä on - onko se synonyymi alkoholistille, sitä en vielä tiedä.

Toi dokailu liittyy mulla stressiin ja nuppiongelman aiheuttamiin ahdistuksen ja riittämättömyyden tunteisiin. Mutta sepä ei olekaan enää voimaannuttavaa puuhaa kun pahaa oloa on pakko loivennella koko viikonloppu. Siellä missä opiskelen ei ole lähiopetusta päivittäin joten viikollakin on mahdollista narauttaa vaikka koiralenkillä. Aivojen ja sisuskalujen kunto pelottaa, ainakin tuleva kunto jos jatkan samaan malliin.

Nuppitohtorilla käyn parin viikon välein, se puoli on siis niin kunnossa kuin nyky-Suomen resursseilla voi. Siellä en kykene kertomaan rehellisesti paljonko viinaa menee, koska pelkään että mut heitetään huus hittoon ja häpeän takia - vaikka juomisen raju lisääntyminen viime keväänä sai mut hakeutumaan hoitoon alun perin. Tässäpä tuleekin se hauskin juttu: keväällä kun dokasin, niin ajattelin että se vähenee kyllä kun muutan kimppakämppään, jossa ei voi yksin imuttaa. Ai eikö? Hah. Oon liian pitkään odotellut sitä jotain Juttua, joka tekee mun elämästä niin auvoisaa ettei enää tarvitse juoda “tuskaansa”. Sellaistapa ei vaan kuulu.

Kuitenkin tänään kotiin päästyäni ensin nukuin kaksi tuntia ja sitten itkin toiset kaksi ja päätin että nyt vittu tapahtuu. Poikaystävä (ei asu kämpillä) lupasi auttaa mua pysymään kiinni sovituissa määrissä ja juomiskerroissa, eli max 2x kuussa, ei muistinmenetyksiä, ei tasoittavia. Jos alkaa juotattaa niin soitan sille - tai tuun tänne hakemaan inspiraatiota. Tammikuun loppuun olen tipattomalla toleranssien laskemiseksi - tipattomia oon pitänyt kuluvana vuonna yhden puoltoistakuisen ja yhden kuukauden mittaisen ja ne sujuivat ongelmitta. Itse asiassa olin silloin todella onnellinen ja fiilis oli hyvä, ja juomattomuus ei tuntunut vaikealta.

Vuoden 2015 aikana olisi siis tarkoitus selvittää, onko musta kohtuukäyttäjäksi vai onko kohtalona lopettaa juominen. Jokainen tän foorumin juoppolalli varmasti tietää, miten kauhealta tuntuu tulevaisuus ilman viinaa (vaikka eihän se oikeasti kamalaa olisi) joten toivon todella että saan homman hanskaan.

Ajatuksia?
Ja onko sellaista otusta kuin ex-rännääjä, nykyinen kohtuuden nainen vai ovatko ne yksisarviseen verrattavia taruolentoja?

Tervetuloa palstalle mukaan. Oon itse aika kusessa juomiseen liittyen. Mutta yritän alkaa vähentää juomista koska olen kokeillut alkaa täysraittiiksi joku sata kertaa onnistumatta. Sitten on kokeiltava jotain uutta. Toivottavasti tulee se päivä kun ymmärrän että nyt riittää. Neljä päivää tulee taas raittiina täyteen. Mulle se on ihan hyvä saavutus. Mutta olen iloinen jokaisesta huikasta joka jää ottamatta. Siis ennenkaikkea omasta mutta myös muidenkin puolesta. :open_mouth:

Kiitosta kiitos!

Itse luulen että kaikista tärkeintä mulle olis löytää korvaavaa puuhaa. Juominen on mulle sellainen melkein pyhä tapahtuma, jolla muka saan äärikokemuksia: mielikuvitus laukkaa, luonto näyttää kauniilta, musiikki kuulostaa mahtavalta. “Rentouttaa” kun on opiskelustressiä (ja sitten kämppis löytää mut sängystä vaatteet päällä sammuneena).

Jokainen juomiskerta ei ole automaattisesti katastrofi, mutta aika usein menee muisti ja teen tai sanon jotain noloa jos oon baarissa kavereiden kanssa. Sellaset tilanteet aiheuttaa morkkista ja häpeää ja loivennan sitä pahaa henkistä oloa ennemmin kuin varsinaista krapulaa.

