Uusi lopettaja+pääsiäinen

Hei, olen viisikymppinen nainen ja erittäin väsynyt vuosia kestäneeseen viinin litkimiseen! Vahinkoa teen itselleni, perhettä ei onneksi ole kärsimässä. Paitsi rakas hauvani!
Kuusi vuotta sitten tämä juominen alkoi riistäytyä hallinnasta. Isäni menehtyi hiihtolenkillä, äiti joutui Alzheimerin takia hoitokotiin ja nukkui pois kaksi ja puoli vuotta sitten. Heti kohta perään hyvä ystäväni kuoli. Siitä alkoi sitten se joka päiväinen juominen. Olen koukussa tähän, nytkin suunnittelen viinihuikan ottamista!
Olen käynyt a-klinikalla kuukauden ajan keskustelemassa, mutta en tiedä onko siitä apua. Tuntuu toivottomalta. Olen kuitenkin saanut joitain raittiita päiviä pidettyä viime viikkoina, vaikka tuskallisen vaikeata se on.
Mistä voisin löytää itselleni keskustelukumppanin, täältäkö?! En ole käynyt aa:ssa, vielä… Vähän hirvittää sinne meno.
Elämän puitteet minulla on ihan hyvät, vaikka työtön olenkin. Saan asua luonnon keskellä, järven rannalla, mökkeillä, liikkua koiran kanssa. On vaan tämä yksi iso haitta, Alkoholi!
T Oriolus

Tervetuloa tänne lopettamoon!

Kyllähän täältä keskusteluseuraa löytyy, mutta eihän se tietenkään kasvotusten tapahtuvaa live keskustelua korvaa tai päihitä. Itse sain ratkaiseva avun raitistumiseeni AA:sta ja sieltä löytyi myös ystäviä normi keskusteluihin jotka ei jatkuvasti pyöri alkoholin ympärillä päätähtäimenään juominen.

Olen ollut piakkoin 2 vuotta raittiina, mutta ennen tätä tilannetta minulla oli raskas vuosien taival johon kuului lukuisia epäonnistuneita yksin yrityksiä alkoholista eroon pääsyyn. Pitkään kannaltani oli täysin selviö, että AA:han en koskaan jalallani astu, mutta onneksi mieleni muuttui ja astuin “pelottavan” kynnyksen yli. Siihen loppui raitistumis yritykset ja yrityksien sijaan sain raittiuden.

Et menetä yhtään mitään vaikka käyt muutaman kerran kokeilemassa AA:ta, jos se ei tunnu hyvältä, niin ei sielä ole pakko jatkaa, ryhmiäkin on erilaisia erilaisista ihmisistä johtuen joten kannattaa etsiä itselleen se sopivin. Minulla kävi hyvä tuuri koska ryhmäni osui nappiin heti ensi yrittämällä.

T. Prossa

Tervetuloa Oriolus! Olen muutamaa vuotta vaille viisikymppinen nainen, perhettä on, koira ja työ. Saman asian kanssa käyn kamppailua, muutamia juomattomia päiviä olen saanut pidettyä viime viikkoina, mutta en pidempää raittiutta. Tervetuloa mukaan tänne plinkkiin :slight_smile:

Hei Oriolus!

Samassa tilanteessa ollaan, avasin juuri pari päivää sitten viestiketjun, jossa kerroin tilanteestani. Osaako joku sanoa, voiko täältä kautta lähettää yksityisviestejä? Ainakin itse olen antanut luvan lähettää minulle s-postia, joten te keski-ikäiset naiset, jotka koette olevanne samassa tilanteessa kanssani, voitte mielellään minulle kirjoittaa. En nähnyt ohjeista, onko se täällä sallittua, joku kokeneempi varmaan osaisi kertoa.

Tsemppiä sinulle ja jatka lopettamista, niin jatkan minäkin.

Ei valitettavasti voi. Päihdelinkki perustuu avoimeen keskusteluun, mitä yksityisviestit taas eivät ole. Ylläpitäjä on täten linjannut, että yksityisviesti-toiminto ei ole käytettävissä tässä foorumissa. Harmi sinänsä.

edit: Tässä vielä kirjallinen vastine vuodelta muna ja kana :laughing:
viewtopic.php?f=4&t=21471

Hei Oriolus!

Kauhistutti ja jännitti minuakin mennä AA:han, mutta kannatti. Olen saanut olla raittiina ensimmäisestä palaveristani alkaen.
Sinulla on aivan sama mahdollisuus päästä toveriseuraamme ja löytää raitis, päihteetön elämä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Tervetuloa, niin se on munuakin kauhistuttanut AAhan meno. Sieltä olen raittiuden saanut.

Siellä ryhmässä missä minä käyn, on monta samankaltaista naista kuin sinä. Läheisiä on kuollut, jonka seurauksena on alkoholin käyttö pikkuhiljaa ryöstäytynyt käsistä. Ja pikkuhiljaa siellä muodostuu ystävyyssuhteita, tavataan aan ulkopuolellakin ja hommataan aivan muita kuvioita.

Hei kaikille ja kiitos vastauksista!
Meneeköhän tämä viesti oikeaan paikkaan, en oikein vielä osaa tätä systeemiä…
Herkistyin, kun luin teidän vastauksia, että joku vaivautuu minun kirjoitukseen vastaamaan!
Niin, harmi, kun ei voi yksityisesti vastailla.
Josko saisin aikaiseksi mennä aa:han, yritän kokeilla sitä ensi viikolla. Tänään olen reipas ja lähden kuntosalille. Sovin asian jo ystävän kanssa, joten tulee mentyä. Illasta en sitten tiedä, kaksi avattua viinipulloa odottaa. Ne houkuttavat jo nyt!
Morkkis nostaa päätään. Mutta yritän,yritän. Pakko. Muuten en voi nauttia elämästä.
Tsemppiä meille kaikille!

Kyllähän tänne jotkut emailinsa on laittaneet silleen omalle sivulleen. Suosittelen mieluummin nimimerkin mukaisen emailin tekoa. Saunan puolella jotkut ovat laittaneet noihin messenger yms. muihin juttuihin emailinsa. Jotkut laittaa suoraan allekirjoitus-kohtaan. Saa sen sitten poistettua halutesssaan… Näin täällä jotkut toimii…

Yoru tuossa linkkasi päihdelinkin yleisen linjauksen miksi ei voi lähettää yksityisviestejä.

Näillä eväillä.

Tervetuloa joukkoon tummaan! :smiley:

Moikka! Itse seikkailen vähän joka osastolla lukemassa viestejä, mielestäni tämä on mahtava tapa saada vertaistukea ja kokemuksia siitä, ettei ole mitenkään omituinen tai yksin. Itselläni kävi hölmösti: oli rankka suhde joka aiheutti pelkoa iltaisin. Tuli muuta ikävää elämään, halusin silti pärjätä, olla reipas ja hallita elämääni. Niinhän se menee, tällaiset alkavat vahingossa. Se mikä on itse pitänyt ymmärtää kantapäänkautta, on että asiat eivät poistu niitä pelkäämällä ja välttelemällä. Suuret surut elämässä ovat kovia paikkoja ja niistä selviämiseen on myös näitä huonoja keinoja. Sitten vain käy niin, että asiat jäävät vaivaamaan ja ahdistus kasvaa kasvamistaan, mutta luonnollista surua tai muuta tilanteen käsittelyä ei ole käynyt läpi. Tai sitten se suru ja ahdistus tuntuu niin kohtuuttomalta, ettei siitä vain voi selvitä ilman päihteitä, vaikka oikeasti voi. Olet vahvempi kuin uskotkaan. Kannattaa kurkata heti paikallisen aa:n numero ja soittaa tai käydä heti miten tiistaina. Kaikki tapahtuu sinun ehdoillasi, saat myös neuvoja, mistä löytää apua jotta elämä tuntuisi taas elämisen arvoiselta. Toiset rakastavat taidetta, toisia kiehtovat henkiset asiat, joku haluaa vapaaehtoistöihin vaikka eläinhoitolaan. Tärkeintä, että voi vähitellen taas löytää aidon ilon, joka on ollut kadoksissa. Alkoholin kohdalla se taitaa olla vielä kova noidankehä, kun humalassa olo vähentää ahdistusta edellisestä humalasta. Mutta ikinä ei ole myöhäistä, on niin paljon hyviä päiviä tulossa ja ihmisiä, joille voi tuoda iloa ja lämpöä. Ja näitä asioita ei kannata hävetä! esim. kaikissa ammattiryhmissä ja “sos.luokissa” on ihmisiä, joilla alkoa menee liian reippaasti, eihän se otsassa lue, että entinen ongelmakäyttäjä:) tällaiset inhimilliset ongelmat koskevat meistä jokaista jollain tavoin. Ihanaa pääsiäistä ja voimia tulevaan!

Mitä kuuluu Oriolus?

Huomenta Roobois ja muut lukijat!

Pääsiäinen vietetty ja uusi arkipäivä alkanut. Takana seitsemän päivän, ei juomattomuus, vaan juopottelu!! Nyt haen voimia putken katkaisuun aamutsajun (tee) äärellä. Kauhean pettynyt olo, miten sitä onkaan heikko ihminen. En ilkeä mennä huomenna a-klinikalle juttelemaan, kun kysytään kuitenkin paljonko olen viikon aikana juonut, jos sanon juoneeni. Olen aiemminkin valehdellut, siis vähätellyt, juomismäärääni. Mikä ei tunnu ollenkaan hyvältä!
Tänään illalla olisi aa-kerho, jos saisin mentyä sinne. En sitten tiedä…mukavampi olisi mennä sinne jonkun toisen kanssa.
Tein minä pääsiäisenä muutakin kuin join. Kuntosalilla ja kylpylässä, veljen pojan kanssa (on jo nuori mies 22v.) mökillä sukulaisia tapaamassa ja eilen veljen poika kävi minun luona haravoimassa pihaa. Minä olin tosi ärtynyt, mikään ei mennyt oikein! Hävettää moinen. :frowning:

AA:lla on auttavia puhelimia, joihin voit soittaa nimettömänä. Todennäköisesti sitä kautta löytyisi joku lähelläsi asuva nainen, jonka kanssa voisit mennä.

Kiitos vinkistä!
Mutta eikös ne saa soittajan selville, kun ei minulla ole salainen puh.numero? Asun pienemmässä kaupungissa ja isäni oli tunnettu. Sukunimeni on aika helppo yhdistää ja sitä en halua.

Oriolus, jos olet huolissasi anonymiteetistäsi ja haluat soittaa AA:n auttavaan puhelimeen, hae R-kioskilta prepaid-liittymä. Ei maksa kuin 4,90 € ja soittajaa ei voi mitenkään selvittää.

Kiitos neuvosta!

Kuka nyt näkisi sellaisen vaivan, että rupeaisi ottamaan selvää jostain satunnaisesta soittajasta? Tuskin kukaan, ja voithan soittaa jonkun vieraan paikkakunnan puhelimeen ja mennä palaveriin jonnekin kauemmas kodistasi.
Raitista keskiviikkoa Sinulle!

Iltaa!
Niinhän se varmaan on, ettei kukaan tarkasta soittajan tietoja aa:ssa. En vaan luota kehenkään kovin helpolla nykyään, sattunut liian paljon sinisilmäisyyden ja luottavaisen mieleni takia.
AA taitaa olla kovinkin ‘uskonnollinen’ paikka, vai olenko ymmärtänyt väärin teidän kirjoituksista? En usko mihinkään korkeampaan voimaan, että Se voisi parantaa alkoholistin. Onko alkoholisti edes sairas? Mielestäni itse en ole sairas, vaan että luonteeni on heikko, kun en pysty hallitsemaan juomistani.
Olisihan mahtavaa, jos joku perustaisi järjestön tms., missä luontoa (metsää, järviä ym.) käytettäisiin apuna päihde- ym.ongelmiin! Eikös lapissa ole kokeiltu apua tarvitseville poromiehille/naisille terapiaa, mikä toteutetaan ulkona luonnon keskellä? Muistan lukeneeni sellaista.
Hauvani nukkuu, uneksii jo. Pian miekin, ja selvinpäin, perjantaina!!

AA:ssa käy kaikenlaisia ihmisiä kaikenlaisilla erilaisilla maailmankuvilla varustettuna aina kiihkofundiksesta ääri ateistiin.
Askeleethan kuuluvat näin:

[i]1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.

1. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.

2. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan -sellaisena kuin Hänet käsitimme.

3. Suoritimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen itsetutkistelun.

4. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.

5. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki nämä luonteemme heikkoudet.

6. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.

7. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.

8. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai muita.

9. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.

10. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.

11. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.[/i]

Sen “jumalan” ja “korkeamman voiman” saa kuulemma käsittää ihan niin miten itse tahtoo. Se voi vaikka olla asuntosi ulko-oven ovenkahva jota korkeampana voimanasi pidät. Minusta tässä ei ole järjen hiventäkään mutta onneksi minulta asiaa ei kysytäkkään :mrgreen: Moni on saanut ryhmien avulla sen korkin pysyvästi kiinni ja elämänlaatunsa nousuun…

Alkoholismi on psykiatrinen sairaus (tietysti myös fyysistä riippuvuutta voi esiintyä) eikä se johdu tahdonlujuuden puutteesta. Sinä juot sitä etanolia holtittomasti ihan jostain muusta syystä ja tämä syy kannattaisi tavalla tai toisella itselleen selvittää.