Uusi elämä vol 100 ja 1

Olen pyörinyt täällä foorumilla tämän vuoden aikana satunnaisen säännöllisesti, eli aina kun on ollut vahvasti mielessä lopettaminen. Aiemmin en ole mietteistäni tänne jättänyt puumerkkiäni, mutta nyt toivoisin lopettamisyritykseni olevan erilainen ja kantavan loppuelämän, joten päätin myös osallistua keskusteluun mukaan. Jos se olisi tässä koitoksessa vaikka yksi, helpottava, askel eteenpäin…

Alkoholi on kuulunut elämääni aina. Lapsuudenkodissani käytettiin jonkin verran alkoholia, pienenä ollessani vain lähinnä jouluna ja juhannuksena. Ja nuo hetket/ päivät olivat lapsuuteni onnellisimpia päiviä. Vanhempani, jotka olivat muutoin äärimmäisen ankaria, olivat noina päivinä niin iloisia ja onnellisia, ja varsinkin juhannusta viettämässä, meillä oli aina suuri joukko muitakin iloisia perheitä. Varhaisteini-iässä, tuollaisena juhannuksena, pääsin jonkun lasista maistamaan ensimmäisen kerran. Pahaahan se oli, enkä ole myöhemminkään oikein koskaan alkoholia juonut sen hyvän maun vuoksi.

Ensimmäiset kunnon kännit vedin viikko ennen kuin täytin 16. Ja samana iltana aloitin tupakin polton. Siitä se lähti ja olin koukussa ihan heti. Muistan vieläkin elävästi sen tilanteen, paikan ja tuntemukset. Vedin kirkasta viinaa suoraan pullosta ja loppuillan olin aivan sekaisin ja oksentelin… Ensimmäisestä kerrasta lähtien aloin etsiä tilanteita, joissa pystyin taas juopottelemaan. Melko pian tilanne olikin se, että juopottelimme silloisen poikaystäväni kanssa joka viikonloppu.

Erottuani poikaystävästäni, olin jo parikymppinen. Sama meno minulla kuitenkin jatkui, kun löysin uuden miehen, joka myös käytti alkoholia. Hän tosin joi myös arkena. En häneltä sitä taitoa vielä silloin oppinut, vaikka opettelinkin, mutta koska tein samaan aikaan kolmivuoro –työtä, arjen ja vapaan aika oli hyvin häilyvää. Saatoin tehdä kolmessa päivässä niin paljon töitä, että seuraavat viisi päivää oli vapaita. Tuokin rakkaustarina päättyi ja jossain määrin syynä oli myös miehen arki-juominen. Ironista. Sen jälkeen meno pysyi useita vuosia sellaisena kuten aikaisemminkin, eli juopottelin (joka) viikonloppuisin.

Muutama vuosi sitten minut päätti napata mies, joka ei aluksi todellakaan ollut unelmieni mies. Eikä kyllä näin jälkikäteenkään. Hän oli työtön, rahaton ja melko pian koditonkin. Muutamassa kuukaudessa tilanne oli kuitenkin se, että seurustelimme, asuimme yhdessä ja kun hänkin teki satunnaisesti töitä, juhlimme viikonloppuisin sitä yhdessä. En tarkalleen muista, että missä kohtaa tilanne lipsahti siihen, että aloimme juomaan arkisinkin…? Hänen kanssaan viikonloppu –juomiset venyivät kyllä aina perjantai illasta sunnuntai iltaan, joten ehkä jokin maanantai oli niin kauhea krapula, että siihen oli pakko ottaa loiventavaa illalla. Ja maanantai-illan ”loiventavista” tuli pää kipeäksi, jolloin olotilaa piti parannella tiistaina jne. …