Tuumin, että vuosi ilman loiventavia todistaisi ehkä, etten ole toivoton tapaus, mutta senhän näkee vasta ajan kanssa. Eniten pelottavat vauriot, joita ylenmääräinen ryyppääminen aiheuttaa aivoille. Kaksi pulloa viiniä (ei onneksi joka kerta) on naiselle melkoisen hirveä annostus. Onneksi olen aloittanut juomisen vasta 18-vuotiaana, enkä kaikkia näitä 8 vuotta ole näin aggressiivisesti juonut.

Olen kyllä jo varovaisesti varautunut siihen, että täysraittius on edessä jos homma ei ala sujua. Uskon, että siinä voisin onnistuakin - se vaikuttaa tipattomien perusteella helpommalta kuin varovammin tempominen.

Tenttiviikot ovat vaaranpaikka: niitä ennen juon koska jännitän tenttejä, ja kun ne ovat ohi, “juhlin”.

Minä myös olen uusi täällä. On pakko tehdä jotain kun näinkään ei voi enää jatkaa. Kuten toisen keskustelun viestissäni totesin niin vaikeaa on. Yrittevä silti on oman itsensä ja rakkaittensa tähden. Tsemppiä sinulle ja parempaa vuotta 2015!

Samoin sulle!

Toivottavasti me kaikki löydetään vastauksia ja ratkaisuja omaan alkonkäyttöön. Onko teillä mitään tollasta suunnitelmaa, joiden rajoissa olis pysyttävä? Entäs vanhat konkarit, toimiiko tollanen miten hyvin (ei varmaan jos on oikeasti lipsunut addikstion puolelle, mut muuten)…

Bim, pidä itseäsi mieluummin “raitistelevana juoppona”, jos tavoitteenasi on kohtuukäyttö. Tai sitten “raitistuneena juoppona”, jos päämääräsi on lopettaa. Huomaatko eron jo tunnetasolla, mitkä assosiaatiot “raitis” herättää jos verrataan “alkoholistiin” ? Tai minun puolestani voit pitää itseäsi yksinkertaisesti raittiina, by all means! :slight_smile:

Pidä kuitenkin vuosi 2015 KOKONAAN tipatonta, ja kokeile kohtuukäyttöä vasta vuonna 2016! Tämä on tärkeää, että pääsee irti vanhoista ajatusmalleista ja alitajuisesta juomistavoista. Sitten kun olet kokonaan raitistunut vuoden 2015 aikana, voit kokeilla sitä kohtuukäyttöä. Sitä ennen riski on AINA olemassa että palaat vähitellen vahoihin pahoihin tapoihin.

Tsemppiä ja paljon tukea myös tältäkin suunnalta! Muista kirjoitella aina joskus! :slight_smile:

Kiitos vinkeistä, Narkkitehti!

Ensinnäkin erinomainen huomio tuo sanasto, jolla itsestään puhuu. Toisekseen, raitis vuosi olisi varmasti hyvä idea. Lienee inhimillistä (vai juåpållista?) että se tuntuu silti haikealta. Onneksi ehdin tässä vielä miettiä mitä ensi vuodellani teen (nyt olen kuitenkin selvin päin, aattoa katsotaan erikseen), ja varmasti kirjoittelen ja seurailen tätä palstaa! Melkoista shokkihoitoa on ollut lukea täältä muiden mietteitä ja kokemuksia. Paljon tuttua löytyy.

Hassua, miten tuntuu intuitiivisesti “vahvemmalta” kohtuukäyttää vuosi kuin raitistella vuosi - addiktioko siinä puhuu? Koska vain tosijuoppohan tarvitsee vuoden nenänvalkaisua, ja olen toki erityistapaus ja oman itseni herra, vaikka juomishistoria muuta väittääkin sarkasmi

Kiitos kaikille, jotka kommentoivat!

Sen verran sanon kuitenkin, että jo ajatus siitä, että uudenvuodenaattona saisi lasin kuplivaa ja helmikuussa peräti kahdet tumut tuntuu tavattoman viehättävältä. Ehkä sen toteaminen antaa jonkinlaisen kuvan siitä, miten ihana “vapahtaja” alkoholista on tullut, ja puoltaa tuota vuoden raittiutta.

