Uusi alku.

Hei, kaikille.

Nyt on tullut se tilanne, että lopetan alkoholinkäytön kokonaan. Monenlaista on sattunut, hauskaakin on ollut. Kuitenkin nyt on tilanne, että alkoholi on ottanut minut hallintaansa, ja siksi en juo enää pisaraakaan.

Tämä päätös pitää, vaikka tulossa on unettomia öitä, vieroitusoireita ja tuskanhikeä.

Olutta on mennyt 100 tölkkiä viikossa, ja vähentäminen ei onnistu.

Terve, hirvee määrä kaljaa, apuuuva! Kauanko olet harrastanut moisella volyymillä juopottelua? Aiotko tosta ihan vaan kylmästi yksinäsi ilman mitään apua lopettaa?

Varmaankin viimeinen mahdollinen aika oli tehdä tämä päätös. Sunnuntaina 31.5.2015 join viimeisen alkoholia sisältävän olueni. N. 3 viimeisintä vuotta ei ole juominen ollut hallinnassa.

Aika vaikea oli tämä päätös tehdä, koska minulla ei ole juurikaan kavereita, ja humalassa on ne vähätkin juttutuokiot muiden ihmisten kanssa.

Mitä apua tähän kannattaa hakea? Vieroitusoireista selviän, mutta muuten en oikein tiedä, koska elämä on ollut aika tylsää selvinpäin.

Jos mä olisin sun asemassas, hakeutuisin kyllä apuja lopettamiseen hakemaan vaikka alkuun lääkärille. Ottaisin selvää mitä tukimahdollisuuksia kotipaikkakunnalta löytyy ja hakeutuisin johonkin vertaistukipoppooseen. - Kyllä mä sanoisin, että on helvetinmoinen homma ihan yksin ilman tukea selviytyä!

Minulle ja tuhansille muille on ollut apuna AA. Sieltä olen saanut hyviä kavereita, ystäviä ja tuttuja. Mukaan pääsee jos haluaa lopettaa juomisen. Sinähän olet jo lopettanut, nyt on sitten kysymys, miten pysyä jo valitsemallasi tiellä. Siihen auttaa vertaistuki, siis ihmiset, jotka jo ovat ratkaisseet alkoholiongelmansa.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Onko olemassa mitään AA tyyppistä toimintaa, missä ei ole uskontojuttuja?

Ei ole. 12 askeleen AA-tyyppinen ohjelma on aina hengellinen. Siihen kuuluu korkeamman voiman tärkeä rooli.
Osa A-killoista toimii ilman uskontoa. A-klinikoiden ryhmät sama juttu. Takuuta uskonnottomuudesta ei ole. Riippuu vetäjistä.

Mä olen AAlainen, mutta mä en näistä jumalajutuista perusta pätkänkään vertaa. Korkeampana voimana siellä kukin pitää sitä mihin uskoo. Jotkin joukossa on tietty uskovaisia mut eihän sille mitään voi. Ohjelmasta voi eliminoida nää jumalalorinät pois, sillä muuten se teksti ohjelmassa on mun mielestä loistavaa. Ja porukka AAssa on tosi mukavaa ja apua löytyy kyllä.

En tiedä, joku voisi perustaa sellaisen. Harmi, että et ole saanut AA:sta apua, ryhmissä käy kyllä myös jumalankieltäjiä, ateisteja, ja eri uskoihin kuuluvia ja kuulumattomia ihmisiä. Tärkeintä on uskoa, että kun ei ota ensimmäistä ryyppyä, ei tule känniin.
Ehkä alkuunpääsyyn sopivin olisi paikkakuntasi virallinen päihdehuolto.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Minäpä kirjoittelen tänne joka ilta, miten menee. Kyllä oma elämä täytyy saada nyt järjestykseen, kun kuitenkin olen aika terve vielä. Työt vie paljon aikaa, ja loput ajat onkin mennyt tissutellessa. Jopa normaaleista arkiaskareista olen tinkinyt, kuten ruuanlaitto ja siivoaminen.

Nyt kun katsoo itseä peilistä, niin kyllä hävettää.

Vuoden olen asunut tässä kämpässä, ja yhtään vierasta ei ole vielä käynyt. Tulee kyllä aika yksinäinen olo, koska pubiinkaan en enää mene.

Yritin mennä nukkumaan, mutta eihän se enää onnistukaan. On kyllä vaikea kuukausi tulossa.

3 tuntia sain nukuttua. Nyt ei uni tule. Olisiko jollakin hyvää neuvoa tähän?

Sain yön nukuttua, vaikka pari kertaa vielä kävin hereillä… Kyllä se tästä.

Sullahan meni yö tosi hyvin. Ulkona, ainakin näillä seuduilla, on upea kesäpäivä alkanut!!!

Nuo nukkumisoireet heräilyineen ovat ensimmäinen merkki tervehtymisestä. Oikea uni etenee jaksoittain, mikä on alkoholin turruttamalle mielelle alkuun vähän outoa. Lääkäriltä kannattaa kysyä anatbus-pillereistä. Ainakin parin kolmen eka kuukauden aikana niistä voi olla isokin apu. Ylipäätään kaikki saatavilla oleva apu ja tuki kannattaa hyödyntää.

Tänään sitten alkoton ja krapulaton ilta pitkästä aikaa. Taidanpa siivota ja käydä puistossa istuskelemassa.

Vieroitusoireet eivät ole vielä kunnolla alkaneet. Tänään kuitenkin siivoan ja käyn jossakin puistossa kävelemässä.

On aika saamaton olo, ja mikään ei oikein kiinnosta. Nyt kuitenkin lähden kävelylle.

Joo, sama mulla.
Käyn säännöllisesti AA:ssa mutta annan jumalajutun mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.