Uusi on-off juomari esittäytyy

Olen viisikymppinen nainen ja takana vuosikymmenten juomista enemmän tai vähemmän. Noin 15-vuotiaasta alkoholi on kuulunut elämääni ja kun taakseni katson, niin koen, että ensimmäisestä humalastani alkaen epäterveesti. Alkoholi oli alusta asti todella koukuttava asia elämässäni, teki todella ujosta ja arasta rennomman ja rohkeamman. Minulla on aika paljon tyypillistä (?) 80-luvun suomalaisen nuoren aikuisen juhlimistyyliä takanani - viikonloput vietettiin ensin koulu- sittemmin opiskelukavereiden kanssa kosteissa merkeissä.

Sittemmin menin naimisiin ja vakiuduin, sain lapsia ja entinen ravintolaelämä jäi kokonaan taakse. Mutta tilalle tuli tissuttelu eli viiniä alkoi kulua kotioloissa. Elämä tuntui aika rankalta aika ajoin ym. selityksiä sille, että piti vähän rentoutua iltaisin. Niinpä valkkaria alkoi kulua, sitä oli aina jääkaapissa odottamassa. Selittelin itselleni, että otan vähemmän, vaikka otankin useammin, en humalahakuisesti ja se on ihan ok. Määrällisesti en ehkä todella juonutkaan erittäin paljon, enkä ollut edes humalassa, pelkästään pienessä hiprakassa aika ajoin, mutta rentoutumiseen sitä viiniä tarvitsin yhä useammin. Taukoja pidin välillä ihan väkisin voidakseni uskotella ja todistella itselleni, että pystyn kyllä pitämään taukoa, mutta odotin vain milloin voisin taas jatkaa. En juonut ihmissuhteitani, en aiheuttanut mitään pahaa, en juonut maita ja mantujani - en aiheuttanut kuin omalle terveydelleni haittaa juomalla iltaisin viiniä kaikessa rauhassa ilman sen kummempaa draamaa ja aamulla olin taas ihan kunnon äiti, vaimo ja työntekijä, josta kukaan, ei edes oma perhe, tiennyt tätä salaisuuttani nimeltä alkoholi. Silti huoli ja myöhemmin myös kauhistus omasta alkoholinkulutuksestani alkoi nakertaa mieltäni enemmän ja enemmän.

Niin vuodet kuluivat. Lapset kasvoivat aikuisiksi ja muuttivat pois kotoa.

Viime kesänä juomisestani tuli toisenlaista, koska määrät alkoivat yhtäkkiä kasvaa ja jos ennen join kerrallaan pari lasia, noin puoli pulloa viiniä, nyt määrä olikin jo koko pullo, joskus jopa sitäkin enemmän. Pari, korkeintaan kolme kertaa viikossa tosin “vain”, mutta selkeästi juomiseni oli muuttumassa yhä vakavampaan suuntaan, koska määrät olivat kasvamassa. Alkoi tulla muistikatkoja, eikä edellisen illan viininhuuruisista tunneista ollut aina ihan tarkkaa muistikuvaa enää aamulla.

Huolestuin tilanteestani niin paljon, että lopetin juomisen. Se kävi yllättävän helposti. Silti tiesin olevani riippuvainen. Olin vain juoppo, joka ei ollut viikkoon, kahteen, joskus jopa pariin kuukauteen juonut. Olin syksyllä 2015 kolmekin kuukautta juomatta. Sitten kävi kuten aina: aloin selitellä itselleni, etten olekaan alkoholisti ja hallitsen ehkä tauon jälkeen juomistani entistä paremmin ja niin taas alkoi kulua viiniä, mutta siitä hallinnasta ei tullut taukojen jälkeen sen kummempaa. Olin nyt alkuvuodesta 2016 kuukauden juomatta, tipattomalla tammikuulla, mutta sen jälkeen taas viini alkoi maistua.

Haluan lopettaa alkoholinkäytön kokonaan. Haluan olla kokonaan juomatta loppuikäni. Ei ole mitään muuta vaihtoehtoa. Jos juon vähän viiniä, haluan lisää viiniä ja himoitsen saada juoda niin paljon kuin oikeasti haluan, en sitä määrää, joka minulle tarjotaan (esim. kutsuilla ruokaillessa lasi tai kaksi - sellaiset määrät laukaisevat välittömästi himon saada lisää viiniä), enkä pysty kontrolloimaan sitä himoani, vaikka pystyn vielä kontrolloimaan juomistani. Haluan lopettaa ennenkuin olen tosiaan siellä katkaisussa tai sairastun vakavasti muuten.

Joten tässä ollaan, uusi joukossanne ja kävisin mielelläni peremmälle jos sopii.

Tervetuloa tänne lopettamoon. Mä olen kanssa on-off-juomari. On aivan turha selitellä itselleen, että kyllä minä nyt näin pitkän tauon jälkeen olen oppinut kohtuukäyttäjäksi. Minun kohdallani se ei kertakaikkiaan ole onnistunut. On kyllä helpottavaa huomata lopulta se asia ja lähteä tavoittelemaan raittiutta. Voimia sulle!

Kiitos helisee :slight_smile:

Tuli yhtäkkiä sellainen ahaa-elämys, että olen yrittänyt tosi kauan lokeroida itseni johonkin tämän ongelmallisen juomistaipumukseni kanssa. Käyttänyt hirveästi energiaa siihen, että saisin varmuuden siitä, onko juomiseni jossain rajoissa, jossa se ei vielä olisi ongelmallista tai vaarallista. Kovasti taustatyötä takana, että saisi luvan jatkaa, vaikkei haluaisi jatkaa edes luvan kanssa. Nyt tuntuu, ettei olekaan kovin tärkeää just nyt diagnoosi vaan se, etten joisi tänään yhtään alkoholia. Keskityn siihen päivä kerrallaan.

Oikein lämpimästi tervetuloa tänne lopettamoon. Olet mielestäni oikeassa paikassa koska oma tuntemuksesi kehoittaa sinua pelaamaan varman päälle vaikka oletkin ehkä saanut ympäristöltäsi erilaisia arviointeja ulkoisten vaikuttimiesi takia. Ja erittäin oikein ryhtyä toimenpiteisiin jo nyt eikä odottaa alkoholismin kehittymistä pidemmälle. Tämän itsensä kieltävän sairauden olemukseen kun kuuluu taipumus ambivalenttiseen, ailahtelevaan ja kahden vaiheilla tasapainottelevaan ajatteluun.
Vaikka olemmekin täällä “Me lopettajissa” eikä “Me Opettajissa”, laitan sinulle yhden linkin josta voit tarkistella riippuvaisuuden ja toipumisen eri kehitysvaiheita. Jellinekin käppyrä on jo aika vanha, mutta sitä käytetään päihdeneuvontapisteissä ja antaa mielestäni ainakin hyvän yleiskuvauksen riippuvuuden kehityksestä. Ehkä löydät itsesi jostain kohtaa? Ai niin, niitä pampuloita kannattaa klikata koska niissä on pikakuvaus vaiheesta.
Kiinnitin huomiota siihen, että juomisesi muuttui viime kesänä. Liitätkö tämän johonkin elämänmuutokseen tai poikkeuksellisen raskaaseen tapahtumaan?
Omaa elämääni ja itselläni myös juomisen riskialttiutta määrittelevät ainakin kolme osatekijää:

• Ihmiset
  • Paikat
    -Tapahtumat

Ja näitten eri yhdistelmät.

Oliko näissä jotain muutosta totuttuun kuvioon? Tällasta keittiöpsykkausta, mutta ehkä antaa virikkeitä. Pysy pls. linjoilla niin pohditaan yhdessä eteenpäin.
Pelaa kuitenkin varman päälle ja ota nollalinja käyttöön. Ainakin “toistaiseksi”, liian suurta aikaikkunaa ei kannata vielä ottaa käyttöön. Riittää kun saat korkin pidettyä kiinni päivän kerrallaan. Minulla absolutismi toimii parhaiten. Ei vain siksi, että itselläni ei ole muuta vaihtoehtoa jos haluan pysyä raittiina vaan myös siksi, että olen aika laiska! Kyllä vaan, todistan!
AA:ssa kehotetaan aina välttämään sitä surullisen kuuluisaa ensimmäistä lasia. Kohtuukäyttäjät taas joutuvat miettimään ja pelkäämään “kahden ryypyn väliä”. Absolutistin ei tarvitse miettiä kumpaakaan koska tollaisilla laseilla ei ole enää mitään merkitystä! Eli pelkkää laiskuuden ansiota koko raittiuteni! :smiley: :mrgreen:

myllyhoito.fi/riippuvuudesta … n-jellinek

Tossa yläpuolella käppyrä, katso myös halutessasi vaikka Plinkin testejä.

Kiitos kovasti vastauksestasi andante :slight_smile:

Olen sellainen huolten kalvama ihminen - usein syyttä - ja alkoholia ottaneena, vaikka pari viinilasillista, elämä näyttää välittömästi paljon vähemmän uhkaavalta. Oma hiljainen, ujo, jännittävä minäkin rauhoittuu tavalliseksi keskustelijaksi. Enkä tarkoita känniä vaan ehkä tuollaista 0,5 promillen tilaa, joka olisi jatkuvana olomuotona aivan loistava tila!

Mutta sehän kestää vain hetken. Tunnissa, parissa ollaan nollapromillessa takaisin ja elämä ja oma itse on taas siinä paljaana edessä TAI sitten ollaankin yli yhden promillen matkalla kohti humalaa. Aamuisin olo on ihan hirveä, ei fyysinen krapula vaan ahdistus, joka on kerta kerralta enemmän sietämätöntä.
Ehkei minun tarvitse tällä palstalla selvittää, miksi kuitenkin juon taas uudestaan…

Eli haluan elää ilman alkoholia, mutta silti kauhistun elämää ilman “edes sitä ajoittaista pakoa todelliselta minältä”. En halua juoda, mutten aina jaksaisi olla minä.
Mutta sillä tiellä ollaan. Siksi olen täällä joukossanne ja haluan nyt yrittää, taas, mutten tällä kertaa yksin.

Kyllä liittyi paikkaan ja tapahtumaan. Tuli säännöllinen työtilanne, että olin toisella paikkakunnalla yksin ja sen viimeisen työpäivän iltapäivästä alkaen tuli tavaksi ottaa ihan kaatokännit yksin. Ja siitä se sitten lähti, että ylipäätään määrät alkoivat nousta rajusti.
Tajusin että nyt ollaan vaarallisella tiellä ja siitä sitten alkoi monenlaiset yritykset vähentää, lopettaa, säännöstellä ym. enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi, yleensä vähemmän.

Tuo on jo paljon kun tajuat tilanteen. On vain koetettava keksiä omat keinot lopettamiseen tai vähentämiseen. Vaikka kertoisin sinulle omista keinoistani, niin tokkopa ne juuri sinua auttaisi,

Näytä olevasi vahvempi kuin viinapiru!

Hei nutartis. Nyt olisi tosi kivaa jos joku alkutaipaleeni palstalainen pomppaisi mukaan muistiani virkistämään. Näistä sosiaalisten tilanteiden vaikeuksista ja peloistakin oli aikanaan paljonkin juttuja.
Tällä hetkellä tulee spontaanisti Punatulkku mieleen joka onneksi on vieläkin aktiivinen. Tulkkunen, HUHUUUUUU! Pyrähtäistkö paikalle?? :smiley:

Asiaton kommentti, poistettu kirjoittajan toimesta.

Olen iloinen, että löysin joukkoonne.
Ehkä minun ei kannata miettiä nyt koko loppuelämää. Tänään en ole juonut ja se on tälle päivälle hyvä saavutus, näin jatkaen.

Hei nutartis,
kopioin tähän sosiaalisia tilanteita käsittelevän ajatuksenvaihdon myös omaksi muistituekseni. Lukaise vain omaksi infoksesi ja tule keskusteluun ihan oman halusi mukaan sitten kun mieli tekee. Ajatukset säilyvät kivasti palstalla ja niihin voi palata myöhemminkin.Hyvää sunnuntaita ja uutta viikkoa. :smiley: