Uusi pikavippilaki - mietteitä?

Perustamastani ketjusta voi lukea oman tarinani. Tiivistettynä paha peliongelma joka rahoitettiin pikavipeillä. Rajan vedin siihen, että aina juuri ja juuri sain kaikki maksettua. Loppuvaiheessa vaikka pelaaminen vähenikin, niin vippejä otettiin kulissien ylläpitämiseen, jotta avopuolisoni ei joutuisi elintasollaan kärsimään omista mokailuistani. Nyt olen 3-4 kk ollut pelaamatta ja sattumalta lopettamiseni osui juuri vähän ennen tätä uutta pikavippilakia.

Nythän on niin, että pikavippiyhtiöt pitävät yhteistä rekisteriä kaikista veloista ja lainansaanti on myös sikäli paljon vaikeampaa. Uudet korkorajat tappoivat nämä perinteiset 100-1000 e vipit ja nykyään tarjotaan kulutusluottotyyppisiä ratkaisuja. Koska summat ovat isompia, ovat myös vippifirmat tarkempia myöntäessään lainoja. Itselläni ollut pahimmillaan 14 pikavippiä eri firmoihin. Nyt niitä on seitsemän. Yhden olisin vielä tarvinnut, mutta en saanut haluamani kokoista. Noh, nyt sitten annan yhden luisua 2 vk myöhästymisen puolelle. Pankista en saa isoa lainaa jollaisen haluaisin johtuen uhkapelihistoriastani.
Selviän tästä sotkusta kuitenkin ilman luottohäiriömerkintää kunhan en pelaa.

Tässä nyt sitten nousi vain ajatuksia, että kuinkakohan moni mahtaa olla nyt totaalikusessa, kun tämä uudistus tehtiin näin jyrkästi ja nopealla aikataululla. Jos itse olisin edes pari kuukautta myöhemmin lopettanut, niin ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia selvitä ilman luottotietojen menetystä.

Velan ottaminen velkojen maksamiseksi on tietenkin tyhmää - aivan kuten kaiken pelaaminenkin. Siitä nyt kaikki olemme varmasti yhtä mieltä. Itselleni luottotietojen menettäminen on todellinen mörkö, joten se ei ole ollut minulle vaihtoehto missään vaiheessa.

Vipit ovat perseestä, mutta kun niitä sai sen 5 vuotta myöntää, niin uskon että tällä on todella isoja kansantaloudellisiakin vaikutuksia. Kun tämä pommi räjähtää nyt käsiin, niin maksuhäiriöiden määrät tulevat puolessa vuodessa lisääntymään rajusti ja isot kulutusluotot kasvamaan. Tämä tulee varmasti nakertamaan myös perinteisiä pankkeja, jotka ovat nihkeitä antamaan “pelastusmahdollisuutta” maksuhäiriöisille ilman vakuuksia. Moni näistä kansainvälisistä vippifirmoista pitävät majaansa varmaan veroparatiiseissa, jolloin nämäkin rahat ovat poissa kotimaasta. Tämä oli omaa mutuilua, mutta ihmettelisin jos näin ei olisi.

En tiedä mikä tässä olisi ollut todellinen vaihtoehto hoitaa asia, mutta ongelma tulee olemaan merkittävä, myös muille kuin pelureille. Pelureiden kohdalla kuitenkin se on positiivista, että velkaantuminen ei ole niin helppoa enää.

Ajatuksianne tästä uudesta laista?

En ole pahemmin perehtynyt usiin pikavippilakeihin, itseasiassa nyt kuulin ekaa kertaa. Mun mielipide on että pikavipit sais kieltää lailla kokonaan. Kun luottotiedot palaa takas en kyllä enään sorru yhteen ainoaan vippiin oli lait mitkä hyvänsä. Typeränä itsekin joskus vippaillut. Kauheet korot ja moni peliriippuvainen (kuten minä) ajanut itsensä tuhoon rahoittamalla pelaamisen vippirahalla, se vaan oli niin helppoa sillon aikanaan. Siks mun mielestä sais kieltää lailla kokonaan kaikenlaisen netistä vippaamisen. Toki varmaan velalle pelanneista jotkut ovat saattaneet marssia ihan pankkiin ja ottanut sieltä luottoa/lainaa mutta luulisin että paljon suurempi osa tai valtaosa on rahoittanut pelit juuri pikavipeillä/ netistä haetuilla kulutusluotoilla. On sitä ennenkin pärjätty ilman pikavippejä, eihän tuo nyt mikään niin hirveän uusi ilmiö ole.

Ja uskaltaisin kyllä väittää tilanteen olevan päinvastainen. Mitä enemmän noihin vippeihin tulee rajoituksia sitä vähemmän noita maksuhäiriömerkintöjä tulee. Jos on talous niin viturallaan että alkaa maksamaan laskunsa vipeillä ja niistä ne kauheat korot ja sit ottaa vippiä vipin päälle ja maksaa pois vippejä vipeillä niin tossa se tilanne on ihan taputeltu ja oravanpyörä valmis. Se on niin että vipin ottaminen on paljon helpompaa ja vaivattomampaa siihen saakka kunnes on perintätoimistot ja käräjäoikeudet kimpussa, siihen pisteeseen se ajautuu vitun nopeasti kun alkaa vipillä vippiä maksamaan ja pahimmassa tapauksessa viel pelaa siinä sivussa. Se 100€ vippi on äkkiä 500€ hintanen parin perintäkirjeen ja käräjäoikeuden ja UO:n jälkeen. Paras keino on ottaa alkuperäisiin velkojiin yhteyttä hyvissä ajoin ja koittaa neuvotella maksuaikaa.

Tuo on muuten hieno juttu et sulla on vielä luottotiedot vielä tallella!

otat yhen vipin 50e sen jälkeen sinulla onkin piikki auki 2000e automaattisesti. welcome to the dark side.

Niin, tällä forumilla varmasti yleinen mielipide on, että vipit ovat perseestä. Olen täsmälleen samaa mieltä. En olisi itse millään saanut itseäni tähän suohon ilman vippejä. Positiivista on sitten sen sijaan se, että tuskin olisin vielä löytänyt omaa pohjakosketustani josta seurasi lopettaminen. Varmasti jatkaisin vielä pelaamista ja pitkässä juoksussa häviäisin elämäni aikana enemmän rahaa.

Vipit olisi pitänyt kieltää jo heti alkuunsa. Nyt tämä tehtiin mielestäni väärin, että annettiin ihmisten ensin velkaantua 5 vuotta, vaikka ongelma havaittiinkin heti alkuunsa. Sitten vippaus loppuu kuin seinään ja mistään ei saakaan enää rahaa. Moni kaltaiseni tapaus jäävät vaille mahdollisuuksia selvitä luottotietoja menettämättä, mikäli lähipiiristä joku ei tule takaamaan pankkilainaa. Moni on ryssinyt asiansa syystä tai toisesta ja odotetaan esimerkiksi veronpalautuksia tai lomarahoja pelastamaan tilanne. Yht äkkiä rahaa ei enää saakaan mistään, ja kaikki erääntyy maksettavaksi.

Niille joilla tilanne oli jo mahdoton selvittää ilman luottotietojen menetystä ja uo:ta, on tämä uudistus varmasti vain hyvä. Mitä sitä turhaa maksamaan koron kiskureille rahoja, jos lopputulos on kuitenkin uo. Kokonaisuudessaan päätös on ehdottomasti hyvä, mutta… kivuttomasti tämä muutos ei tule tapahtumaan. Edelleen uskon, että seuraaavan vuoden aikana maksuhäiriöihin tulee valtava piikki.

Kyllä päättäjät tämän päätöksestä seuraavan ongelman tietävät. Olisin toivonut esim sellaista ratkaisua, että takuusäätiön roolia olisi nostettu ja sieltä saisi järjestelylainan helposti ja nopeasti. Ja että tästä vaihtoehdosta tiedotettaisiin kunnolla. Ei ole yhteiskunnankaan etu, että ihmisten ostovoima hiipuu vuosiksi.

Mutta en nyt tarkoita dissata enkä puolustella vippejä, todettava on kummiskin se että jokainenhan katsoo asiaa omasta näkövinkkelistään ja omien kokemustensa kautta. Joskin sitä en kiellä, etteikö varmaan suurin osa alle kolmekymppisten vipeistä ole sellaisia, että jos miettisi yön yli tai edes vielä tunnin asian järkevyyttä niin jäisi ottamatta. Jos niitä otettaisiin järkevästi, tuskinpa olisi ollut tätä sittemmin kai ainoata mainoskieltoon joutunutta houkutinta: “Jatkoaikaa illanvietolle” :laughing: Joka oli jo aika huikea. Vastuullisten ihmisten vastuullisia vippejä, luki toisaalla ja sitten suoraan sanottiin jotta jos sulta loppuu raha klo 02.00 yöllä ja pilkkuun on vielä puoltoista tuntia niin ota meiltä vippi vastuullisesti jotta on vielä hetken kivaa.

Itse vipeistä nyt kuitenkin sanottava sen verran, että itse kun olen eläessäni 3 ottanut: Yksi kun hajosi auto kauan sitten todella pahassa paikassa, yhden kerran kun hyvin tärkeä lemmikkikissa sai tuomion, että nyt pitäis leikata ja tonni menee, käteisenä. Ja kerran pankki sössi palkat ja kys. tilanteessa olivat aivan kuivilla kaikki tilit ns. parin muuttujan takia, ja matkalle lähtö parin tunnin päästä… → Jos mietin vaihtoehtoja jos EI olisi ollut pikavippejä otettavissa noina hetkinä… Näen pikavipit huomattavasti pienempänä pahana.

Mutta ainahan se oma näkövinkkeli ja kokemukset ne ovat, jotka tekevät kuvan mistä milloinkin. Jos nyt ajatellaan, että akuutti tarve, otat satkun vipin ja maksat satakakskymppiä… Eihän ongelma se hallittu yksittäinen vippi olekaan. Mutta se on vähän sama toki kuin krapularyyppy… aika harva osaa sen taidon juomatta itseään sekaisin uudestaan kun kerran nyt aloitti…

Nyt otetaan vaan pienien vippien sijasta isoja. Itelle pamahti kerralla 1700e vippi, kun sattu nyt tän uuden lain myötä olemaan oikein hyvä vaihtoehto. Hävisin. Sen päivän jälkeen en oo pelannut senttiäkään, siitä on nyt 27päivää. Ennätys sitte vuoteen pelaamisesta, vippiin rahat lainaan sukulaiselta ja pankkitunnarit on tällä hetkellä ihan muualla kuin ittelllä. Ihan vain sen takia että nyt ollaan sen rajan yli menty, kun ei ole enään itsellä maksukykyä maksaa velkoja pois pelaamisen takia.

Mutta ei toi uus laki sen paremmin toimi kuin vanhakaan.