Hm. Mua alkaa pelottaa tämä oma ajatusmaailma o_o

(Kylläpäs mä nyt spämmäilen, mutta…)

Järjellä ajatellenhan kyseessä olisi VAIN 365 päivää. Se ei ole ihmiselämästä hirveän iso siivu ja tokkopa menettäisin mitään ihan OIKEASTI - kuten yllä jo mainitsin, olen kuluvana vuonna ollut onnellisimmillani tipattomilla.

Hirveästi opiskeluaikaa on mennyt juopotteluun tai krapuloista toipumiseen. Liikuntaharrastus jäi “koulustressin” (=juomisen) takia. Mielialanvaihtelut on olleet rajumpia juodessa. Ja tipattomuus oli suhteellisen helppoa, kunhan muistin aina pitää vesipullon mukana (jano teki janoiseksi)… Mutta silloin tiesikin että kyseessä on vain muutama viikko joka tapauksessa.

Eniten pelkään sitä, että jos retkahdan niin joudun lopettamaan juomisen kokonaan. Hahaa, taas se kainalosauvaansa takertuva Bim vikisee. Olo on kuin Stalinin Lehmien päähenkilöllä, joka hakeutui bulimiansa takia hoitoonjotta saisi pitää sairautensa.

Kuten huomaatte, nytkin nää mun fiilikset keinahtelee suunnasta toiseen.

Nimenomaan. Addiktio puhuu. Voit olla varma että raittiin vuoden päästä addiktio on hiljaa kun SINÄ puhut! :laughing:

Bim, sovitaanko niin, että uudenvuodenaattona saat täydellä sydämellä viettää läksiäisiä alkoholille, ottaen kuppia niin runsaasti kuin sielu sietää, ja sitten helmikuussa et ota enää ollenkaan. Koska sulla on vuosi 2015 tipatonta, muistatko? Sitten voit korkata taas uudelleen vuonna 2016, uudenvuodenaattona, kun olet viettänyt tasan vuoden verran raitista elämää. Eikös kuullostakkin hyvältä tämmöinen suunnitelma, vai mitä? :smiley:

Voisit harkita ottavasi antabus-kuurin heti 2.1.2015 lähtien, niin raitistuminen saisi huomattavaa lisäpontta tätä kautta. Voisit hankkia antabukset lääkekaappiin odottamaan jo hyvissä ajoin tämän vuoden puolella. Itseasiassa varaa aika lääkärillesi jo tällä viikolla, niin saat reseptin ajoissa ja voit tämän jälkeen hiljentyä joulun viettoon ja sitten kohtuukäyttää alkoholia tämän vuoden loppuun saakka.

Tehdäänkö näin, Bim? :slight_smile:

Antabusta en missään nimessä ota - ei se estäny mua juomasta vuonna nakki kun sitä terkkarista sain (ei oireitakaan tullut). Muutenkin, eihän se poista niitä juomahaluja ja levottomuutta, onpahan vain pakote.

Sitäpaitsi samapa se on olla vuos ja 2 vk juomatta kuin tasan 365 päivää - miksi siis siirtäisin pidemmän raittiuden aloittamista uuden vuoden jälkeiseen aikaan? Ja jos aion härkäpäisesti yrittää kohtuukäyttöä helmikuusta alkaen, niin elimistö ja aivot vain kiittävät 6 viikosta 4 sijaan. Näin sen itse järkeilisin. Jokainen juomaton päivä on kai parempi kuin juotu?

Hyvä uutinen tässä on se, että poikaystävä lupas olla mun kans koko vuoden juomatta jos niin päätän - siis itse ehdotti. Miten tällanen kurja paska onkin löytänyt noin mahtavan miekkosen?

Antabusehdotuksestasi sain kyllä sen sijaan kimmokkeen varata nuppinikkarilleni puhelinaika uudenvuodenaatoksi. Siihen mennessä olen varmaankin pähkäilyni pähkäillyt toimintasuunnitelman suhteen, ja kerron sen sitten hänellekin, mikä toivon mukaan auttaa eteenpäin valitsemallani tiellä.

Kuten sanoin aloituksessani, en ole kehdannut psykologille kertoa tuosta alkon menekistä ihan rehellisesti. Lisäksi tämä viimeinen putki alkoi ahdistuksesta, kun tiesin että käynteihin tulee kuukauden tauko.

Bim, olet kyllä aika mahtavan kundin itsellesi saalistanut. Pidä kiinni kynsin ja hampain! :smiley:

Hieno juttu että jatkat tukkatohtorin kanssa terapiointia! Siitä ei seuraa kuin pelkkää hyvää! :slight_smile:

On tietenkin helppo tälleen tokana raittiina päivänä, innosta piukeana, tehdä valtavia ja kauaskantoisia päätöksiä, mutta mitä enemmän asiaa pohdin niin sen vähemmän tekosyitä keksin olla kokeilematta sitä vuoden raittiutta. Aivan helvetin varmasti tulee olemaan ratkeamishaluja jos suunnittelee noin pitkää selvää putkea, mutta puhuit Narkkitehti aivan asiaa sen suhteen että varmasti siihen niin pitkä tauko vaaditaan että olisi mitään toiveita palata kohtuuteen. Mulla on niin syvällä se itselääkintä viinalla, juominen reaktiona elämän pieniin ja suuriin pettymyksiin.

Mietin asiaa myös toisen lopettamiskokemuksen, tupakan, kannalta: viime keväänä lopetin, ja lopetin kesällä nikotiinivalmisteetkin. Ei siihen tarvittu kuin vittumainen työstressi niin jopa meni taas röökiä. Lopetin uudestaan syksyllä ja nyt aion käyttää nikotiinituotteita ainakin vielä puoli vuotta, jotten varmasti ratkea polttamaan.

Ja no, eihän nuo pari raitista pätkää tänä vuonna mua palauttaneet kohtuuseen kuin hetkeksi → tarvitaan järeämmät aseet. Tyhmä minä kun olen antanut viinan kasvaa niin isoksi osaksi elämääni. Olen koko päivän pohdiskellut kaikkia harmeja, mokia, väsymystä ja saamattomuutta jota juominen on aiheuttanut, ja niitä en ainakaan jää ikävöimään - siitä tuo “Memento morkkis”-signaturekin tulee.

Joo, tuo mies on kullanarvoinen. Mun mielenterveysongelmat eivät ole riittäneet sitä pois säikäyttämään, eikä juominenkaan. Se ei ole uhrautuva pelastajakaan, onneksi, vaan oikeasti tunnen että mut hyväksytään puutteineni. Tiedän kuitenkin, että parisuhteissa viina alkaa ennemmin tai myöhemmin rapauttaa niitä hyviä asioita pois. Sitä ei kestä vaikka olisi millainen enkeli.

Luulen, että tärkeimmät asiat jotka mun on pidettävä mielessä raitistelun aikana ovat seuraavat:

• Tunteita (stressi, ärtymys) tulee ja menee, ne eivät tapa. Viina voi tappaa.
  • Positiivisten huomioiden tekeminen omasta olosta (auttoi röökin lopettamisessa ja esti juoksemasta askin ostoon)
  • Rehellisyys itselle: kaikki syyt poiketa päätöksestä ovat TEKOSYITÄ. Poikkeuksetta.
  • Huomenna (tai hetken päästä) ei juotata, jos tänään (tai nyt) ei ratkea.

Ja: se on vain vuosi, sitten voi katsoa jatkoa jos vielä huvittaisi maistella, ja vuosi koostuu yksittäisten kiusausten ohittamisesta.

Kuulostaako tyhmältä? Onko lisää vinkkejä?

Kolmospäivä alkaa ihanasti selkäkivulla ja tenttiahdistuksella. Jos luulitte, että on mahdotonta olla sekä laiska että hikipinko, olette väärässä. Vitkuttelin koko eilisen plinkissä ja mietin omaa juomishistoriaa.
Tällaset tilanteet on (oli?) just tyypillisiä parin ahiiistusta lievittävän juomaan tissutteluun, mutta nyt ei onneks oo mielitekoja… Ehkäpä tää päiväkin tästä vielä paremmaks muuttuu. Uusintatentitkin on onneks olemassa, ja pitemmän päälle elämänmuutospäätös varmaan on tärkeämpää kuin muutama uusintaa.

Taru jatkuu lopettajien puolella :slight_smile: