Olen jo jonkin aikaa lukenut plinkkiä, sekä Lopettajia että Vähentäjiä, enkä suoraan sanottuna tiedä itsekään kumpaan ryhmään kuulun. Tiedän ainoastaan, että juomiseni ei ole vuosikausiin ollut normaalia ja näin se ei voi enää jatkua.
Vedin ensi hiprakat jo 6. luokan loppuessa ja yläasteella tuli koettua ensimmäinen varsinainen känni. En muista oliko se 7. vai 8. luokalla, mutta niihin aikoihin kuitenkin. Join yläasteella ainoastaan ”juhlapäivinä” eli vappuna, uutena vuotena, koulujen päättyessä ym. ”teinijuhlapäivinä”, mutta juomiseni oli alusta alkaen hyvin humalahakuista eikä kontrollia ollut koskaan määrissä eikä siinä tahdissa mitä siideriä tuli kipattua. Muistikatkoista, armottomista oksennuskrapuloista ja morkkiksista olen kärsinyt jo siis ihan teinistä lähtien. Lukiossa meno yltyi lopetettuani aktiivisen urheiluharrastukseni ja päästessäni jo alaikäisenä baareihin. Jokainen baari-ilta tai kotibileet päätyivät siihen, että aamulla heräsin hirveässä krapulassa muistamatta edellisillan tapahtumista juuri mitään. Kotibileissä sammuin yleensä jo ennen puoltayötä ja jos baariin asti pääsin niin sain aina aamulla ihmetellä miten olin päässyt kotiin, jos olin edes päässyt kotiin. Baareista tuli nimittäin lähes aina lähdettyä jonkun tuntemattoman miehen mukaan ja yhden illan juttuja on kertynyt vyön alle jo nuoresta pitäen enemmän kuin pystyn laskemaan. Parikymppisenä meno yltyi niin juomisen kuin miestenkin suhteen ja joka viikonloppu tuli baareihin lähdettyä. Olen hävittänyt lompakon, kännykän tai koko käsilaukkuni/omaisuuteni niin monesti, että siitä tuli lähes normi jossain vaiheessa. Se morkkiksen määrä, kun joutuu krapulassa soittelemaan baareja läpi omaisuuttani etsiessä on ollut välillä ihan jäätävää. Sen harvan kerran kun mitään maallista omaisuutta ei hävinnyt niin sai olla varma, että vähintään muisti, maine ja kunnia oli mennyttä. Ja aina morkkiksissa sitä hoki itelleen: ”Milloin mä opin? Miksen mä koskaan opi? Nyt loppu. Ei enää ikinä.” Ja jo seuraavana viikonloppuna sama juttu. Kavereiden kesken tämän jo jotenkin sallikin itelleen, kun siitä oli tosiaan tullut jo ”normaalia”, mutta sitten kun tuli kuvioihin työporukan bileet niin se morkkisten ja häpeän määrä triplaantui ja nykyisin jätän firman bileet kokonaan väliin. Viimeisten pikkujoulujen kännihaamut edelleen kummittelee mielessä…
Homma on jatkunut siis lähes samalla kaavalla aina parikymppisestä asti, mutta yksinään juopottelu tuli kuvioihin oikeastaan vasta, kun sosiaalisissa suhteissa alkoi tulemaan säröjä (olen menettänyt 5 vuoden aikana useita ystäviä/kavereita erinäisistä syistä) ja työpaineet kasvoivat muutama vuosi sitten. En osaa sanoa tarkalleen milloin tämä alkoi/paheni, mutta on tässä ainakin 3-4 vuotta mennyt aika kosteissa merkeissä. Alkuun taisin viikonlopun lisäksi juoda kerran arkisin ja nyt viimeisen parin vuoden aikana arkijuominen on lisääntynyt niin paljon, että välillä on pitänyt viikonloput ”huilata” juomiselta, koska arkijuominen on rasittanut päätä ja kroppaa niin pahasti. Kaiken tämän alkoholin suurkulutuksen keskellä olen lisäksi sairastanut masennusta yli 10 vuoden ajan, jonka vuoksi käynyt terapiassa ja syönyt mt-lääkkeitä jo 4-5 vuotta. Töistä olen ollut satunnaisesti poissa sekä krapulan että masennuksen takia, mutta pidemmälle parin viikon sairaslomalle jäin vasta koirani kuoltua nyt alkuvuodesta. Vedin itseni niin loppuun sairasta koiraa hoitaessani, juodessani ja töitä tehdessäni, että tuli umpikuja vastaan. Ylisuorittajaluonteelleni oli kova paikka sanoa pomolleni, että nyt on levon paikka ja pidän sairaslomaa. Onneksi töissä oltiin ymmärtäväisiä enkä toki alkoholi- tai mt-ongelmistani ole siellä kellekään kertonut, joten lienevät siinä uskossa että olin poissa koirani kuoleman takia. Mikä tietysti totta sekin. Menetinhän uskollisen ystävän ja tärkeän tukiverkkoni, sillä olen aina asunut yksin. Yhtäkkiä ei ollutkaan ketään kotona odottamassa eikä ketään kenen vuoksi pakottaa itsensä ulos ja liikkeelle. Ei ollut ketään, jota rakastaa eikä ketään kuka rakastaa minua niin ehdoitta. En ole vieläkään oikein pystynyt käsittelemään koko asiaa, joten asian miettiminen tuo kyyneleet silmiin tälläkin hetkellä…
Juuri tästä syystä koitinkin aluksi hukuttaa suruni viinipulloon, mikä lopulta meni niin överiksi, että päätin aloittaa antabus-kuurin toista kertaa elämässäni. Ensimmäinen kokeilu oli viime syksynä, jolloin olin juomatta 4 viikkoa. Nyt olen ollut juomatta 20 päivää.
Kuten alussa sanoin, en tiedä kumpaan ryhmään kuulun, mutta sen tiedän että alkoholinkäyttöni ja suhtautumiseni alkoholiin sellaisenaan ei ainakaan ole enää vaihtoehto.