Uusi alku

35v. nainen. Vuosia kulunut alkoholia päivittäin (n.70annosta/viikko) ja tässä muutama päivä sitten tuli ensimmäinen päivä varmaan kahteen vuoteen jolloin en ottanut yhtäkään (tein aamu+yövuoron putkeen se auttoi). Olin siitä päivästä tosi ylpeä, mutta -antabuksesta huolimatta- jatkui taas seuraavana päivänä, reaktiosta johtuen vähemmän vain. Myös rattijuopumussyyte on päällä… Pari iltaa ollut antabusreaktiota, kun täytynyt pikkasen ottaa alkoholia ja unen saantiin mirtazapiinia… Meneekö tää touhu vaan hullummaksi vaikka yritys olisi pitää taukoa…?! Jo huomannut tässä vähentäessä, että ensinnäkin väsyttää tosi paljon (tänäänkin nukuin klo16-18 normisti en päiväunia ole ottanut) ja toisekseen ei saa mitään aikaiseksi! On sellainen “masis” päällä ettei edes väkisin saa mitään tehtyä. Olen harkinnut AA-ryhmää, mutta työssäkäyvänä, perheellisenä en meinaa löytää aikaa sille.

Ymmärrän ongelman vakavuuden ja siksikin hakeuduin lääkäriin, mutta nyt en sitten osaa käyttää minulle määrättyjä lääkkeitä oikein :frowning: Toisekseen millä kestää puolison “vttuilun” ja haukkumisen ym. solvaamisen selvinpäin. Hän kun ei ymmärrä kuinka vaikeaa tämä lopettaminen on, ja tietysti kun väsyttää ja ei saa oikein mitään aikaiseksi (kotona) niin varmasti se ärsyttää toista. Miten tämänkin ratkaisisi?

Hei ja tervetuloa :slight_smile:

En osaa vastata lääkejuttuihin koska en niitä vielä itse ole joutunut käyttämään, olen vain tälläinen tapajuoppo… viikonlopputapojen uhri tai jotain :smiley: Mutta olet oikeassa paikassa, kyllä joku osaa vastata. Tsemppiä päiviisi :exclamation:

^^ Jollei se lääkäri mitään muuta tehnyt/sanonut, kuin kirjoitti lääkkeitä, niin eipä siitä paljoa hyötyä silloin ole. Mirtatsapiini voi olla monille hyvä unilääke(Itselläni toimi siihen tarkoitukseen pienellä annoksella loistavasti, muut sivuoireet olivat vain sen verran perseestä, että en enää ikinä tuota troppia huoli), mutta ei se alkoholismiin mitään auta. Mielialalääkkeenäkin tuo toimii, jos toimii, suuremmilla annoksilla, eli siitä saattaa olla jotakin hyötyä, jos masennus ja/tai univaikeudet vaivaavat juopottelun lopetuksen seurauksena, mutta itse raitistumista ei kyllä saa yhdellä tai kahdellakaan napilla aikaiseksi.

Antabuksen avulla moni onnistuu kuivattelemaan sen aikaa, että saa päänsä selkiämään sen verran, että voi pohtia selvällä päällä paremmin alkoholiongelmaansa, mutta sekään ei ole mikään raittiusnappi, ts. joillekin hyvä kainalosauva, mutta ei se pääkopassa mitään temppua tee viinanhimon poistamiseksi/aivokemioiden korjaamiseksi. Ja jos sä pystyt dokaamaan Antabuksen kera, eli reaktiosi ei ole sen voimakkaampi, kuin poskien punoitus ja lievä sydämen tykyttely, eikä sen pelotevaikutus saa sua pitämään korkkia kiinni, niin suosittelen jättämään Antabuksen kokonaan ottamatta. Se on aika paha maksamyrkky, kuten toki alkoholikin, joten noiden yhteiskäytöstä on pelkkää haittaa. Kuormittaa siis elimistöä tuplasti sen, mitä pelkkä dokaaminen tekisi.

En tiedä, millaisella lekurilla kävit, mutta ehkä sun kannattaisi harkita A-klinikkaa, jossa osaavat mahdollisesti tehdä jotakin muutakin, kuin vain määrätä nappeja, esim. antaa keskusteluapua, josta voisit saada joitakin rakentavia työkaluja alkoholiongelmasi käsittelyyn.

Edit: Alkoiko/lisääntyikö tuo väsymys, saamattomuus ja masennus vasta mirtatsapiinin aloittamisen jälkeen? Se saattaa väsyttää pahastikin, myös päiväaikaan, sekä pahentaa masennusta, vaikka onkin virallisesti masennuslääke. Totta kai runsas alkoholin käyttö ja sen vähentäminen/lopettaminen myös noita oireita aiheuttavat ja luulen, että se onkin ensisijainen syy niihin, mutta tahtoo edelleen sanoa, että pelkillä lääkkeillä ei alkoholiongelmaa kovinkaan pitkälle hoideta. Tietty pahoihin vieroitusoireisiin tarvitsee lyhytaikaisen katkolääkityksen(lähinnä bentsodiatsepiinit), jottei aivan kuolisi ja mielialalääkkeistä voi olla pidemmässä juoksussakin apua niille, joiden juomisen taustalla on masennusta, mutta se masennuskin olisi hyvä selvittää tarkemmin ennen kuin siihen ryhdytään lääkitystä räätälöimään, mikäli nyt ei aivan akuutista itsemurhadepiksestä ole kyse.