Alkoholi tekee helposti minut aggressiiviseksi, joten se vuosi, mitä olimme yhdessä, oli loppujen lopuksi vain täynnä riitoja ja alkoholia. Tuona aikana minulta lähti ajokortti, rahat ja lopulta mies. Työpaikka onneksi pysyi, koska (luojan kiitos) krapula-poissaoloja ei tullut kuin jokunen. Työ on niin tärkeätä minulle, että menin sinne, vaikken ehkä ollutkaan työkuntoinen. Sen jälkeen käytin siis alkoholia lähes joka päivä. Arkisin noin 6-12 annosta ja viikonloppuisin tuplaten. Paljon ehdin vahinkoa tekemään itselleni ja ympäristölleni, ja loppujen lopuksi eristäydyin täysin muusta maailmasta. Kävin vain töissä ja palasin kaupan kautta kotiin ryyppäämään. Jos otin jokin ilta rankemmin ja valvoin myöhään, jouduin seuraavan illan huilimaan, mutta taas seuraavana iltana alkoi kaljahammasta kolottamaan.

Tämän vuoden keväällä aloin miettimään tilannettani ja päädyin siihen, ettei sama meno voi jatkua. Silloin tulin tänne foorumille etsimään vinkkejä, kuinka minun pitäisi siis toimia. Tajusin, että minun olisi mentävä joko lääkärille tai A-klinikalle. Kumpaakaan en silloin varannut aikaa. Eräänä päivänä menin terveyskeskuksen hoitajan luo puhumaan korvasärystäni. Kun korvissa ei ollut vikaa, hän päättikin yrittää saada minulle ajan lääkärin luota. Sain ajan kahden potilaan välissä ja kun lääkäri kirjoitti reseptiä korvalääkkeeseen, avasin suuni ja kerroin viime vuosien tapahtumista.

Nuori mieslääkäri näytti hyvin järkyttyneeltä. Harvoin kai vajaa kolmekymppinen nuori nainen on hänen vastaanotollaan tällaista kertonut :stuck_out_tongue: Valitettavasti kun minulla ei ollut varsinaista lääkäri aikaa hänelle, hänellä ei ollut aikaa keskustella kanssani pidempää, joten hän pahoitteli ja sanoi, että minun pitäisi varata aika tai ottaa yhteyttä A-klinikalle. Kysyin esim. Antabuksen reseptin kirjoittamista, mutta sen hän lupasi vasta kun olisi jutellut kanssani enemmän. Lähdin hyvin hämmentyneenä sieltä pois… Vielä hämmentyneempi olin, kun myöhemmin samana päivänä minulle soitti samainen hoitaja, jonka luo olin mennyt. Hän kertoi, että lääkäri oli käskenyt soittaa minulle ja kertoa, että A-klinikasta tullaan soittamaan minulle lähiaikoina, jotta voisin sopia sinne ajan. Lääkäri halusi varmistaa, ettei asiani jäisi vain minun harteilleni.

Joitain viikkoja myöhemmin, eräänä maanantaina, menin A-klinikalle suurin odotuksin ja innostuneena. Ensimmäinen käyntini kului lähinnä tilanteen kartoitukseen, ja sieltä lähdin pois hivenen pettyneenä, koska en tuntenut saavani käynnistä mitään irti. Tapaamani henkilö (lääkäri?) oli itseäni varmaan kolmekymmentä vuotta vanhempi nainen, enkä todellakaan tuntenut oloani hyväksi kertoessani taustojani hänelle. Hän tuntui tuomitsevan, vähättelevän ja ettei yhtään ymmärtänyt minua. Ajattelin, että ehkä kaikki johtui siitä, että itse jännitin niin kovasti asiasta puhumista.

Sen arkiviikon olin juomatta. Tiukkaa (lue: tuskaa) se kyllä teki ja heti perjantaina palkitsinkin itseni rankasta viikosta. Se onkin ollut pisin selvä kausi moneen vuoteen ja olin siitä todella ylpeä. Saman viikon aikana kerroin tilanteestani myös äidilleni, jonka kanssa pidämme nykyään paljon yhteyttä ja olemme todella hyvissä väleissä. Asia ei ollut hänelle mikään yllätys, vaan oli pikemminkin tyytyväinen, että viimein myönsin asian itsellenikin. Hän myös kertoi, että asia on meillä hieman sukuvika ja enoni on ollut aikoinaan samassa tilanteessa.

Seuraavan maanantain tapaamisen jälkeen olin vielä pettyneempi ja taisin tuolloin olla kaksi tai kolme päivää juomatta. Ja sitä seuraavalla kerralla päätimme yhteistuumin, ettei vähään aikaan tavattaisi niin usein. Taisi ”lääkärillekin” tulla olotila, että olen toivoton tapaus. Tai luulen, ettei hän uskonut kertomaani. Osaan nimittäin puhua asioista hyvin järkiperäisesti ja ns. ulkopuolisen silmin, vaikken kaunistelekaan tilannetta. En tiedä… Kysyin häneltä jossain tapaamisessa esim. Antabuksen aloittamista, mutta hän ei siitä ideasta innostunut, enkä sitä saanut.

Puolen vuoden ajan ryyppääminen jatkui taas päivittäisenä. Sitten kesällä, kun pidin ensimmäisen kesälomani viiteen vuoteen, sain jonkinlaisen ahaa –elämyksen, että asiani pitää saada kuntoon. Soitin A-klinikalle ja yritin saada aikaa. He ilmoittivat, että ottavat yhteyttä, kun aikaa löytyy. Puhelu oli ääääärimmäisen vastenmielinen ja inhottava, kun pyysin, että pääsisin jonkin muun juttusille, kun edellisen kanssa minulla ei ollut hyvä olla. Puheluun vastannut henkilö ei sanonut ääneen, mutta äänestä kuuli, mitä hän ajatteli: ”Sinä olet juoppo ja saisit olla tyytyväinen siihen mitä annetaan”. Eli hänen mielestään olen roskasakkia.

Samana päivänä soitin myös terveyskeskukseen ja yritin saada aikaa lääkärille. Lääkäri, jonka luona olin käynyt, oli merkitty minun omaksi lääkäriksi, jonka vuoksi sain ajan jo parin viikon päähän. Muutoin olisin saanut odottaa kuukauden. Sanoin tosin ajanvaraajalle, että haluaisin päästä puhumaan röökin poltostani… jos olisin kertonut totuuden, olisin varmaan saanut ajan vielä nopeammin.
Kun olin päättänyt vakaasti, että pääsen tässä asiassa eteenpäin, mietin, mitä tekisin, että saisin apua juuri NYT… päädyin varaamaan ajan myös yksityislääkärille, jonne sainkin ajan heti. Hänen luonaan kun kävin, sain käteeni vain champix –reseptin. Alkoholiongelmaan hän käski hakea apua A-klinikalta.

Aloitin champix kuurin samana päivänä ja melko pian huomasin, että siitä oli hyötyä niin röökin vähentämiseen kuin alkoholiinkin :slight_smile: eli sen avulla sain jo hieman määriä pienemmäksi. Kun sitten kävin lääkärissä, sain viimein reseptin (Reviaan) ja sen avulla olen ollut nyt 16.:sta päivää ilman alkoholia. Tai pakko myöntää, että tänä perjantaina meillä oli firman illanistujaiset ja siellä otin yhden (!!!) lonkeron. Sen otin vähän ”vahingossa” ja muiden yllyttämänä… :unamused:

…tulipas pitkä tarina, vaikka silti tuntuu, että vielä enemmän olisin voinut kertoa. Mutta kiva jos jaksoit lukea, vaikka kirjoittelin lähinnä itselleni ajatuksia ja kokemuksia ylös. Ehkä tällä tavalla löytäisin sen perimmäisen syyn juomiseeni…

Tervetuloa palstalle ja toivoaksesi ilmeisesti myös uuteen päihteettömään elämään Skorp. :smiley:
Päihteetön elämä järjestyy kyllä, kun alkaa eliminoimaan noita vahinkojen nmahdollisuuksia minimiin. Mitäköhän se voisi tarkoittaa sinun kohdallasi, se sinun pitää ratkaista itse. Kuten olet täältä lukenut, niin monenlaista keinoa on käytössä kuten myös apukeinoa. Kun oma kiinnostus ja orastava halu raittiutta kohtaan on herännyt, niin loppuhan on vaan toimintaa asian eteen. Tsemppiä!

Hyvin kerrottu , Skorp. Olet ainakin ajatellut syitä ja seurauksia.Pysy mukana.

Syysterveisin.

Vinetto

Tervetuloa mukaan! Sinulla on selvästi halu tehdä asialle jotain, huolimatta saamastasi epämääräisestä vastaanotosta :slight_smile: Champix ei ole tuttu lääke minulle, mutta muistelen lukeneeni jostain, että sen vaikutus myös alkoholinkäyttöön huomattiin ‘vahingossa’ hyödylliseksi.

Sulla on kipinä, ja täällä siihen saa puhallettua henkeä.
Hyvä, että olet tonteilla!

Ei kai… Itse syön Champixia (vielä noin viikon verran), ja haluaisin tähän kommentoida samoin kuin jo tein toisaalla. Champix on mielestäni kehitetty Zybanista. Zyban on mielialalääke, jonka “sivuvaikutuksena” huomattiin sitä käyttävien myös lopettavan tupakoinnin. Eli Champix on siitä sitten kehitetty mutta pelkästään tupakoinnin lopettamiseen eikä omaa niin paljon päätä sekoittavia ikäviä ominaisuuksia kuin Zyban. En ole ikinä ainakaan kuullut sen vaikuttavan alkoholin käyttöön mitenkään, vaikka kahden lääkärin kanssa olen keskustellut Champixista ja (silloisesta) liiallisesta alkoholin käytöstäni.

Niin ja skorpionille tervetuloa, myrkkypiikki vain viinapirun lihaan ja menoksi! :laughing:

Kiitos kovasti basi, Vinetto ja cricket lämpimästä vastaanotosta :slight_smile:

Jostain syystä oli melko korkea kynnys laittaa oma ensimmäinen viestini julkisesti. Pelkäsin, että oma tarinani lynkattaisiin heti, vaikka täällä olen lukenut mitä erilaisimpia tarinoita muilta. Taitaa olla niin piintynyt ajattelutapa, että oma tilanteeni on aivan kaamea ja muut eivät sitä ymmärrä… :unamused:

Päihteettömyyteen minulla on todella kova ”hinku”. Välillä sattuu oikein päähän, kun yrittää kohdistaa niin kovasti ajatukset johonkin muuhun, kun viinanhimo iskee päälle. Ja todella mielelläni tekisin asioita, joita en ole ennen tehnyt, jottei vahingossakaan tilanne lipsahtaisi vanhoihin kaavoihin. Mielessä pyörii niin paljon eri vaihtoehtoja, mitä alkaisin harrastamaan, missä voisin nyt (autolla) käydä ja kuinka voisin vihdoin tutustua uusiin ihmisiin ilman pelkoa, etten heihin pitäisikään yhteyttä ryyppy-putken vuoksi.

Vielä en ole saanut toteutettua kyllä yhtäkään suunnitelmaani, koska tunnen olevani kovin väsynyt koko ajan :frowning: en tiedä, onko syynä tämä lopettaminen vai lääkkeet, mutta siitä toivoisin pääseväni pian eroon.
Tosin, jos väsymys johtuisikin lääkkeistä, en kadu niiden ottamista hetkeäkään. Niiden hankkiminen on varmasti yksi elämäni fiksuimmista päätöksistä :smiley:

Ja ehti Iiris82:kin laittaa jo viestiä, joten kiitos sinullekin :slight_smile: Tarkoitukseni olisi tosiaan saada tällä tempperamenttisella luonteellani ja (henkisellä) piikilläni kukistettua se viinapiru :laughing: :laughing:
Itse olen kyllä ennenkin kuullut, että Champixillä on hivenen hillitsevä vaikutus. Ja olen kyllä tyytyväinen, kun se minulla toimii niin, vaikkei kaikki olisivatkaan yhtä onnekkaita… :mrgreen:

Olisisksä pahoillas jos niin olisi :slight_smile:? Lääkeaine on varenikliini, joten piti ihan googlettaa: fi.wikipedia.org/wiki/Varenikliini

En mä sitä niin ajatellut. Kappas vain, luulin sinun sekoittaneen sen tuohon toiseen juttuun. Mutta tarkemmin ajateltuna olisin mä ehkä vähän pahoillani, ne nimittäin loppuu kohta, tuleekohan mulle sitten viinahimot? :open_mouth: Noo, eipä kai. Toivottavasti.

Terve skorp ja tervetuloa tänne! Toivottavasti saat näistä viesteistä paljon voimia jatkaa taisteluasi! Ainakin mä olen saanut, vaikka aika uusi tulokas olen minäkin, vasta vajaan kuukauden täällä pyörinyt. Sellainen ilmiö on kuitenkin tapahtunut, etten haluais joutua kirjoittamaan retkahduksestani tänne… eli kyllä tää omanlaisensa tukiryhmä on myös, vaikka kasvottomina täällä viestitelläänkin.

Sun A-klinikkakäynnit kuullosti aika vastenmieliseltä. Vähättelyä sieltä kyllä vähiten odottaisi. Itse en ole koskaan käynyt, vaikka joskus sitäkin vaihtoehtona tuli mietittyä.

Pysy tiukkana ja pullosta erossa, se on päivä päivältä helpompaa. Tsemppiä!

Tervetuoa joukkoon Skorp! Tänne mahtuu hyvin. Aluksihan se vähän jänskättää kirjoitella ja kertoilla itsestään. Oma riippuvuus ja siihen johtaneet tapahtumat ja asiat on hyvä kyllä kirjoittamalla käydä läpi. Siinä ne tulee ajateltua. Täältä saat kyllä monenlaista kommenttia; vastauksia kysymyksiisi, tukea ja sympatiaa ja riippumattoman kriittistä ongelmiesi, ajatustesi ja tekojesi pohdiskelua, mikäli sitä kaipaat.

Nyt aluksi sinun kannattaa keskittyä olemaan juomatta viinaa. Jos on sisäistänyt olevansa alkoholisti, niin silloin ei voi juoda. Niin se vaan on. Kannattaa tehdä ihan kaikki, ettei sitä ensimmäistä viinaryyppyä tule otettua. Toimit mainiosti firman pirskeissä. Tosin sitä yhtäkään ei tarvitse ottaa, vaikka joku tyrkyttäisikin.

Oikein hyvää jatkoa sinulle! Lukemisiin.

Kiitos Kehä23 ja lorda!
Voimaa ja vertaistukea täältä tosiaan haeskelen ja paljon sitä olen täältä saanutkin. Ja oikein mielelläni kuulen myös kriittisiä mielipiteitä muilta, koska kuten kerroinkin, olen viime aikoina erakoitunut ihmisistä, joten näin netin välityksellä on helpompi opetella taas kuuntelemaan muiden mielipiteitä minusta, tekemisistäni ja ajatuksistani.

Tosin huomaan myös, että varsinkin vähentäjien puolella lueskellessani, joidenkin kirjoitukset saavat ajatukseni oikein pyörimään siinä juopottelussa… :question: Ja niinä päivinä huomaan ajatusten seuraavan myös uniin. Muutoin en ole unia nähnyt juopottelusta viime viikkoina, vaikka varsinkin yllä mainittu lääke onkin tehnyt unista mukavan vauhdikkaita :laughing: …ehkä siis jatkossa luen hivenen valikoiden muiden tarinoita (repsahduksista)…

Tarkoitukseni oli/on tosiaan olla täysin ilman alkoholia (ja röökiä). En itse ole yhtään tyytyväinen tai mielissäni siitä että perjantaina otin ”vain” sen yhden. Mielummin olisin (näin jälkiviisaana) jättänyt sen yhdenkin ottamatta, koska se oli täysin turhaa. Ja se maistui ärsyttävän hyvältä :smiling_imp: Ja jo se yksi tuntui nostattavan pienen hiprakan tunteen kroppaan… viime vuosina pari kolmekaan lonkeroa/siideriä tms. ei vielä yleensä saanut sellaista tunnetta aikaiseksi… Mutta yritän olla liikaa sitä miettimättä. Etten yritä kääntää kokemusta itseäni vastaan.

Hei skorp ja tervetuloa! Olet löytänyt tiesi juuri oikeaan paikkaan :slight_smile: siitä se lähtee.

Minäkin käyn väliin lukemassa vähentäjiä. Joskus aiemmin tuli juomahimokin, mutta nykyään lähinnä hämmästelen. Ei, en pidä itseäni parempana ihmisenä vaikka seuraava voi siltä kuulostaa. Mutta minä olen enemmänkin tyytyväinen siihen että olen nimenomaan lopettanut, enkä koe minkäänlaista kateutta (en tiedä koetko sinäkään siis) lukiessani, enkä juomahimoja, oikeastaan päinvastoin. Oletko huomannut miten paljon monella vähentäjällä vie elämästä aikaa sen laskeminen paljonko joi, koska joi, koska voi taas juoda…? Minun ei onneks tarvitse miettiä sellaisia, eikä hampaat irvessä aloittaa tulevaakaan viikkoa odotellen seuraavaa ryyppyä. Miten vapauttavaa! :slight_smile: ei kaikki vähentäjät toki samanlaisia ole, mutta omiin silmiini heistäkin moni on ihan alkoholistin kuulloisia, jotka sitten yrittävät hammasta purren vähentää ja kierivät siinä viinatuskassa. Vähän sama kuvio mitä itsellä jos olen vähennellyt aiemmin ja sama asia mikä tapahtuu jos yrittää vähentää tupakointia - tekee kahta kauheemmin mieli ja eihän siitä mitään tule, kun on umpikoukussa siihen aineeseen.

Tästä syystä olen kokenut helpotukseksi sen, että en enää juo. Minun ei tarvitse, ainakaan tänään. Toivottavasti ei huomennakaan. Olen tämän ensimmäisen oikean raittiuteni myötä oivaltanut tuon päivä kerrallaan ajattelun. En mieti tulevaa viikonloppua, kerrankin olen sisäistänyt tämän asian ja se tulee luonnostaan. Aamulla on vaan olo, että tänään ei tee mieli juoda. Jos illalla tekee, otan enemmän järkeilyn tiukasti käyttöön, jos tuo “en halua juoda” ajatus meinaa karata jonnekin. Himoja on tullut yllättävän vähän ja jos niitä tulee, ne menee oikeasti melko pian ohi. Pitää vaan olla kärsivällinen. Kokoajan juomahimo kiusaa vähemmän. Itselläni 3 viikkoa paketissa eli alkutaipaleella vasta mennään. Mutta ei sen väliä, ei tämä olekaan onneksi mikään projekti :slight_smile:

Hei ja kiitos sinullekin Jilla-
Ei kirjoituksestasi saanut sellaista kuvaa, että pitäisit itseäsi ns. parempana ihmisenä, vaikka sitä pelkäsit.

Enkä minäkään tunne kateutta, kun luen muiden kirjoituksia siitä, että he ”saavat” juoda. Huomaan myös sen, että heidän elämänsä pyörii yhä sen alkoholin ympärillä, tosin ehkä eri muodossa kuin aikaisemmin. Mutta/ja sellaista kokemusta en todellakaan kaipaa itselleni.

Itselläni ongelma on pikemminkin se, että vaikken halua juoda enkä varsinaisesti kaipaa humaltumista (vaikka välillä mieleen hiipii hyviä juopottelu-muistoja), tuntemukseni muiden tarinoista ovat mm. ”tuo ihminen kertoo, kuinka hän on menossa risteilylle, jossa hän aikoo juoda…hmm… pitäisiköhän minunkin lähteä ensi viikonloppuna risteilemään? Siellä on kyllä kalliimmat juomat… hei hetkinen??!” tai ”tuo ihminen kertoo kuinka oli ahkerasti siivonnut ja sen jälkeen palkinnut itseään siiderillä… hmm… minunkin pitäisi imuroida… mahtaakohan jääkaapissa olla siideriä… eikun mitä?!” jne. jne.

Toisinaan nämä ajatukset vain käyvät mielessäni ja kun saan taas järjen mukaan ajatuksiini, voin mielessäni naureskella, että se oli vain hetken herpaantuminen. Mutta toisinaan tuo fiilis jatkuu pidemmänkin tovin ja tuntuu todella vaikealta saada ajatukset kuriin :frowning:
Mutta tiedän tämän kaiken olevan opittua tapaa ja siksi tiedän, että mitä kauemmin pysyn tällaisena, sitä helpommaksi tilanne muuttuu. Kun vain olisin jo aikaisemmin opetellut maltillisuutta, niin nyt olisi paljon helpompaa… :blush:

.

Huomenta!

Itselläkin on vähän huonoja kokemuksia nykyisen kotikaupungin a-klinikasta: kävin siellä jokunen vuosi sitten päivystysajalla selvittämässä tilannettani. Olivat siellä heti ensimmäisenä työntämässä minua 30pv katkolle. Yritin selvittää kysyä / miten käy yhtälön “vaki työssä käynto + 30pv katko” yhteen? Ei tuntunut se kuvio paljon kiinnostavan. :frowning:

En usko että kyse oli minun vääränlaisesta suhtautumisesta… olen oikeasti todella halukas saamaan tähän asiaan ratkaisun, ja pidän mielen kyllä avoinna kaikelle avulle. Alun perin minulla oli vastahakoinen fiilis niitä vertaisryhmiä kohtaan (ujon luonteeni vuoksi) mutta nyt olen alkanut vakavasti miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Olen katsonut ryhmien kokoontumisaikoja ja ihan viime hetkellä jänistänyt niistä. Mutta kyllä minä joku päivä niihinkin aioin uskaltautua. Niiden kohdalla on sama kynnys, kuin tännekin kirjoittamisen kanssa. Pitkään seuraan taustalla, kunnes viimein uskaltaudun tulla esille synkistä varjoista…

Terveyskeskuksen lääkärin luo meninkin takaisin, ja hän tuntui ymmärtävän / ottavan asiani vakavasti. Hänen luokseen kun uudelleen menin, alkoi heti ”tapahtua”. Eli kartoitti tilannetta, keskusteli kanssani eri vaihtoehdoista ja kyseli muutenkin voinnistani& elämästäni. Hän mainitsi minullekin (kuten kaksonen_72 kertoi) katkoa/ hoitoa tai miksi sitä kutsutaankaan. Mutta melkein samaan hengenvetoon lääkäri totesi, ettei hän katso sen olevan minulle oikea ratkaisu. Ja lopultahan päädyimme yhdessä niihin lääkkeisiin, mitä olin itsekin jo ajatellut ja nyt hyväksi todennut.

