Uusi alku

Selailin vähän tätä foorumia ja huomasin päihdelinkistä löytyvän myös Uusi alku nimisen valmennuksen. Oli jotenkin vapauttavaa kirjoittaa siihen mietteitä, joten ajattelin jakaa ne tännekin.

Saa nähdä mitä tästä meikäläisen uudesta alusta nyt tulee. Terveyskeskukseen olin jo yhteydessä, että haluan tarkastuttaa maksan kunnon. Lieneekö uusi alku maksasairaana loppuelämän murehtien vai voisiko tämä mun kirjoittelema teksti käydä toteen. :exclamation: Täällä varmaan muitakin, jotka kamppailee samojen asioiden äärellä.

Alkoholi vaikuttaa elämääni päivittäin. Jos en juo se pyörii mielessä, jos juon päivittäin se itse juominen pyörii negatiivisena asiana mielessä. En pysty keskittymään, jos olen juonut edellisenä päivänä. Opiskelut menee tästä syystä penkin alle, koska joko ahdistaa, väsyttää ja keskittymiskyky on poissa tai vaihtoehtoisesti juon siihen ahdistuksen, väsymyksen ja keskittymiskyvyn tunteeseen. Se auttaa kunnes tulee taas seuraavana päivänä samat tuntemukset. Oravanpyörä on valmis.

Ihmissuhteisiin alkoholi vaikuttaa negatiivisesti. En muista, koska olisin viimeksi nähnyt kavereita selvinpäin. En siis käy ystävien kanssa muuten ulkona, vaikka heillä ei vastaavaa alkoholiongelmaa olekaan. En vaan jaksa lähteä. Autolla ei voi mennä, jos alkaa tekemään mieli baariin tms. Junalla en jaksa liikkua. Hävettää myös syvästi kun olen ystävien edessä änkyräkännissä.

Parisuhteeseenkin alkoholi vaikuttaa negatiivisesti. Mieheni juo lähes päivittäin olutta, mutta hän pysyy siinä oluessa. Ei siis juo viinaa tms. Minä jos tissuttelen pidempään (en siis ole varsinaisesti humalassa), en enää pysty nauttimaan juomisesta. Joka kerta kun juon hieman enemmän, muutun apaattiseksi, itken, tiedottomassa tilassa riehun jne. Olen rikkonut meidän asunnossa oven, olen repinyt miestäni niin etten ole itse tajunnut. Menen aivan ihmeelliseen tilaan. Hetken päästä saatan tajuta mitä teen.

Hyvinvointiin alkoholi vaikuttaa negatiivisesti. Olen väsynyt, en pysty keskittymään, ahdistaa, luulen jatkuvasti maksani olevan pettämässä, vaikka se tuskin siinä pisteessä on. Ja mikä auttaa tähän harhaluuloon ja ahdistukseen? No alkoholi… Olen myös muutaman vuoden tinttaamisen tuloksena lihonut n. 25kg ja täten olen nykyään jopa hieman ylipainoinen. Jaksaminen ei kestä enää tätä juoppoutta ja lihavuutta.

Alkoholin kulutus vaihtelee, mutta useana päivänä viikossa. Jonkin aikaa pystyin siihen, että pe-su join ja muuten olin selvänä. Nyt on taas lipsunut myös arkitissuttelun puolelle. Uutena on tässä kesän jälkeen tullut piilopullot. Käyn viinakaupassa ostamassa jäykkiä ja laitan ne kaappiin jemmaan. Ajattelen, että niistä välillä käyn napsasemassa pienen naukun. Ja vitut, juon kevyesti yhdessä illassa lähes pullon viinaa. Ja kaiken tämän salassa. Tai niin ainakin luulen.

Annoksina alkoholia menee varmaankin n. 20-30 viikossa.

Toivoisin pääseväni kiinni siihen, mitä alkoholin käyttöni oli ennen. Juu, saatoin käydä parikin kertaa viikossa baarissa, mutta en koskaan menettänyt muistiani. En koskaan itkenyt. En koskaan riehunut. Joskus saatoin oksentaa, mutta harvoin. En kokenut syyllisyyttä tai morkkiksia. Krapulaan ei tarvinnut, eikä toden tosiaan tehnyt mieli ottaa ryyppyä. En koskaan suututtanut ketään. En itse kiukutellut. Viina ei pyörinyt 24/7 365 mielessä.

Tavoitteena olisi nyt ainakin alkuun rauhoittaa arkipäivät kokonaan alkoholilta. Ja pitää viinasta taukoa ainakin kesäkuuhun asti. En mene Alkoon ja osta piilopulloa, en saatana.

Olisi mahtavaa päästä takaisin riskirajan alapuolelle, mutta sitä tuskin tulee tapahtumaan. Lopettamisen en usko olevan mahdollista, koska avopuolisoni juo ja nautin ihmisten tapaamisesta myös viinilasin ääressä.

Jos arkisin pystyisi olemaan ilman ja viikonloppuna menisi vaikka puoli laatikkoa kaljaa olisi se mahtavaa.

Sopiva määrä minulle voisi olla siis 12 mietoa/viikko. Tosin huolettaa tuleeko siitä määrästä enää tässä vaiheessa edes humalaan.