Tuon lääkärin luo menen marraskuussa uudelleen käymään, kun resepti päättyy. Ja lisäksi kävin jo terveyskeskuksen päihdehoitajan luona juttelemassa (kuuluu tähän ”hoitooni”). Hänkin oli todella mukava ja kyseli hieman tarkemmin tilanteesta ja miltä lääkkeiden vaikutus on tuntunut jne. Hänenkin luo menen marraskuussa (aikaisemmin ei löytynyt vapaita aikoja) ja hänelle voin soittaa puhelinpäivystyksen aikaan, jos tilanne menee jostain syystä huonoksi.

Kyllä minulla on tunne, että nyt olen saanut jo aika hyvin taustatukea ja loppu on enää itsestäni sekä omasta päänupista kiinni…

Tänään kävin toisen kerran verikokeissa ja vielä pitäisi käydä huumeseulassa. Aamulla siihen en pystynyt. Jotenkin niin panikoiva fiilis… ei siis siitä, mitä tulokset näyttäisivät (en käytä mitään) vaan se tilanne… hyvin hämmentävä… :open_mouth:

S

Hei taas…

Tänne tultiin suht pitkän tauon jälkeen… taas on sellainen tuntemus, ettei alko pysy lapasessa.
Viimeinen vuosi (mitä olen pysynyt täältä poissa) on sujunut todella hyvin. Ainakin suurimmaksi osaksi.
Tapasin sen uuden ihmisen elämääni ja seurustelumme on jatkunut kohta vuoden. Aina ei ole ollut ruusuilla tanssimista, mutta toisaalta ongelmia on tuonut lähinnä minun alkoholikäyttäytymiseni… :blush:

Nyt viime aikoina on meno ollut melko hurjaa… olen nolannut toisen hänen kavereidensa edessä (kun olin aivan tillin tallin), samaan aikaan tapahtui ilmeisesti jotain sopimatonta, kun minulle tultiin sanomaan, että minun pitäisi miesystäväni kanssa puhua asiat selväksi…olin tosin ko. henkilölle kertonut, ettei miesystäväni tiedä alkoholiongelmastani/ A-klinikalla käynneistä (mitä ko. henkilöllä oli myös taustallaan)…

Etsimme yhteistä omistus-asuntoa, mutta viime päivät olemme olleet molemmat omissa asunnoissamme, vaikka viimeiset 10kk:ta olemme asuneet koko ajan samassa osoitteessa. Toinen katsoo yleisurheilua. Se ottaa päähän. Miksei hän ole minun & koiran kanssa? On kuulemma minun syyni, ettei hän ole katsonut urheilua; penkkiurheilua: jääkiekkoa, yleisurheilua, formuloita jne. tarpeekseen. Eikä ettei ole päässyt pyörällä kulkemaan tänä kesänä… Minun vika vaikka ollaan kaksi viikkoa oltu HÄNEN pyynnöstä/vaatimuksesta metsässä (enste Kouvolon kansallispuistossa, sit Karhunkierroksella). Ja sit vielä oltiin viikko Prahassa… Miten mie olisin voinut tehdä toisin…? Kun SE itse tahtoi käydä noissa!

Riidan jälkeen lähdin kotiin. Tai no enste vein äidin koirat eilen sen luo Siuntion kuntoutukseen. Tänään sitten kotimatkalla kurvasin kaupassa… kävin hakemassa kaalisoppa-dietti-ainekset…ja viinapullon… :´(

…osaisiko joku siirtää tämän esim. “Me vähentäjät” -osioon…? Ettei kukaan suutu, että edelleen pyörin täällä… :cry:

Kukapas täällä suuttuisi :smiley: Ja minun mielestä tämä ei ole lainkaan hullumpi osio sinullekaan…

Täällähän saa keskustella mistä tahansa nykyisin. Juomisen lopettamiseen liittyvistä keinoista keskusteleva voi kyllä saada kovan ryöpyn niskaansa. Mutta deittailu, naisen/miehen puute, raappahousut ja oman saavutetun raittiuden estoton kehuminen - sillä pääsee sisäpiiriin…

Hyvää syksyn jatkoa - tänäkin syksynä :smiley: